سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / ظریف: منتقدان هر چه درباره برجام گفتند، برعکس از آب درآمد!

ظریف: منتقدان هر چه درباره برجام گفتند، برعکس از آب درآمد!

تنها در یک نمونه «محمد جواد ظریف» در تابستان ۹۴ در نشست بررسی برجام در شورای راهبردی روابط خارجی تاکید کرد: «به شما اطمینان می‌دهم آمریکا نمی‌تواند از برجام خارج شود»! اما آمریکا در ۱۸ اردیبهشت ۹۷ بدون هیچ هزینه‌ای از برجام خارج شد.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه در مصاحبه با روزنامه ایران گفت: «مشکل دوستان ما این است که نمی‌خواهند راستی آزمایی حرف‌های خودشان را بپذیرند. گفتند که آقای ترامپ به هیچ وجه از برجام خارج نمی‌شود، وقتی که از برجام خارج شد، گفتند به این دلیل خارج شد که آقای دکتر روحانی فلان جمله را در مشهد گفت. آقا! بپذیرید که تحلیل شما اشتباه بوده است. تقریباً هر تحلیلی که درباره موضوع هسته‌ای داشتند، اشتباه بوده است».

وزیر امور خارجه افزود: «همه دنیا می‌گوید که دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران موفق بوده است، خود آقای ترامپ می‌گوید که من دو دقیقه مصاحبه وزیر خارجه ایران را دیدم و معتقدم هیأت امریکایی از عهده مذاکره با او برنمی‌آید…همان‌طور هم گفته است که برجام یک کلاه بزرگ بر سر امریکا بود. چرا ما یک قسمت سخن او را می‌پذیریم اما قسمت دیگر صحبتش را دروغ می‌دانیم. بررسی کنید و ببینید همه دنیا دارد می‌گوید ایران در برجام موفق شد».

ظریف در ادامه با حمله به منتقدان گفت: «بعضی وقت‌ها برای من این سؤال مطرح می‌شود چقدر منافع گروهی در داخل کشور می‌تواند با منافع تندروهای اسرائیل و تندروهای امریکا اتفاقی در همه موارد یکی باشد».

وی همچنین خطاب به منتقدان سیاست خارجی دولت گفت: «حضراتی که در اتاقشان نشسته‌اند و زیر کولر شعار می‌دهند. انقلابیون ایرکاندیشن (زیرکولرنشین) مقداری از انقلابیون واقعی یاد بگیرند».

وزیر خارجه تاکید کرد: «اگر دیپلماسی و تلاش‌های شبانه روزی همکاران من نبود حتماً کشتی ایرانی آزاد نمی‌شد».

برخلاف اظهارنظر آقای ظریف، متاسفانه این دولتمردان بودند که هر چه درباره برجام گفتند، برعکس از آب درآمد.

تنها در یک نمونه «محمد جواد ظریف» در تابستان ۹۴ در نشست بررسی برجام در شورای راهبردی روابط خارجی تاکید کرد: «به شما اطمینان می‌دهم آمریکا نمی‌تواند از برجام خارج شود»! اما آمریکا در ۱۸ اردیبهشت ۹۷ بدون هیچ هزینه‌ای از برجام خارج شد.

همچنین دولتمردان در سال ۹۴ تاکید کردند که «امضای کِری (وزیر خارجه آمریکا) تضمینِ اجرای موفق برجام است» اما به اذعان مقامات ارشد دولت، برجام هم در دولت اوباما و هم دولت ترامپ به صورت فاحش نقض شد.

این مقامات ارشد دولت بودند که تاکید کردند که در همان روز توافق (دی ۹۴) کلیه تحریم‌ها به یکباره لغو خواهد شد و نه تعلیق.

ظریف در سال ۹۳ و در میانه مذاکرات هسته‌ای همزمان با اظهارنظر وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه «توافق نکردن، بهتر از توافق بد است»، در اظهارنظری عجیب گفت: «رسیدن به هر توافقی بهتر از عدم توافق است»!

تیم مذاکره کننده به ریاست ظریف، در اقدامی تأمل برانگیز تمامی تعهدات ایران را به صورت پیش دستانه (یکطرفه، غیرهمزمان و نامتوازن) و با عجله در مدت ۲ ماه انجام داد و سپس به انتظار نشست تا آمریکا که به قاتل زنجیره‌ای توافقات بین المللی مشهور است، تعهدات خود را اجرا کند!

تیم مذاکره کننده هسته‌ای در دولت روحانی به ریاست ظریف با اهمال در متن برجام و سستی در شناخت اهمیت واژگان در فرهنگ‌های مختلف، لطمات جبران‌ناپذیری به منافع ملی وارد کرد.

به اذعان دولتمردان، برجام هیچ دستاوردی برای مردم ایران نداشت و علت اصلی آن نیز اعتماد بلاوجه دولت و از جمله آقای ظریف به آمریکا بود.

متاسفانه دولتمردان بجای پذیرش اشتباه خود و تلاش برای جبران آن، همچنان مشغول حمله به منتقدان هستند.

مشرق

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

چرا قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت وتو شد؟

شورای امنیت سازمان ملل متحد

حمله تروریستی در مسکو/ دستکم ۴۰کشته و ۱۰۰ زخمی در حادثه تیراندازی

کنسرت کروکوس در آتش

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.