سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / حماسه مردم پاوه به روایت مدافعان شهر | دمکرات‌ها زخمی‌های بیمارستان را با موزائیک و سرنیزه شهید کردند

حماسه مردم پاوه به روایت مدافعان شهر | دمکرات‌ها زخمی‌های بیمارستان را با موزائیک و سرنیزه شهید کردند

در کجای تاریخ نوشته شده است مردم را از نعمت آب و روشنایی محروم کنید و بعد بیمارستان را به آتش بکشید و مجروحین را با سلاح های سرد از قبیل سر نیزه و موزاییک به شهادت برسانید؟

با یکی دیگر از مدافعین شهر در یادمان شهدای شهر پاوه صحبت کردیم. تصاویر شهدا و قبور مطهرشان هم حال منقلبی برای این همسنگر سابق ایجاد کرده بود و هم خاطرات را یک‌به‌یک به یادش می‌آورد. حماسه 6 روز مردم پاوه در برابر تهاجم ضدانقلاب، آنقدر خاطرات زیبا دارد که باید از زبان همین دلاوران حماسه‌ساز بارها و بارها نقل شود:

اینجا که ملاحظه می‌فرمایید، یادمان شهدای پاوه است و مربوط به جنگ شش روزه پاوه می‌شود که از 20 مرداد ۱۳۵۸ آغاز و تا ۲۶ مرداد ۵۸ به طول انجامید و سرانجام هم با شرف صدور فرمان حضرت امام(ره) و مقابله همه جانبه به نفع نیروهای مردمی و سلحشور منطقه شهرستان پاوه به اتمام رسید.

اما نباید فراموش کنیم که مهمتر از همه اینها که پاوه را از جنگ شش روزه نجات داد در واقع همین فرمان تاریخی و بی نظیر حضرت امام(ره) بود. حقیقتا پاوه به خود می بالد و ستاره این شهر در آسمان درخشان‌ترین است، نه آن که بخواهم بگویم شهامت و شجاعت‌مان بیشتر از سایر مردمان ایران زمین است، نه هرگز ما چنین ادعایی را نداریم. شرایط پاوه در آن زمان خاص بود و فرمان تاریخی و حکم حیاتبخش حضرت امام(ره) تحت عنوان فرماندهی کل قوا که برای نجات پاوه صادر کردند بسیار مهم بود؛ چون تا آن زمان فرماندهی کل قوا تفویض اختیار شده بود به دولت و نخست وزیر وقت آن آقای بازرگان؛ اما برای غائله پاوه حضرت امام(ره) شخصاً به میدان آمدند و آن فرمان تاریخی را برای پاوه دادند. ماشاالله و مرحبا به امام و رهبری امت و بعد از آن بود که لشکریان امام(ره) از نقاط مختلف کشور وارد پاوه شدند و یکی از این گروه‌ها افرادی معروف به دستمال قرمزها بودند که از طرف سپاه پاسداران به سرپرستی شهید والامقام حاج اصغر وصالی برای کمک به برادران دینی و همتایان خود از تهران به سوی پاوه اعزام شده و در خانه پاسداران پاوه استقرار پیدا کردند. حاج اصغر وصالی در این جا شهید نشد؛ بلکه در اطراف منطقه بازی دراز سرپل ذهاب شهید شدند.

شهید بزرگوار کاک‌ناصر کاظمی هم فرماندار و هم فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پاوه بودند و انشااله راهشان پر رهرو باد. این شهید بزرگوار واقعاً سهم بسزایی را در برقراری آرامش و پاکسازی شهرستان پاوه داشتند. خلبان والامقام، شهید شیرودی هم با هلی‌کوپتر کبرا در سرکوبی ضد انقلاب در پاوه نقش بسزایی داشتند.

بیمارستان را به آتش کشیدند و آب را به روی مردم بستند

در روز ۲۵ مرداد ۱۳۵۸ جنگ با شدت هر چه تمام تر و گسترده‌تر آغاز شد و سیر سفیر گلوله‌های گوناگون به سوی پاوه باریدن گرفت. در آن موقع بنا به درخواست و اصرار مردم از آقای دکتر چمران که در مقابل خانه پاسداران تجمع کرده بودند و خواستار ماندن ایشان در پاوه بودند، آقای دکتر در پاوه استقرار پیدا کرد و تحت عنوان فرماندهی نیروهای مسلح عملیات در پاوه به عزیزان حاضر رهنمود می‌دادند و در اطراف بیمارستان که در سال ۵۸ ورودی پاوه بود حضور پیدا کردند و ما را هم در نقاط دیگری از شهر مأمور کردند جهت افزایش ضریب حفاظتی و امنیتی. اعضای حزب منحله دمکرات هم به محض ورود به پاوه در اوج وحشیگری افراد ما را مورد هجوم قرار دادند و طی آن بیش از ۲۵ نفر از این بزرگواران به شهادت رسیدند. این خدانشناسان بیمارستان را به آتش کشیدند و آب را به روی مردم بستند.

سوال من اینجاست که در کجای تاریخ نوشته شده است مردم را از نعمت آب و روشنایی محروم کنید و بعد بیمارستان را به آتش بکشید و مجروحین را با سلاح های سرد از قبیل سر نیزه و موزاییک به شهادت برسانید. حتی چنگیز خان مغول و تا قوم تاتار و دیگر اقوام وحشی نیز مثل اینها ایستگاه‌های پمپاژ آب را از بین نبردند و آب را بر روی مردم نبستند. این حرکات شنیع آنهایی است که خود را به دروغ مدافع مردم خلق معرفی می‌کردند. نه تنها زبان و قلم‌ها بلکه کوههای روبروی پاوه که حالت اهرام ثلاثه مصر را دارد و یادآور حکایت فرعونیان تاریخ است، جنایات این خبیثان را فراموش نخواهد کرد که چگونه الفاظ رکیک و به دور از انسانیت را از دهان و انفاس کثیفشان خارج می‌کردند. آنها در نهایت با فرمان حضرت امام پا به فرار گذاشتند و پاوه را ترک کردند.

مردم بعد از آرامش شهر بر بالای پیکر مطهر شهدا جمع شدند و از آنجایی که پاوه نقطه عطف و دگرگونی تاریخ انقلاب اسلامی ایران بوده است، عده‌ای از مردم در آن زمان که دارای ذکاوت خاص بودند پیشنهاد کردند تا پیکر معطر ۹ نفر از این عزیزان را که برای دفاع از شرف و ناموس و برادران اهل تسنن خود به پاوه آمده بودند در اینجا به خاک بسپارند. علما و مردم از طریق آقای چمران در این مورد از بیت حضرت امام استفتا کردند، ایشان هم فتوا دادند و موافقت فرمودند مشروط بر اینکه رضایت خانواده های این عزیزان را داشته باشیم. ما هم بر اساس فقه امام شافعی  در اهل تسنن به طور موقت این عزیزان را در همینجا به خاک سپردیم تا این که رضایت خانواده‌های این بزرگواران را کسب کردیم و برای همیشه این عزیزان در این قسمت از خاک کشور دفن شدند، به هر حال ما معتقدیم همه جای ایران سرای من است.

 این شهرستان که شما در آن تشریف دارید بیش از 640 شهید تقدیم انقلاب و راه امام کرده است؛ اگر ما نسبت تراکم جمعیت ایران در سطح کشور را در نظر بگیریم، شهر پاوه تقریبا مقام اول را در سطح کشور ایران نسبت به تراکم جمعیتی دارد. شایان ذکر است که دوشادوش شهدای شهرستان پاوه حدود دوهزار نفر از برادران و جگرگوشه‌گان اهل تشیع ما از روانسر تا نقطه صفر مرزی که در ۳۵ کیلومتری ما قرار دارد، جان خود را تقدیم کرده اند تا این امنیت و آسایش را برای ما به ارمغان آورند. مردم سلحشور این منطقه علی‌رغم اینکه اهل تسنن هستند اما با هوشیاری و درایت خود، تحت هیچ شرایطی تحت تاثیر ترفند های ضد انقلاب و آن کسانی که در صدد ایجاد تفرقه هستند قرار نمی‌گیرند. ما معتقدیم که یک رهبر جامعع‌الشرایط در ایران اسلامی داریم به نام امام خامنه‌ای که فتواهای شرعی و تدابیر آن بزرگوار در ابعاد گوناگون برای جامعه ما فصل‌الخطاب است.

مردم پاوه از احزاب منحله و گروهک‌های ضد انقلاب متنفرند

و احزاب منحله و گروهک‌های ضد انقلاب بدانند ما همواره از آنها متنفریم به خصوص حزب منحله دمکرات؛ زیرا اینها بودند که به دامان حزب بعث کثیف رفتند و آنها را هم وارد کارزار علیه جمهوری اسلامی ایران کردند. در نهایت پیروزی نصیب رزمندگان ما شد ضمن این که ضد‌انقلاب‌ها تار و مار شدند و کشور بعث عراق هم از آن جنگ هشت ساله شکست فاحشی خورد و روسیاهی آن برای صدام باقی ماند.

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

حمله به بیمارستان شفا برای سومین روز متوالی

بیمارستان شفا در شهر غزه

ماجرای جالب بولدوزر و بچه‌های مهندسی جنگ

بچه‌های مهندسی جنگ اینقدر شهید دادن تا خاکریز تکمیل شد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.