سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / مذاکره با ترامپ طرح مشترک آمریکا و مفسدان اقتصادی

مذاکره با ترامپ طرح مشترک آمریکا و مفسدان اقتصادی

پیشنهاد مزورانه ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برای مذاکره با ایران از سوی مدعیان اصلاحات و نشریات زنجیره‌ای به شدت مورد استقبال قرار گرفته است،

این استقبال از دو جهت اهمیت دارد:

 1) نخست از آن رو که مفسدان اقتصادی را با استدلال مرتبط بودن مشکلات با تحریم‌ها از مجازات اعدام می‌رهاند

2) از سوی دیگر با اثبات کارآمد بودن فشارهای آمریکا ترامپ را بر تداوم و تشدید این تحریم‌ها جری‌تر می‌سازد.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه گذشته در کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر ایتالیا ادعا کرد آماده است : «بدون هیچ ‌پیش‌شرطی» با مقام‌های ایران دیدار کند!!
وی در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر ایتالیا ضمن تکرار توهین‌های خود علیه ملت ایران به تمایل خود برای دیدار با رئیس‌جمهور کشورمان ‌اشاره کرده و گفت:

«من آماده‌ام با هر کسی دیدار کنم. من به ملاقات اعتقاد دارم.»
رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه تأکید کرد:

«بنابراین، من معتقد به دیدار هستم. مطمئناً من با ایران – اگر آنها بخواهند – دیدار خواهم کرد.

نمی‌دانم که الان آماده هستند یا نه. در حال حاضر، درگیر شرایط سختی هستند.»
ترامپ توافق هسته‌ای موسوم به برجام را مسخره خوانده و در رابطه با شروط خود برای مذاکره با ایران گفت:

«هیچ پیش‌شرطی (ندارم). آنها می‌خواهند با من دیدار کنند، هر موقع بخواهند (حاضرم).»
اظهارات ترامپ درباره بدون شرط بودن درخواست او برای مذاکره با ایران در حالی است که «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا در یک سخنرانی در اردیبهشت‌ماه که اولین سخنرانی او در زمینه سیاست خارجی بود 12 شرط برای هرگونه مذاکره جدید با ایران مطرح کرده بود!
استقبال زنجیره‌ای‌ها از یک پیشنهاد مزورانه!
بلافاصله پس از اظهارات هفته گذشته ترامپ مبنی بر آمادگی وی جهت مذاکره بدون شرط با ایران این پیشنهاد مزورانه با استقبال شدید مدعیان اصلاحات و روزنامه‌های زنجیره‌ای مواجه شد!!

 روزنامه شرق در همان دقایق نخست که خبر در خروجی رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفت نتوانست منتظر شماره بعد بماند و در چاپ دوم پیشنهاد ترامپ را در صفحه نخست برای مخاطبان خود مخابره و از اهمیت این پیشنهاد در شرایط کنونی سخن گفت!
روزنامه شرق که مدیر مسئول آن پیش از این وظیفه اساسی خود را بزک کردن برجام خوانده بود در چاپ دوم شماره سه‌شنبه گذشته خود اظهارات ترامپ را با شیفتگی هرچه تمام پوشش داد تا نشان دهد راهکار برخورد قاطع و بدون اغماض با تروریست‌های اقتصادی نیست بلکه باید مذاکرات بدون نتیجه گذشته را ادامه دهیم!
شرق در بخشی از گزارش مربوط به اظهارات ترامپ که در چاپ دوم شماره سه‌شنبه گذشته این روزنامه منتشر شد تاکید کرد:

«در هفته‌های گذشته تنش‌های لفظی بین مقامات ایران و آمریکا در جریان بوده؛ ولی در حالی که این تنش لفظی با فراز و فرود همراه بود، رئیس‌جمهور آمریکا برای بار دوم در یک هفته جهت ارتباط با طرف ایرانی ابراز علاقه کرده است.

حالا باید دید که آیا این ابراز تمایل‌ها جایی در سفر چند روز آینده وزیر خارجه ایران به سنگاپور خواهد داشت یا خیر؛ چرا که همزمان، همتای آمریکایی ظریف هم در سنگاپور به‌سر خواهد برد.»
شرق در یکی از مطالب صفحه نخست روز چهارشنبه گذشته خود نیز به اظهارات ناطق نوری عضو مجمع تشخیص مصلحت در این زمینه پرداخته و به نقل از وی نوشت:

« ایران نباید ابتدابه‌ساکن، پیشنهاد مذاکره رئیس‌جمهوری آمریکا را رد کند. لازم است این موضوع با تأمل و در شورای ‌عالی امنیت ملی مورد بحث قرار گیرد.»
ناطق نوری گفته بود : «اصل قصه و چنین چیزی منفی نیست و پیش‌بینی هم می‌شد و می‌شود، نوع خلقیات آقای ترامپ هم همین است. ترامپ اول توپ‌های محکمی را می‌زند و با توپ پر می‌آید، اگر مقابلش مرعوب شود و جا بزند، ادامه می‌دهد، ولی اگر ببیند آن‌طور نیست، خیلی سریع نظرش عوض می‌شود و سناریوی بعدی را پیدا می‌کند.»
در یادداشت دیگری شرق این‌گونه استدلال کرد که :

« در گذر تاریخ هر زمان زمینه برای بهبود روابط میان ایران و آمریکا فراهم شد، برخی کشورهای عربی در نگاه اول نگران شده‌اند، اما به‌تدریج به‌سوی بهبود روابط خود با ایران حرکت کرده‌اند.

خدشه در روابط ایران و غرب، آرزوی عرب‌ها و اسرائیل و حتی روسیه و چین است و بهبود روابط ایران و آمریکا در آرایش سیاسی منطقه تأثیر بسزایی خواهد داشت.»
سایت اصلاح‌طلب انتخاب نیز به استقبال سخنان ترامپ رفته و به نقل از قاسم محبعلی، مدیرکل خاورمیانه پیشین وزارت امور خارجه نوشت:

«ایران باید از پیشنهاد رئیس‌جمهور آمریکا برای مذاکره بدون پیش‌شرط استقبال کند؛ البته این استقبال به معنای آغاز فوری مذاکره نیست.»
 وی شوک به بازار ارز، امیدوار کردن مشتریان نفتی ایران، تشویق به سرمایه‌گذاری در داخل و بالا بردن موضع ایران در مذاکرات با اروپا را از نتایج این اتفاق دانست! 
محبعلی با بیان اینکه «ایران باید «برجام» را از مذاکرات خارج کند» در نهایت شیفتگی حتی شهرهای محل مذاکره را نیز مشخص کرده و گفت: «می‌توان شهری مانند مسقط، ژنو یا وین را برای آغاز مذاکرات «کارشناسی» پیشنهاد کرد.»
مذاکره برای مذاکره بدون توجه به نتیجه!
روزنامه قانون نیز در شماره دیروز خود پا را فراتر گذاشته و ضمن استقبال از پیشنهاد ترامپ نوشته است:

بدون توجه به نتیجه بایستی از این پیشنهاد استقبال کرد!
در بخشی از این گزارش آمده است :

« درحال حاضر مديريت موضوع گفت وگو با آمريكا فارغ از هرنتيجه‌ای كه مي‌توان متصور شد فراتر از امر گفت وگو است.

بايد در ايران فكري به حال جديت مذاكره با آمريكا شود، چشم بستن به درخواست آمريكا درحقيقت ترامپ را محق نشان مي‌دهد وازطرفي اين ميداني است كه درحوزه امنيت ومنافع ملي بايد تعريف شود.

بنابراين تصميم كلي نظام هرچه باشد بايد ازطريق مجاري صحيح آن كه همان مجاري ديپلماتيك، رئیس‌جمهوري، وزارت خارجه يا سخنگوي وزارت خارجه است اعلام موضع شود.»
دعوت از ترامپ برای سفر به تهران!
در همین رابطه روزنامه زنجیره‌ای اعتماد در مطلبی نوشت:

«اگر من جای آقای روحانی بودم با تصمیم شورای عالی امنیت ملی و موافقت مقام معظم رهبری در پاسخ به پیشنهاد آقای ترامپ، به ایشان پیشنهاد می‌کردم به تهران سفر کند و قبل از گفت‌وگوهای کاری، چند برنامه ایران‌شناسی برای او می‌گذاشتم.»
این روزنامه زنجیره‌ای در بخش دیگری از این مطلب نوشت: «در نهایت هم دو حالت بیشتر متصور نیست؛ اینکه در جریان این سفر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای به‌دست آید یا خیر.

حتی درصورتی که توافقی هم حاصل نشود، این ترامپ است که ریسک سفر را پذیرفته و دست خالی برگشته و تهران چیزی را از دست نخواهد داد؛

ضمن اینکه نفس سفر رئیس‌جمهور آمریکا به تهران برای حل مشکلات با ایران، حاکی از عزت و اقتدار ایران خواهد بود.»
همچنین روزنامه ایران در مطلبی نوشت:

«دعوت ترامپ از ایران به مذاکره در نخستین واکنش‌ها از سوی مقام‌های مختلف ایران، گرچه با توجه به سابقه بدعهدی دولتمردان آمریکا در خروج از برجام و فهرستی از کارشکنی‌های دولت او علیه کشورمان با اقبالی مواجه نشد اما در عین حال با این خواسته از سوی برخی مقام‌های کشورمان روبه‌رو شد که این پیشنهاد مورد تأمل بیشتر مقامات ایرانی قرار گیرد».
ارگان رسانه‌ای دولت در ادامه نوشت:

«حضور همزمان ظریف و پمپئو در سنگاپور نیز خبر دیگری بود که در متن موضع‌گیری اخیر ترامپ و دولتمردانش تفسیر شد. وزیر خارجه کشورمان قرار است طی روزهای آینده به‌منظور امضای پیمان مودت ایران و اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) به سنگاپور سفر کند.

همزمان «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز به سنگاپور خواهد رفت. همزمانی که برخی رسانه‌ها از آن به‌عنوان مبنای گمانه‌زنی درباره احتمال گفت‌و‌گو میان دو طرف بهره جسته‌اند.»
تابوشکنی!
روزنامه ابتکار نیز در مطلبی نوشت:

«در این هنگامه مهم‌ترین اقدام برای چابک‌سازی تیم دیپلماتیک کشور، گذر از تابوی «عدم مذاکره با دولت ترامپ» است.

این به معنای تایید انجام گفت‌وگو نیست.

بلکه دیپلمات‌های ایرانی نباید از برگزاری نشست‌ مشترک با طرف آمریکایی واهمه داشته باشند.

یا نگران «خائن» قلمداد شدن از سوی نیروهای تندروی داخلی باشند.

ایران طی سال‌های گذشته توانست در مذاکراتی نفس‌گیر با 6 قدرت جهانی- آن هم در حالی که همگی علیه او بودند – زمینه را برای دستیابی به توافقی قابل توجه در قالب معاهده برجام مهیا کند.

معاهده‌ای که به اعتراف آمریکایی‌ها ثمرات و نتایج مهمی برای ایران به همراه داشت.

لذا عبور از این تابو و توجه به ضرورت‌های انجام گفت‌وگو در سطحی با مقامات آمریکایی یک الزام حیاتی برای کشور محسوب می‌شود.»
همچنین روزنامه آرمان در مطلبی نوشت:

«نباید فراموش کرد که قطع رابطه با آمریکا موضوع همیشگی نیست،

چنانکه پیش از این مذاکراتی با آمریکا صورت گرفته که نمونه بارز آن توافقنامه هسته‌ای یا برجام است.

از سوی دیگر نباید فراموش کرد که روحانی تماس تلفنی اوباما را در اجلاس سالانه سازمان ملل در نیویورک پاسخ داد و پیش از آن هم گفته شد که گفت‌وگوهای محرمانه در عمان انجام شده است.

این ارتباطات نشان داد که مرزهای ممنوعه مذاکره کمرنگ شده است.»
آفتاب یزد نیز با‌‌اشاره به پیشنهاد ترامپ برای مذاکره بدون پیش شرط با ایران در مطلبی نوشت:

«رد این پیشنهاد ممکن است شرایط را برای ایران از سوی سایر بازیگران منطقه‌ای که نگران مذاکره آمریکا با ایران و کاهش خصومت‌ها و تنش‌ها هستند، سخت‌تر کند.

همچنین شرایط خاص‌تری در داخل از منظر اقتصادی، روانی و سیاسی ایجاد کند

بنابراین به نظر می‌رسد که پیشنهاد مذاکره از سوی آمریکا بسان یک حرکت شطرنجی در عالم سیاست باید تعبیر کرد.

از همین رو حرکت ایران نیز باید با بررسی تمام جوانب باشد.»

روزنامه زنجیره‌ای سازندگی نیز در مطلبی نوشت:

«ایران هیچ گاه از مذاکره ترسی نداشته است.

البته ممکن است تاخیری در آن داشته باشد، اما در مواردی که مربوط به سرنوشت اقتصادی کشور و سرنوشت منطقه بوده مذاکره کرده است و نتایجی به دست آمده است.»
محکومان فتنه 88 نیز به صف شدند!
برخی چهره‌های مدعی اصلاحات که سابقه محکومیت در فتنه 88 نیز داشته‌اند وارد میدان شده و از پیشنهاد مزورانه ترامپ استقبال کرده‌اند!
شکوری راد در این زمینه اعلام کرده است:

«ابتكار ترامپ در دادن پيشنهاد مذاكره ‌بدون ‌پیش‌شرط در هر زمان و هر مكان به ایران نيازمند يك پاسخ ابتكاري و منطبق با مصلحت و منافع ملي است.

حال که وزیر‌‌ خارجه آمریکا پیشنهاد مذاکره را مجدداً مشروط كرده است خوب است ظريف به پمپئو پيشنهاد مذاكره غيرمشروط در مكان و زمان دلخواه بدهد.»
 تاجزاده نیز گفته است :

«اگر جای روحانی بودم اعلام می‌کردم به‌رغم بی‌اعتمادی به ترامپ که به تعهدات کشورش پای‌بند نبوده، حاضرم برای نیل به صلح پایداردربارۀ همه مسایل بویژه لزوم تغییر رفتار بی‌ثبات‌ساز آمریکا درخاورمیانه و مداخلات گذشته‌اش در ایران در حاشیه اجلاس سران در سازمان ملل با او صریح و شفاف گفت‌وگو کنم.»
 علی تاجرنیا دیگر مدعی اصلاحات نیز تصریح کرده است:

«برعکس خیلی‌ها که معتقدند اکنون وقت مذاکره نیست، من معتقدم هست.

اکنون که ترامپ همزمان چند پرونده جنجالی پیش روی خود باز کرده و توان مختومه کردن همه آنها را ندارد، وقتش است. عزت‌مندانه مذاکره می‌کنیم. قرار نیست تسلیم شویم.»
پیشنهادی که مفسدین اقتصادی را از اعدام نجات می‌دهد!
فارغ از دروغین بودن پیشنهاد « مذاکره بدون شرط » از سوی آمریکا استقبال زنجیره‌ای‌ها و مدعیان اصلاحات از این پیشنهاد نشان دهنده دو نکته بسیار مهم است.
نخست آنکه استقبال از این پیشنهاد نشان می‌دهد مدعیان اصلاحات و زنجیره ای‌ها معتقدند که بی‌کفایتی مدیران داخلی و سوء مدیریت آنان نقشی در مشکلات اقتصادی کنونی کشور نداشته و این مشکلات با مذاکره حل می‌شود

و نکته دوم آنکه با نشان دادن‌اشتیاق برای مذاکره با آمریکا و ارسال این پیام به واشنگتن که تحریم‌ها کار خود را کرده و ایران آماده نشستن پشت میز مذاکره است بر شدت تحریم‌ها و فشارها افزوده شود.
طبیعی است زمانی که مشکلات را امری داخلی و ناشی از سوء مدیریت برخی مدیران ندانسته و معتقد باشیم این مشکلات با مذاکره با آمریکا حل خواهند شد مفسدین اقتصادی که در شرایط کنونی چون پیاده نظام دشمن، آتش جنگ اقتصادی را شعله‌ور ساخته و با طمع‌ورزی و خیانت به کشور، موجب کاهش ارزش پول ملی و سخت‌تر شدن معیشت مردم شده‌اند از مجازات قانونی اعدام رها خواهند شد.

از این منظر می‌توان روزنامه‌های زنجیره‌ای و مدعیان اصلاحات را پادوهای مفسدین اقتصادی دانست.
نگاهی به گذشته نشان می‌دهد که در بزنگاه‌ها روزنامه‌های زنجیره‌ای به میانه میدان آمده و از برخی مفسدین با عناوینی چون « استیوجابز» و «برند اقتصادی ایران» ستایش کرده بودند، مفسدینی که گاه به گاهی خبر دستگیری آنان در بار عدس و حین متواری شدن از کشور منتشر می‌شود بی‌آنکه کسی بگوید آیا با چند سال زندان این مفسدین متنبه شده و از ادامه مفاسد گذشته خود پشیمان می‌شوند؟!
از سوی دیگر با استقبال از پیشنهاد مذاکره این پیام به آمریکا مخابره خواهد شد که تحریم‌ها تاثیر گذاشته و ایران تحت فشار حاضر به مذاکره شده است، طبیعی است که دشمن هر اندازه هم نادان باشد چنین فرصتی را از دست نخواهد داد و با افزودن بر میزان فشارها امتیازات بیشتری را طلب خواهد کرد.
مشکلات کنونی اقتصادی کشور ارتباط کمی با تحریم‌های خارجی و فشارهای آمریکا دارد، استقبال از پیشنهاد مذاکره موضع ضعف ایران را در مناسبات جهانی به رخ می‌کشد و آمریکا را به این باور می‌رساند که بایستی همان مشی گذشته یعنی تهدید کردن و باج گرفتن را ادامه دهد و از سوی دیگر اینکه مسئولین را از اتخاذ تصمیمات واقعی مبتنی بر تغییر سیاست‌های اقتصادی شکست خورده گذشته باز می‌دارد.
مسئولین بایستی با مطالعات سریع و دقیق در آنچه روی داده است به جای تغییرات سطحی و ظاهری برخی مدیران سیاست‌های اقتصادی را تغییر دهند،

مسئولین دستگاه قضا نیز بدون اغماض و معطلی مفسدین اقتصادی را به چنگال بی‌رحم و شفقت قانون بسپارند که « دو صد گفته چون نیم اعدام نیست.»
مردم در کوچه و خیابان از همدیگر می‌پرسند چرا با مفسدین اقتصادی برخورد قاطع نمی‌شود؟!

چرا بازار ارز و سکه این گونه رها شده و مفسدین جولان می‌دهند؟

مردم می‌پرسند و برای آنان این شائبه به وجود آمده است که آیا این کلاهبرداران و تروریست‌های اقتصادی با برخی مراکز قدرت سر و سرّی دارند که با آنان برخورد نمی‌شود؟!
پاسخ همه این سؤال‌ها را می‌توان با برخورد قاطع کوبنده و انقلابی با مفسدین داد،

مردم در صورتی که اعدام تروریست‌های اقتصادی را ببینند مشکلات قابل حل را چند صباحی دیگر نیز تحمل می‌کنند

ولی بعید می‌نماید که با تغییرات ظاهری در بدنه دولت و ادامه سیاست‌های گذشته و نیز ارسال پیام انحرافی مبنی بر اینکه مدیران و مفسدین اقتصادی مشکلی نداشته و هر چه هست با مذاکره حل خواهد شد، مشکلی مرتفع شود.

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

آیا میان ما و اسرائیل جنگ می شود؟

طنز پاورقی

حملات ایران دو پایگاه اصلی نیروی هوایی را منهدم کرد

ایتمار بن گویر نابودی اسرائیل

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.