سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / شهیدِ «جامع‌الاطراف» و تثبیت ایده «دولت اسلامی»/ «کارآمدی» رئیسی چگونه «طرح انقلاب اسلامی» را به پیش برد؟

شهیدِ «جامع‌الاطراف» و تثبیت ایده «دولت اسلامی»/ «کارآمدی» رئیسی چگونه «طرح انقلاب اسلامی» را به پیش برد؟

تمام عمر سیاست‌ورزی شهید مظلوم در رده اول صحنه سیاسی کشور به ده سال نرسید اما او در این مدت توانست نهادهای عمومی، نیروهای مسلح، مجلس، قوه قضائیه، دولت و محور مقاومت را در تراز جدیدی از کنش‌گری تعریف کند.

: اسفند ۹۴ بود که شهید مظلوم، متولی آستان قدس رضوی شد. از همان روزهای اول، خطی را در پیش گرفت که به کلی با دوران پیش از خود متفاوت بود. نماد بیرونی آستان قدس در دوران مدیریت او به یک نهاد اجتماعی محرومیت‌زدا و پشتیبان محرومان تبدیل شد. راهی که او در آستان قدس در پیش گرفت منجر به ثبت الگوی جدیدی از کنش‌گری دستگاه‌های عمومی غیردولتی شد. دوران کوتاه خدمت او در آستان قدس، ریل کمیته امداد و ستاد اجرایی و بنیاد مستضعفان را هم تغییر داد.
در حالی که همگان توصیه بر عدم حضورش در انتخابات ۹۶ داشتند و با عافیت‌طلبی او را گزینه دست‌نخورده‌ای برای سال ۱۴۰۰ می‌خواستند، تکلیف‌مدارانه وارد صحنه شد. در مدتی بسیار کوتاه توانست رکورد قدرتمندترین رقیب رئیس‌جمهور مستقر را ثبت کند و با همین پشتوانه‌، محور هدایت جریان انقلابی برای حضور در انتخابات مجلس یازدهم شد. حضور و هدایت او منجر به تشکیل مجلسی شد که به جهت شاکله اصلی منتخبان آن، از سوی رهبری مفتخر به عنوان «انقلابی» شد.
اسفند ۹۷ به قوه قضائیه رفت. نهادی که در ابتدای حضور او تصویری نه‌چندان مثبت داشت و از نقاط مهم نارضایتی عمومی تلقی می‌شد. این وضعیت اما نقطه عزیمتی برای نمایش عزم نظام برای مبارزه با فساد شد. مبارزه بی‌امان و بدون استثناء با فسادهای درون و بیرون قوه قضائیه بارقه‌های امید را در دل مردم زنده کرد. دستگاه قضائی در دوران کوتاهی تبدیل به محل تظلم‌خواهی اقشار مختلف جامعه از کارگران تا دیگر ستمدیدگان شد. او در دو سال و نیم، ذهنیت مثبت از دستگاه قضائی در نظرسنجی‌ها را از حدود ۱۰٪ به نزدیک ۸۰٪ رساند و مسیری ترسیم کرد که سکان‌داران بعدی عدلیه با آن سنجیده خواهند شد.
تیر ماه ۱۴۰۰ به دولت آمد و ویرانه‌ای با رشد اقتصادی صفر و خزانه بدهکار را تحویل گرفت. با سبک جدیدی از خدمت خالصانه به سرعت جایگاه خود را در دل مردم پیدا کرد. آینده را فدای امروز‌ و برای عوام‌فریبی شاخص‌سازی نکرد. در مدت کوتاهی رشد اقتصادی را به نزدیک ۶٪ رساند و از تصمیمات سختی مثل اصلاح یارانه‌ها که به نفع مردم بود نگریخت.
او سکان سیاست خارجی را به سمت شرق برگرداند. عضو اتحادیه‌ها و سازمان‌های مهم شد و زیرساخت تجارت با شرق را گسترش داد. آفریقای فراموش شده را به سیاست خارجی بازگرداند و آمریکای لاتین را وارد مناسبات کرد. مسأله یمن را حل و فصل کرد و از همه مهمتر، حضور او شجاعت محور مقاومت را تا حد «طوفان‌الاقصی» بالا برد و تصمیم قاطع او در قامت رئیس شورای عالی امنیت ملی حماسه «وعده صادق» را رقم زد.
این خلاصه‌ای از عملکرد اوست. تمام عمر سیاست‌ورزی شهید مظلوم در رده اول صحنه سیاسی کشور به ده سال نرسید اما او در این مدت توانست نهادهای عمومی، نیروهای مسلح، مجلس، قوه قضائیه، دولت و محور مقاومت را در تراز جدیدی از کنش‌گری تعریف کند و این را می‌توان مهم‌ترین تفسیر اعطای توصیف «جامع‌الاطراف» به او از سوی رهبر انقلاب دانست. به جرأت می‌توان گفت که مرحله «دولت اسلامی» از طرح رهبر معظم انقلاب برای تحقق «تمدن اسلامی» با حیات و شهادت آیت‌الله رئیسی اکنون بالغانه‌تر از گذشته به پیش می‌رود.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

پاسخ یک پرسش پُر شمار..

به نامزدی که بعد از ائتلاف آنها مشخص می‌شود‌

آمریکا با دقت انتخابات ایران را دنبال می‌کند

انتخابات زودهنگام در ایران برای تعیین جانشین سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور فقید ایران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.