مادرانه

بسم الله الرحمن الرحیم

ماه رمضان از راه رسید با تمام شکوه و زیبایی و احوالات خوشش، خدارا شکر که توفیق عطا کرد بار دیگر در ضیافت او شرکت کرده و مهمانش باشیم.

بچه ها شاد و امیدوار منتظر بودند تا ببینند امسال رب چه بر سر سفره رمضان می گذارد.

مبحث خانواده آرمانی! بحثی عجیب!

هرکس به خانواده خود دلبستگی دارد و دوست ندارد از آنها جدا شود! آیا مرگ بین ما و خانواده مان برای همیشه جدایی می افکند؟ آیا امکان دارد انسان در صحنه هایی که بعد از فوتش در قیامت یا بعد از آن در پیش دارد تنها و بی کس نباشد؟ نه تنها بی کس نباشد که در جمع گرم خانواده باشد؟!

بیاییم در قرآن جستجو کنیم! آیا آیاتی مطرح شده که افراد خانواده در نشآت آینده با هم باشند؟

حسی در درونش آزارش می داد! او نیز خانواده اش را دوست داشت و دلش می خواست در صحنه های آینده همراه ایشان باشد ولی بحث در دومتری او جا خوش کرده و وارد قلبش نمی شد!

صدای استاد او را به خود آورد! چرا به آیات قرآن به دیده خبر نگاه می کنید؟ چرا از شنیدن آیات مثبت به وجد نمی آیید؟ چرا احساستان کم شده است؟

همه را به خود گرفت! استاد درست می گفت! احساسش کم شده بود! با این که مبحث قرآنی بسیار جذاب بود و شادی برانگیز نمی توانست ذوق کند! جایگاه بحث را در قفسه فکرش پیدا نمی کرد!

با خود در حال کلنجار رفتن بود تا احساسش را با رضایت خدا منطبق کند و با دقت بیشتری به مبحث ورود کند!

الرعد19 – أَ فَمَنْ يَعْلَمُ أَنَّما أُنْزِلَ إِلَيْکَ مِنْ رَبِّکَ الْحَقُّ کَمَنْ هُوَ أَعْمي إِنَّما يَتَذَکَّرُ أُولُوا اْلأَلْبابِ: اولوالباب محور خانواه در بهشت بعد از قیامت هستند، اولین خصوصیتشان رفتارشان در قبال مقوله ای است تحت عنوان ما انزل الیک من ربک، ایشان به برحق بودن این مقوله علم دارند، به آن توجه دارند .

الرعد20 – الَّذينَ يُوفُونَ بِعَهْدِ اللّهِ وَ لا يَنْقُضُونَ الْميثاقَ : اگر عهدی ببندند وفا می کنند و هرگز میثاقشان با پروردگارشان را نقض نمی کنند

الرعد21 -وَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ:  مراقب حریم الهی هستند، انجام وظیفه می کنند و نگران هستند که آیا خدا راضی شد؟

الرعد22 – وَ الَّذينَ صَبَرُوا ابْتِغاءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ : ساختار ایمانی و اعتقادیشان را در راستای ابتغاء وجه رب حفظ می کنند در تمامی صحنه ها! در سختی ها و مشکلات کفر نمی گویند! لب به اعتراض نمی گشایند!

أَقامُوا الصَّلاةَ وَ أَنْفَقُوا مِمّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِيَةً : اقامه صلات می کنند و از آنچه خدا روزیشان کرده زکات می دهند.

الرعد23 – جَنّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَها وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّيّاتِهِمْ : ایشان با این خصوصیات عالی وارد بهشت می شوند با پدران و همسران و ذریه شان که صالح باشند!!!!

خصوصیاتی که این خردمندان نزد خدا داشتند بسیار والا بود و از هرکسی برنمی آمد! کافی بود فقط به همان اقامه صلات بپردازیم!!! کیست که بتواند نمازش را اقامه کند!! بحث آرزو برانگیز ولی دور از دسترس می نمود!

وَ الْمَلائِکَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِمْ مِنْ کُلِّ بابٍ :  محیطی بهشتی با ابواب متعدد! از دری رحمت خدا، از دری نعمات، از یک در ملکی با نوری عجیب!!!!!! این نور آشنا به نظر می رسد! نور مادر مهربان س است! این ملک پیغامی از جانب ایشان آورده است!!!!! بچه ها بلند شوید تا  نزد مادر مهربان س برویم! نام مادر احساسش را زنده کرد، مطلب به او نزدیک و نزدیک تر می شد و آماده می گشت در قلبش جای بگیرد!

صدای استاد او را از تخیل شیرین بیرون کشید: سوره بعدی که خدا در آن از خانواده در بهشت صحبت کرده غافر است! بهشت قیامتی!

غافر7 – الَّذينَ يَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَ مَنْ حَوْلَهُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذينَ آمَنُوارَبَّنا وَسِعْتَ کُلَّ شَيْ‏ءٍ رَحْمَةً وَ عِلْمًا فَاغْفِرْ لِلَّذينَ تابُوا وَ اتَّبَعُوا سَبيلَکَ وَ قِهِمْ عَذابَ الْجَحيمِ

محور خانواده در این جا الذین تابوا واتبعوا سبیلک می باشد، کسانی که اهل توبه هستند،اهل بالا رفتن و ترقی هستند، ارتفاع می گیرند تا به سبیل الهی برسندو از آن تبعیت کنند، افرادی که در مسیر به سمت بالا اهل بیت ع را مشایعت می کنند، ایشان از نعمات عجیبی برخوردار می شوند، اولین نعمت این است که حاملان عرش برای ایشان طلب استغفار می کنند، طلب غفران می کنند!

وقِهِمْ عَذابَ الْجَحيمِ: از خدا می خواهند به ایشان و خانواده صالحشان هیچ عذاب و سختی نرسد و از عذاب جهنم در امان باشند! کسانی دست به دعا شده اند که دعایشان مستجاب است!

غافر8 – رَبَّنا وَ أَدْخِلْهُمْ جَنّاتِ عَدْنٍ الَّتي وَعَدْتَهُمْ وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّيّاتِهِمْ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَزيزُ الْحَکيمُ: از خدا درخواست می کنند که خدایا این افراد و خانواده صالحشان را وارد بهشت کن!

غافر9 – وَ قِهِمُ السَّيِّئاتِ : ایشان را از بدیها و ناجوری ها دور نگه دار، تقوا به ایشان عطاکن!

وَ مَنْ تَقِ السَّيِّئاتِ يَوْمَئِذٍ فَقَدْ رَحِمْتَهُ: کسی که تو به او تقوی عطا کنی مشمول رحمت تو شده!

ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظيمُ: این ماجرا همان رستگاری عظیم است!

چقدر عجیب! روز قیامت که عده ای برهنه از خاک سر در می آورند و از شدت ترس مادر بچه اش را رها می کند، چشم ها حیران است و هر کس به فکر خود و حساب و کتاب خود است و از شدت اضطراب کسی را نمی شناسد، عده ای وضع و حال دیگری دارند!

به دعای حاملان عرش در بهشت هایی ساکن هستند با خانواده شان، از نعمت و آسایش برخوردارند، خدا به ایشان حصار تقوا عطا می کند، با این حصار از آتش فراگیر در امان هستند، هیچ ترس و ناجوری و اضطرابی به ایشان نمی رسد،این افراد در قیامت تنها و مضطرب نیستند، دعای حاملان عرش با ایشان است! دعای اهل بیت ع با ایشان است! باز هم خصوصیات محور خانواده چون آرزویی عظیم و دور می نمود.

به هر حال محور خانواده با صالحان از اطرافیانش از چنین نعماتی بهره می برند! صالحان!

خدایا!!! حضرت زهرا س مادر امت هستند، سالهاست اجازه دادی ایشان را مادر خطاب کنیم، آیا می شود در قیامت هم ایشان مادر ما باشند؟ مارا جزو خانواده خود به حساب بیاورند؟ آیا می شود محور خانواده ما ایشان باشد؟ در پناه ایشان باشیم و از مهلکه ها و سختی ها یسیر عبور کنیم؟ خدایا می دانم زیاده خواهی است! اما ماه رمضان است و تو خود در قرآن فرمودی:  اجیب دعوه الداع اذا دعان، حال مارا استجابت کن!

سال ها پیش وقتی در مورد سلمان فارسی خوانده بود که حضرت زهرا س ایشان را منّا اهل البیت می نامیدند غبطه خورده بود! او کجا و سلمان کجا؟ حتی به خود اجازه نداده بود آرزو پروری کند! اکنون! در ماه رمضان! ماه استجابت دعا و این مطلب عظیم!!!!!

سال ها اعتقاد قلبیشان از فاطمه س با فاطمه س برای مهدی فاطمه س بود! آیا توانسته بودنددر عمل این گونه باشند که در دل چنین آرزوپروری کنند؟ که در قیامت نیز با او باشند و اهل ایشان حساب شوند؟

خدایا این جسارت را بر ما ببخش ولی خود یادمان دادی عظیم آرزو کنیم! اکنون که ارتباط بحث با مادر مهربان آشکار شده بود، در قلبش گشوده و گشوده تر می گشت، انگار عادت نداشت مطلبی را درون قلبش راه دهد مگر آن که ربطی بین آن با مادر مهربانش پیدا کند! شعف تمام وجودش را فرا گرفت! اگر این مطلب تخیل هم می بود، تخیلی بسیار زیبا و عظیم بود !

بیاییم خودمان را اصلاح کنیم، بیاییم از صالحان باشیم!

باز مطلب چرخیده بود به سمت درونش! درونی که پر از اشکالات بود! سرش را بلند کرد و توجهش را به نور عظیم آسمانی معطوف نمود: السلام علیک یا اماه، نفسی لک الفداء یا اماه!

مادر جان می دانیم که پر از اشکال هستیم! واگر اصلاح صفات و اخلاقیات از ما بر می آمد تابحال خود را از ناجوری های وجودمان رهانده بودیم تا فشار شرمندگی در محضر شما از شانه های نحیفمان برداشته شود!

مادرجان تابحال چشم پوشیدید و با ستارالعیوبی با ما رفتار کردید و ما را بر سفره پر مهر و نعمت خود نشاندید، زمان زمانه تغییر است! باید ساختار وجودمان انصاراللهی شودتا کارآمد باشیم و این در بیت شما و در نور شما ممکن می گردد، یاریمان کنید بر طهارت حریم وجود تا در بیت شما خدشه نباشیم! تا با امیال، احساسات و صفاتمان در بیت شما ساکن گردیم!

مادرجان چقدر لذت بخش است همواره با شما بودن و رسیدن به مرحله نبودن تا هرچه هست نور شما باشد و لا غیر! این از مای حقیر بر نمی آید! پس بهانه های کم وناچیز را از ما بپذیرید و آن هارا دست مایه تغییرات درونی ما قرار دهید ،تغییراتی که رو به سوی مهدی عج شما داشته باشد و رضایت خاطر شما را فراهم نماید که رضایت خداوند در گروی رضایت شماست!

مادر جان در این دنیای پرهیاهو دست مارا گرفتید ، به خانه ی پراز مهرتان راهمان دادید، با دستان مهربانتان صورت هایمان را شستید و مارا سر سفره کرمتان نشاندید، مادر جان در نشآت آینده هم مارا مادری کنید.

چشم امید بچه های شهر غریب به مادرانه های شماست!

خدایا چه زیبا قرار دادی مربی پنهان عالم را و چه زیبنده مادری می کند شیعیان و محبانش را! در مادری ایشان رحمت تو جاری است! خدایا دست نیازمان به سمت توست! خود دستگیر این دستان محتاج باش!

آرزو های ما بزرگ وعظیم است و وجودمان کوچک وحقیر! چشم امید به رحمت تو داریم که در این ماه مبارک فراگیر تر است! خدایا اجابتمان کن تا شرمنده نشویم!

زندگی دنیایی مارا با او قرار ده! با او باشیم، با او بر سبیلت حرکت کنیم، با او تا ظهور مهدیش عج بتازیم ، در قیامت اهل او به حساب بیاییم ، اهلی او باشیم و در جوارش آرام بگیریم، در نور عظیم آسمانیش تغییر جنسیت دهیم، نورانی شویم، پرتوی نوری شویم و به وجود آسمانیش ملحق گردیم و در هیچ برهه ای اثری از ما بر جا نماند!

خدایا حجاب های فهم ودرک را از مابزدا تا با شنیدن معارف ناب قرآنیت عکس العملی در خور رضایتت از خود بروز دهیم و کفران نعمت نکنیم.

خدایا در این ماه رمضان افسار وجود مارا در دستان توانای خود بگیر و وکالت مارا از اکنون تا آخرین لحظه ی بودنمان تقبل بفرما و لحظه ای ، ثانیه ای مارا به حال خود وامگذار!!!!!

الحمد لله رب العالمین

رمضان 7/3/97

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

اوج عزت و ایستادگی مردم غزه، پدیده‌ای الهی است

زیاد النَّخالة دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین و هیأت همراه

جان سقای حرم خدایا ببخش- مناجات حاج محمود کریمی

ويدئو/ ازهمه تشنه ترم خدایا ببخش

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.