خانه / صراط عشق / اربعین / ماجرای عاشورا ازمنظر سوره العصر/قسمت سوم

ماجرای عاشورا ازمنظر سوره العصر/قسمت سوم

دهه اول محرم 1441

شب سوم

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان‏
العصر1 – وَ الْعَصْرِ
سوگند به عصر [غلبه حق بر باطل‏]،
العصر2 – إِنَّ اْلإِنْسانَ لَفي خُسْرٍ
که واقعاً انسان دستخوش زيان است‏؛
العصر3 – إِلاَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ
مگر کساني که گرويده و کارهاي شايسته کرده و همديگر را به حق سفارش و به شکيبايي توصيه کرده ‏اند.

طه135  – قُلْ کُلٌّ مُتَرَبِّصٌ فَتَرَبَّصُوا فَسَتَعْلَمُونَ مَنْ أَصْحابُ الصِّراطِ السَّوِيِّ وَ مَنِ اهْتَدي
بگو: «همه در انتظارند. پس در انتظار باشيد. زودا که بدانيد ياران راه راست کيانند و چه کسي راه‏يافته است‏».

نجم39 – وَ أَنْ لَيْسَ لِْلإِنْسانِ إِلاّ ما سَعي

مائدة64 – وَ قالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَيْديهِمْ وَ لُعِنُوا بِما قالُوا بَلْ يَداهُ مَبْسُوطَتانِ يُنْفِقُ کَيْفَ يَشاءُ وَ لَيَزيدَنَّ کَثيرًا مِنْهُمْ ما أُنْزِلَ إِلَيْکَ مِنْ رَبِّکَ طُغْيانًا وَ کُفْرًا وَ أَلْقَيْنا بَيْنَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ إِلي يَوْمِ الْقِيامَةِ کُلَّما أَوْقَدُوا نارًا لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللّهُ وَ يَسْعَوْنَ فِي اْلأَرْضِ فَسادًا وَ اللّهُ لا يُحِبُّ الْمُفْسِدينَ
و يهود گفتند: «دست خدا بسته است‏.» دستهاي خودشان بسته باد. و به [سزاي ] آنچه گفتند، از رحمت خدا دور شوند. بلکه هر دو دست او گشاده است‏، هر گونه بخواهد مي‏بخشد. و قطعاً آنچه از جانب پروردگارت به سوي تو فرود آمده‏، بر طغيان و کفر بسياري از ايشان خواهد افزود، و تا روز قيامت ميانشان دشمني و کينه افکنديم‏. هر بار که آتشي براي پيکار برافروختند، خدا آن را خاموش ساخت‏. و در زمين براي فساد مي‏کوشند. و خدا مفسدان را دوست نمي‏دارد.

ولایت شیطان  مشمول آیه 2 سوره العصر

نساء119  – وَ َلأُضِلَّنَّهُمْ وَ َلأُمَنِّيَنَّهُمْ وَ َلآمُرَنَّهُمْ فَلَيُبَتِّکُنَّ آذانَ اْلأَنْعامِ وَ َلآمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللّهِ وَ مَنْ يَتَّخِذِ الشَّيْطانَ وَلِيًّا مِنْ دُونِ اللّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْرانًا مُبينًا
و آنان را سخت گمراه و دچار آرزوهاي دور و دراز خواهم کرد، و وادارشان مي‏کنم تا گوشهاي دامها را شکاف دهند، و وادارشان مي‏کنم تا آفريده خدا را دگرگون سازند.» و[لي‏] هر کس به جاي خدا، شيطان را دوست [خدا] گيرد، قطعاً دستخوش زيان آشکاري شده است‏.

ابواب آسمان باز نمیشه مگر اینکه…

أعراف40 – إِنَّ الَّذينَ کَذَّبُوا بِآياتِنا وَ اسْتَکْبَرُوا عَنْها لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ السَّماءِ وَ لا يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتّي يَلِجَ الْجَمَلُ في سَمِّ الْخِياطِ وَ کَذلِکَ نَجْزِي الْمُجْرِمينَ
در حقيقت‏، کساني که آيات ما را دروغ شمردند و از [پذيرفتن‏] آنها تکبّر ورزيدند، درهاي آسمان را برايشان نمي‏گشايند و در بهشت درنمي‏آيند مگر آنکه شتر در سوراخ سوزن داخل شود. و بدينسان بزهکاران را کيفر مي‏دهيم‏.

 

مسیر پرواز به آسمان

مائدة16 – يَهْدي بِهِ اللّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَهُ سُبُلَ السَّلامِ وَ يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَي النُّورِ بِإِذْنِهِ وَ يَهْديهِمْ إِلي صِراطٍ مُسْتَقيمٍ

حدیث مناجات موسی علیه السلام

حديث مناجاة موسى ،  قال : يا رب لم فضلت امة محمد ( صلى الله عليه وآله وسلم) على سائر الامم ؟ فقال الله تعالى : فضلتهم لعشر خصال . قال موسى : وما تلك الخصال التي يعملونها حتى آمر بني إسرائيل يعملونها . قال الله تعالى : الصلاة ، والزكاة ، والصوم ، والحج ، والجهاد ، والجمعة ، والجماعة والقرآن ، والعلم ، والعاشوراء . قال موسى : يا رب وما العاشوراء ؟ قال : البكاء والتباكي على سبط محمد ( صلى الله عليه وآله ) ، والمرثية والعزاء على مصيبة ولد المصطفى ، يا موسى ما من عبد من عبيدي في ذلك الزمان بكى أو تباكى ، وتعزّى على ولد المصطفى إلا وكانت له الجنّة ثابتا فيها ، وما من عبد أنفق ماله في محبّة ابن بنت نبيّه طعاما وغير ذلك درهما أو دينارا إلا وباركت له في دار الدنيا الدرهم بسبعين درهما ، وكان معافا في الجنّة ، وغفرت له ذنوبُه ، وعِزّتي وجلالي مامِن رجل أو اِمرأة سال دَمعُ عينيه في يوم عاشوراء وغيره قطرة واحدة إلا وكُتِبَ له أجر مِائة شهيد .

  ، حضرت موسی گفت یا رب برای چه امّت حضرت محمد (ص) را بر تمام امّتها فضیلت و برتری دادی ؟ پس خداوند تعالی فرمود: به سبب ده خصلت و خوی آنان را برتری دادم موسی علیه السلام سوال کرد آن ده خصلت چیست که آنان عمل می کنند تا من بنی اسرائیل را امر کنم به آن خصال عمل نمایند خداوند تعالی فرمود نماز ، زکات، روزه ، حج ، جهاد، جمعه ، جماعت ، قرآن ، علم  وعاشورا ، حضرت موسی عرض کرد پروردگارا عاشورا چیست ؟ خطاب شد( البکاء و التباکی علی سبط محمد) یعنی گریه و خود را به صورت گریه کنندگان در آوردن بر فرزند حضرت مصطفی (ص) ای موسی نیست بنده ای از بندگان در آن زمان که بگرید یا خود را به صورت گریه کنندگان در آورد و عزاداری بر فرزند پیغمبر کند مگر اینکه بهشت برای او ثابت و پایدار می باشد در این عزاداری و نیست بنده ای که انفاق کند از مالش در محبت فرزند دختر پیغمبر خودطعام و غیر طعام درهمی یا دیناری مگر اینکه برکت داده می شود و افزون می گردد او را در دنیا هر درهمی به هفتاد درهم و معاف و بخشوده می باشد برای بهشت و گناهان او آمرزیده و پوشیده می گردد . به عزّت و جلال خودم نیست از مرد یا زنی که یک قطره اشک از دیدگانش جاری گردد در روز عاشورا و غیر عاشورا مگر اینکه اجر و ثواب صد شهید بر او نوشته می شود .

  مستدرك سفينة البحار – الشيخ علي النمازي ج 7   ص 235  /   مستدرک الوسائل المیرزا محدث النوری جلد 10 ص 319 /   مجمع البحرین فخرالدین طریحی لغة عشرج 3 ص 186

سری به نیزه بلند است دربرابر زینب خداکند که نباشد سر برادر زینب س

السلام علیک یا مولای یا صاحب الزمان  الامان الامان

هل الیک یابن احمد سبیل فتلقی

 

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

مقاومت تبعه جریان است/ «مهدویت» محصول جریان ساز و «حسینیت» روش حرکت بر مسیر به سمت محصول است

«مهدویت»، این بال عظیم شیعه جایگاه محصول و هدف را دارد و بال «حسینیت» روش حرکت بر مسیر به سوی محصول است

شعر/باز شد صبح و طلوع جمعه ها

هل الیک یابن احمد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.