سرخط خبرها

از منظر قدر

بسم الله الرحمن الرحیم

سوره قدر، سوره ای که در آن خداوند به ما خدایی نگاه کردن به ماجراها را می آموزد: ای بنده من این گونه نگاه کن!

وقتی با آن هم منظر می شویم علت بسیاری از مسائل برایمان روشن می گردد، مثل آرامش و توکل بزرگان دین!

در یک نگاه کلی سوره قدر را می توان به سه قسمت تقسیم نمود، بخش ابتدایی سوره بحث نزول قرآن است، خداوند از نزول کتاب آسمانیش در چنین شبی سخن می گوید: انا انزلناه فی لیله القدر

بخش دوم درباره منزلت و ارزش شب قدر است: و ما ادریک ما لیله القدر    لیله القدر خیر من الف شهر

بخش سوم نازل شدن امور  توسط الروح و ملائکه به اذن الله نزد امام عالم ع است تنزل الملائکه والروح فیها باذن ربهم من کل امر  و بعد از آن سلامی از جانب خداوند تا زمان طلوع خورشید!

ابتدا و انتهای سوره خداوند از ماجرایی صحبت می کند که همه به یقین آن را در حیطه خداوند متعال می دانند، اوست که قرآن را نازل فرموده و به اذن اوست که امام ع در حریم الهی امورات را رقم میزند، ماجرای هزار ماه چیست که محصور بین این دو ماجرای خدایی شده؟

با مراجعه به بعضی از کتب تفسیری الف شهر همان هزار ماه حکومت بنی امیه است !1

اتفاقاتی که بعد از رسول الله ص بوقوع خواهد پیوست و خداوند آن را در خواب به ایشان نشان می دهد! شکل گیری شجره خبیثه ای که در دین رسول الله ص  انحراف ایجاد کرده و هزار ماه دین اسلام و منبر حضرت ملعبه دست ایشان می شود! قرآنی این ماجرا در آیه 60 سوره اسرا آمده است!

الإسراء60 – وَ إِذْ قُلْنا لَکَ إِنَّ رَبَّکَ أَحاطَ بِالنّاسِ وَ ما جَعَلْنَا الرُّؤْيَا الَّتي أَرَيْناکَ إِلاّ فِتْنَةً لِلنّاسِ وَ الشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِي الْقُرْآنِ وَ نُخَوِّفُهُمْ فَما يَزيدُهُمْ إِلاّ طُغْيانًا کَبيرًا

خداوند در سوره قدر این ماجرای ناگوار را بین دوماجرای خدایی قرار داده است! ماجرای انحراف در دین توسط بنی امیه بین دو ماجرای خدایی نزول قرآن و نزول اموردر شب قدر احاطه شده است!

خداوند چه چیز را می خواهد با این نظم به ما برساند؟ وَ إِذْ قُلْنا لَکَ إِنَّ رَبَّکَ أَحاطَ بِالنّاسِ

خداوند بر همه چیز احاطه دارد، تاکیدی که در ابتدای آیه مشاهده می کنیم ، سپس خداوند امر شکل گرفته ماجرا را در خواب به رسولش نشان می دهد، یا رسول الله ص این امتحانی است که بر سر راه امت تو گذاشته ام و به همه چیز آن احاطه دارم، هرچه واقع خواهد شد در حیطه من است مبادا فکر کنید اتفاقات آینده با هر شدت و هر میزان از تلخی از دست من خارج شده! این منظری است که خداوند بر آن تاکید می کند!

امت رسول اللهص  در امتحانی سخت قرار گرفت، امتحانی تلخ و طاقت فرسا که نتیجه آن به شهادت رسیدن امامان معصوم ع بود! یکی پس از دیگری! به چه دلیل ؟ چون درست رفتار نکردند!

آنجا که می بایست از حق دفاع می کردند از ترس عقب نشستند و جایی که می بایست فریاد می زدند سکوت اختیار کردند، آنجا که می بایست به میدان آیند پاپس نهادند و ولیّ خود را که از جانب رسول خدا بدیشان معرفی شده بود تنها گذاشتند و …………چه بد رفتار کردند امت رسول خدا ص و نتیجه این بی بصیرتی شهادت کسانی بود که چراغ هدایت این ملت در دستان بزرگوارشان بود به اذن الله.

حال با این منظر ورود کنیم به مسائل کنونی که با آن در گیر هستیم!

انقلاب اسلامی ما از طرف بیگانه مورد هجمه قرار گرفته است! آمریکا وکشور های اروپایی و اعراب سعودی همان قاتلان اهل بیت ع،  نوکران اسرائیل با هم همدست شده اند تا این انقلاب به چهل سالگی خود نرسد و به زمین بخورد!

مشکلات اقتصادی گریبان مردم را چنگ زده و نفس کشیدن را سخت نموده، تحریم ها و فشار ها از خارج از یک سو و نا کارآمد بودن عده ای از مسئولین و خود فروخته بودن عده ای دیگر به این مصائب افزوده است! چه کار باید کرد؟ حلال و حرام در هم آمیخته وعده ای که با شعار فهم درد مندی مردم بالا آمدند به پرکردن جیب هایشان مشغول گشته اند!

از منظر سوره قدر به این موضوع بنگریم، هراتفاقی که می افتد در حیطه خداست! ای کسانی که به خدا ایمان دارید همه چیز در ید قدرت اوست! آمریکا و اسرائیل و اروپا و ….دشمنان داخلی و خارجی، غلطی نمی توانند بکنند مگر این که خداوند راه را برایشان گشوده باشد، تا جایی پیش می آیند که خدا بخواهد! چرا؟ چون من و تو مسلمان باید امتحان پس بدهیم! در سختی ها ، در شدائد ودر فتنه ! آیا راه را از چاه تشخیص می دهیم؟آیا توکّلمان به خداوند در حدی هست که دست او را در هر صحنه ببینیم و به دنبال رضایت او بگردیم؟

آیا آن قدر تقوی داریم که فتنه خداوند فرقان به ما عطا کند؟ آیا توان تشخیص حق از باطل را در محیطی غبار آلوده داریم؟ یا نه! چشم به دهان این و آن و عناصر بیگانه می دوزیم و هرچه گفتند تائید نموده و دچار تشویش می شویم؟

آیا آموخته ایم در سختی ها خدا را وکیل بگیریم و به دنبالش آرامش داشته باشیم یا توکلمان در طوفان حوادث گم می شود و دچار سردر گمی می شویم؟

شاید هر کدام از ما سالی یک بار با آمدن محرم آرزو کرده باشیم که ای کاش من هم در صحرای کربلا می بودم و حسین فاطمه ص تنها نمی ماند!

خداوند صحنه امتحانی عظیم را برای ما ایرانیان چیده! باید امتحان پس بدهیم ! این قوم ایرانی است که در صحنه آخرالزمان مهدی فاطمه عج را تنها نخواهد گذاشت پس باید کارآزموده شود! باید تزکیه شود! باید یاد بگیرد که در شدائد چشم بر دهان که بدوزد و از که اطاعت نماید! این ملت باید بتواند در شدت ها و سختی ها راه را از بیراهه تشخیص دهد و به اشتباه نیفتد! باید از خواب غفلتی که در آن جا خوش نموده بیدار گردد؛ باید از فسادی که گریبانش را گرفته و زمین گیرش کرده خود را برهاند! باید بلند شود و حرکت نماید! از سکون بیرون آید با چشمانی باز و هشیار! باید در مسیری که خداوند برایش قرار داده حرکت کند، باید امانتی را که در دست دارد به صاحبش برساند! همان امانتی که دشمنان از چهل سالگی آن به هراس افتاده اند!

اکنون ما هستیم و او!

که خداوند بصیرتی الهی عطایش کرده است! او که سنن الهی را می داند و با اطمینان و توکلی مثال زدنی در نهایت آرامش می فرماید: طبق سنت الهی ما پیروز خواهیم شد! او که نه چشم به دست این و آن دارد و نه قدرت ابر قدرتها در دلش لرزه می افکند! زیرا نگاهش روبه بالاست و پروردگارش رارصد می نماید! می داند هرچه پیش خواهد آمد در حیطه قدرت اوست پس دل دریایی اش با تشر بیگانه به لرزه نمی افتد و هراسناک نمی گردد.

او که چهره نورانی و سراسر آرامشش الا بذکر الله تطمئن القلوب را یاد آور می شود!

او که سید حسن نصر الله قائدش می خواند و شادیش کسب رضایت اوست!

او که ما در هیاهوی فتنه ها کمرنگش نموده ایم در حالیکه راه نجاتمان را خداوند در اطاعت از امراو قرار داده است!

غم انگیز است که سید حسن نصر الله پاشنه آشیل ما ایرانیان را به ما گوشزد نماید! که شما حرف رهبری را زمین می گذارید! به دنبال خواسته های ایشان نمی دوید!

مایی که غم تنهایی حسین فاطمه ص دلمان را لرزاند! او را در این زمانه تنها نگذاریم!

رهبر ما امانتدار انقلابی است که به گفته امام خمینی ره با نور بنا شده، سازه ای که زیر بنایش نور الهی باشد خداوند محافظ آن است و فرو نخواهد ریخت هرچند دشمنانش کثیر باشند

التوبة32 – يُريدُونَ أَنْ يُطْفِؤُا نُورَ اللّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ يَأْبَي اللّهُ إِلاّ أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ

بیاییم در یاوری او از خود عزم نشان دهیم و در میدان جنگی که نابرابر است تنهایش نگذاریم، شعار دادیم ما اهل کوفه نیستیم ! مباد سر بچرخاند و چون مسلم ابن عقیل پشتش را خالی ببیند!

مباد ما چون کسانی باشیم که از سیاهی شب برای فرار استفاده نمودند و قائدشان را بادشمن تنها گذاشتند!

مباد از کسانی باشیم که به خاطر دنیا دینشان را زیر پا نهادند!

او که ایستاده است و مرامش چون معلمانش ایستادگی است . مباد به جای یاوری اش به تسلیم مجبورش نمائیم!

خدایا در این امتحان عظیم ملت ایران را بیدار و پیروز گردان!

خدایا راه به سوی مهدی فاطمه عج سخت و طولانی است ملت ما را تربیت پذیر و مطیع ولیّ امرت قرار بده!

خدایا خود ما را در این لحظات سخت وکالت کن!

خدایا به مردم جامعه ما تقوایی عطا کن که به دنبال آن حق را از باطل تشخیص دهند و چشمشان به اخبار بیگانه نباشد!

خدایا اهل بیت تو در تمامی زمان ها تنها ماندند، مسلمانان در زمانه خود امتحانشان را درست پس ندادند، تو خود یاور ما باش در این صحنه تا محب تو در این مملکت اسلامی تنها نماند!

1: کافی ج 4 ص 159 ح 10-   تفسیر قمی ج 2 ص 432

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

 بیانات آیت‌الله خامنه‌ای در کنگره جهانی بزرگداشت اقبال لاهوری

دیده‌ام از روزن دیوار زندان شما

شعر/ چون چراغ لاله سوزم در خیابان شما

ای جوانان عجم جان من و جان شما

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.