سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / دیدید مذاکره در نیویورک و پاریس آمریکا را وحشی‌تر کرد؟(خبر ویژه)

دیدید مذاکره در نیویورک و پاریس آمریکا را وحشی‌تر کرد؟(خبر ویژه)

آخرین مواضع وزیر امور خارجه در کنار افزایش تحریم‌های ضد ایرانی توسط آمریکا نشان می‌دهد مذاکرات چند ماه اخیر او در نیویورک و پاریس، اقدامی نابجا و موجب زمان‌سوزی و غفلت از نقشه حریف بوده است.

آقای ظریف که یک ماه قبل در سفر نیویورک- به تصریح خودش- به مذاکره درباره دائمی‌کردن برخی محدودیت‌های موقت برجام پرداخت، اکنون در توئيتر می‌نویسد: تروریسم اقتصادی آمریکا علیه کوبا، چین، روسیه، سوریه، ایران و … عمداً غیرنظامیان را هدف قرار داده و سعی در دستیابی به اهداف سیاسی نامشروع از طریق ارعاب افراد بی‌گناه دارد. رفتار قلدرمآبانه ایالات متحده اکنون شامل دزدی دریایی، رشوه‌خواری و باج‌خواهی است. ما به کوبا درود می‌فرستیم و در کنارش هستیم.

او توضیح نمی‌دهد که چگونه می‌خواسته با همین رژیم باج‌خواه، مذاکره و چانه‌زنی و معامله کند؟ اما در عین‌حال در جریان سفر به اندونزی نیز در جمع خبرنگاران و درباره واکنش اروپا و به ویژه فرانسه در رابطه با اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: اروپایی‌ها باید به این نتیجه برسند که اگر بخواهند از آمریکا برای اجرای تعهداتشان اجازه بگیرند آمریکا هیچ وقت به آن‌ها این اجازه را نخواهد داد. شما از رژیم و دولت کنونی آمریکا که سیاست خود را فشار حداکثری قرار داده، انتظار دارید این فشار را کم کند حتما این کار را نخواهد کرد.

ظریف گفت: شما نمی‌خواهد به ایران امتیازی بدهید و قرار نیست به ایران لطفی بکنید شما قرار است تعهدات خودتان را انجام دهید این تعهدات نه وابسته به آمریکا و نه وابسته به اجازه آمریکاست.

وی ادامه داد: اروپایی‌ها تعهداتی را در قالب برجام داشته‌اند. بند سه ضمیمه دو برجام نشان می‌دهد این تعهدات حتی صدور قوانین هم نیست بلکه اجرای قوانین و نتیجه اجرای آن قوانین است و اروپایی‌ها در اجرای تعهداتشان که ارتباطی هم با آمریکا ندارد تخلف کردند. اروپایی‌ها خبر داشتند که آمریکا با سیاست خشنی وارد شده بازهم یازده تعهد دادند و این تعهدات را چندین بار تکرار کردند و این تعهدات را اجرا نکردند در واقع هم اجرای تعهدات برجامی‌شان را نقض کردند هم تعهداتی که بعد از خروج آمریکا داشتند را نقض کردند.

ظریف گفت: اروپایی‌ها نیاز نیست کاری بکنند؛ برای خودشان کار کنند.

او همچنین با اشاره به تحریم‌های روزهای اخیر آمریکا می‌گوید: اینکه فردی که به قول خودشان نماینده ویژه در امور ایران هست و عنوان پر طمطراقی دارد بیاید و به ناخدای یک کشتی نفتکش پیام بفرستد، هم تطمیع و هم تهدید و هم باج‌گیری بکند. آمریکا به خودش نگاه کند ببیند به چه روزی افتاده است که همانند گانگستر‌ها و اعضای مافیا عمل می‌کند. آقای ترامپ گفت که یک‌بار دیگر آمریکا را بزرگ و قدرتمند می‌کند. آیا این قدرت است که به یک ناخدا نامه بنویسید بگویید کشتی را تحویل بده و از ما پول بگیرید؟ آیا این غیر از دزدی دریایی است؟

ظریف در ادامه گفت: اقدام آمریکا با زمانی که در فیلم‌های وسترن کابو‌ها و گاوچران‌ها این کار را می‌کردند خیلی فرق نمی‌کرد. این گونه استفاده از قدرت اقتصادی نشان‌دهنده استیصال سیاسی و بین‌المللی آمریکا و نشان دهنده این است که ایران بسیار موفق بوده تا آمریکا را منزوی کند به طوری که نماینده ویژه آمریکا به دریوزگی بیفتد.

این موضع در حالی است که ظرف دو ماه گذشته، آقای ظریف و عراقچی چندین‌بار به فرانسه رفتند- و حتی ظریف در حاشیه نشست گروه هفت در پاریس به دیدار مقامات فرانسوی رفت- تا به زعم خود، از طریق واسطه فرانسوی، آمریکا را به دادن مجوز چند ماهه فروش 700 هزار بشکه نفت یا اجازه واگذاری اعتبار 15 میلیارد دلاری از سوی اروپا به اینستکس را دریافت کند. اما درست در همین دوره آمریکا، مشغول تدارک تحریم‌های کشتیرانی و نفتی جدید علیه ایران بود که پریروز اعلام شد و هیچ صدایی هم از فرانسه در نیامد.

اما در مقابل، فرانسه و انگلیس و آلمان درباره احتمال برداشتن گام سوی از سوی ایران هشدار داده‌اند!

در عین حال باید گفت 16 ماه انفعال وزارت خارجه و آقای روحانی پس از خروج آمریکا از برجام، موجب وقاحت و سوءتفاهم بیشتر در طرف آمریکایی شده است چنان‌که مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا در لندن گفت: از برخی جهات به‌نظر می‌رسد ایران ذره‌ذره به نقطه‌ای نزدیک می‌شود که می‌توانیم مذاکره کنیم.

فرانسوی‌ها در جریان مذاکرات با ظریف و عراقچی بارها موضوع ابدی‌کردن تعهدات برجامی ایران و مذاکره درباره توان موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران را پیش کشیدند اما با این وجود، ظریف و عراقچی به نشانه اعتراض، از پای میز مذاکره بلند نشدند تا اینکه سرانجام مقامات آمریکایی دیروز تصریح کردند تحریم‌های ایران برداشته نخواهد شد و آمریکا کاهش موقت تحریم‌ها در حوزه نفتی و یا گشایش اعتبار 15 میلیارد دلاری برای ایران را نمی‌پذیرد و قرار نیست به کسی استثنا یا معافیت بدهیم.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

هشدار سی‌ان‌ان درباره وقوع جنگ داخلی در آمریکا / ترامپ: من انتخاب نشوم در آمریکا حمام خون به راه می‌افتد

ترامپ دیوانه

نقشه دوستان ترامپ در ایران، شرطی‌سازی اقتصاد کشور به انتخابات آمریکا

حسن حسن‌خانی، کارشناس اقتصادی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.