سرخط خبرها

بهره مندی از نور

بسم الله الرحمن الرحیم

 

البقرة257  – اللّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَي النُّورِوَ الَّذينَ کَفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ الطّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَي الظُّلُماتِ أُولئِکَ أَصْحابُ النّارِ هُمْ فيها خالِدُونَ

خدایا این آیه چقدر عجیب است! تو مومنین را ولایت می کنی و ایشان را از ظلمات به سوی نور حرکت می دهی! مگر مومن در ظلمات به سر می برد؟ از آن عجیب تر! کافران ولایت غیر تورا پذیرفته اند، ایشان از نور به سوی ظلمات رهنمون می شوند به سبب انتخابشان، مگر کافر در نور به سر می برد که توسط طاغوت به سوی ظلمات سیر کند؟

به نظر می رسد

در این آیه خداوند از یک منطقه ای صحبت می کند که حالت صفر مرزی دارد ، مومن و کافر با هم در آن منطقه قرار دارند، این منطقه نسبت به مناطق بالاتر از خود در ظلمات است و نسبت به مناطق پست تر در نور! حال کسی که مومن است و ولی او خداوند، به واسطه ولایت الله به سمت مسیری در ارتفاعات حرکت می کندو سیر داده می شود، هرچه بالاتر می رود نورانی تر می شود و از مکان ابتدایی خود فاصله می گیرد مکانی که نسبت به موقعیت کنونی در ظلمات بوده و بالعکس آنکه غیر خدا را بر می گزیند مسیری به سمت قعر دارد و هرچه به مکان های پایین تر سقوط می کند به موقعیتی تاریک تر و ظلمانی تر از موقعیت ابتدایی خود راه می یابد!

چگونه می توان به نور دست یافت؟ چگونه می توان نورانی شد؟ باید تحت ولایت خدا درآمد!

چگونه؟ آیا خداوند راه را در قرآن رمز گشایی نموده؟ آیا می شود تنها با ایمان به خدا، او ولایت مارا بپذیرد و دست مارا بگیرد؟ آیا افکار عده ای که رسیدن به مسیر هدایت را بی نیاز از واسطه می دانند صحیح است؟

خدایا دوست نداریم در ظلمات زندگی کنیم و از نور بی بهره باشیم! آیا می شود در وجودمان نور قرار دهی؟

النور40 – أَوْ کَظُلُماتٍ في بَحْرٍ لُجِّيٍّ يَغْشاهُ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ سَحابٌ ظُلُماتٌ بَعْضُها فَوْقَ بَعْضٍ إِذا أَخْرَجَ يَدَهُ لَمْ يَکَدْ يَراها وَ مَنْ لَمْ يَجْعَلِ اللّهُ لَهُ نُورًا فَما لَهُ مِنْ نُورٍ

طبق این آیه شخص نمی تواند  خود به کسب نور بپردازد مگر این که تو برایش نور قرار دهی! خدایا چه باید کرد؟ قلق نورانی شدن چیست؟ قلق بهره بردن از نور و حرکت در مسیر صحیح چیست؟

المائدة35 – يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسيلَةَ وَ جاهِدُوا في سَبيلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ

خدایا در این آیه از وسیله ای صحبت می کنی برای حرکت به سمت خود (الیه) و این را رستگاری می دانی! منظورت از وسیله چه می باشد؟

واژه نور را که در قرآن دنبال می کنیم به دو آیه برمی خوریم که خداوند در آن کتب آسمانی را منبع نور ووسیله هدایت معرفی نموده است:

المائدة44 – إِنّا أَنْزَلْنَا التَّوْراةَ فيها هُدًي وَ نُورٌ

المائدة46 – وَ قَفَّيْنا عَلي آثارِهِمْ بِعيسَي ابْنِ مَرْيَمَ مُصَدِّقًا لِما بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْراةِ وَ آتَيْناهُ اْلإِنْجيلَ فيهِ هُدًي وَ نُورٌ وَ مُصَدِّقًا لِما بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْراةِ وَ هُدًي وَ مَوْعِظَةً لِلْمُتَّقينَ

خداوند ابتدا تورات را منبع نور و هدایت قرار داده و سپس با آمدن حضرت عیسی ع کلاس ارتقاء پیدا کرده، ایشان انجیل را به عنوان منبع نور و هدایت همراه دارد و خداوند تاکید می کند انجیل تصدیق کننده تورات است .

بنابر این کسی که دنبال ولایت پذیری خداوند است باید سر تسلیم در برابر کسانی فرود آورد که از جانب او وسیله هدایت هستند و از نور بهره دارند. این جایی است که شیطان عابد وزاهد کم آورد!!! به طغیان کشیده شد وسپس از بهشت رانده شد!

جالب تر اینکه خداوند متعال برای هدایت مومنان به سمت مسیر نورانی به یک کلاس بسنده ننموده و مدام آن را ارتقا داده است، حال با این آیه برخورد می کنیم:

المائدة15 – يا أَهْلَ الْکِتابِ قَدْ جاءَکُمْ رَسُولُنا يُبَيِّنُ لَکُمْ کَثيرًا مِمّا کُنْتُمْ تُخْفُونَ مِنَ الْکِتابِ وَ يَعْفُوا عَنْ کَثيرٍ قَدْ جاءَکُمْ مِنَ اللّهِ نُورٌ وَ کِتابٌ مُبينٌ

روی سخن خداوند با اهل کتاب است! خداوند در این آیه رسول خود را به اهل کتب آسمانی دیرین معرفی نموده، به عنوان منبع نور و کسی که کتاب مبین را همراه خود آورده است!

إبراهيم1 – الر کِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْکَ لِتُخْرِجَ النّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَي النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلي صِراطِ الْعَزيزِ الْحَميدِ

بابررسی آیه بالا مطلب واضح تر می شود، کتابی که بررسول الله ص نازل شده وسیله ای برای خروج از ظلمات به سوی نور است، البته باشرطی واضح، اذن ربی که به ایشان عطا شده است، این جواب کسانی است که فکر می کنند تنها باتکیه به قرآن می شود به هدایت صحیح دست یافت!!!!!!!!!!

الحديد28 – يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِکُمْ کِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ يَجْعَلْ لَکُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ وَ يَغْفِرْ لَکُمْ وَ اللّهُ غَفُورٌ رَحيمٌ

ای کسانی که مومن هستید تقوی پیشه کنید، و ایمان خود را ارتقا دهید، به رسول خدا ایمان بیاورید، اگر این کار را بکنید شمارا از دوگونه رحمت خود برخوردار خواهم نمود، سپس برای شما نوری قرار خواهم داد تا در آن سیر کنید و مشمول غفران شوید!

ای مومنان باب جدیدی برویتان گشودم! باب رسول الله ص! اویی که رحمت للعالمین قرارش دادم! اگر به ایشان ایمان آورید از رحمت برخوردار خواهید شد و سپس از نور.

پس آنکه دوست دارد از نور بهره مند شود  باید به این باب توجه کند. باب رسول الله ص

خدایا آیات تو چقدر گویا هستند! چقدر زیبا با ما سخن می گوئی!

تا بدین جا تکلیف همه ادیان مشخص شد! کسی که به دنبال بهره بردن از نور است باید پلکانی که خداوند به سمت نور چیده را بالا بیاید، تابحال به رسولان و کتب آسمانی ایشان ایمان داشته، اکنون باید به کلاس بالاتری که خداوند قرار داده است بها دهد! ایمان به آخرین پیامبر ص!

آیا کلاس این جا به اتمام می رسد و تکمیل می گردد؟

المائدة67 – يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللّهُ يَعْصِمُکَ مِنَ النّاسِ إِنَّ اللّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْکافِرينَ

با خواندن این آیه از قرآن متوجه می شویم تکمیل رسالت رسول الله ص در گرو ابلاغ مطلبی به مردم است، (ماانزل الیک)!

ماانزل الیک قرآن نمیتواند باشد زیرا رسول خدا ص قرآن را به مردم ابلاغ نموده بودند! این آیه مربوط به

ماجرای غدیر خم و معرفی امیرالمومنین ع به عنوان ولیّ می باشد.

الأعراف157 -الَّذينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ اْلأُمِّيَّ ………………واتَّبَعُوا النُّورَ الَّذي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

ای کسانی که به رسول الله ص ایمان آورده و متبع ایشان هستید، کلاس جدیدی را به شما معرفی می کنم! تبعیت از نوری که همراه رسولم ص نازل کردم! در احادیث آمده است منظور از این نور ، مولا امیرالمومنین ع و سپس اهل بیت ع می باشد.این راه رستگاری است!

کلاس حرکت به سوی نور با معرفی صاحبان ولایت تکمیل می شود! در این جا تکلیف کسانی که متبع اهل بیت ع نمی باشند روشن و واضح است! ایشان خود را از بهره مندی از نور و حرکت از ظلمات به سوی نور محروم می کنند.

ولیّ کسی است که دست شخص را گرفته و او را از تاریکی ها می رهاند و به سوی نور، به سوی صراط المستقیم هدایت می کند.

در آیه 35 سوره نور مطرح شده : نور35 اللّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ …… يَهْدِي اللّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشاءُ

آیا کسانی که طبق مشیت الهی از هدایت نور بهره مند می شوند کسانی هستند که به ولیّ تمسک می جویند؟

آیا خواست خدا بر بهره مندی افراد از نور به تبعیت از ولیّ گره خورده؟

توجهی به ماجرای امام حسین ع ، مطلب را یسیر تر برایمان می گشاید!

آنانکه تبعیت از ایشان رابرگزیدند و میل امام ع را بر عقل و منطق خود غلبه دادند به اذن ایشان راه اعلی علیین برویشان گشوده می گردد و آنانکه غیر از این مسیر را طی نمودند عمری در تاریکی که خود برای خود ساخته بودند سوختند!

امید که فاطمه س لطفی به ما کند     امید که فاطمه س نیم نگاهی به ما کند

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

جایگاه حضرت زینب سلام الله علیها (بخش سوم)

تبعیت از نور نازل شده

معرفی حضرت زینب سلام الله علیها ،از منظر آیه ۱۵۷اعراف(بخش اول)

خدایا ما را زینبی قرار بده،یعنی خدایا ما را تابع امام زمان عج قرار بده

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.