سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / اختیارات رئیس‌جمهور کامل است نامزدهایی بیایند که پاسخگو باشند
دماغ

اختیارات رئیس‌جمهور کامل است نامزدهایی بیایند که پاسخگو باشند

رئیس‌جمهور در ایران اسلامی دارای اختیارات گسترده و امکانات وسیع است. نامزدهایی که از امروز در انتخابات نام‌نویسی می‌کنند، علاوه‌بر دارا بودن شرایط، باید پاسخگو باشند و درباره اختیارات رئیس‌جمهور مانند مدعیان اصلاح‌طلبی دست به فریبکاری و دروغ‌بافی نزنند.

بر اساس برنامه زمان‌بندی ابلاغی از سوی ستاد انتخابات کشور چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز هشتم تیرماه سال جاری در سراسر کشور برگزار می‌شود. بر اساس این برنامه ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات این دوره از امروز به‌ مدت پنج روز در محل وزارت کشور و به صورت حضوری انجام می‌شود.

رئیس‌جمهور در ایران اسلامی دارای اختیارات گسترده و امکانات وسیع است. نامزدهایی که از امروز در انتخابات نام‌نویسی می‌کنند، علاوه‌بر دارا بودن شرایط، باید پاسخگو باشند و درباره اختیارات رئیس‌جمهور مانند مدعیان اصلاح‌طلبی دست به فریبکاری و دروغ‌بافی نزنند. این طیف در انتخابات وعده‌های توخالی می‌دهد و دوقطبی‌سازی می‌کند و پس از در اختیار گرفتن مناصب اجرائی، در قبال بی‌کفایتی، نابلدی و خیانت‌های خود به مردم و منافع ملی مدعی نداشتن اختیار می‌شود. در همین شرایط، برای انتخابات بعدی هم برنامه‌ریزی و تدارک می‌کند و بی‌صداقتی، تناقض، بیگانگی خود با منافع ملی و همسویی با دشمن را به‌راحتی آشکار می‌کند. جالب است که بعد از ضربه زدن به فرهنگ و اقتصاد کشور، امثال «عباس- ع» که در پرونده فروش اطلاعات به بیگانگان محکوم شد، با هدف به آشوب کشاندن کشور طبق خواست سیا و موساد می‌گویند رئیس‌جمهور (خاتمی و روحانی) باید استعفا دهد و از حاکمیت خروج کنیم.

مدعیان اصلاحات خود را تضمین روحانی اعلام کرده بودند و آن زمان حرفی از کمبود اختیارات نمی‌زدند. این طیف که بیش از 40 سال در پست‌های اجرائی و تقنینی حاضر بوده‌اند و با روند امور آشنا هستند، زمان انتخابات نمی‌گویند اختیار نداریم زیرا خلاف دروغ‌گویی است. دولت متبوع مدعیان اصلاحات درخواست اختیارات مضاعف کرد اما به تعبیر سعید لیلاز اگر این اختیارات را به چوب خشک هم داده بودند، مشکلات اقتصادی حل می‌شد.

نتیجه این اختیارات دو برابر شدن تحریم‌ها، برجای گذاشتن رکورد‌های منفی اقتصادی از جمله تقریبا صفر شدن معدل رشد اقتصادی 8ساله، هفت برابر شدن نقدینگی، ثبت بالاترین رکورد تورم، بالاترین ارقام استقراض و فروش اوراق، صفر کردن خزانه ارزی و تحویل دولت با 480 هزار میلیارد تومان کسری و 1500 هزار میلیارد تومان بدهی، 530 هزار میلیارد بدهی اوراق، و… بود.

یادآور می‌شود، اصلاح‌طلبان با مردم صداقت ندارند، چه وقتی که گفتند از خاتمی عبور کنیم و مدعی خروج از حاکمیت شدند، چه زمانی که روحانی را با ‌عنوان نامزد اجاره‌ای خود حمایت کردند و بعد با هدف شوم گفتند استعفا بدهد.

توضیحات وزیر کشور

درباره روند انتخابات ریاست جمهوری

در ادامه گزارش، به تحولات و اخبار مربوط به دستگاه‌های مسئول در انتخابات می‌پردازیم؛

احمد وحیدی، وزیر کشور روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: در عین اینکه در سوگواری و مصیبت این ضایعه بزرگ هستیم، اما باید وظیفه و تکلیف خود را انجام دهیم. همه مقدمات برای برگزاری انتخابات فراهم و کارهایی مثل تشکیل ستاد انتخابات، تشکیل هیئت‌های اجرائی، ابلاغ به استان‌ها و تشکیل کمیسیون تبلیغات که در قانون پیش‌بینی شده بود، اتفاق افتاده و روز پنجشنبه هم روز اول ثبت‌نام داوطلبان است.

وزیر کشور یادآور شد: از پنجشنبه ساعت ۸ صبح تا شش بعدازظهر به مدت پنج روز داوطلبان ریاست جمهوری می‌توانند ثبت‌نام کنند. داوطلبان بر اساس شرایطی که پیش‌بینی شده است باید حائز شرایط سنی و نداشتن محکومیت‌های کیفری و سایر شرایطی که در ابلاغیه‌ها هست، باشند.

وی ادامه داد: بعد از ثبت‌نام، احراز هویت‌ها به عهده شورای نگهبان خواهد بود و بعد از آن داوطلبان به مدت ۲ هفته برای تبلیغات فرصت دارند؛ گام به گام تا ۸ تیر که مرحله اول انتخابات است، جلو خواهیم رفت، اگر کسی حائز اکثریت شد که رئیس‌جمهور انتخاب خواهد شد و اگر کسی حائز اهمیت نشد، مرحله دوم انتخابات، یک هفته بعد در ۱۵ تیر برگزار می‌شود.

وحیدی: برنامه‌ای برای ثبت‌نام ندارم

وحیدی اظهار داشت: احراز هویت رأی‌دهندگان همچنان الکترونیک خواهد بود. اما برای اینکه در برخی از شهرها صندوق الکترونیک داشته باشیم یا نه، باید با شورای نگهبان به نتیجه برسیم. همه سلایق و افکار وارد صحنه داوطلبی خواهند شد و امیدواریم انتخابات بر مبنای ۴ مؤلفه مورد تأکید رهبری یعنی سلامت، امنیت، مشارکت و رقابت این انتخابات را هم برگزار کنیم. وزیر کشور خاطرنشان کرد: برنامه‌ای برای ثبت‌نام در رقابت‌های ریاست جمهوری ندارم.

اعضای ستاد انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم منصوب شدند

وزیر کشور همچنین روز چهارشنبه احکام 12 عضو ستاد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران را با حفظ سمت صادر کرد.

به گزارش تسنیم، فهرست اسامی اعضای ستاد انتخابات کشور به شرح زیر است:

1- سید محمدتقی شاهچراغی، رئیس ستاد انتخابات کشور

2- سید مجید میراحمدی، رئیس ستاد امنیت انتخابات

3- افشار دارابی، عضو و رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات

4- محسن اسلامی، دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور

5- محسن حقیقت، عضو و رئیس کمیته حراست و استعلامات

6- محمدمهدی عارف‌پور، عضو و رئیس کمیته بازرسی

7- میکائیل راسخی، عضو و رئیس کمیته مالی و پشتیبانی

8- امیر شجاعان، عضو و رئیس کمیته فناوری اطلاعات

9- عبدالله مرادی، عضو و رئیس کمیته سیاسی

10- علیرضا احمدی، عضو و رئیس کمیته حقوقی

11- جلیل دارا، عضو و رئیس کارگروه آموزش ستاد

12-‌ هاشم کارگر، عضو ستاد

همچنین محمدحسین سپهر نیز از سوی وزیر کشور به عنوان رئیس کارگروه مشارکت ستاد انتخابات کشور منصوب شد.

آمادگی زیرساخت‌های کشور

 برای انتخابات الکترونیک

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره آمادگی وزارتخانه متبوعش برای انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: بسته به نظر شورای نگهبان نحوه احراز هویت و رای‌گیری به صورت الکترونیکی مشخص خواهد شد. با توجه به تجربه دو یا سه ماه گذشته در برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، ما برای هر دو سناریو آماده هستیم. در انتخابات مجلس در هر دو مرحله دستگاه‌ها به طور کامل متصل شدند و پوشش نزدیک به ۱۰۰ درصدی داشتیم که تجربه ذی‌قیمتی است. اگر شورای نگهبان موافقت کند، ما آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات الکترونیکی ریاست جمهوری را داریم.

مخبر: هیچ دغدغه‌ای جز خدمت‌رسانی

و اجرای دستورات شهید رئیسی نداریم

شخصیت‌های مختلف سیاسی نیز در حال تصمیم گیری و اعلام حضور یا عدم حضور در انتخابات هستند.

محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری در حاشیه جلسه هیئت دولت و در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره احتمال حضور وی در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: ما مشغول خدمت‌رسانی هستیم و هیچ دغدغه‌ای جز خدمت‌رسانی و اجرای دستورات شهید رئیسی نداریم.

دهقان قصد نامزدی در انتخابات ندارد

به گزارش مشرق، حسین دهقان، رئیس بنیاد مستضعفان در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه با معاونت علمی ریاست جمهوری درباره احتمال کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: الحمدلله آن‌قدر تعداد افراد برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری زیاد است که باید کم شود.

ضرغامی: کاندیدا نمی‌شوم

عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در حیاط دولت در پاسخ به سؤالی درباره کاندیداتوری در انتخابات، گفت: خیالتان راحت من کاندیدا نمی‌شوم.

قاضی‌زاده‌ هاشمی: هنوز تصمیم نگرفته‌ام

سید امیر حسین قاضی‌زاده ‌هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران هم در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره احتمال حضور در انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: افراد زیادی به من مراجعه کرده‌اند، اما من هنوز تصمیم نگرفته‌ام.

دولت بنای معرفی نامزد در انتخابات ندارد

علاوه‌بر اینها، غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور شهید در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دولت قصدی برای معرفی نامزد در انتخابات ندارد و من هم قطعا نامزد انتخابات نمی‌شوم. دولت مجری انتخابات خواهد بود.

واکنش زاکانی درباره ثبت‌نام او

در انتخابات ریاست جمهوری

علیرضا زاکانی، شهردار تهران در حیاط دولت پاسخ به سؤالی درباره کاندیداتوری او در انتخابات ریاست جمهوری را بی‌جواب گذاشت.

علی‌اکبر صالحی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام می‌کند

علی‌اکبر صالحی، وزیر اسبق امور خارجه قصد کاندیداتوری در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را دارد.

نوبخت قصد ورود به انتخابات ریاست جمهوری را ندارد

مهدی شاه‌میرزا، مشاور ویژه دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در امور رسانه و ارتباطات گفت: تصمیم آقای دکتر نوبخت عدم کاندیداتوری است و با اطلاع عرض می‌کنم که ایشان قصد ورود به انتخابات ریاست جمهوری را ندارند.

سید محمد صدر: برای نامزدی انتخابات ۲ دلم

سید محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار داشت: من با آقای خاتمی دیدار کردم تا درباره کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری با ایشان مشورت کنم؛ آقای خاتمی گفتند که نظرشان مثبت است و از من خواستند برای کاندیداتوری ثبت‌نام کنم.

وی گفت: من خودم الان نمی‌دانم کاندیدا می‌شوم یا نه. چون تصمیم نهائی را نگرفته‌ام و فقط نظر آقای خاتمی را دریافت کرده‌ام. من قصد دارم با دیگر دوستان مشورت کنم و بعد از پایان مشورت‌ها، درباره کاندیداتوری تصمیم خواهم گرفت؛ تا دو سه روز آینده درباره کاندیداتوری جمع‌بندی‌ خواهم کرد اما اکنون واقعاً به هیچ تصمیمی نرسیده‌ام.

علی جنتی: لاریجانی و جهانگیری گزینه‌های مطلوب‌اند

علی جنتی، فعال اصلاح‌طلب هم در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری فرارو در پاسخ به سؤال اینکه کدام نامزدها، اقبال بالاتر و تجربه قوی‌تری برای حل مشکلات کشور دارند، گفت: از لحاظ تجربه مدیریتی، بین افرادی که مطرح هستند و ممکن است کاندیدا یا تایید صلاحیت شوند، قطعا دکتر لاریجانی با توجه به سوابق پیشین خود از جمله ۱۰ سال مدیریت صدا و سیما، تجربه اجرائی قابل توجهی دارد و بسیار موفق هم بوده. همچنین حدود ۱۲ سال در سه دوره، رئیس ‌مجلس بوده و در جلسه سران قوا شرکت می‌کرده است. وی مدتی نیز به عنوان دبیر شورای امنیت ملی فعالیت کرده و مسائل هسته‌ای را مستقیما دنبال می‌کرد و روابط و سیاست خارجی را به خوبی درک می‌کند. من فکر می‌کنم به لحاظ تجربه مدیریتی، علی لاریجانی در شرایط بسیار خوبی قرار دارد.

وی افزود: اگرچه آقای لاریجانی در اردوگاه اصولگرایان تعریف می‌شود، اما در عین حال اصولگرای معتدلی است که بسیاری از اصلاح‌طلبان معتدل نیز به وی گرایش دارند.

جنتی، اسحاق جهانگیری را هم از گزینه‌های مطلوب می‌داند و معتقد است: جهانگیری دارای تجربه فراوانی است و نه‌تنها نماینده مجلس بوده، بلکه سالیان دراز در دولت‌های مختلف حضور داشته و تجربه بسیار بالایی دارد. وی در دولت آقای روحانی هم معاون اول بود، اما مسئله این است که بعید می‌دانم ایشان تایید صلاحیت شوند.

فعال اصلاح‌طلب درباره نامزدهای غیراصلاح‌طلب نیز اظهار کرد: اگر آقای مخبر کاندیدا شود معتقدم شانس ایشان بیش از سایرین است؛ به ترتیب آقای مخبر و سپس آقایان فتاح و جلیلی شانس بیشتری دارند. آقای مخبر هم مورد اعتماد کامل حاکمیت و نظام است و هم به دلیل این که در دولت سیزدهم به عنوان معاون اول مسئولیت داشته قاعدتا به عنوان فردی که می‌تواند راه مرحوم آقای رئیسی را ادامه دهد و ترکیب فعلی دولت سیزدهم هم چندان تغییر نکند؛ احتمالا شانس آقای مخبر به مراتب بیش از سایرین است.

پاسخ دفتر حسن روحانی

درباره نامزدی ریاست جمهوری

محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی نیز ضمن ابراز امیدواری برای برگزاری یک انتخابات با مشارکت بالا، گفت: امیدوارم در این فرصت کمی که تا انتخابات باقی مانده، شخصیت‌ها، احزاب و گروه‌ها تلاش کنند کسی را که مسائل و مشکلات کشور را می‌فهمد، برنامه دارد و با عقلانیت در رابطه با مسائل داخلی و خارجی می‌خواهد کشور را اداره کند، برای کاندیداتوری معرفی کنند.

رئیس دفتر حسن روحانی گفت: حسن روحانی صد در صد کاندیدا نمی‌شود و هر کسی که در انتخابات معرفی می‌شود باید تیمی برای همراهی داشته باشد که آنها را به مردم معرفی کند.

گفتنی است، صحبت واعظی مبنی بر اینکه حسن روحانی صد درصد کاندیدا نمی‌شود، در شرایطی است که روحانی بیش از 75 سال دارد و طبق قانون امکان ثبت‌نام در انتخابات را ندارد.

ابطحی: جریان اصلاح‌طلب این بار تصمیم گرفته که مشارکت فعالی در انتخابات داشته باشد

محمدعلی ابطحی، فعال اصلاح‌طلب هم در گفت‌و‌گو با با رسانه «العربی الجدید» گفت: جریان اصلاح‌طلب تصمیم گرفته که برخلاف دوره‌های قبلی مشارکت فعالی در انتخابات پیش‌رو داشته باشد. اصلاح‌طلبان در وهله اول تصمیم گرفتند که در انتخابات پیش‌رو مشارکت کنند و با توجه به تجربه‌ای که در حمایت از حسن روحانی دارند، تصمیم گرفتند از نامزدهای غیراصلاح‌طلب حمایت نکنند زیرا او (روحانی) آسیب زیادی به جریان اصلاح‌طلب

وارد کرد.

وی گفت: اکنون شخصیت‌هایی وجود دارند که آمادگی کاندیداتوری دارند و مشورت‌ها در مورد اعلام هویت نامزد و یا نامزدها ادامه دارد.

رونمایی از دو نامزد حزب اتحاد ملت!

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت و نماینده این حزب در جبهه اصلاحات، سید محمد صدر و محمدرضا ظفرقندی را دو نامزد پیشنهادی این حزب به جبهه اصلاحات برای انتخابات ریاست جمهوری 1403 معرفی کرد.

به گزارش مشرق، حزب اتحاد ملت از جمله احزاب رادیکال جبهه اصلاحات است که پیش از این انتخابات مجلس دوازدهم را تحریم کرده است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

در دولت سیزدهم کرامت اهالی فرهنگ و هنر حفظ شد

دستاوردها و عملکرد دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ و هنر

رئیسی وقتی قول می‌داد خیالت راحت بود که آن را پیگیری می‌کند

پوتین رئیس جمهور روسیه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.