خانه / صراط عشق / متون / گزارشی از همایش «خسته نیستیم»

گزارشی از همایش «خسته نیستیم»

جلیلی: اگر قطعنامه‌ها کاغذ پاره نبود، چرا آمریکا بدون توجه به قطعنامه 2231 از برجام خارج شد؟/ حاجی دلیگانی: علیرغم هشدار رهبر انقلاب لاریجانی دنبال تصویب FATF در مجلس است/ شهبازی: کشور در بن بست نیست، شما بعد از 5 سال مذاکره با امریکا در بن بست هستید

 

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی عصر سه شنبه در همایش «خستگی ممنوع» که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه های تهران در سالن حوزه هنری تهران برگزار شد، گفت:

امروز دوست و دشمن اذعان دارد که ایران درگیر یک جنگ اقتصادی است پس باید بدانیم اقتضائات این جنگ چیست

همایش دانشجویی- مردمی «خستگی ممنوع» عصر سه شنبه به همت بسیج دانشجویی هفت دانشگاه بزرگ تهران در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش رجانیوز، در ابتدای این نشست 3 تن از فعالان سابق دانشجویی میزگرد اول این برنامه را برگزار کرده و نقطه نظرات خود پیرامون مسایل مختلف را ایراد کردند.

 

ابتدا امیرحسین ثابتی مسئول اسبق سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران گفت: برای برون رفت از وضعیت موجود، باید ابتدا تغییر را از خودمان شروع کنیم، اگر بخواهیم در دانشگاه و جامعه تاثیر گذار باشیم، باید از آنچه رخ می دهد واقع بینی دقیقی داشته باشیم. 

 

وی ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی برخی از ما این است که دچار یک تصویر و نگاه غیر واقعی شده‌ایم و عده‌ای تصور می کنند که امیدی به آینده وجود ندارد و دچار یاس و ناامیدی شده اند، درحالیکه اینگونه نیست و بنا بر آنچه در تاریخ ثبت شده، در دوران دوم خرداد شرایط از امروز برای نیروهای انقلابی سخت تر بود.

 

ثابتی یادآور شد: آن چیزی که امروز برای ما بسیار مهم است این است که به مرحله مطالبه و اثرگذاری تخصصی برسیم، یعنی اینکه یک دانشجو بتواند مسائل اصلی کشور را با درسی که می خواند پیوند بزند و تخصصی آن را پیگیری کند تا فردا روزی اگر در جایگاه حل اداره کشور بود، بتواند دردی از جامعه را دوا کند نه آنکه مثل بسیاری از مسئولان سابق به مشکلات کشور نیز بیفزاید. 

 

 

 

وی افزود: به عنوان مثال اگر یک دانشجوی اقتصاد امروز تحلیل درستی از وضعیت اقتصادی کشور و راهکارهای خروج از آن نداشته باشد، در آینده هم اگر مسولیتی بگیرد می شود یکی مانند مسئولانی که امروز می بینیم. لذا باید با ورود تخصصی به مسایل، به طوری جدی در رشته خود حرفی گفتن داشت.

 

ثابتی تاکید کرد: اگر دانشجویان انقلابی ما امروز حرفی در رابطه با تخصص خود داشته باشند فردا هم می تواند، تحول ایجاد کنند، دوارن دانشجویی بهترین دوران برای آزمون و خطا و پیدا کردن تجربه و عمیق شدن برای حل مشکلات کشور در آینده است.

 

 

شهبازی: کشور در بن بست نیست، شما بعد از 5 سال مذاکره با امریکا در بن بست هستید

بنا بر آنچه فارس منتشر کرده است، در ادامه محمد صادق شهبازی دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: سال 92 یک عده از جوانان متعهد دور هم جمع شدند و گفتند می توانیم کشور را با تکیه بر درون و توان داخلی اداره کنیم ولی در مقابل عاملان وضع موجود گفتند که نمی شود.

 

وی تصریح کرد: امروز کسانی که حقوق های نجومی می گیرند یا در باغ لواسان می نشینند و عادت کرده اند که در محافل سیاسی شرکت کرده و برجام را تبریک بگویند، می گویند کشور به بن بست رسیده است ولی کشور در بن بست نیست و آنها هستند که به بن بست رسیده اند.

 

شهبازی تاکید کرد: ما انقلاب نکردیم که خودمان جای یک عده دیگر بنشینیم، ما انقلاب کردیم که اصول و آرمان های اصلی دین و انقلاب را اجرا کنیم.

 

شهبازی در ادامه با اشاره به شایعه استعفای مسعود نیلی دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقتصادی افزود. ما با امسال آقای نیلی خیلی کار داریم. امثال او عامل وضعیت موجود هستند. مگر یادمان رفته که آقای نیلی و دوستانش می گفتید قیمت دلار باید آزاد شود و وقتی قرار بود جلوی دلالی گرفته شود نگذاشتد.

 

وی با اشاره به وضع آشفته فعلی بازار و اقتصاد ادامه داد. ما طیف فکری‌ای که وضعیت امروز را ایجاد کرده‌اند را رها نخواهیم کرد نه آنها و نه کسانی که نمی گذاشتند حتی به برجام اعتراض کنیم، مردم هم اینها را رها نخواهند کرد.

 

 

 

دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی ادامه داد: کشور امروز در بن بست نیست. کسانی در بن بست هستند که وضعیت فعلی را ایجاد کردند.

وی گفت: کسانی که نامه می نویسند و می گویند کشور از دست رفته و انقلاب به بن بست رسیده، انگار یادشان رفته که خودشان کشور را به این روز انداخته اند. 

 

شهبازی ادامه داد: ما به عنوان نسل سوم و چهار انقلاب می گوییم کشور در بن بست نیست و ما نسخه شفا بخش اقتصاد مقاومتی را داریم که البته در این مدت اجرا نشده است.

 

وی گفت: اقتصاد مقاومتی اقتصاد ریاضتی نیست و به مردم فشار نمی آورد، اقتصاد ریاضتی چیزی است که این آقایان اجرا کردند و کشور را به این روز انداختند.

 

دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی تاکید کرد: عده‌ای هستند که سخنرانی انقلابی می کنند ولی از آن طرف در پشت پرده فشار می آورند که fatf تصویب شود و سعی می کنند بگویند که رهبری چنین نظری دارد در صورتی که رهبر معظم انقلاب صریحا نظر خود را درباره این لایحه دادند.

 

شهبازی تصریح کرد: کسانی که می خواهند این لایحه استعماری را به ما بخورانند باید بدانند که مشکلات کشور با این لوایح حل نمی شود و اگر اراده ندارند به مردم بگویند خسته شده اند و کنار بروند ما حاضریم در ادامه این مسیر ایستادگی و مقاومت کنیم.

 

براتی: خسته نیستیم یعنی برای فضای فعلی ایده و راه حل داریم

در بخش دیگری از این نشست دانشجویی، مسعود براتی کارشناس ارشد حوزه اقتصاد و فعال سابق دانشجویی گفت: دولت امریکا از سال 85 اتاق جنگ خودش را در وزارت خزانه داری راه انداخت و ما به عنوان نیروهای انقلابی باید فکر کنیم ببینیم چقدر در این جنگ اقتصادی حضور و فهم داریم؟

 

وی ادامه داد: خسته نیستیم یعنی برای فضای فعلی ایده و راه حل داریم؛ ما کمتر از 4 ماه فرصت داریم برنامه ریزی کنیم و بعد از 4 ماه دیگر اکثر تحریم ها بر خواهد گشت.

 

فعال سابق دانشجویی تصریح کرد: در این 4 ماه چیزی که مهم است “ترس” مردم از برگشت تحریم هاست و فقط ترس است. این فضای ترس است که یک رعب و وحشت ایجاد می کند، چیزی است که کار آمریکا را برای مذاکرات بعدی ساده می کند.

 

وی گفت: ما باید نترسیم و وارد فاز بعدی شویم که برگشت تحریم هاست، باید ببینیم چقدر آمادگی داریم برای آن فضا؟ 

 

براتی ادامه داد: یک واقعیتی که در اینجا باید با آن روبرو شویم این است که همه مشکلات از تحریم ها نیست. مثلا قیمت بالای مسکن آیا ریشه در تحریم دارد؟ آیا معضل حوزه سلامت ما یا واردات سنگین بنزین و اسراف و … ریشه در تحریم دارد؟

 

وی تاکید کرد: رسانه ملی باید ترس خود را کنار بگذارند و وارد بحث تحریم ها شود و بگوید آیا تحریم چقدر اثر دارد؟

 

براتی تصریح کرد: باید بررسی کنیم ببینیم این که مشکلات ناشی از تحریم است را باید چه کنیم. اگر جریان اجتماعی درسال 93 پشت مالیات بر افزایش ارزش یا مالیات بر سود سرمایه می آمد الان مشکلات حل می شد. ما اگر هر چه زودتر گام های خود ر برداریم بهتر است.

 

وی ادامه داد: رسیدگی به حوزه نفت و عدم وابستگی به آن و رسیدگی به حوزه تحریم های بانکی دو پیشنهادی است که می تواند برای رفع مشکلات گره گشا باشد.

 

 در ادامه نیز سعید جلیلی به عنوان سخنرانی اصلی مراسم به ایراد سخنان خود پرداخت که مشروح آن را ملاحظه می فرمایید:

 

جلیلی: باید طوری عمل کنیم تا بعد از گزینه نظامی، گزینه تحریم هم از روی میز دشمن کنار برود

دکتر سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی عصر سه شنبه در همایش «خستگی ممنوع» که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه های تهران در سالن حوزه هنری تهران برگزار شد، گفت: امروز دوست و دشمن اذعان دارد که ایران درگیر یک جنگ اقتصادی است پس باید بدانیم اقتضائات این جنگ چیست

 

به گزارش رجانیوز، وی افزود: امروز بسیاری از کارهایی که جنبش دانشجویی انجام می دهد در حد نقش آفرینی برای یک جنگ اقتصادی نیست و وظیفه همه ی ماست تا با تعریف درست جایگاه و نقش خود، کاری کنیم تا کشور از این جنگ موفق خارج شود.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: گاهی اوقات در عرصه ی سیاسی فضا به قدری غبارآلود می شود که مانع واقع بینی و تحلیل صحیح می شود اما این روزها بسیاری از غبارهایی که تا چند وقت پیش مانع دیدن درست حقیقت و به تبع آن تحلیل صحیح واقعیت می شدند کنار رفته و می توان سره را از ناسره تشخیص داد.

 

 

 

جلیلی ادامه داد: البته دشمن هیچگاه بیکار نمی نشیند و در تلاش برای ایجاد غبار آلودگی مجدد و ایجاد فتنه جدید و ندیدن صحیح واقعیات توسط ماست، از این رو وظیفه داریم تا با تحلیل درست و واقع بینی مانع این اتفاق شویم.

 

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: امروز راه درست از نادرست مشخص شده و همه فهمیده اند که اعتماد به امریکا اشتباه بوده است اما این کافی نیست و باید مرحله بعدی را مشاهده و درست و به موقع عمل کرد. 

 

وی افزود: اگر امروز همه فهمیده اند که اعتماد به امریکا غلط بوده است باید عمل مان نیز مبتنی بر همین واقعیت باشد، حتی ممکن است در آینده نه چندان دور بگویند اروپا هم از امریکا بدتر است و به اروپایی ها هم نمی شود اعتماد کرد اما چاره دیگری برای اداره کشور نداریم! در حالی که چنین نیست و باید ظرفیت های فراوان و توانمندی های داخلی خود را بشناسیم.

 

جلیلی ادامه داد: امروز مشاهده می کنید که دشمن صراحتا اعلام می کند تعهداتش را نقض کرده اما عده ای مزدور در داخل کشور ضمن تایید بر اینکه دشمن به تعهداتش عمل نکرده، صحبت از مذاکره مجدد با امریکا می کنند!

 

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنانش گفت: باید نگان کلان و صحیح به واقعیات داشت، انقلابی بودن به معنای محافظه کاری نیست، انقلابی بودن یعنی به وضع موجود و حداقل ها اکتفا نکنیم اما به معنای تخریب همه داشته هایمان هم نیست زیرا در این صورت همان کار دشمن را به دست خود انجام داده ایم و جامعه را ناامید خواهیم کَرد.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اگر توجه کرده باشید آمریکایی ها مدتی است حتی سخن از «گزینه نظامی» را نیز بر زبان نمی آورند زیرا در عمل دیدند که جمهوری اسلامی ایران داشته ها و توانمندی هایی دارد که منجر به حذف این گزینه از روی میز شده است لذا باید بر همین اساس بگونه ای عمل کنیم تا در عرصه اقتصاد نیز گزینه تحریم از روی میز آنها کنار برود.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه  وقتی صورت مساله را خوب متوجه نشویم، نمی توانیم برای حل مشکلات به درستی عمل کنیم، گفت: در گذشته نیز عده ای می گفتند چرا مساله هسته ای را حل نکردید؟ در حالی که اصلا مگر هسته ای یک مساله بود؟ این دشمن بود که می خواست از موضوع هسته ای یک مساله تعریف کند و بعد هم راه حل آن را برای ما تعیین تکلیف کند.

 

جلیلی تاکید کرد: خودمان باید مساله خودمان را تعریف و برای حل آن راهکار تعریف کنیم در غیر این صورت موفق نخواهیم شد لذا جنبش دانشجویی باید امروز هوشمندانه در این عرصه فعال بوده و مانع تعریف مساله از سوی دشمن و ارائه راهکار برای همان مساله توسط همان دشمنی شود که مساله را طرح کرده است.

 

 

 

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در ادامه با اشاره به افزایش سه برابری نقدینگی در دولت های یازدهم و دوازدهم گفت: زمانی که دولت یازدهم کار خود را آغاز کرد نقدینگی 470 هزار میلیارد تومان بود اما امروز به بیش از 1600 هزار میلیارد تومان رسیده است! آن هم توسط کسانی که ساخت مسکن برای مردم توسط دولت (مسکن مهر) را به خاطر ایجاد 40 هزار میلیارد تومان نقدینگی اشتباه می دانستند! اما امروز نه تنها نقدینگی 3 برابر شده بلکه در این عرصه هم کار خاصی برای حل مشکل مردم انجام نشده است.

 

وی افزود: خلق غلط نقدینگی و عدم هدایت صحیح آن موجب می شود این نقدینگی وقتی سرریز به بازار سکه می شود، شما هر قدر هم سکه به بازار تزریق کنید نتوانید بازار را تنظیم کنید. در ابتدای دولت اعلام شد 80% مشکلات ناشی از سوءتدبیر و بی ارتباط با تحریم هاست، امروز انتظار آن است بعد از 5 سال این سوء تدبیرها برطرف شود.

 

جلیلی گفت: دشمن هر روز به دنبال حیله و مکر جدید است اما متاسفانه برخی هیچ اقدام خاصی انجام نمی دهند، سال گذشته همین ایام بود که همزمان با تصویب تحریم کاتسا علیه ایران اعلام کردم باید درباره عواقب احتمالی این تحریم تدبیر و چاره اندیشی شود اما عده ای در کمال تعجب گفتند این تحریم چیز خاصی ندارد! 

 

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: اگر کسی بتواند برای حل مشکلات کشور و مردم به دولت فعلی کمک کند و این کار را نکند قطعا خباثت به خرج داده اما باید توجه داشت که بر اساس فرمایش حضرت علی علیه السلام، کمک کردن به معنای تایید اقدامات اشتباه و جو زدگی نیست، بلکه باید اشتباهات را صادقانه تذکر داد تا اصلاح شود.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: این فرمایش امیرمومنان است که «لاتجتمع عزیمه و ولیمه» عزم جدی با خوشگذرانی قابل جمع نیست و اگر بسیاری از تصمیم های خوب به مرحله اجرا نمی رسد به خاطر همین مساله است.

 

جلیلی گفت: جنبش دانشجویی باید به جای جو زدگی جو شکن باشد، هنر جناب عمار در آن بود که در برابر جوسازی ها می ایستاد و جوشکن بود، هنر مالک اشتر این بود که تلاش می کرد کار به مرحله حکمیت نرسد و نهایت تلاش خود را برای آگاه سازی افکار عمومی به کار می بست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به ژئوپلیتیک خاص ایران، گفت: هیچ کس منکر استفاده از دیپلماسی و تعامل با دنیا نیست اما اشتباه بزرگ این است که دنیا را در چند قدرت خاص خلاصه کنیم. کشوری که 15 همسایه دارد درصورت تعامل سازنده و موثر با آنها می تواند اثر بسیاری از تحریم ها را به حداقل ممکن برساند.

 

وی افزود: سیاست خارجی موفق ریشه در داخل و قدرت درونی یک کشور دارد، مانند زمانی که با اتکا به دانشمندان هسته ای و تولید سوخت 20%، قدرت های جهانی در برابر جمهوری اسلامی ایران زانو زدند.

 

عضو شورای راهبردی روابط خارجی کشور گفت: ریچادر هاس رییس شورای روابط خارجی امریکا کتابی با عنوان «سیاست خارجی از خانه شروع می شود» منتشر کرده که در آن توضیح می دهد قدرت واقعی یک کشور در عرصه دیپلماسی ناشی از توانمندی های درونی هر کشور است اما عده ای بر این گمان هستند با تخلیه منابع قدرت یک کشور و با صرف مذاکره می توان موفق شد و آن نامه ذلیلانه را می نویسند.

 

مسئول سابق تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان ادامه داد: با برخی تابوسازی های غلط حتی اجازه نمی دادند به برخی معیارهای غلط و نادرست مثل قطعنامه های ظالمانه شورای امنیت نقد شود، می گفتند چرا گفته می شود قطعنامه ها کاغذ پاره است؟ همین ها که استدلال می کردند قطعنامه 2231 شورای امنیت ضامن اجرای حفظ برجام است امروز که امریکا همین قطعنامه را زیرپا می گذارد و سازمان ملل و متحدان اروپایی امریکا به یک اظهار تاسف بسنده می کنند بگویند قطعنامه چیست؟

 

جلیلی گفت: اگر دشمن احساس کرد شما از تنش واهمه دارید یعی می کند با ایجاد تنش از شما امتیاز بگیرد لذا رویکرد درست در عرصه دیپلماسی تهدیدزدایی است نه تنش زدایی، لذا اگر تهدیدی نیز متوجه کشور باشد باید آن را رفع کرد، نه آنکه با هر تهدید دشمن عقب نشینی شود.

 

وی تصریح کرد: کسانی که دیروز با شعار تساهل و تسامح ارزش های یک ملت را خرج می کردند امروز دامنه تساهل و تسامح را به حقوق، منافع، امنیت و پیشرفت یک ملت کشانده اند. و شعار تساهل و تسامح آنها جیب ملت و حقوق و منافع و امنیت و پیشرفت کشور را نشانه گرفته است و از موضع ذلت برای مذاکره با رییس رژیم امریکا نامه می نویسند.

 

جلیلی گفت: اگر در صحنه جنگ تحمیلی شهید علم الهدی و باقری ها الگوی جوانان و دانشجویان ما بودند برای این بود که به شکل فعال نقش و رسالت خود را تعریف و ایفا می کردند، امروز هم الگوهای جدیدی مثل شهید احمدی روشن و حججی نشان دادند چگونه می توان نقش خود را پیدا و ایفا کرد لذا همه ما باید بتوانیم نقش و جایگاه موثر خود را در این جنگ اقتصادی تعریف کنیم.

 

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در پایان تاکید کرد: اگر امروز دشمن از هر حربه ای برای ایجاد مانع در جهت پیشرفت ایران دریغ نمی کند به خاطر ضعف او و قدرت ماست و ان شالله در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی بار دیگر عظمت و توان انقلاب اسلامی را به رخ دشمن خواهیم کشید.

 

در پایان این همایش نیز حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس، حسین صمصامی سرپرست اسبق وزارت اقتصاد و استاد اقتصاد دانشگاه شهیدبهشتی و مصطفی خوش‌چشم کارشناس مسائل بین‌الملل در میزگردی به بررسی وضعیت اقتصاد کشور پرداختند.

 

حاجی دلیگانی: علیرغم هشدار رهبر انقلاب لاریجانی دنبال تصویب FATF در مجلس است

در ابتدای این میز گرد حاجی دلیگانی اظهار داشت: یک طیف از نمایندگان مجلس، مربوط به لیست امید هستند که صرفاً گوش به فرمان هستند. در ماجرای استیضاح سه وزیر دولت هم این موضوع به خوبی خود را نشان داد. صبح موضع خاصی داشتند و عصر، موضع خود را تغییر دادند چون به آنها ابلاغ شده بود.

 

وی طیف دوم نمایندگان مجلس را حدود هشتاد نفر از نمایندگان دانست که رأی‌شان انقلابی است و افزود: البته فقط یک چهارم این افراد می‌توانند کف مجلس عملیات انجام دهند.

 

حاجی‌دلیگانی با بیان اینکه سایر نمایندگان نیز میان این دو طیف قرار دارند و مستقل هستند، تصریح کرد: مشکل اصلی مجلس این است که در مشت لاریجانی قرار دارد و او هر برنامه‌ای را بخواهد، در مجلس پیش می‌برد.

 

 

 

نماینده شاهین‌شهر، به لایحه مبارزه با تأمین مالی تروریسم اشاره کرد و با یادآوری اینکه رهبر انقلاب به صراحت، نمایندگان را از پذیرفتن این کنوانسیون‌ها منع کردند، اظهار داشت: پس از بیانات رهبر انقلاب، همه تصور کردند کار FATF تمام شده است، اما آقای لاریجانی بعد از آن به مجلس آمد و گفت فلان کشور چنین حرفی گفته و باید زودتر کاری بکنیم و باید زودتر به FATF بپیوندیم!

 

وی با بیان اینکه چهل سؤال و ابهام را نسبت به FATF مشخص کرده‌ایم، تصریح کرد: باید پرسید که آیا یک نفر وجود دارد که به این ابهامات پاسخ دهد؟ 

 

حاجی‌دلیگانی با انتقاد از صداوسیما گفت: صداوسیما که این همه درباره برجام جلسه گذاشت، چرا درباره این موضوع جلسه نمی‌گذارد؟

 

صمصامی: اقتصاد ما به عرصه آزمون و خطای بانک مرکزی تبدیل شده است

صمصامی در این میزگرد گفت: در رابطه با مشکلات ارز، ابتدا باید به سیاست های دولت درباره ارز برگردیم که به نظر می رسد عدم درایت باعث چنین مشکلاتی شده است.

 

وی با اشاره به افزایش نقدینگی در کشور، افزود: نقدینگی در سال 92 حدود 500 هزار میلیارد تومان بود که در سال 96 حدود 3 برابر شد. نقدینگی با ابزار های اقتصادی باید به سمت تولید و اشتغال هدایت شود و طبیعی است که نقدینگی در جایی می رود که سود بیشتری دارد. حالا وقتی این فضای تولید و اشتغال فراهم نشود می رود در دلالی و امثال آن.

 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: سیاستی ابلاغ شد مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی اما چندی بعد آمریکا از برجام خارج شد و از طرفی نقدینگی درست هدایت نشد و از آن سو سفته بازی هایی که رخ داد باعث این مشکلات شد. اقتصاد ما شده عرصه آزمون و خطای بانک مرکزی.

 

وی گفت: در 21 فروردین 97 ابلاغ شد که نرخ ارز تک نرخی می شود. خب بعدش دوباره یک بازار دیگری شروع شد و دلار دوباره رشد پیدا کرد. 

 

صمصامی یادآور شد: در حالت خوشبینانه دولت جاهل است اما در حالت بدبینانه دولت از عمد این کار را می‌کند تا از نظام امتیاز بگیرد برای پیشبرد اهداف سیاسی خود.

 

خوش چشم: روحانی مجموعه 36 کشور غربی را جهان می‌داند و کشور عضو جنبش عدم تعهد را نمیبیند

خوش چشم در ادامه گفت: خیلی مواقع این سوال می‌شود که دولت از عمد یا از روی جهل چنین وضعیتی را ایجاد کرده است؛ همین قدر که از سال 92 تاکنون می‌گذرد، عملکرد دوستان بیشتر روشن کننده است که چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

 

وی افزود: اینکه نتیجه یک عمل منجر به ضربه زدن به انقلاببشود یعنی اینکه قصوری صورت گرفته است.

 

خوش چشم ادامه داد: آمریکایی ها بورس هایی را دارند که نخبگان هر کشوری را شناسایی می کنند در رده های مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری. اینها سالها در محیط و جامعه آمریکا بزرگ می شوند و در حقیقت تمایلات اجتماعی و فرهنگی و سیاسی آنجا به خورد آنها می رود و با آن تفکرات آمریکایی عجین می شوند به همین علت خیلی از کشور ها اجازه نمی دهند سفیرانشان بیش از اندازه در آن جامعه باشد.

 

وی گفت: شما اگر تیمتان یا آن تیم مذاکره کننده تان که تصمیم های اصلی را می گیرد از آدم هایی باشند که یکی دو دهه در آن جامعه حضور داشته باشند، ناخواسته تمایلاتشان به این سمت خواهد رفت.

 

این کارشناس بین الملل تاکید کرد: در این بورس ها این افراد را تا دکتری تربیت می کنند و برای استادی آنها را به کشورهای اصلی خودشان مثلا ایران بر می گردانند برای یک ماموریت.

 

خوش چشم اظهار داشت: جالب است که فقط در یکی از این بورس ها یک میلیون نفر در شبکه با هم متصل هستند و مثلا با هم کار علمی می کنند. هم اکنون 28 فرمانده ارتش کشورهای اسلامی جزو همین افراد هستند. مثل مرسی و حامد کرزای و

 

وی تصریح کرد: اینها تمایلات آمریکایی پیدا کرده اند. لذا برای این آدم ها جلوه قدرت کشور اصلی خودشان مثلا ایران کمتر از واقعیت خواهد بود و از طرفی قدرت آن کشوری که می خواهد با آم مذاکره کنند را بیشتر می بینند.

 

خوش چشم گفت: مثلا آقای روحانی می گوید ما می خواهیم به جایی برسیم که برد- برد بین ایران و جهان صورت گیرد؛ در واقع او مجموعا 36 کشور غربی را جهان می داند ولی صد و خرده ای کشور عضو جنبش عدم تعهد را نمی بیند.

 

شهبازی ادامه داد: ما به عنوان نسل سوم و چهار انقلاب می گوییم کشور در بن بست نیست و ما نسخه شفا بخش اقتصاد مقاومتی را داریم که البته در این مدت اجرا نشده است.

 

وی گفت: اقتصاد مقاومتی اقتصاد ریاضتی نیست و به مردم فشار نمی آورد، اقتصاد ریاضتی چیزی است که این آقایان اجرا کردند و کشور را به این روز انداختند.

 

دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی تاکید کرد: عده‌ای هستند که سخنرانی انقلابی می کنند ولی از آن طرف در پشت پرده فشار می آورند که fatf تصویب شود و سعی می کنند بگویند که رهبری چنین نظری دارد در صورتی که رهبر معظم انقلاب صریحا نظر خود را درباره این لایحه دادند.

 

شهبازی تصریح کرد: کسانی که می خواهند این لایحه استعماری را به ما بخورانند باید بدانند که مشکلات کشور با این لوایح حل نمی شود و اگر اراده ندارند به مردم بگویند خسته شده اند و کنار بروند ما حاضریم در ادامه این مسیر ایستادگی و مقاومت کنیم.

 

براتی: خسته نیستیم یعنی برای فضای فعلی ایده و راه حل داریم

در بخش دیگری از این نشست دانشجویی، مسعود براتی کارشناس ارشد حوزه اقتصاد و فعال سابق دانشجویی گفت: دولت امریکا از سال 85 اتاق جنگ خودش را در وزارت خزانه داری راه انداخت و ما به عنوان نیروهای انقلابی باید فکر کنیم ببینیم چقدر در این جنگ اقتصادی حضور و فهم داریم؟

 

وی ادامه داد: خسته نیستیم یعنی برای فضای فعلی ایده و راه حل داریم؛ ما کمتر از 4 ماه فرصت داریم برنامه ریزی کنیم و بعد از 4 ماه دیگر اکثر تحریم ها بر خواهد گشت.

 

فعال سابق دانشجویی تصریح کرد: در این 4 ماه چیزی که مهم است “ترس” مردم از برگشت تحریم هاست و فقط ترس است. این فضای ترس است که یک رعب و وحشت ایجاد می کند، چیزی است که کار آمریکا را برای مذاکرات بعدی ساده می کند.

 

وی گفت: ما باید نترسیم و وارد فاز بعدی شویم که برگشت تحریم هاست، باید ببینیم چقدر آمادگی داریم برای آن فضا؟ 

 

براتی ادامه داد: یک واقعیتی که در اینجا باید با آن روبرو شویم این است که همه مشکلات از تحریم ها نیست. مثلا قیمت بالای مسکن آیا ریشه در تحریم دارد؟ آیا معضل حوزه سلامت ما یا واردات سنگین بنزین و اسراف و … ریشه در تحریم دارد؟

 

وی تاکید کرد: رسانه ملی باید ترس خود را کنار بگذارند و وارد بحث تحریم ها شود و بگوید آیا تحریم چقدر اثر دارد؟

 

براتی تصریح کرد: باید بررسی کنیم ببینیم این که مشکلات ناشی از تحریم است را باید چه کنیم. اگر جریان اجتماعی درسال 93 پشت مالیات بر افزایش ارزش یا مالیات بر سود سرمایه می آمد الان مشکلات حل می شد. ما اگر هر چه زودتر گام های خود ر برداریم بهتر است.

 

وی ادامه داد: رسیدگی به حوزه نفت و عدم وابستگی به آن و رسیدگی به حوزه تحریم های بانکی دو پیشنهادی است که می تواند برای رفع مشکلات گره گشا باشد.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: گاهی اوقات در عرصه ی سیاسی فضا به قدری غبارآلود می شود که مانع واقع بینی و تحلیل صحیح می شود اما این روزها بسیاری از غبارهایی که تا چند وقت پیش مانع دیدن درست حقیقت و به تبع آن تحلیل صحیح واقعیت می شدند کنار رفته و می توان سره را از ناسره تشخیص داد.

 

 

عضو شورای راهبردی روابط خارجی کشور گفت: ریچادر هاس رییس شورای روابط خارجی امریکا کتابی با عنوان «سیاست خارجی از خانه شروع می شود» منتشر کرده که در آن توضیح می دهد قدرت واقعی یک کشور در عرصه دیپلماسی ناشی از توانمندی های درونی هر کشور است اما عده ای بر این گمان هستند با تخلیه منابع قدرت یک کشور و با صرف مذاکره می توان موفق شد و آن نامه ذلیلانه را می نویسند.

 

مسئول سابق تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان ادامه داد: با برخی تابوسازی های غلط حتی اجازه نمی دادند به برخی معیارهای غلط و نادرست مثل قطعنامه های ظالمانه شورای امنیت نقد شود، می گفتند چرا گفته می شود قطعنامه ها کاغذ پاره است؟ همین ها که استدلال می کردند قطعنامه 2231 شورای امنیت ضامن اجرای حفظ برجام است امروز که امریکا همین قطعنامه را زیرپا می گذارد و سازمان ملل و متحدان اروپایی امریکا به یک اظهار تاسف بسنده می کنند بگویند قطعنامه چیست؟

 

جلیلی گفت: اگر دشمن احساس کرد شما از تنش واهمه دارید یعی می کند با ایجاد تنش از شما امتیاز بگیرد لذا رویکرد درست در عرصه دیپلماسی تهدیدزدایی است نه تنش زدایی، لذا اگر تهدیدی نیز متوجه کشور باشد باید آن را رفع کرد، نه آنکه با هر تهدید دشمن عقب نشینی شود.

 

وی تصریح کرد: کسانی که دیروز با شعار تساهل و تسامح ارزش های یک ملت را خرج می کردند امروز دامنه تساهل و تسامح را به حقوق، منافع، امنیت و پیشرفت یک ملت کشانده اند. و شعار تساهل و تسامح آنها جیب ملت و حقوق و منافع و امنیت و پیشرفت کشور را نشانه گرفته است و از موضع ذلت برای مذاکره با رییس رژیم امریکا نامه می نویسند.

 

جلیلی گفت: اگر در صحنه جنگ تحمیلی شهید علم الهدی و باقری ها الگوی جوانان و دانشجویان ما بودند برای این بود که به شکل فعال نقش و رسالت خود را تعریف و ایفا می کردند، امروز هم الگوهای جدیدی مثل شهید احمدی روشن و حججی نشان دادند چگونه می توان نقش خود را پیدا و ایفا کرد لذا همه ما باید بتوانیم نقش و جایگاه موثر خود را در این جنگ اقتصادی تعریف کنیم.

 

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در پایان تاکید کرد: اگر امروز دشمن از هر حربه ای برای ایجاد مانع در جهت پیشرفت ایران دریغ نمی کند به خاطر ضعف او و قدرت ماست و ان شالله در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی بار دیگر عظمت و توان انقلاب اسلامی را به رخ دشمن خواهیم کشید.

 

در پایان این همایش نیز حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس، حسین صمصامی سرپرست اسبق وزارت اقتصاد و استاد اقتصاد دانشگاه شهیدبهشتی و مصطفی خوش‌چشم کارشناس مسائل بین‌الملل در میزگردی به بررسی وضعیت اقتصاد کشور پرداختند.

 

حاجی دلیگانی: علیرغم هشدار رهبر انقلاب لاریجانی دنبال تصویب FATF در مجلس است

در ابتدای این میز گرد حاجی دلیگانی اظهار داشت: یک طیف از نمایندگان مجلس، مربوط به لیست امید هستند که صرفاً گوش به فرمان هستند. در ماجرای استیضاح سه وزیر دولت هم این موضوع به خوبی خود را نشان داد. صبح موضع خاصی داشتند و عصر، موضع خود را تغییر دادند چون به آنها ابلاغ شده بود.

 

وی طیف دوم نمایندگان مجلس را حدود هشتاد نفر از نمایندگان دانست که رأی‌شان انقلابی است و افزود: البته فقط یک چهارم این افراد می‌توانند کف مجلس عملیات انجام دهند.

 

حاجی‌دلیگانی با بیان اینکه سایر نمایندگان نیز میان این دو طیف قرار دارند و مستقل هستند، تصریح کرد: مشکل اصلی مجلس این است که در مشت لاریجانی قرار دارد و او هر برنامه‌ای را بخواهد، در مجلس پیش می‌برد.

 

 

 

نماینده شاهین‌شهر، به لایحه مبارزه با تأمین مالی تروریسم اشاره کرد و با یادآوری اینکه رهبر انقلاب به صراحت، نمایندگان را از پذیرفتن این کنوانسیون‌ها منع کردند، اظهار داشت: پس از بیانات رهبر انقلاب، همه تصور کردند کار FATF تمام شده است، اما آقای لاریجانی بعد از آن به مجلس آمد و گفت فلان کشور چنین حرفی گفته و باید زودتر کاری بکنیم و باید زودتر به FATF بپیوندیم!

 

وی با بیان اینکه چهل سؤال و ابهام را نسبت به FATF مشخص کرده‌ایم، تصریح کرد: باید پرسید که آیا یک نفر وجود دارد که به این ابهامات پاسخ دهد؟ 

 

حاجی‌دلیگانی با انتقاد از صداوسیما گفت: صداوسیما که این همه درباره برجام جلسه گذاشت، چرا درباره این موضوع جلسه نمی‌گذارد؟

 

صمصامی: اقتصاد ما به عرصه آزمون و خطای بانک مرکزی تبدیل شده است

صمصامی در این میزگرد گفت: در رابطه با مشکلات ارز، ابتدا باید به سیاست های دولت درباره ارز برگردیم که به نظر می رسد عدم درایت باعث چنین مشکلاتی شده است.

 

وی با اشاره به افزایش نقدینگی در کشور، افزود: نقدینگی در سال 92 حدود 500 هزار میلیارد تومان بود که در سال 96 حدود 3 برابر شد. نقدینگی با ابزار های اقتصادی باید به سمت تولید و اشتغال هدایت شود و طبیعی است که نقدینگی در جایی می رود که سود بیشتری دارد. حالا وقتی این فضای تولید و اشتغال فراهم نشود می رود در دلالی و امثال آن.

 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: سیاستی ابلاغ شد مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی اما چندی بعد آمریکا از برجام خارج شد و از طرفی نقدینگی درست هدایت نشد و از آن سو سفته بازی هایی که رخ داد باعث این مشکلات شد. اقتصاد ما شده عرصه آزمون و خطای بانک مرکزی.

 

وی گفت: در 21 فروردین 97 ابلاغ شد که نرخ ارز تک نرخی می شود. خب بعدش دوباره یک بازار دیگری شروع شد و دلار دوباره رشد پیدا کرد. 

 

صمصامی یادآور شد: در حالت خوشبینانه دولت جاهل است اما در حالت بدبینانه دولت از عمد این کار را می‌کند تا از نظام امتیاز بگیرد برای پیشبرد اهداف سیاسی خود.

 

خوش چشم: روحانی مجموعه 36 کشور غربی را جهان می‌داند و کشور عضو جنبش عدم تعهد را نمیبیند

خوش چشم در ادامه گفت: خیلی مواقع این سوال می‌شود که دولت از عمد یا از روی جهل چنین وضعیتی را ایجاد کرده است؛ همین قدر که از سال 92 تاکنون می‌گذرد، عملکرد دوستان بیشتر روشن کننده است که چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

 

وی افزود: اینکه نتیجه یک عمل منجر به ضربه زدن به انقلاببشود یعنی اینکه قصوری صورت گرفته است.

 

خوش چشم ادامه داد: آمریکایی ها بورس هایی را دارند که نخبگان هر کشوری را شناسایی می کنند در رده های مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری. اینها سالها در محیط و جامعه آمریکا بزرگ می شوند و در حقیقت تمایلات اجتماعی و فرهنگی و سیاسی آنجا به خورد آنها می رود و با آن تفکرات آمریکایی عجین می شوند به همین علت خیلی از کشور ها اجازه نمی دهند سفیرانشان بیش از اندازه در آن جامعه باشد.

 

وی گفت: شما اگر تیمتان یا آن تیم مذاکره کننده تان که تصمیم های اصلی را می گیرد از آدم هایی باشند که یکی دو دهه در آن جامعه حضور داشته باشند، ناخواسته تمایلاتشان به این سمت خواهد رفت.

 

این کارشناس بین الملل تاکید کرد: در این بورس ها این افراد را تا دکتری تربیت می کنند و برای استادی آنها را به کشورهای اصلی خودشان مثلا ایران بر می گردانند برای یک ماموریت.

 

خوش چشم اظهار داشت: جالب است که فقط در یکی از این بورس ها یک میلیون نفر در شبکه با هم متصل هستند و مثلا با هم کار علمی می کنند. هم اکنون 28 فرمانده ارتش کشورهای اسلامی جزو همین افراد هستند. مثل مرسی و حامد کرزای و

 

وی تصریح کرد: اینها تمایلات آمریکایی پیدا کرده اند. لذا برای این آدم ها جلوه قدرت کشور اصلی خودشان مثلا ایران کمتر از واقعیت خواهد بود و از طرفی قدرت آن کشوری که می خواهد با آم مذاکره کنند را بیشتر می بینند.

 

خوش چشم گفت: مثلا آقای روحانی می گوید ما می خواهیم به جایی برسیم که برد- برد بین ایران و جهان صورت گیرد؛ در واقع او مجموعا 36 کشور غربی را جهان می داند ولی صد و خرده ای کشور عضو جنبش عدم تعهد را نمی بیند.

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

اوج عزت و ایستادگی مردم غزه، پدیده‌ای الهی است

زیاد النَّخالة دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین و هیأت همراه

جان سقای حرم خدایا ببخش- مناجات حاج محمود کریمی

ويدئو/ ازهمه تشنه ترم خدایا ببخش

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.