سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / دستگاه قضایی نه می تواند بی جهت کسی را اعدام کند، نه می تواند تسامح غیر قانونی به خرج دهد

دستگاه قضایی نه می تواند بی جهت کسی را اعدام کند، نه می تواند تسامح غیر قانونی به خرج دهد

به دنبال مطلب انتقادی رجانیوز با عنوان:

 «بدبختی دقیقا همین جاست / سرنوشت فرمان رهبر انقلاب برای مبارزه با قاچاق بعد از دو سال به کجا کشیده است؟» قوه قضاییه جوابیه ای را به پایگاه خبری رجانیوز، ارسال کرده است. در ذیل متن کامل مطلب فوق‌الذکر به همراه جوابیه قوه قضاییه در اختیار مخاطبان قرارگرفته است؛

 

متن کامل مطلب درج شده در رجانیوز:

 

چند روز قبل و در اوج روزهای نارضایتی مردم، آیت الله لاریحانی،رئیس قوه قضائیه در سخنانی پاسخ انتظارات و عطش جامعه برای اقدام عاجل را اینگونه داد:

«ما کاری به برخی اظهارات نداریم که فردی میگویدباید اعدام کنید و دیگری میگوید باید تسامح کنید…

برای عبور از برخی موانع بروکراتیک درمسیر رسیدگی ها،اجازات خاصی را از جلسات اقتصادی سران قوا یارهبر انقلاب دریافت کنیم…

فعلا قوانین موجود را در این زمینه کافی میدانیم»!

 

این سخنان چه در بعد قاطعیت و چه در بعد سرعت، به قدر کافی گویا هست و نیازی به توضیح اضافی  ندارد.

یکی دو روز بعد هم معاون وزیر صنعت که گویا در قاچاق 6هزار خودرو به کشور نقش داشت ، با قرار وثیقه آزاد شد!!

البته در همان ایام یک نماینده مجلس مدعی شده بود تعداد حقیقی خودرو های قاچاق، حدود 16 هزار دستگاه است!

 

 گفتم قاچاق یاد دو سال پیش افتادم. رهبر انقلاب روز یازده مرداد 95 فرموده بودند:

« بنده به مسئولین گفته‌ام که آقاجان! وقتی شما آن باند قاچاقچی را پیدا میکنید و آن جنس کلان قاچاق را که چند هزار تُن وزن آن است، وارد کشور میکنید، این جنس را جلوی چشم همه آتش بزنید؛ ضربه بزنید به قاچاقچی …

اینها را که دیگر از طریق ارتباط با آمریکا و با اروپا نمیشود حل کرد، اینها را خودمان باید حل بکنیم. اینها کارهایی است که به عهده‌ی خود ما است

 

کسی سراغ دارد در طول دقیقا دوسال بعد از این فرمایش، دستگاه قضایی در اجرای قاطع و بدون اغماض آن چه اقدام عملی در برابر باندهای قاچاق کرده است!؟

 

همگان می دانیم که جواب این پرسش، ارائه گزارش از آتش زدن نمادین چند کانتینر پارچه و لباس و سیگار قاچاق نیست و منظور رهبری با این حرفها تامین نمی شود.

 

پی نوشت1:

 چند روز قبل رئیس جمهور فیلیپین در لبیک به ندای رهبری،فرمان انهدام صدها دستگاه خودروی پورشه، بنز،لامبورگینی، مازاراتی و چندین و چند برند لاکچری دیگر را صادر کرد و همانگونه که در تصویر می بینید، خودش هم شخصا در این مراسم شرکت کرد.

 

پی نوشت دوم:

 فیلیپین کشوری فقیر است ،مسئولان آن مسلمان نیستند و به لحاظ مبانی،در نبرد با آمریکا و نوکرانش نیست.

 

متن کامل جوابیه قوه قضاییه:

سردبیر محترم پایگاه اطلاع رسانی رجا نیوز

با سلام

پیرو درج یادداشتی در آن پایگاه با عنوان نقدی به اظهارات رئیس قوه قضاییه؛ بدبختی دقیقا همین جاست! جوابیه زیر ارسال می گردد تا وفق قانون درج شود.

نگارنده یادداشت فوق با انتخاب گزینشی بخش هایی از سخنان رئیس محترم قوه قضاییه که در جلسه مسئولان عالی قضایی مورخ ۸ مردادماه ۱۳۹۷ ایراد شده است؛

چنین نتیجه گرفته اند که قوه قضاییه قاطعیت و سرعت لازم در برخورد با مساله قاچاق را ندارد.

 

 بخش های کامل سخنرانی رئیس قوه قضایه به شرح زیر است:

با این وجود، توقع از دستگاه قضایی باید غیر از توقع از رسانه ها باشد.

قوه قضاییه نمی تواند برای مدیریت فضا، هر روز سخنی ولو بی پایه و اساس بگوید.

کار ما رسیدگی بر اساس موازین شرعی و قانونی است.

ما کاری به برخی اظهارات نداریم که فردی می گوید باید اعدام کنید و دیگری می گوید باید تسامح کنید. دستگاه قضایی نه می تواند بی جهت کسی را اعدام کند، نه می تواند تسامح غیر قانونی به خرج دهد.

البته توقع تسريع در رسیدگی ها توقع به جایی است و تلاش می کنیم حتی اگر نیاز بود، برای عبور از برخی موانع بروکراتیک  در مسیر رسیدگی ها، اجازات خاصی را از جلسات اقتصادی سران قوا یا مقام معظم رهبری دریافت کنیم منتها فعلا قوانین موجود را در این زمینه کافی می دانیم و هیچگاه فراتر از شرع و قانون عمل نخواهیم کرد.”

 

سخنان رئیس قوه قضاییه که بازتاب مناسبی در روزنامه ها و رسانه ها با گرایش های مختلف داشت،

به  قدر کافی گویا بود و شایسته بود نویسنده یادداشت، عبارات های  قبل و بعد قسمتهای گزینش شده از همان فراز سخنان رئیس قوه قضایه را مد نظر قرار می داد تا از نتیجه گیری نا معقول اجتناب شود. مگر اینکه مسئله دیگری در بین بوده که ما بی خبریم. 

 

عین مطالب گزینشی نویسنده به قرار زیر است: 

«ما کاری به برخی اظهارات نداریم که فردی میگوید باید اعدام کنید و دیگری میگوید باید تسامح کنید…. برای عبور از برخی موانع بروکراتیک  در مسیر رسیدگی ها، اجازات خاصی را از جلسات اقتصادی سران قوا یا رهبر انقلاب دریافت کنیم….فعلا قوانین موجود را در این زمینه کافی میدانیم»!

آیا واقعا از نظر مدیران محترم پایگاه و مراجعان و مخاطبان صاحب نظر و بصیر از همین بخشهای انتخاب شده نیز می توان برداشتی مطابق نظر نویسنده داشت؟ 

نگارنده پس از عبارت فوق، به آزادی فردی متهم به قاچاق خودرو با قرار وثیقه اعتراض می نماید که این ادعا نیز نادرست بوده و نشر اکاذیب تلقی می شود.

 

نگارنده در ادامه یادداشت با اشاره به فرازی از سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص آتش زدن اجناس قاچاق؛ سوال می کنند که قوه قضاییه در این خصوص، طی دو سال چه اقدام عملی در برابر باندهای قاچاق انجام داده است.

جهت اطلاع این نویسنده اعلام می شود صرفنظر از اینکه انجام اقدامات اجرایی در برابر باندهای قاچاق در حیطه وظایف سازمانهای مربوطه است و اقدام قوه قضاییه را باید در محاکم و رسیدگی به پرونده ها جستجو کرد، در خصوص امحا و آتش زدن کالای قاچاق نیز ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اقدامات لازم را بر اساس قوانین و رویه جاری کشور انجام می دهد.

 

قوه قضاییه ضمن استقبال از هر گونه نقد منصفانه و دلسوزانه، لازم است این نکته را نیز متذکر شود که در شرایط کنونی کشور و علی رغم تاکیدات موکد مقام معظم رهبری برای پرهیز از اختلاف افکنی بین مردم و مسئولان؛ از رسانه ها و بویژه اشخاصی که با ادعای دین مداری قلم می زنند، انتظار دارد روحیه امید را بین مردم تقویت نموده و در تحکیم روابط مردم و مسئولان بیش از پیش تلاش نمایند. 

 

حسن رحیمی 

مدیر کل روابط عمومی و تشریفات قوه قضاییه

 

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

آهنگ / سرانجام

السلام علی الحسین

زیارت عاشورا _ دانلود صوت «قرائت سریع» + متن

سلام بر تو اى ابا عبداللّه سلام بر تو اى فرزند رسول خدا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.