سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / تسلیحات ناشناخته حزب‌الله کابوس بزرگ ارتش اسرائیل

تسلیحات ناشناخته حزب‌الله کابوس بزرگ ارتش اسرائیل

نگرانی اسرائیل از سامانه‌های دفاع هوائی حزب‌الله لبنان، هراس و نگرانی رژیم صهیونیستی را برانگیخته است.

به گزارش وب‌سایت آمریکایی بیزنس اینسایدر، وجود سامانه‌های دفاع ضدهوایی میان‌بردی مثل صیاد-2 در زرادخانه حزب‌الله لبنان و مبهم بودن زرادخانه حزب‌الله، یکی از نگرانی‌های بازدارنده ارتش اسرائیل در حمله همه‌جانبه علیه لبنان است. با وجود چنین سامانه‌هایی که هنوز درباره چند و چون آن اطلاع دقیقی در دست نیست، اسرائیل باید درباره شروع جنگ علیه لبنان احتیاط کند.

درباره زرادخانه بزرگ موشک‌ها و راکت‌های حزب‌الله و ویرانی‌هایی که می‌توانند در اسرائیل ایجاد کنند، تحلیل‌های بسیاری نوشته شده، اما یک حادثه، پدافند هوائی کمتر شناخته‌شده حزب‌الله را مورد توجه قرار داد. اخیرا پس از آن که نیروی هوائی اسرائیل، سایت‌های حزب‌الله را در جنوب «صیدا» هدف قرار داد، تصاویری منتشر شد که ظاهرا بقایای یک موشک زمین به هوای «صیاد-2» ساخت ایران را نشان می‌داد. ارتش اسرائیل در پی این حمله اعلام کرد که سایت‌های حزب‌الله که هدف قرار گرفته‌اند «تهدیدی برای هواپیماهای اسرائیلی هستند.»

رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که این فیلم ظاهرا اولین شواهد عمومی است که نشان می‌دهد حزب‌الله چنین موشک‌هایی دارد، همان‌طور که پیش‌تر هم ادعا شده بود. حزب‌الله از زمان آغاز جنگ بین حماس و اسرائیل در غزه، حملاتی را با اسرائیل مبادله کرده، اما پدافند هوائی حزب‌الله نشان می‌دهد که نیروی هوائی اسرائیل در جنوب لبنان با تهدید بسیار بزرگ‌تری نسبت به آسمان غزه رو‌به‌رو خواهد شد.

«صیاد-2» موشک ضدهوایی میان‌برد ایرانی است که با مهندسی معکوس از روی موشک‌های «اس‌ام-1» آمریکایی ساخته شده است. ایران این موشک را پیش از انقلاب از آمریکا خریده بود.

صیاد-2 برد کوتاه‌تری نسبت به موشک‌های پیشرفته‌تر دفاع ضدهوایی ایران دارد. پیشرفته‌ترین آن، «صیاد-4بی» است که ایران برای سامانه پدافند هوائی باور-373 خود توسعه داده است. برد این موشک 186 مایل است.

در ماه اکتبر، یک راهنمای حزب‌الله مقداری از قدرت آتش این گروه را در معرض دید خبرنگاران بازدیدکننده قرار داد و اشاره کرد که آنها دفاع هوائی دوربردی مانند اس-300 روسی هم دارند.  او گفت: «به نظر شما ما اس-300 نداریم؟ اگر ایران اس-300 داشته باشد، قطعا حزب‌الله هم اس-300 را خواهد گرفت. مشخص نیست که آیا ایران تلاش کرده تا باور-373، معادل ایرانی سامانه اس-300 روسی یا موشک‌های صیاد-4بی را به حزب‌الله منتقل کرده یا خیر.

«نیکلاس بلانفورد» کارشناس ارشد غیرمقیم شورای آتلانتیک و نویسنده کتاب «جنگجویان خدا: درون مبارزه سی‌ساله حزب‌الله علیه اسرائیل»، گفت: «توانایی‌های دفاع هوائی حزب‌الله بسیار مبهم است. درباره سایر سامانه‌های موجود در زرادخانه آنها بیشتر از پدافند هوائی شناخت وجود دارد‌، زیرا حزب‌الله به ندرت از آن استفاده می‌کند. با این وجود، اگر ایران سیستم دفاع هوائی متناسب با نیازهای حزب‌الله را داشته باشد یا بتواند به آن دست یابد، می‌توان فرض کرد که حزب‌الله نیز احتمالا آن را خواهد داشت.»

در اختیار داشتن موشک‌هایی مانند صیاد-2 مطمئنا سطح تهدید هواپیماهای اسرائیلی را افزایش می‌دهد. اسرائیل همیشه گفته که هرگونه دستیابی حزب‌الله به سامانه‌های دفاع هوائی پیشرفته «خط قرمز» است.

از سال 2013، اسرائیل یک عملیات ویژه را در سوریه انجام داده تا محموله‌های تسلیحاتی ایران به لبنان را هدف قرار دهد تا از دستیابی حزب‌الله به سامانه‌های پیشرفته جلوگیری کند.

اسرائیل از زمان آغاز جنگ اخیر در غزه این کارزار را تشدید کرده است و احتمالا انتقال تسلیحات به حزب‌الله از طریق سوریه را برای ایران دشوارتر از همیشه کرده است. اما صیاد-2 حاکی از آن است که ایران حداقل تعدادی موشک ضدهوایی را به باارزش‌ترین نماینده منطقه‌ای خود منتقل کرده است. پیش‌تر گزارش شده بود که حزب‌الله موشک‌های ضدهوایی صیاد-2 را در اختیار دارد و حمله اسرائیل در روز جمعه این ادعاها را تقویت کرد. حزب‌الله از صیاد-2 برای سرنگونی برخی از پهپادهای پیشرفته هرمس900 اسرائیل بر فراز لبنان استفاده کرده است. حزب‌الله در چند سال گذشته از پیشرفت قابلیت‌های دفاع هوائی خبر داده و رونمایی صیاد-2 حزب‌الله نشان می‌دهد که آنها تا چه اندازه به سامانه‌های ضدهوائی پیشرفته دست یافته‌اند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

درگذشت شیخ علی کورانی روحانی مشهور لبنانی

حجت الاسلام والمسلمین علی کورانی سحرگاه امروز در قم دارفانی را وداع گفت.

دشمن هیچ گزینه‌ای ندارد آتش‌بس کند شکست خورده، نکند شکست می‌خورد

سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.