سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / معرفت / شورای نویسندگان / بهره مندی از نور – قسمت سوم

بهره مندی از نور – قسمت سوم

بسم الله الرحمن الرحیم

در نوشته های قبل به این جا رسیدیم که امیر المومنین ع بر اساس آیه 67 مائده و ماجرای مشهور غدیر خم به عنوان ولیّ به عموم مسلمین معرفی گردیدند و هم چنین از آیه257 بقره تعریف ولیّ را استخراج نمودیم:

البقرة257 – اللّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَي النُّورِ

خداوند با ولایتش اشخاص را از ظلمت به سوی نور رهنمون می شود، پس کسی که از جانب خدا و رسولش عهده دار مقام ولایت می گردد چنین وظیفه ای را بر عهده دارد.

إبراهيم1 – الر کِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْکَ لِتُخْرِجَ النّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَي النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلي صِراطِ الْعَزيزِ الْحَميدِ

یکی از آیاتی که در قرآن عبارت خروج از ظلمت به سوی نور در آن مطرح شده این آیه می باشد، کسی که بخواهد افراد را به سمت ارتفاعات عالم هستی ولایت کند و بالا ببرد نیاز به اذن خداوند دارد، که این اذن را امیرالمومنین ع از جانب خداوند متعال داشتند! ماذون بودند دست مومنین را بگیرند و از تاریکی و حصار دنیا نجات دهند، بالا ببرند، به سمت ارتفاعات، ارتفاعاتی که در آن از ظلمات خبری نیست، نور است و نور!

بعد چه؟ کسی که به ارتفاعات راه پیدا کرد چه ماجرایی به اذن الله برایش رقم می خورد؟

وارد مسیر بعدی می شود( إِلي صِراطِ الْعَزيزِ الْحَميدِ)1 ابراهیم. پس صراط المستقیم را خداوند در ارتفاعات قرار داده، فرد زنجیر شده در تاریکی دنیا به صراط راه ندارد!

این چیزی است که ما در هر نماز واجب دوبار از خداوند تمنایش می کنیم: اهدنا الصراط المستقیم، طی صراط المستقیم طبق این آیه با هدایت میسر است! پس نقش ولایت چیست؟

از آنجایی که برای طی صراط ابتدا باید ارتفاع گرفت و این ماجرا بدون اذن رب و ولایت ولیّ میسر نیست، پس برای قرار گرفتن بر ابتدای صراط در ارتفاعات به شدت نیاز به ولیّ داریم! ولیّ آن کسی نیست که طبق رای و بیعت مردم انتخاب شود! ولیّ کسی است که خداوند او را برگزیده و مقام ولایت را به او تقدیم نموده، هرچند کثیری را خوش نیاید!!!!

این جاست که نقش کلیدی آقا و مقتدای ما بارز می شود! این راه به سمت ارتفاعات فقط به اذن الله به روی کسانی باز است که تابع ولیّ عالم باشند!

پس نه تنها ادیان گوناگون خود را در کف و عمق عالم محصور نموده اند بلکه تعدادی از مسلمین که سر تسلیم در برابر مولا امیرالمومنین ع فرود نیاوردند نیز در تاریکی زندان دنیا مانده اند!

پس خدایا! ما در هر نماز با این جمله اهدناالصراط المستقیم از تو چه می خواهیم؟

اجابت این خواسته مقدمه ای دارد و آن پذیرش ولایت اهل بیت ع می باشد!

حال از منظر آیه ابتدایی سوره ابراهیم به ماجرای غدیر بنگریم!

سید ما رسول الله ص نظام عالم هستی را به اذن الله عالم به عالم پایین آوردند و آن را به صورت قرآن مکتوب در اختیار ما قرار دادند، همه چیزی که خداوند متعال در پیدا و پنهان عالم هستی قرار داده در قرآن آمده است، پس قرآن شامل نسخه های رشد و سیر الی الله نیز می باشد! رسول الله ص نظام عالم راپایین آورده اند ولی هنوز رسالتشان تکمیل نشده! کسی باید این قواعد و نظام را به اذن الله در عالم هستی پیاده و برقرار نماید، اعمال کننده این نظام باید به همگان معرفی گردد، کسی که نه تنها اعمال کننده و تصمیم گیرنده از جانب الله است بلکه اجرا کننده نسخه حرکت به سمت ارتفاعات است! برنده به سمت ارتفاعات است! بنابر این آنانکه به دنبال طی طریق و سیر الی الله هستند تا حدی می توانند بدون ولیّ جلو بیایند ولی‌از جایی، از زمانی که بخواهند بال بگشایند و از زمین کنده شوند و پرواز به سوی ارتفاعات عالم هستی را تجربه نمایند نیاز به دستی دارند که ایشان را بالا برد.

در روز غدیر در آن حرم گرما! در آن آخرین حج پیامبرص، ایشان از جانب خدا و به اذن الله این مقام را به جانشین خود مولا امیر المومنین ع تفویض نمودند و سپس ایشان را به همگان معرفی کردند! صبر کردند تا آنانکه از قافله عقب مانده اند برسند! فرمان دادند تا آنها که از قافله جلوتر رفته اند برگردند! منتظر شدند تا همه بیایند! تا جای حرف و سخن نماند! دست امیرالمومنین ع را در برابر این همه چشم شاهد بالا بردندو ایشان را ولیّ و جانشین خود معرفی نمودند! تا راه آسمان بر خلایق بسته نماند! تا راهبر و پرواز دهنده به سمت ارتفاعات برای همگان شناخته شود! تا هرکس از تاریکی و حجب دنیا دلزده شد و میل پرواز به سوی پروردگارش را داشت، میل تقرب !!! دست بالا برده شده را بشناسد! وسیله را بشناسد!! همان وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسيلَةَ مائده 35

مگر نه این که برای پرواز در آسمان دنیا متوسل به هواپیما می شویم!!!!! چرا این قدر برایمان عجیب است که برای پرواز در ارتفاعات عالم و در نور نیاز به وسیله داریم؟

خدایا! چقدر زیبا راه به سوی نور را نشانمان دادی! گفتیم دوست نداریم در ظلمت بمانیم، در قرآنت آوردی ای انسان تو به تنهایی نمی توانی نورانی شوی! (مَنْ لَمْ يَجْعَلِ اللّهُ لَهُ نُورًا فَما لَهُ مِنْ نُورٍ) نور40 این من هستم که برای افراد نور قرار می دهم! این من هستم که هرکه را بخواهم با نور هدایت می کنم ( یهدی اللّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشاءُ) 35 نور

دلمان گرفت!!! نکند ما از کسانی باشیم که مشمول این مشیت تو مبنی بر بهره مندی از نور نشویم!!! دلمان لرزید!!! چه کار کنیم خدایا که ما را هم جزء این افراد قرار دهی؟ چه کار کنیم مارا به حساب آوری؟

در روز عید غدیر جواب ما را دادی!! در چنین روزی راه به سوی نور را نشانمان دادی!! به همین دلیل بزرگترین عید مسلمین عید ولایت است!!!

به ولیّ توجه کنیم؟ او را برای نجات ما از ظلمت به سمت نور فرستادی؟ پس مشیت تو بر بهره بردن از نور با ولایت او گره می خورد؟ این (من یشاء) کسانی هستند که به ولیّ تو اقبال می کنند؟ به سمت ایشان آمده و سر تسلیم فرود می آورند؟ از ایشان تبعیت می کنند؟

خدایا ! تو که برای عالم هستی نظام قرار داده ای من یشائت هم نظام دارد!! چه نظام زیبا و دلنشینی هم دارد!

ولیّ از جانب تو چه رحیمانه برخورد می کند!!!! دست ما را در دست می گیرد و بالا می برد، به سوی نور، به سوی تقرب به تو، به سوی مسیری که تو مقرر فرمودی برای نجات از تاریکی و گمراهی و به سمت مقاطع آینده! به سمت نشآت!!

چرا این مسیر؟ زیرا مسلمانان قدر ولیّ را ندانستند و از ولایت ایشان سر باز زدند! نه تنها سر باز زدند بلکه در مقابل ایشان ایستادند و یک به یک افرادی را به شهادت رساندند که دستشان به سوی ایشان دراز بود برای نجات!!! این دست های مهربان را با بی رحمی و جهالت قطع نمودند و در گمراهی و ظلمت، ابدی شدند!

پس باید به سمت آینده رفت، به سمت مقطعی که نور بر ظلمت غلبه می کند و چشم ها بینا می گردد و حقایق روشن! آنجاست که ولایت اهل بیت ع در نور دیده می شود و جایگاه و قدر و منزلت ایشان آشکار می گردد.

باید بر صراط حرکت کرد و به سمت امام غایب عج تاخت! امامی که با ظهورش قدر و منزلت تمام آنچه که ندیدیم و نفهمیدیم و بدان پشت پا زدیم آشکار می گردد! در آن مقطع حقانیت اهل بیت ع را درک خواهیم کرد! امارت امام علی ع را به چشم خواهیم دید و ولایت پنهانی مادر مهربان امت را!!! امامت و اقتدار امام زمان عج را !!! و طی این مسیر بدون ولیّ میسر نیست!

این همان آینده ای است که دشمنان اسلام سالها در حال مطالعه و بررسی آن هستند و به شدت از آمدنش در هراس!!

اگر کمی بیندیشیم علت این حجم دشمنی صهیونیست ها با مسلمانان و شیعیان و علی الخصوص ایرانیان برایمان واضح می گردد! علت این همه بهانه تراشی! ترس از نظام اسلامی ایران! تلاش برای براندازی آن!

چون می دانند این حرکت به اذن الله از ایران ما شروع خواهد شد! از درون همین نظام! از قلب اسلام شیعی!

پس نگرانند که چهل ساله گردد و در تلاشند تا با فوت خود نور خدایی آن را خاموش نمایند!

ایکاش زودتر از خواب غفلت بیدار شویم!

يوسف88 – فَلَمّا دَخَلُوا عَلَيْهِ قالُوا يا أَيُّهَا الْعَزيزُ مَسَّنا وَ أَهْلَنَا الضُّرُّ وَ جِئْنا بِبِضاعَةٍ مُزْجاةٍ فَأَوْفِ لَنَا الْکَيْلَ وَ تَصَدَّقْ عَلَيْنا إِنَّ اللّهَ يَجْزِي الْمُتَصَدِّقينَ

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

یا مَنْ اَرْجُوه عاشقان هستی

شعر/ باب خیرات آسمان هستی

عهد انسانهادر قبال برپایی ملک خدا(بخش دوم)

مهدویت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.