خانه / صراط عشق / متون / گام سوم هسته‌ای نیز همانند دو گام قبلی سست و لرزان است

گام سوم هسته‌ای نیز همانند دو گام قبلی سست و لرزان است

هر اقدامی کمتر از بازگشت فردو از حالت تحقیقاتی به حالت تولیدی و تبدیل مجدد راکتور اراک به آب سنگین چهل مگاواتی با قابلیت تولید پلوتونیوم، اقتدارآفرین نبوده و دشمن را عقب نخواهد راند.

دکتر فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی درباره ادعاهای سابق مقامات دولت درباره عدم وجود کندی در تحقیق و توسعه هسته‌ای اظهار داشت: در برجام یک سری محدودیت‌های نوشته شده در مورد سوخت، بازیافت، غنی سازی، ساخت ماشین جدید و امثالهم وجود دارد. بخصوص روی ماشین IR1 و ماشین نسل دوم IR2m حالت ممنوعیت وجود دارد. بیشتر وعده سر خرمن روی IR8 آن هم در انتهای دوره هشت ساله وجود دارد.

وی ادامه داد: غیر از اینها محدودیت‌های نانوشته نیز وجود دارد. ما روی مقالات علمی مربوط به چرخه سوخت یا راکتور اجازه تحقیق نداریم. در کنفرانس های داخلی هم که بخواهیم مقاله بدهیم باید در پادمان های هسته‌ای بررسی شود. مختصری هم که به سانتریفیوژ یا راکتور ربط داشته باشد اجازه انتشار و ارائه مقاله نمی‌دهند. ما محدودیت تحقیق هم نوشته داشتیم و هم نانوشته که خود آقایان بر ما اعمال کردند. البته همین ها را هم آن‌ها دیکته کردند و اینجا اجرا می‌کنند.

رئیس انجمن هسته‌ای ایران افزود: دولت در این مدت هیچ بودجه ای به دانشگاه‌ها برای تحقیقات تجربی اختصاص نداده است. دانشگاه فقط در حوزه شبیه سازی و محاسبات کار کرده که آن هم اگر تبدیل به مقاله شده آقایان اشکال کردند. وقتی بودجه تحقیقات تجربی نباشد کاری برای صنعت هسته‌ای از پیش نمی رود. بیشتر تزها به سمت شبیه‌سازی رفته نه موضوعاتی که به درد صنعت بخورد.

دکتر عباسی در واکنش به گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای گفت: این گام نیز همانند دو گام قبلی، سست و لرزان است. طرف مقابل تا وقتی بداند که با مذاکره‌کنندگانی روبروست که می‌تواند از آن‌ها امتیاز بگیرد، از مواد و سانتریفیوژ شما نمی‌ترسد. شما 10 تن مواد غنی شده از کشور خارج کرده‌اید، 100 تن آب سنگین را از شما گرفته‌اند، حالا با ده کیلو و صد کیلو مواد هسته‌ای می‌خواهید تقابل کنید؟

وی ادامه داد: هر اقدامی کمتر از بازگشت فردو از حالت تحقیقاتی به حالت تولیدی و تبدیل مجدد راکتور اراک به آب سنگین 40 مگاواتی با قابلیت تولید پلوتونیوم، اقتدارآفرین نبوده و دشمن را عقب نخواهد راند.

عباسی افزود: آینده انرژی هسته‌ای روی فلز پلوتونیوم و صنعت بازفرآوری سوخت پیش خواهد رفت، اما آقایان در برجام تعهد الی الابد داده‌اند و کشور را از آن محروم کرده‌اند. توجیه‌شان هم این است که پلوتونیوم فقط برای بمب کاربرد دارد و ما نیازی به آن نداریم. چه کسی این را گفته است؟ شما می‌توانید از پلوتونیوم در بسیاری از عرصه‌های غیرنظامی استفاده کنید.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی درباره تلقی طرف مقابل از اقدامات هسته‌ای دولت نیز گفت: این‌ها بیشتر اقدامات شکلی است. گازدهی به سانتریفیوژ اساسا کار خیلی مهمی نیست که انجام شده است. دشمن هم این اقدامات را جدی نمی‌گیرد و می‌داند که این اقدامات برای زمان خریدن دولت تا انتخابات است.

وی ادامه داد: می‌خواهند کشور را معطل نگه دارند تا باز در زمان انتخابات بحث‌های مذاکره و امثال آن را مطرح کنند و حرف از رفراندوم بزنند. هر کس کمی بامسائل هسته‌ای آشنا باشد می‌داند که این اقدامات اصلا دشمن را نمی‌ترساند و مصرف داخلی دارد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

خزعلی: زنان باید با حضور فعال و مشارکت اجتماعی در مسیر پیشرفت گام بردارند

دکتر انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری

غنی سازی ۶۰ درصدی در فردو/ گازدهی به دو زنجیره IR-۴ و IR-۲m در نطنز

در واکنش به قطعنامه اخیر شورای محکوم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.