سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / سفیر سابق ایتالیا دروغ بی‌بی‌سی درباره سردار سلیمانی را رسوا کرد

سفیر سابق ایتالیا دروغ بی‌بی‌سی درباره سردار سلیمانی را رسوا کرد

سفیر سابق ایتالیا در عراق واقعیتِ آنچه در مستند جدید بی‌بی‌سی درباره سردار سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران گفته شده را بازگو کرد.

مارکو کارنلوس، سفیر سابق ایتالیا در عراق در گزارشی واقعیتِ اطلاعاتِ تحریف‌شده‌ بی‌بی‌سی درباره سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را منتشر کرد.

او در بخشی از این گزارش که پایگاه «میدل‌ایست‌آی» آن را منتشر کرده، می‌گوید: در مستند بی‌بی‌سی درباره قاسم سلیمانی، مقامات آمریکایی از او تصویر فردی را ساخته‌اند که مشتاقِ برقراری رابطه با آنهاست و مدعی شده‌اند که آنها مرتبا درخواست‌های او برای گفت‌وگو را رد کرده‌اند اما بر اساس تجربیاتی که من در عراق داشته‌ام، دقیقاً عکس این قضیه درست است.

کارنلوس که در گذشته مشاور چند نخست‌وزیر ایتالیا در مسائل غرب آسیا و شمال آفریقا بوده در این یادداشت، سردار سلیمانی را یک «استراتژیست زبده» توصیف کرده و دیدگاه ارائه‌شده در مستند بی‌بی‌سی درباره او و نقش ایران در خاورمیانه (غرب آسیا) را «ساده‌انگارانه» خوانده است.

روایت کاملا غربی

او در بخش آغازین این گزارش نوشته: مستند بی‌بی‌سی حاوی اطلاعات جدیدی نیست و بخش زیادی از روایتش را همان چیز‌هایی تشکیل می‌دهد که سال‌ها پیش هم گفته شده. کارنلوس در ادامه می‌نویسد: مشکل اصلی [این مستند] آن است که رویدادهایش را از چشم‌اندازی منحصراً غربی روایت می‌کند و از یک عضو سپاه پاسداران یا یک مقام ایرانی هیچ کلامی نقل نمی‌شود.

دیپلمات سابق ایتالیایی، این شیوه روایت را بازتابی از مشکلی بزرگ‌تر و رایج در تفکر جهان غرب درباره ایران و غرب آسیا می‌داند. او می‌نویسد: این نوع روایتگری، منعکس‌کننده نقائصی است که گاهاً در سیاست‌های آمریکا و غرب در قبال ایران و در نگاهی کلی‌تر خاورمیانه وجود دارد: ساده‌انگاری و دوپاره‌سازی غیرضروری میان نیکی و پلیدی.

وی در توضیحِ استدلال خود می‌نویسد: به مخاطبان بی‌بی‌سی و در سطح وسیع‌تر به عموم مردم در جهان غرب این استدلال ارائه می‌شود که همه مشکلات در منطقه فقط از یک ام‌الفساد- خواه یک دولت باشد یا یک گروه، یا چنانکه در این مستند گفته می‌شود، یک نفر- سرچشمه می‌گیرند.

مارکو کارنلوس دلیل اتخاذ چنین رویکردی را نیاز جهان غرب به دشمن‌سازی دانسته تا بتواند افکار عمومی را علیه ارزش‌های متفاوت با خود، بسیج کند.

او علاوه‌بر این می‌نویسد: روایت جهان غرب درباره ایران و سلیمانی را تا حد زیادی منابع صهیونیستی، بدون راستی‌آزمایی‌های جدی تولید می‌کنند. مستند بی‌بی‌سی هم از این قاعده مستثنی نیست؛ روایت اصلی آن را دنی یانتوم، رئیس‌ سابق موساد تدوین کرده است. به مخاطبان گفته می‌شود که هر بحرانی در منطقه توسط سلیمانی مهندسی می‌شود. برخی از شخصیت‌های آمریکایی از این روایت حمایت می‌کنند اگرچه آنها دست‌کم برای توانمندی‌های سلیمانی، قدری هم حرمت قائلند.

به گزارش فارس، مقام سابق ایتالیایی در بخش پایانی یادداشت خود به توصیف ویژگی‌ها و قابلیت‌های سردار سلیمانی پرداخته است. او در این باره گفته است: «جای هیچ شکی وجود ندارد که سلیمانی یک فرمانده نظامی فوق‌العاده است. افرادی که بار‌ها با او تعامل داشته‌اند از جمله موافق الرباعی، مشاور امنیت ملی سابق عراق سه ویژگی اصلی او را در این‌ها خلاصه می‌کنند: «به طرز هراس‌آوری باهوش، از لحاظ ایدئولوژیک با انگیزه و مهم‌تر از همه صاحب ترکیب نادری از توانمندی‌های تاکتیکی و استراتژیک.»

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

ماجرای دستور حاج قاسم برای زنان داعشی

ساخت بیمارستان برای زایمان زنان داعشی سوریه به دستور حاج قاسم سلیمانی

دستخط سردار دل‌ها برای فلسطین

سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.