باسمهتعالی
In the name of God
دروازۀ شهر علم
The gate to the city of knowledge
محمد، آخرین فرستادۀ خدا و حامل علم الهی، یاران و اصحابی داشت که از علم او بهره می بردند. علی یکی از این اصحاب بود
, God’s last messenger and the conveyor of divine knowledge, Mohammad, had companions who benefited from his knowledge. Ali was foremost among them.
شماره | تقسیم بندی کلی | عنوان | توضیحات |
1 | دوران خردسالی
Childhood |
تولد در خانۀ کعبه
Birth in Kaaba |
علی تنها کسی است که به شکلی معجزه وار درون خانۀ کعبه به دنیا آمد
Ali is the only person who was miraculously born inside the Kaaba Al-Mustadrak alaa al-Sahihain, Vol. 3, p. 483
|
2 | فرزند بزرگترین پشتیبان رسول خدا
Son of the best supporter of God’s messenger |
پدرش ابوطالب بود. عموی آخرین فرستادۀ خدا و کسی که محمد را از 8 سالگی سرپرستی کرد.
ابوطالب پس از آغاز رسالت محمد، بزرگترین پشتیبان او در مقابل کفار قریش بود. او تا آخر عمر، زندگیش را وقف رسالت محمد کرد. His father was Abu-Taleb, uncle of God’s last messenger, and the one who was Mohammad’s ward since he was 8 years of age. After Mohammad started his mission, Abu-Taleb was his best supporter in his struggle against the Qureish pagans. To the end of his life, Abu-Tāleb committed himself to Mohammad’s mission. Tarikh al-Yaqubi, Vol. 2, p. 31
|
|
3 | پرورشیافتۀ دامان پیامبر
Nurtured by the Prophet |
علی از کودکی تحت سرپرستی محمد قرار گرفت و پیامبر، خود، او را پرورش داد و تربیت کرد.
Ali was under Mohammad’s custody, and the prophet himself nurtured, cultivated and raised him Zakhaer Al-Oghba, p. 60 |
|
4 | اولین فرد
Foremost person |
اولین مرد مسلمان
The first Muslim man |
علی اولین مردی بود که دعوت پیامبر به اسلام را پذیرفت
Ali was the first man to accept the Prophet’s invitation to enter into Islam Zakhaer Al-Oghba, p. 111 |
5 | از آغاز دعوت، وصی پیامبر
Since the start of the mission, Ali was the Prophet’s executor |
در آغاز بعثت و در اولین دعوت عمومی در جمع بزرگان مکه، پیامبر درباره علی چنین گفت: «ای خویشاوندان من، بدانید که علی، برادر، و وصی و جانشین من در میان شماست.»
At the start of the mission, in the first public meeting for inviting Mecca’s grandee, the prophet said about Ali “O relatives of mine, know that Ali is my brother, executor of my will and my successor among you”. Tārīkh al-Rusul wa al-Mulūk, Vol. 2, p. 63 |
|
6 | نماینده پیامبر در مکه
The Prophet’s trustee in Mecca |
پیامبر، پس از هجرت به مدینه، علی را به عنوان نمایندۀ خود در مکه، مسئول بازگرداندن امانتهایی نمود، که مردم به ایشان سپرده بودند.
On the eve of emigrating to Medina, the Prophet appointed Ali as his trustee in Mecca, placing him in charge of returning things people had given the Prophet in trust Tabaqat Al-Kubra, Vol. 3, p. 22 |
|
7 | سپر پیامبر
Savior of the Prophet’s life. |
در شبی که 40 مرد مسلح قصد جان پیامبر را داشتند، علی بهجای او در بستر خوابید، و جان پیامبر را نجات داد.
The night when 40 armed men wanted to kill the Prophet, Ali lay in the bed of the Prophet in his stead, thereby saving the Prophet’s life. Musnad Ahmad ibn Hanbal, Vol. 1, p. 348
|
|
8 | در جنگ
In war |
فداکاری در احد
Valiant self-sacrifice in the Battle of Ohod |
علی در جنگ احد، برای حفظ جان پیامبر، چنان از خودگذشتگی نشان داد که جبرئیل نازل شد و گفت: «این نهایت ایثار و فداکاری است که او از خود نشان میدهد» پیامبر پاسخ داد: «او از من است و من از اویم»
During the battle of Ohod, Ali manifested such a degree of selfless sacrifice, laying his own life repeatedly on the line in order to save the Prophet’s life, that Gabriel said “This is the peak of sacrifice he is showing”, and the prophet replied “He is [a part] of me, and Iam [a part] of him” پس از کشته شدن نه تن از پرچمداران دشمن به دست او، ندایی آسمانی شنیده شد که میگفت: «لافتیالاعلی،لاسیفالاذوالفقار» (هیچ جوانمردیچونعلیو هیچشمشیریچونذوالفقارنیست.) After 9 of the enemy’s flag bearers were killed by Ali, a revelation from Heaven proclaimed that “There is no knight [whose gallantry is a match to that of] Ali’s, and there is no sword to match Ali’s Dholfaqar”. Tārīkh al-Rusul wa al-Mulūk, Vol. 2, p. 514 |
9 | شگفتی ساز جنگ احزاب
The marvel at the Battle of the Trench |
او در جنگ احزاب با شکست دادن بزرگترین سردار عرب، عمربن عبدود، اسلام را از خطر نابودی حفظ کرد. پیامبر دربارۀ این حادثه فرمود: «ضربۀ علی در روز خندق از عبادت تمام جن و انس برتر است.»
During the Battle of the Trench, Ali defeated the pagan Arabs’s greatest commander, hence saving Islam from certain ruin. Concerning this feat, the Prophet said “Ali’s strike on the day of the Battle of the Trench (Khandaq) was more precious than the worth of the entirety of the worship and devotional acts of all creatures”. Al-Mustadrak alaa al-Sahihain, Vol. 3, p. 34 |
|
10 | فاتح خیبر
The Conqueror of Kheybar |
در جنگ خیبر، هنگامیکه مسلمانان برای فتح مستحکمترین قلعه با مشکل مواجه شدند، و سردران سپاه، پس از چند روز، ناامید از پیروزی به نزد پیامبر بازگشتند، ایشان فرمودند: «فردا پرچم را به دست کسی میدهم که هرگز از نبرد نمیگریزد و به دشمن پشت نمیکند. او کسی است که خدا و رسول خدا او را دوست دارند و خداوند این دژ را به دست او میگشاید.» فردا پیامبر پرچم را به علی داد و علی با حرکتی معجزهوار، قلعه خیبر را فتح کرد.
During the Battle of Khaybar, when Muslims faced insurmountable obstacles in capturing the enemy’s most well-defended fortress, and the army commanders returned in despair to the Prophet, he said “Tomorrow I will give the flag to the one who never flees the battlefield nor turns his back on any enemy. He is the one who is the beloved of God and His Prophet, and God will capture the fortress by way of [the agency of] his hands”. The next day, the prophet gave Ali the flag, and in a miraculous feat, Ali conquered the castle of Khaybar. Sahih al-Bukhari, Vol. 5, p. 171
|
|
11 | نسبت با پیامبر
Relation to the prophet |
همچون هارون برای موسی
The Hadīth of the Rank of Aaron |
در میان 27 نبردی که پیامبر، خود، فرمانده بود، علی تنها در جنگ تبوک حضور نداشت. در آن جنگ، پیامبر او را به جانشینی
خود در مدینه گمارد.
In all the 27 battles where the Prophet was personally the commander, Tabuk was the only battle where Ali was absent.And this was because the Prophet had appointed Ali as his substitute in Medina for the duration of the battle. البته علی علاقه داشت همراه پیامبر باشد اما پیامبر گفت: «آیا راضی نیستی که نسبت تو به من، همان نسبت هارون به موسی باشد، جز اینکه بعد از من پیامبری نیست؟» Although Ali preferred to accompany the Prophet, God’s messenger said:“Are you not content with your rank relative to me being that of the rank of Aaron to Moses, except that there will be no prophet after me?” Sahih al-Bukhari, Part 80, p. 794 |
12 | عقد برادری با پیامبر
Bond of brotherhood with the Prophet |
بعد از هجرت، پیامبر، بین مهاجرین و انصار، دوبهدو، پیمان برادری برقرار ساخت. در پایان تنها علی ماند که پیامبر کسی را برای برادری او انتخاب نکرده بود. علی علت را پرسید. پیامبر فرمود: «تو برادر من در این جهان و سرای دیگر هستی. به خدایی که مرا بهحق برانگیخته است، من کار برادری تو را عقب انداختم که تو را برادر خود انتخاب کنم. اخوتی که دامنۀ آن، هر دو جهان را فراگیرد.»
After the migration (Hejraᵗ), the prophet made brothers of each Immigrant-Helper pair. Eventually, Ali was left alone, without the Prophet having appointed him a brother. When Ali asked why, the Prophet said “You are my brother in this world and in the hereafter; I swear to the One God who commissioned me to [convey the message of] the truth that I delayed your pairing in order to pair you as my own brother- a fraternity which shall span [the times of] both this world and the hereafter. Fazael Al-Sahabe, Vol. 2, p.617
|
|
13 | داماد پیامبر
The Prophet’s son-in-law |
پیامبر، پارۀ تنش و سرور زنان عالم، فاطمه را، به اذن و فرمان الهی به عقد علی درآورد.
The Prophet permitted for the marriage of his daughter, Lady Fatimah, to Ali. We know from the words of the Prophet which have reached us that this pairing by way of marriage was done at God’s behest of command. Tabaqat Al-Kubra, Vol. 8, p. 19 |
|
14 | عضو اهل بیت پیامبر
Member of the Prophet’s Household |
پیامبر علی را همراه دخترش فاطمه و نوههایش حسن و حسین به مباهله با سران مسیحی نجران برد. این واقعه نشان داد که اهل بیت محدود به همین پنج تن است.
The prophet took Ali and his daughter Fatemeh, as well as his grandsons Hasan and Hosein to the Mobāhela (cursing ritual of mutual imprecation) with leaders of the Christians of Najrān . This event was an affirmation of the limitation of the membership of the Household of the Prophet to these five individuals. Al-Mustadrak alaa al-Sahihain, Vol. 3, p. 150
|
|
15 | همسایه مسجد
Access to the Prophet’s Mosque |
تنها خانه ای که پیامبر، اجازه داد درش به مسجد باز شود، خانۀ علی بود. پیامبر در پاسخ به اعتراض برخی اصحاب نسبت به این تبعیض فرمود: «خداوند به من دستور داده است تمام درهایی را که به مسجد باز میشود ببندم، جز درِ خانۀ علی را؛ و من هرگز از نزد خودم به بسته شدن دری، و یا بازماندن آن دستور نمیدهم. من در این مسائل پیرو فرمان خدا هستم.»
The only house the prophet permitted to have a door opening onto his mosque was Ali’s. The prophet, in response to objection by some of the companions to the favor thus bestowed on Ali said “God has ordered me to close all doors opening to the mosque, except that of Ali’s house; never did I order a door to be closed or to remain open on my own volition; rather, I follow God’s will in all matters. Musnad Ahmad ibn Hanbal, Vol. 3, p. 369
|
|
16 | وحی
revelation |
حافظ و کاتب وحی
Memorizer and redactor of revelation |
علی جزء کاتبان و حافظان وحی بود و همچنین منشی و کاتب مخصوص و معتمد پیامبر بود.
Ali was among the redactors and memorizers of the revelations; moreover, he was the prophet’s special and trusted secretary and scribe. Ansab al-Ashraf, Vol. 2, p. 99 |
17 | ابلاغ کننده ویژه وحی
The special informer of revelation |
پیامبر ابوبکر را برای ابلاغ سوره برائت به بت پرستان، روانه مکه نمود، اما کمی بعد تصمیم گرفت علی را جایگزین او کند و به علی دستور داد آیات را از ابوبکر بگیرد و برای مردم مکه قرائت کند.
وقتی علی به ابوبکر رسید و ابوبکر به مدینه بازگشت متواضعانه از پیامبر پرسید که آیا آیه ای در رابطه با او وحی شده است؟ پیامبر فرمود : «نه، اما فرمان یافتم که این سوره را یا خودم به مشرکان مکه ابلاغ کنم و یا کسی که از من است» The Prophet sent Abu Bakr to convey the Suraᵗ ol-Berā٬aᵗ (The Execration) to the idolaters of Mecca, but shortly afterwards decided to send Ali ﷺ instead, instructing him to take the scroll from Abu Bakr and recite it to the Meccans. When Ali caught up with Abu Bakr and the latter returned to Medīna, he despondently asked the Prophet ﷺ whether there had been an āya (revelation) revealed with respect to him. The Prophetﷺsaid, “No, but I have been told to convey the message of this sura to the idolaters of Mecca either myself [personally] or by one who is [a part] of me.” Sirat Ibn Hisham, Vol. 4, p. 545
|
|
18 | ولایت
Vicegerency |
هر کس من مولای اویم، علی مولای اوست
Whoever I’m his vicegerent, Ali is hisvicegerent |
پیامبر در بازگشت از آخرین سفر حجش، در غدیر خم و در میان انبوه مسلمانان علی را به عنوان جانشین خود معرفی کرد و فرمود: «هرکس من مولای اویم، علی مولای اوست». تمام صحابه با علی بیعت کردند و این انتصاب را به او تبریک گفتند.
Upon returning from his last Haj pilgrimage, the Prophet stopped at Qadir Khomm among a huge crowd of Moslems and announced Ali as his successor, saying “whomsoever I have [hitherto] been lord and master [mowlā], [so too] this [here] Ali shall [henceforth similarly] be his lord and master.”All the companions then shook hands with Ali in allegiance, and congratulated him in his appointment. Sunan al Tirmidhi, Vol. 12 p. 175 |
19 | شهادت
Martyrdom |
شهادت در محراب
Martyrdom in theprayer-niche |
سر انجام در شب نوزدهم ماه رمضان علی، در محراب مسجد کوفه، در حین نماز و در سجده، با ضربۀ شمشیر مجروح شد و در شب بیست و یکم ماه رمضان به جوار معبود شتافت.
Eventually, on the 19th of Ramadan, Ali was martyred by the blow of a poisoned sword while he was at prayer in the prayer-niche of the Kufa mosque; 2 nights later, on the eve of the 21st of Ramadan, he ascended to God’s heaven. Al-Hawi al-Kabir, Vol. 13 p. 112 |
20 | اختتامیه
Closure |
دروازه علم پیامبر
Gate to prophet’s knowledge |
پیامبر دربارۀ علی فرمود: «من شهر علم هستم و علی دروازۀ آناست. پس هر کس که طالب علم است از دروازهاش وارد شود.»
The Prophet of God said, “I am the City of Knowledge and Ali is its Gate. Anyone who desires to enter this City must enter it through its Gate.” Al-Mustadrak alaa al-Sahihain, Vol. 3, p. 126 |