قسمت اول: شخصیت
قسمت اول: شخصیت
یکی از موضوعات مهم در مستند حجاب راه رستگاری که 5 قسمت ابتدائی فیلم را به خود اختصاص داده است، مطلبی است که خداوند در آیات قرآن درباره توجه به اهداف و جهتگیریهای زندگی انسان مطرح فرموده است، روشی که عکس آن در جامعه ما رایج است: ما تلاش داریم توصیه به ارزشها را در فضائی از تبلیغ دنیا و غفلت از معنویات ترویج کنیم، که هیچگاه اثربخش نخواهد بود.
قسمت دوم(کامل 24 دقیقه): فضای سه بعدی شخصیت
قسمت دوم(کامل 24 دقیقه): فضای سه بعدی شخصیت
یکی از موضوعات مهم در مستند حجاب راه رستگاری که 5 قسمت ابتدائی فیلم را به خود اختصاص داده است، مطلبی است که خداوند در آیات قرآن درباره توجه به اهداف و جهتگیریهای زندگی انسان مطرح فرموده است، روشی که عکس آن در جامعه ما رایج است: ما تلاش داریم توصیه به ارزشها را در فضائی از تبلیغ دنیا و غفلت از معنویات ترویج کنیم، که هیچگاه اثربخش نخواهد بود.
قسمت سوم: عناوین شخصیت
قسمت سوم: عناوین شخصیت
یکی از موضوعات مهم در مستند حجاب راه رستگاری که 5 قسمت ابتدائی فیلم را به خود اختصاص داده است، مطلبی است که خداوند در آیات قرآن درباره توجه به اهداف و جهتگیریهای زندگی انسان مطرح فرموده است، روشی که عکس آن در جامعه ما رایج است: ما تلاش داریم توصیه به ارزشها را در فضائی از تبلیغ دنیا و غفلت از معنویات ترویج کنیم، که هیچگاه اثربخش نخواهد بود.
قسمت چهارم: دغدغه و سعی
قسمت چهارم: دغدغه و سعی
یکی از موضوعات مهم در مستند حجاب راه رستگاری که 5 قسمت ابتدائی فیلم را به خود اختصاص داده است، مطلبی است که خداوند در آیات قرآن درباره توجه به اهداف و جهتگیریهای زندگی انسان مطرح فرموده است، روشی که عکس آن در جامعه ما رایج است: ما تلاش داریم توصیه به ارزشها را در فضائی از تبلیغ دنیا و غفلت از معنویات ترویج کنیم، که هیچگاه اثربخش نخواهد بود.
قسمت پنجم: هدف
قسمت پنجم: هدف
یکی از موضوعات مهم در مستند حجاب راه رستگاری که 5 قسمت ابتدائی فیلم را به خود اختصاص داده است، مطلبی است که خداوند در آیات قرآن درباره توجه به اهداف و جهتگیریهای زندگی انسان مطرح فرموده است، روشی که عکس آن در جامعه ما رایج است: ما تلاش داریم توصیه به ارزشها را در فضائی از تبلیغ دنیا و غفلت از معنویات ترویج کنیم، که هیچگاه اثربخش نخواهد بود.
قسمت ششم: حجاب به خاطر فلاح
قسمت ششم: حجاب به خاطر فلاح
در قسمت ششم دیدیم که یکی از آثار مفهوم حجاب رسیدن فرد به موقعیت «فلاح» است. ابتدای «فلاح» یعنی ارتفاع گرفتن روح و شخصیت، تا حدی که قلب انسان از وابستگی به دنیا آزاد شود. کسی که بدنبال اولین درجات فلاح باشد به مهمترین بُعد شخصیت خود یعنی به قلبش بسیار توجه دارد. زیرا تمام تحولات شخصیتی اعم از مثبت و منفی از قلب شروع میشود:
«القلب حرم الله و لا تسکن فی حرم الله غیر الله»
قلب حرم خداست در حرم خدا غیر او را جای ندهید.
غض بصر (فرو انداختن چشم در قبال تصویر عینی و ذهنی از نامحرم) و حفظ فرج (حفظ مرزها و ورودیهائی که موجب آلودگی قلب میشود) دو شگرد مهم و تمرینی برای بنده مؤمن است تا بتواند قلبش را از غیر «الله» خالی نموده و شرایط را برای حرکت در مسیر الی الله مهیا کند.
قسمت هفتم: حجاب به خاطر بهره از اجر عظیم
قسمت هفتم: حجاب به خاطر بهره از اجر عظیم
خداوند در قالب آیات آسمانها و زمین با ما سخن می گوید پس باید در آیات او بیندیشیم. یکی از این آیات صحنه «زراعت» است که با دقت در آن میتوان با نظام اجر و پاداش الهی و جایگاه سعی انسان در این نظام آشنا شد. خداوند دوست دارد که بندگانش باغبانهای آخرت باشند لذا همه چیز را مناسب این هدف مهیا فرموده تا ایشان را به بهترین ثمرات و پاداشها برساند.
یکی از عالیترین این پاداشها «اجر عظیم» است که برای مجاهدین فی سبیل الله در نظر گرفته شده. پاداشی که به اهل حجاب نیز وعده داده شده است.
حجاب به معنی محافظت از امیال، افکار و وجودمان در برابر نامحرم، جهادیست به مراتب ارزشمندتر از جهاد در جبهه های جنگ و از مهمترین مصادیق جهاد اکبر است. میدانی که باب آن، برخلاف جهاد اصغر، در هر زمانی برای مجاهدین این عرصه گشوده و اسبابش مهیاست کافیست به وعدههای الهی ایمان بیاوریم که فرمود؛ «وَ مَنْ أَوْفى بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذي بايَعْتُمْ بِهِ» و چه کسی از خدا به عهدش وفادارتر است؟ پس بشارت باد بر شما به این معاملهای که با خدا می کنید.
قسمت هشتم: حجاب به خاطر بهرهمندی از رحمانیت خدا
قسمت هشتم: حجاب به خاطر بهرهمندی از رحمانیت خدا
در قسمت هشتم دیدیم که رحمت یعنی عطای بدون استحقاق و تنها از سر محبت. جایگاه صفت رحمت نزد خداوند بسیار رفیع و متعالیست آنقدر که دوست دارد بیش از هر صفت دیگری با رحمتش شناخته بشود لذا فرمود بسم الله الرّحمن الرّحیم تا رحمتش را بر همهی امور حاکم کند. رحمت الهی دو گونه است. رحمانیت و رحیمیمت. رحمانیت رحمتیست که به همهی انسانها میرسد ولو بدترین انسانها، اما رحیمیت مخصوص مومنین است. خورشید وجود رسول الله ص هنوز در حال تابیدن است آیا تا بحال به این فکر کرده ایم که چگونه می توان از انوار ایشان در این زمانه بهره برد؟
اعمالی که در قرآن و روایات به آن امر شدهایم دروازه هایی برای ورود به رحمت الهی هستند. خداوند به بهانه هر عملی انسان را تا حدی مشمول رحمت خودش می فرماید انسان کیّس جستجو میکند چه رفتارهائی نزد خدا محبوبتر است، تا با پرداختن به آنها از رحمت خدا بیشتر بهره ببرد. یکی از بزرگترین ابواب رحمت الهی تقید به ارزش حجاب است.
قسمت دهم: اثر حجاب در صُنع
قسمت دهم: اثر حجاب در صُنع
در قسمت دهم سریال حجاب راه رستگاری دیدیم که مهمترین اثر فردی حجاب، اصلاح صنع انسان است.
«صنع» یعنی «ساخته»، و منظور از آن، چیزیست که از مجموع تلاشهای هر کس در دنیا ساخته شده و در آخرت به شکل یک سرزمین نمود مییابد. سرزمینی که به نوعی نشان دهنده نوع شخصیت ماست. اما عموم ما انسانها در دنیا از وضعیت صنع خود بیخبریم و روش اصلاح و یا ارتقاء آن را نمیدانیم. پس برای هر چه بهتر ساختن صنعمان باید به خداوندی که خالق دنیا و آخرت است اعتماد کنیم و آنگونه که او فرموده سعی و تلاش کنیم.
طبق آیات قرآن رباخواری، از بدترین اعمالیست که در شکل گیری صنعی جهنمی بشدت موثر بوده و سرنوشت انسان را نابود میکند.
در مقابل، مهمترین رفتارهائی که خداوند برای رسیدن به بهترین صنع توصیه میفرماید نماز و حجاب است. نماز موسم طهارت از ناجوریها و بهترین موقعیت برای بهره مندی از انوار الهیست و حجاب، حصاریست که از قلب نورانی شده در نماز محافظت میکند تا مؤمنین به واسطه همین نورانیت قلب، توفیق ساختن شخصیت و سرزمینشان را پیدا کنند.
قسمت یازدهم: حجاب به خاطر بهره مندی از مغفرت
قسمت یازدهم: حجاب به خاطر بهره مندی از مغفرت
در ادامه بررسی اثرات حجاب در رشد و تعالی انسان، در قسمت یازدهم حجاب را از منظر بهره مندی از مغفرت الهی بررسی کردیم
امّا در ابتداء مغفرت چیست؟ جایگاه آن در رشد و تعالی شخصیت انسان چیست؟ و خداوند چه مسیرهائی برای بهرهمندی از مغفرت قرار داده است.
در قالب مثال های تصویری بسیار زیبا (رسیدگی یک مادر به زخم فرزند و…) دیدیم که مغفرت یعنی ترمیم آسیبهائی که بر روح و شخصیت انسان در اثر آلودگیهای دنیا و شیطنت ها وارد شده است.
ارزش شخصیت و روح انسان به زلال بودن و استقرار در ارتفاعات است. ولی متاسفانه خیلی از ناجوری ها و آلودگی توان پرواز را از او می گیرد. بدین لحاظ است که ارزش محبت و رحمتی از جانب خداوند به نام مغفرت آشکار میشود.
و در این قسمت در قالب انواع فرم ها اثر مغفرت به تصویر کشیده شد. و اینکه راه های بسیاری در قرآن برای بهرهمندی از این رحت الهی شده است.
در انتها ارتباط حجاب را با مغفرت را شاهد بودیم و دیدیم که خداوند این موهبت عظیم و این عنصر مصلح را در قبال رعایت مفهوم حجاب و حفظ حرمتها و حریم در روابط بین محرم و نامحرم، انسان را در معرض نسیم رحمت و مغفرت خود قرار می دهد.
قسمت دوازدهم: حجاب به خاطر بهرهمندی از توبه
قسمت دوازدهم: حجاب به خاطر بهرهمندی از توبه
در قسمت دوازدهم با مفهوم توبه در قرآن و اثرات آن در جایگاه انسان در فضای سه بعدی عالم و ارتباطش با مفهوم حجاب آشنا شدیم
در قسمت قبل دیدیم که وجود ما همیشه باید آمادۀ پرواز باشد لذا نیازمند مغفرت یعنی اصلاح و رفع آسیبهائی هستیم که در اثر اعمالمان خواسته یا ناخواسته بر ابعاد وجودمان وارد میشود.
امّا برای رسیدن به سرزمین فلاح و رستگاری انسان باید اوج بگیرد. یکی از راههای معرفی شده در قرآن برای اوج گرفتن توبه است.
توبه چیست؟ متاسفانه در جامعه توبه در ذهن عموم شبیه به یک نوع عذرخواهی و طلب بخشش است.
اما با بررسی مفهوم توبه در ماجرای حضرت آدم علیه السلام در قرآن خواهیم دید ایشان بعد از هبوط از موقعیتشان در بهشت درخواست توبه می کنند.
طبق نص صریح قرآن ایشان مرتکب گناهی نشده بودند. پس در خواست توبه ایشان یعنی طلب ارتفاع گرفتن به موقعیتی عالی با قوانینی خاص
در ادامه مطالعه توبه در قرآن، خواهیم دید که خداوند خود اراده توبه دادن انسان ها را دارد. وَ اللّهُ يُريدُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْکُمْ (نساء-27) و برای انجام این مهم راههایی در پیش پای او قرار داده است. یکی از مهمترین و در دسترس ترین این راهها عمل به احکام دین و سنتهای خوبان گذشته است. حکامی که عمل به آنها بهانهای است برای اینکه خداوند انسان را ازظلمت ها به سوی نورخارج میکند.
آیات مرتبط با بحث حجاب و توبه، آیات 30 و 31 سورۀ نور است. که رویکرد اکثر کارشناسها این است که رعایت این مصادیق از حجاب باعث امنیت اجتماعی و آرامش روانی برای شخص میشود. اما از منظر توبه خواهیم دید که حجاب عاملی است که بوسیلۀ آن انسان را در مسیر فلاح و رستگاری توبه میدهد.
قسمت سیزدهم: عفاف
قسمت سیزدهم: عفاف
در این قسمت سریال حجاب راه رستگاری با یکی از وجوه مفهوم حجاب در قرآن به نام عفاف آشنا شدیم که بسیار بر روی شخصیت انسان اثر گذار است و به نوعی محک است. محکی که عیار شخصیت انسان را در پیشگاه خداوند مشخص می کند.
برای ارتباط بیشتر با بحث عفاف در قالب مثال هایی با مفهوم حریم آشنا شدیم.
به عنوان مثال حریم یک کشور مرزهای آن است. یا بحث حریم ها در خانواده، حتی حریم های شخصی و نتیجه گرفتیم مراقبت و حراست از این حریمها در حفظ و تعالی آنها بسیار مهم است. و اگر کسی نسبت به این حریمها حساس نباشد اقتدار و حرمتش آسیب می بیند.
بحث عفاف با طرح این موضوع دنبال شد که خداوند انسان را که خلق میکند برای او نسبت به دیگر مخلوقات مادون اهل بیت ع کرامت قائل میشود. وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَني آدَمَ (اسراء-70)
و محافظ این عطیه الهی و کرامت انسانی صفتی است به نام عفاف که خداوند از رحمتش آن را در وجود همگان قرار داده است.
و در ادامه دیدیم که عفاف مرزی است در برابر هجوم و دسترسی شیاطین بر انسان و اینکه شیطان برای فرو ریختن این سد سعی دارد تا با سست کردن حجاب مرز عفاف را زیر پا بگذارد و به قلب و روح انسان دسترسی پیدا کند.
با مطالعه عفاف در قرآن می بینیم که صفتی است دو سویه، که اجازه نمیدهد کسی به حریم ما نزدیک شود و مانع میشود از اینکه ما به حریم دیگران نزدیک شویم. و اینکه چگونه میشود از این گوهر گرانقدر با رعایت مفهوم حجاب مراقبت کنیم.
قسمت چهاردهم: بهره مندی از طهارت قلب
قسمت چهاردهم: بهره مندی از طهارت قلب
تا اینجا شاهد بودیم که ما انسانها بسته به نوع هدفمان یا در مسیر ارتفاعات به سوی نور هستیم یا خدای ناکرده در مسیر اعماق به سوی ظلمات در حرکتیم و این حقیقت جایی در شخصیت انسان تجلی و بروز دارد.
بر طبق قرآن، آن بعد حیاتی انسان که این صعود و سقوط ها در آن بروز دارد. چیزی است به نام قلب.
اهمیت قلب در قرآن از آنجا مشخص میشود که بدانیم محل نزول قرآن، ایمان، اطمینان، تعقل، محل ذکر خدا، همه در قلب است و قلب قابلیت سمع و بصر و درک دارد.
در قسمت چهاردهم این موضوع به تصویر کشیده شد که قلب محل تعقل یعنی انتخاب خیر از شر است.
و اگر خدائی نکرده قلبی به دنیائیات یا شهوات آلوده شود، قلب به آرامی میمیرد و دیگر قادر به انجام وظایفش نیست. قلب مرده، کور و کر است و توان دیدن و باور و میل به مقولات نورانی را ندارد.
اما در نقطۀ مقابل قلب سلیم است. حریمی پاک متعلق به خداوند: القلب حرم الله و لا تسکن فی حرم الله غیر الله.
و بر ما واجب است که از این حریم به بهترین نحو در برابر آلودگی ها و رجسها محافظت کنیم. اینجا است که نقش حجاب پررنگ میشود.
یکی از اثرات شگرف حجاب بر شخصیت انسان اثر بر قلب انسان است. رعایت حریم ها وحدود الهی در برخورد با نامحرم نه تنها باعث آرامش و امنیّت اجتماعی میشود بلکه همچون قلعهای، محافظ این بعد مهم از روح انسانی است و از آن بالاتر اینکه حجاب عامل و محافظ طهارت و پاکی قلب است.
در سورۀ احزاب-53 میفرماید: در برخوردبا همسران رسول اللهص حریم رعایت کنید. که این حریم نگه داشتن باعث طهارت قلب شما و آنها است. (وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعًا فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ).
و در انتهای این قسمت چرخهای رحیمانه را شاهد بودیم که صفت عفاف، انسان را به حجاب میکشاند. حجاب باعث طهارت قلب میشود و این طهارت قلب دوباره عفت را در انسان اضافه میکند.
قسمت پانزدهم: حجاب به خاطر بهره مندی از تزکیه
قسمت پانزدهم: حجاب به خاطر بهره مندی از تزکیه
در قسمت های قبل با تحولی شگرف آشنا شدیم که خداوند در قلب و روح انسان در قالب مغفرت، توبه و طهارت قلب عطاء میکند. تحولاتی که هر کدام از آنها مصداقی از تزکیه است.
تزکیه چیست؟ تزکیه آن اتفاقی است که اگر شخصی دچار آن بشود، قلبش از هر چیز غیر خدائی که آن را سنگین میکند رهاء شده و قلب سلیم میشود.
در این قسمت سریال حجاب راه رستگاری در قالب مثالهای تصویری دیدیم که قلب در دنیا در معرض امیال و افکار مختلف هست. که توجه به هر کدام از آنها مثل قرار دادن بادبان قایق در معرض آن باد می ماند که هر کدام میتواند انسان را به سوئی بکشاند. اگر از قلبمان در برابر این امیال مراقبت نکنیم. مثالش مثل این میماند که کسی در خانهاش بوی دود حس میکند، ولی نسبت به آن بیتفاوت باشد که در نهایت کل منزلش سوخته و خاکستر میشود. ما هم باید نسبت به تمایلات و حالاتمان دقیق باشیم و اجازه ندهیم هر میلی در وجودمان راه پیدا کند.
بسیاری از برنامههای رسانهای و فضای مجازی برای طهارت و سلامت قلب مثل سم میماند. ماجرائی که غرب در قالبهای مختلف سعی دارد با اشاعۀ فرهنگ لاابالی گری به آن برسد.
پس تزکیه یک ماجرای مهم در مسیر فلاح است. امّا انجام این مهم در دنیا بسیار سخت و طاقت فرسا است. در قالب مثال تله کابین دیدیم که برای طی مسیر یک کوه بلند دو راه وجود دارد. یکی پیاده و از میان صخره ها و دیگری سوار شدن بر تله کابین و برده شدن به قله در آسایش و راحتی. تزکیه هم چنین است. اگر ما خودمان را به دست هادی و ولی عالم بسپریم، او از بهترین راهها ما را خواهد برد. همچنان که در سوره آل عمران میفرماید من رسول الله ص را مبعوث کردم تا شما را تزکیه دهد.
یکی از مسیرهای ورود به تله کابین تزکیه، طبق قرآن مفهوم حجاب است. که در قالب حصن فرج و غض بصر در این قسمت به آن پرداختیم.
چشم دروازۀ ورود افکار و امیال در قلب است. و غض بصر یعنی چشممان را به روی چیزهایی که خداوند از آن نهی کرده ببندیم. محبت دیگری که خداوند در قرآن برای تزکیه مطرح میکند، حفظ فرج است. یعنی انسان راه ورود هر نوع آلودگی به قلبش را ببندد. در این قسمت دیدیم معنای حفظ فرج بسیار عالی تر از آن چیزی است که ما میپنداریم و خداوند به بهانۀ این دو رفتار ما را مشمول خورشید رحمت للعالمین رسول الله ص میکند. و به زیبائی تزکیه میشویم.
قسمت شانزدهم: بهره مندی از تقوا
قسمت شانزدهم: بهره مندی از تقوا
یکی از دلایلی که خداوند ما را در قران امر به حجاب میکند به خاطر تقوا است. امّا تقوا چیست و متقی کیست؟ یکی از دلائلی که در ابتدا بحث حجاب، به شخصیت و فضای سه بعدی شخصیت پرداختیم، همین است. چون در بررسی مباحثی همانند تقوا نیاز به فضایی داریم که جایگاه و اهمیّت این موهبت الهی به درستی شناخته بشود. تقوا ماجرایی است که باید اثر آن را در جایگاه شخص در آسمانها در نزد قرب الهی جستجو کرد. به همین منظور در این قسمت جایگاه متقین را در قرآن در قالب تمثیل و کارهای گرافیکی دیدیم.
نوع تعریف قرآن از متقین حاکی از این است که خداوند این گروه از خوبان را خیلی دوست دارد و برای آنها جایگاه و مقام قرب خاصی در نظر گرفته است. مثلاً: (بقره 194 توبه 36 و 123)
وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقينَ (و بدانيد كه خداى با پرهيزگاران است)
یا در سورۀ آل عمران 76 داریم:
فَإِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقينَ (خداوند متقین را دوست دارد)
و یا در حجرات 13:
إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ (گرامی ترین شما در نزد خداوند با تقوا ترین شما هستند)
و یکی از بهترین توصیفها برای متقین در سورۀ قمر است.إِنَّ الْمُتَّقينَ في جَنَّاتٍ وَ نَهَرٍ جایگاه متقین در بهشتها است. في مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَليكٍ مُقْتَدِرٍ در جایگاهی بسیار خاص نزد پادشاه عالم
متقی کسی است که بسیار حریم و حدود را رعایت میکند و نسبت به مرزهای خطر حساس است و فاصله میگیرد. این ماجرا در قالب یک فضای نظامی و میدان مین به زیبائی تصویر و ملموس شده است. اما در دنیا آن چه حریم هایی است که باید از آن فاصله بگیریم تا متقی به حساب بیائیم. آنها حدودی هستند که خداوند در قرآن تبیبین کرده است. که با توجه به موضوع برنامه به مصادیق حجاب آن خواهیم پرداخت.
خداوند به رسول الله میفرماید: قُلْ إِنَّما حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَواحِشَ بگو خدا به شما امر میکند. حرمت نگهدارید، به سمت کارهای زشت نروید. به قدری این موضوع نزد خدا مهم است، که در ادامه، تأکید میفرماید: ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ. چه در ظاهر و چه در باطن، نزدیک فحشاء نشوید. این یعنی جستجو کنیم در نزد خداوند چه چیزهائی مصداق شکستن حریمها است و بی تقوائی حساب میشود و به شدت به آنها مقید باشیم. هر چند امروزه به خاطر هجمۀ فرهنگی غرب، بعضیها از درک این حد و حدود بین محرم و نامحرم عاجزند و شاید به دیدۀ تمسخر نگاه کنند ولی خداوند میفرماید: وَ الْعاقِبَة لِلْمُتَّقينَ» عاقبت به نفع متقین رقم خواهد خورد. خوشا به سعادت کسانی که با رعایت این قلق ساده. هر روز از وقتی پا به اجتماع می گذارند. در حال جمع کردن خیرات و رضایت خدا هستند. اینها نزد خدا عزیزند. عزت به درگاه خدا سطح سواد و میزان مال و اموال نیست. عزت انسان ها به درگاه خدا به میزان تقواشان است.
إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ گرامی ترین شما در نزد خداوند با تقوا ترین شما هستند.
قسمت هفدهم: حجاب به خاطر اطاعت امر خدا
قسمت هفدهم: حجاب به خاطر اطاعت امر خدا
در این قسمت، حجاب به خاطر اطاعت امر خدا، در قالب مقدمهای موضوع اطاعت را در فضاهائی همچون پادگان، کشتی، قافله سالار کاروان و رفتار تربیتی بین پدر و فرزندان دیدیم
در این قسمت همچنین دیدیم که شرط بهرهمندی از تجارب بزرگان، اطاعت و همراهیشان است. در غیر این صورت باید بارها برای رسیدن به خوشبختی، میان کج راههها و چند راهیها آزمون و خطاء کرد. ماجرائی که عملاً فرهنگ غرب در حال اجراء بر روی اجتماع جهانی است.
در ادامه اهمیت جایگاه اطاعت را با موضوع عبد در نماز دیدیم. مومنین در نماز به دو مقام از مقامات سیّدمان رسول الله ص شهادت میدهند. یکی مقام رسالت و دیگری عبد بودن ایشان. خداوند دوست دارد مومنین، خاتم رسولان و اشرف مخلوقات را با مقام عبدالله بشناسند، کسی که صد در صد مطیع خداوند است و در برابر خداوند از خود رای و نظری ندارد.
و دیدیم بهترین نوع اطاعت و بندگی از آن کسانی است که در فضای اطاعت، آثار و ثمرات برای ایشان اولویت ندارد. همینکه بدانند خدا چه رفتاری را دوست دارد، برایشان کفایت میکند.
همچنان که خداوند به رسول الله ص می فرماید: [آلعمران31] قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُوني يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ. یا رسول الله به بندگانم بگو اگر من را دوست دارند باید از تو که حبیب من هستی پیروی کنند.
با توجه به این آیه فضای بین عبد و معبود فضائی از محبت و رحیمیت است.
اگر خداوند حدود الله را ترسیم کرده است و به ما امر میکند نسبت به آن تقوا بورزیم و به مرزهای حدود اللهی نزدیک نشویم، یعنی درون این مرزها محل قرب به خدا و لذت بردن از بندگی او است. درون این مرزها است که بندهی خدا عزیز و مقرب است. و یکی از این حدود الله مفهوم حجاب و آداب آن است. آدابی که مورد پسند خداوند است.
آن کسی که ادعا می کند خداوند را دوست دارد و عاشق او است، دوستی او باید در رفتارش و حرمتی که نسبت به نامحرم در قلب و ظاهرش نگه می دارد، بروز داشته باشد، تا خداوند او را مقرب خودش قرار بدهد. و بهترین راه تعبد، شبیه شدن به کسانی است که آنان در نزد خداوند عباد الله و مقربین هستند.که سرآمد ایشان اهل بیت رسول اللهص هستند.
قسمت هجدهم: حجاب به خاطر دوری از فرهنگ جاهلی
قسمت هجدهم: حجاب به خاطر دوری از فرهنگ جاهلی
در قسمتهای گذشته، اثرات درونی حجاب بر روح و قلب انسان بررسی شد.
امّا ما انسانها در اجتماع زندگی میکنیم و مطمئناً حجاب بر تعاملات اجتماعی ما هم اثرگذار است، مخصوصاً که بسیاری از مصادیق حجاب رفتارهای اجتماعی است.
محور این برنامه، قسمتی از آیهی 33 سوره احزاب است
وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ اْلأُولى
تبرج یعنی چی؟ جاهلیت به چه دورانی گفته میشود؟
تبرج یعنی بروز زیبائیهای زنانه در خارج از حریم خانه که توجه نامحرم را جلب میکند و جامعه را به فحشاء ترغیب میکند.
فرهنگی که قرآن اولین بروز آن را در طول تاریخ با عنوان دوران جاهلیت اولی معرفی فرموده (در شبه جزیره عربستان قبل از اسلام) آداب و رسوم رایج در آن زمان، چنان متأثر از بندگی ابلیس شده بود که خداوند نام این دوران را دوران جاهلیت نامیده است. فرهنگی منحط که اثرات مخربش تا قرن ها به صورت تعصبات افراطی در قوم عرب دیده میشد.
امام صادقع می فرمایند وقتی خداوند از دوران جاهلیت اولی سخن گفته «وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ اْلأُولى»، این یعنی حتماً یک دوران دیگری هم خواهد بود که دوران جاهلیت اُخری نامیده میشود. یعنی بشر در سیر تاریخ باز هم در معرض این ماجرای شوم خواهد بود
در ادامه با نحوهی شکل گیری فرهنگ جاهلی آشنا شدیم. اینکه بر طبق نص صریح قرآن شیطان که قسم خورده است که انسان را به منجلاب فساد و مذلت بکشاند. از عوام اصلی این ماجرا است.
در ادامه با رفتارهائی از ابلیس به نام استحواذ و تلبیس آشنا شدیم. تلبیس، یعنی یک شی یا موضوع چنان تغییر داده بشود که ماهیت اولیهاش را از دست بدهد. کاری که شیطان با دین میکند، آن چنان که بنده مومن نسبت به ایمانیات و مقدساتش بی تعصب شود. کاری که اکنون رسانههای غربی و معاند دارند با دین میکنند.
در این مسیر اهم سعی شیطان در راستای تلبیس مفهوم حجاب است. گویا شیطان میداند تا قلبی محصور به حفاظ حجاب است راهی به درون آن ندارد. و وقتی از این حصار گذشت به آرامی تمام مفاهیم دین را لوث و بی معنی میکند و او را استحواذ می کند.
اسْتَحْوَذَ عَلَيْهِمُ الشَّيْطانُ. استحواذ شیطان یعنی چیره شدن او بر انسان. اینکه شیطان در قلب شخص مستقر بشود و وقتی مرکز فرماندهی سقوط کرد دیگر متجاوز است که برای او تصمیمی میگیرد و اینجا است که اگر این استحواذ در حد جوامع باشد فرهنگ جاهلی شکل میگیرد.
سلام چراقسمت دوم سریال حجاب راه رستگاری ناقصه وفقط دوازده دقیقه اش هست؟
سلام علیکم
متاسفانه تنها 12 دقیقه از این قسمت قابل دسترسی است.
در تلاش هستیم کامل این قسمت را در اختیار مشتاقان معارف قرآنی قرار دهیم.
انشاءالله در همین صفحه اطلاع رسانی خواهد شد
سلام
بحمدالله لینک قسمت دوم سریال حجاب اصلاح شد و فایل 24 دقیقهای این قسمت قابل دریافت است.
باسمه تعالی
با سلام و احترام
چرا قسمت سوم را قرار نمی دهید؟
سلام علیکم
قسمت سوم این مستند قرآنی، صبح امروز در سایت قرار گرفت
الحمد لله که مرا با اینجا آشنا کرد
خدا را شکر که این ها بر دلم می نشیند
خدایا ممنون دستم را رها نکنی
……………..
ممنون از همه شما بزرگواران
سلام علیکم
برخی مؤمنین به دنبال برنامه های مناسب برای ماه رمضان و ایام فراغت کرونایی هستند پیشنهاد می کنم لینک دانلود این سریال فاخر و ارزشی را روی صفحه اول قرار دهید.
خدا خیرتان دهد.