سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / جان کری: با ظریف درباره مسائل موشکی و منطقه‌ای گفتگو کردم

جان کری: با ظریف درباره مسائل موشکی و منطقه‌ای گفتگو کردم

ظریف در حالی گفته موضوع گفتگوها مربوط به برجام بوده است که کری به صراحت می‌گوید موضوع این گفتگوها مسائل موشکی و منطقه‌ای ایران بوده است. باید دید چرا آقای ظریف با شخصی که هیچ سمتی در هیات حاکمه آمریکا ندارد از موضع رسمی وزیر خارجه کشور وارد گفتگو شده و علیرغم ادعای محرمانه نبودن این جلسات، اخبار ضد و نقیض از محتوای گفتگوها منتشر شده و با سکوت طرف ایرانی روبرو می‌شود؟ آیا ظریف با گفتگو درباره مسائل موشکی و منطقه‌ای که خواسته اصلی اروپا و آمریکا در دور جدید فشارها به ایران است، میخواسته ترامپ را در سطح جهان منزوی کند؟!

جان کری امروز به امید اصلی دولت تدبیر و امید برای احیای جنازه برجام تبدیل شده است. پیش از این رجانیوز در مطلبی از استقبال زودهنگام حامیان دولت از کاندیداتوری خیالی جان کری در انتخابات ریاست جمهوری پیش روی آمریکا سخن گفته بود. امروز اما این مساله با سخنان جدید او، ابعاد جدیدتری به خود گرفته است.

 

به گزارش رجانیوز، جان کری در مصاحبه‌ای با رادیو آمریکایی سلم گفته است: حصول توافق هسته‌ای موجب نشد که امریکا از اعمال تحریم‌های موشکی، حقوق بشری و منطقه‌ای کوتاه بیاید. او در ادامه این گفتگو اضافه کرد: «ما حتی در حالی که درباره برجام در حال مذاکره با آن‌ها بودیم، [تحریم‌ها را]افزایش دادیم.» وزیر خارجه اسبق امریکا با تکرار اینکه واشنگتن باید توافق هسته‌ای با ایران را به عنوان اهرم فشار حفظ می‌کرد، گفت: «می‌شد این توافق را به عنوان اهرم فشاری برای وادار کردن ایران به امتیازدهی در موضوعات دیگر از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای مورد استفاده قرار داد.» او در توضیح این موضوع گفت: «شما این توافق را نگه می‌دارید و به ایرانی‌ها می‌گویید ببینید، ما به شما گفته‌ایم که باید این چیز‌ها [فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای]را متوقف کنید. من به شما دو سال یا یک سال یا هر زمان دیگری، وقت می‌دهم. ما حاضریم درباره این چیز‌ها مذاکره کنیم. اما اگر شما مذاکره نکنید، اگر تا آن زمان این کار را نکنید، من از این توافق خارج می‌شوم.» کری افزود: «با این کار، شما چین، روسیه و دیگر کشور‌ها را در تلاش برای وادار کردن ایران به رفتار متفاوت با خود همراه می‌کنید، نه اینکه یکجانبه [از توافق]خارج شوید، خود را منزوی کنید و امکان هرگونه مذاکره دیگر با ایرانی‌ها را بسیار دشوار کنید.»

 

اما این تمام ماجرا نیست. جان کری که این روزها به امید اصلی دولت تدبیر و امید برای احیای جنازه برجام تبدیل شده است، در گفتگوی خود اعلام کرد که پیش از خروج آمریکا از برجام، سه چهار مرتبه با ظریف دیدار داشته است. او گفته که در دیدارهایش با ظریف به صراحت از وی خواسته است که موضع جامعه جهانی درباره «برنامه موشکی ایران و حمایتش از حزب‌الله» را درک کند. به گزارش فاکس‌نیوز، کری در مصاحبه‌اش با رادیو سلم توضیح داد که در این دیدار‌ها کارش مشاوره دادن به جواد ظریف، برای مواجهه با سیاست خارجی دونالد ترامپ نبوده است، بلکه خواسته در دیدارهایش متوجه شود «ایران ممکن است چه کاری برای بهبود مناسبات منطقه انجام دهد؟ بحران یمن چه طور حل می‌شود؟ برای صلح در سوریه چکار خواهید کرد؟» کری همچنین در گفت‌وگویش با برنامه «نشست روزانه با دانا پرینو» که از شبکه فاکس‌نیوز پخش می‌شود، تکذیب نکرد که به ایرانی‌ها گفته است تا پایان دوره ترامپ و روی کار آمدن یک رئیس‌جمهور دموکرات دیگر منتظر بمانند.

 

ظریف البته روایت متفاوتی از محتوای این دیدارها ارائه داده است. او درباره دیدارش با کری در حاشیه اجلاس مونیخ هم اسفندماه سال گذشته گفته بود: «موضوعات دیدار ما بیشتر درباره برنامه‌های ترامپ در قبال برجام و اتخاذ سیاست‌های مناسب در قبال آن و همچنین منزوی کردن وی در سطح جهان بوده است. عمدتاً دیدارهای ما محرمانه نیست و در حاشیه جلسات و نشست‌های بین‌المللی با نخبگان این کشور، گفت‌و‌گوهایی را انجام می‌دهیم.»

 

این سخنان ظریف به وضوح در تناقض با گفته‌های جان کری است. ظریف در حالی گفته موضوع گفتگوها مربوط به برجام بوده است که کری به صراحت می‌گوید موضوع این گفتگوها مسائل موشکی و منطقه‌ای ایران بوده است. باید دید چرا آقای ظریف با شخصی که هیچ سمتی در هیات حاکمه آمریکا ندارد از موضع رسمی وزیر خارجه کشور وارد گفتگو شده و علیرغم ادعای محرمانه نبودن این جلسات، اخبار ضد و نقیض از محتوای گفتگوها منتشر شده و با سکوت طرف ایرانی روبرو می‌شود؟ آیا ظریف با گفتگو درباره مسائل موشکی و منطقه‌ای که خواسته اصلی اروپا و آمریکا در دور جدید فشارها به ایران است، میخواسته ترامپ را در سطح جهان منزوی کند؟! 

 

دولت ترامپ از همه چیز خبر دارد!

پمپئو روز جمعه در یک کنفرانس خبری ادعا کرده بود، در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ، شرمن، جان کری وزیر امورخارجه پیشین و ارنست مونیز وزیر انرژی پیشین آمریکا را با چشمان خودش دیده که با ظریف دیدار کرده‌اند. شرمن در پاسخ در صفحه توئیتر خود نوشت: «پیغام اشتباه است، اسناد هم اشتباه هستند. من ظریف را در مونیخ ملاقات کردم، البته نه به همراه کری و مونیز. ظریف را بار دیگر در آوریل در نیویورک ملاقات کردم.»

 

«مت سامرز»، سخنگوی کری نیز به این جنجال‌ها واکنش نشان داد و اظهارات پمپئو را بی‌اساس خواند. وی گفت: جان کری همچون تمام وزرای خارجه دیگر ارتباط خود را با همتایان پیشینش در سراسر جهان حفظ کرده و اوایل سال جاری (میلادی) در گفت‌وگوی تلفنی مفصلی با پمپئو درباره جزییات آنچه که درباره دیدگاه ایرانی‌ها به دست آورده، صحبت کرده است. او همچنین تصریح کرد که هیچ چیز از این دولت پنهان نمانده است. «ند پرایس» دیگر دستیار امنیت ملی و مقام ارشد دولت اوباما هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: کری وزارت خارجه را از جزییات دیدار با ظریف پیش از روی کار آمدن «مایک پومپئو» و در زمان «رکس تیلرسون» مطلع کرده است. او همچنین گفت: وزارت خارجه «پومپئو» هم درباره این مذاکرات که یک امر مرسوم بین دیپلمات‌های سابق است مطلع بوده است. همچنین وندی شرمن به «پولیتیکو» گفته عادت داشته که به «تام شنون»، جانشین خود در دوره جدید وزارت خارجه خبر بدهد و سپس او را در جریان دیدارهایش با مقامات ایرانی قرار دهد.

 

مجموع این گفته‌ها به این معناست که هیات حاکمه آمریکا هر چند در دو حزب متفاوت فعالیت دارند اما در برابر ایران به طور کاملا هماهنگ و با هدف یکسان فعالیت دارند. چیزی که شاید در درون کشور خلا آن به طور جدی حس می‌شود و به نظر می‌رسد مسئولین دستگاه دیپلماسی کشور به اندازه کافی شفافیت و صراحت در بیان مطالب پشت پرده ندارند. شاید بیان این ناگفته‌ها قبل از بر ملاشدن آن توسط دشمنان، برای بقای سیاسی دست اندرکاران این ماجراها نیز مفیدتر باشد.

 

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

تصاویر هوایی از صدمات موشک‌های ایران به پایگاه نواتیم

تصاویری از پایگاه هوایی نواتیم اسرائیل بعد از عملیات موشکی ایران

شعر/ کسی «و الفتح» می‌خواند

رسید از سنگر فرمانده، فرمانی که حرفش بود

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.