بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
العصر1 – وَ الْعَصْرِ
سوگند به عصر [غلبه حق بر باطل]،
العصر2 – إِنَّ اْلإِنْسانَ لَفي خُسْرٍ
که واقعاً انسان دستخوش زيان است؛
العصر3 – إِلاَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ
مگر کساني که گرويده و کارهاي شايسته کرده و همديگر را به حق سفارش و به شکيبايي توصيه کرده اند.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۳۶۸
شب دهم محرم 1441
يوسف49 – ثُمَّ يَأْتي مِنْ بَعْدِ ذلِکَ عامٌ فيهِ يُغاثُ النّاسُ وَ فيهِ يَعْصِرُونَ
آنگاه پس از آن، سالي فرا ميرسد که به مردم در آن [سال] باران ميرسد و در آن آب ميوه ميگيرند.
مرحوم شیخ صدوق در کمال الدین از امام جعفرصادق(ع) روایت نموده است: مقصود از «عصر» عصر ظهور امام زمان (عج) میباشد و مقصود از «إن الانسان لفی خسر» دشمنان ما میباشند «الا الذین آمنوا» مگر کسانی که به بازگشت ما ایمان آوردهاند و «عملوا الصالحات» و کارهای شایستهای در مواسات و معاونت برادران دینی خود انجام دادهاند «وتواصوا بالحق» و همدیگر را به امامت توصیه نمودهاند «و تواصوا بالصبّر» و همدیگر را به عترت پاک نبوی (ص) توصیه و سفارش کردهاند.
کمال الدین و تمام النعمة، ج2،ص565،ح1، باب58.
در تفسیر قمی از امام جعفرصادق(ع) روایت کرده است خداوند متعال اهل صفوت از مخلوقات خود را از عموم خاسرین و زیانکاران استثنا نمود جایی که فرمود «إن الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا» یعنی به ولایت امیرمؤمنان ایمان آوردهاند و «تواصوا بالحق» و همدیگر را به ولایت آنان، توصیه نمودهاند و هم بر اساس ولایت پایداری و صبر نمودهاند.
تفسیر قمی، ص734.
در مجمع البیان از علی(ع) مجمع البیان، ح10، ص493.از امام صادق(ع) روایت نمودهاند که آندو بزرگوار اینگونه قرائت نمودهاند «والعصر، إن الانسان لفی خسر (الی آخر الدّهر) الا الذین و امنوا و عملو الصلحات و تواصوا بالحق و تواصو بالصْبر»
تفسیر قمی، ص735.
هود86 – بَقِيَّتُ اللّهِ خَيْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنينَ وَ ما أَنَا عَلَيْکُمْ بِحَفيظٍ
از امام حسین علیه السلام پرسیدند: آیا حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه و علیه السلام به دنیا آمده است؟ فرمود: نه، اگر زمان او را درک کنم، در تمام عمرم به او خدمت خواهم کرد
( سخنان جامع امام حسین علیه السلام ص 733)
امام حسین علیه السلام برای معرفی و شناساندن صحیح و دقیق حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه وعلیه السلام، ویژگیهای آن حضرت را به این صورت بیان می کند:
«فی القائم منا سنن من الانبیاء، سنة من نوح و سنة من ابراهیم و سنة من موسی و سنة من عیسی، و سنة من ایوب و سنة من محمد صلی الله علیه و آله، فاما من نوح فطول العمر، و اما من ابراهیم فخفاء الولادة و اعتزال الناس و اما من موسی فالخوف والغیبة و اما من عیسی فاختلاف الناس فیه و اما من ایوب فالفرج بعد البلوی واما من محمد فالخروج بالسیف; در [زندگی] قائم ما، سنت هایی از پیامبران وجود دارد: سنتی از نوح و ابراهیم و موسی و عیسی و ایوب و حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم .اما از نوح، طول عمر است، و اما از ابراهیم، ولادت پنهان و دوری از مردم است و اما از موسی، واهمه داشتن و غیبت کردن است و از عیسی، اختلاف مردم در وجود اوست، و از ایوب، گشایش پس از آزمایش و [گرفتاری] است و از محمد صلی الله علیه و آله وسلم، قیام با شمشیر است .»
ابن قصار می گوید: از امام جعفرصادق علیه السلام پرسیدند: آیا قائم متولد شده است؟ فرمود:«لا و لو ادرکته لخدمته ایام حیاتی; نه متولد نشده ولی اگر من او را درک می کردم، همه عمر را با خدمت گزاری او سپری می کردم »
(مكيال المكارم ج2، بحار الانوار، ج 51، ص 148)
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۳۶۸
الأول: اَلا يا اَهلَ العالَم اَنَا الاِمام القائِم؛ آگاه باشید ای جهانیان که منم امام قائم.
الثانی: اَلا يا اَهلَ العالَم اَنَا الصَّمصامُ المُنتَقِم.؛ آگاه باشید ای اهل عالم که منم شمشیر انتقام گیرنده.
الثالث: اَلا يا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِي الحُسَين قَتَلُوهُ عَطشاناً؛ بیدار باشید ای اهل عالم که جد من حسین را تشنه کام کشتند.
الرابع: اَلا يا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِي الحُسَين طَرَحُوهُ عُرياناً؛ بیدار باشید ای اهل عالم که جدّ من حسین را برهنه روی خاک افکندند.
الخامس: اَلا يا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِي الحُسَين سَحَقُوهُ عُدواناً؛ آگاه باشید ای جهانیان که جدّ من حسین را از روی کینه توزی پایمال کردند».
«حسین(ع)، تشنه شد و کاسه آبى خواست. هنگامى که آنرا به دهان بُرد، حُصَین بن نُمَیر، تیرى به سوى او انداخت که به دهانش فرو رفت و میان او و آب نوشیدن، مانع شد و حسین، کاسه را از دست، فرو گذاشت. هنگامى که دید دشمنان از او پس میکِشند، برخاست و بر تَل و سیلْ بندِ کنار فرات، به سوى آب رفت که جلویش را گرفتند…».
ولایت الله
بقرة257 – اللّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَي النُّورِ وَ الَّذينَ کَفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ الطّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَي الظُّلُماتِ أُولئِکَ أَصْحابُ النّارِ هُمْ فيها خالِدُونَ
مسیر پرواز به آسمان
مائدة16 – يَهْدي بِهِ اللّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَهُ سُبُلَ السَّلامِ وَ يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَي النُّورِ بِإِذْنِهِ وَ يَهْديهِمْ إِلي صِراطٍ مُسْتَقيمٍ
ولایت شیطان مشمول آیه 2 سوره العصر
نساء119 – وَ َلأُضِلَّنَّهُمْ وَ َلأُمَنِّيَنَّهُمْ وَ َلآمُرَنَّهُمْ فَلَيُبَتِّکُنَّ آذانَ اْلأَنْعامِ وَ َلآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللّهِ وَ مَنْ يَتَّخِذِ الشَّيْطانَ وَلِيًّا مِنْ دُونِ اللّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْرانًا مُبينًا
و آنان را سخت گمراه و دچار آرزوهاي دور و دراز خواهم کرد، و وادارشان ميکنم تا گوش هاي دامها را شکاف دهند، و وادارشان ميکنم تا آفريده خدا را دگرگون سازند.» و[لي] هر کس به جاي خدا، شيطان را دوست [خدا] گيرد، قطعاً دستخوش زيان آشکاري شده است
مائدة51 – يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَ النَّصاري أَوْلِياءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظّالِمينَ
اي کساني که ايمان آوردهايد، يهود و نصاري را دوستان [خود] مگيريد [که] بعضي از آنان دوستان بعضي ديگرند. و هر کس از شما آنها را به دوستي گيرد، از آنان خواهد بود. آري، خدا گروه ستمگران را راه نمينمايد.
به زودی اصحاب امام زمان عج مشخص می شوند
طه135 – قُلْ کُلٌّ مُتَرَبِّصٌ فَتَرَبَّصُوا فَسَتَعْلَمُونَ مَنْ أَصْحابُ الصِّراطِ السَّوِيِّ وَ مَنِ اهْتَدي
سری به نیزه بلند است دربرابر زینب خداکند که نباشد سر برادر زینب س
حسین جان حسین جان حسین جان حسین جان حسین جان حسین جان
السلام علیک یا مولای یا صاحب الزمان الامان الامان
هل الیک یابن احمد سبیل فتلقی
یابن الحسن یابن الحسن یابن الحسن یابن الحسن یابن الحسن
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم