سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / معرفت / مهدویت / آخرالزمان خوانی / دین و مهدویت، از منظرِ قرآن

دین و مهدویت، از منظرِ قرآن

بسم الله الرحمن الرحیم

گاهی سخنانِ بی مبنا و عجیبی میشنویم که موجب شگفتی است، بخصوص ازکسانیکه مدعی سوادند!

دربارۀ هرموضوع، بخصوص علمی، با سند و مدرکِ متقن باید سخن راند! ولی دربارۀ دین، بسیاری بخود حق میدهند، بافتۀ ذهنی خود را مطرح کرده، بدون پشتوانه و سند محکمی سخن بگویند!

چندی پیش، نشستی دربارۀ دین بود و هرکس نظرِشخصی خویش را میگفت!

بدون اینکه بازگوکند نظرِصاحبِ دین و شریعت چیست؟

کاش بی سوادی آنجا بود و می پرسید: شما کیستید؟ خالق هستید یا مخلوق؟

رب شما کیست؟ از چه دینی صحبت می کنید؟ دینِ مؤمنان یا کافران؟!

از دینِ خالقِ آسمانها و زمین گفتگو می کنید، یا از دینِ نفسِ واماندگانِ در دنیا؟

تعجب نکنید یکی ازاین حضرات، گویا کشف عجیبی کرده، بقیه را نهیب میزد:

آقا دیگران هم آدم هستند! فقط ما دین نداریم! ادیان درجهان بسیارند و محترم!

آری وقتی دین را صحیح تعریف نکنیم، درآشفته بازارِ فکری، هرکس هرچیزِ بدلی را بنام اصل، قالب میکند!

اما خداوند، ادیانِ آسمانیِ درمقابل شرک را درآیۀ17 سورۀحج چنین برمی شمارد:

إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ الَّذِينَ هَادُوا وَ الصَّابِئِينَ وَ النَّصَارَىٰ وَ الْمَجُوسَ

وَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا إِنَّ اللَّهَ يَفْصِلُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ

در این آیه، خداوند با طرحِ الَّذِينَ از سه گروهِ دینداران نام می برد:

1= مؤمنان یعنی مسلمانان   2= یهودیان و صابئان و مسیحیان و مجوسان 3= مشرکان 

درآیۀ 19 آل عمران هم تاکید میکند: إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللَّهِ اْلإِسْلامُ ! درحقيقت، دين درنزد خدا همان اسلام است! البته میدانیم هریک از رسولان ربانی درهر دوران، بقدر توان، بخشی از اسلام عزیز را آوردند! و دینِ کامل را، آخرین رسولِ اَلله صلیاللهعلیه وآله  وسلم آورد و ادیان و رسولان پیشین را هم تأیید کرد!

درمقابلِ انبیاء و رسُلِ برگزیده خالق آسمانها و زمین، عده ای کافرِجهنمی هم هستند که درپیِ ابلیسِ لعین، هریک دینِ نفس و سوادِ خویش را یدک میکشند و بجایِ اصل، تبلیغ میکنند! و رسولِ رحمت صل الله علیه واله وسلم دربارۀ آنان در سورۀ کافرون میفرماید: لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ! آری کفارهم دین دارند! اما چرا در سیمایِ ج.ا.ا. آن منحرفین را محترم می شمارند؟ ازکِی مشرکانِ اهلِ آتش محترم شده اند؟ و چرا به این اهلِ سوادِ ناصواب اعتراض نمیشود؟

سیاقِ صحیح اینست که همواره باید ابتدا ازخود و دیگران بپرسیم:

ما خالقِ خود و جهانِ هستی هستیم؟ یا مخلوقِ خُردی بیش نیستیم؟

سپس کنکاش کنیم ازچه زمانی دین طرح و برپا شد؟ معنی و کاربرد دین چیست؟

آیا دین درجات دارد؟ خالق، برای هردورانی، دینی پسندیده که درکتاب آسمانیش بیاورد؟

لطفا به بخشی از آیۀ بسیارمهمِ 36 سورۀ توبه توجۀ وافِر بفرمایید:

إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِندَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِي كِتَابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ  مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ   ۚ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ ۚ

همانا تعداد ماه‌ها نزد خدا12 ماه بود، دركتاب الهى؛ درآنروزی كه آسمانها و زمين را بيافريد كه از آن‌ها 4 ماه حرام است [و] دینِ قیم آن است

نتیجه میگیریم: خداوند حدود15 میلیارد سالِ قبل که آسمانها و زمین را آفرید، دینِ قیم، دینِ محکم و پابرجا برآنان جاری کرد! دینی که ضایع نمیشود! ابعادش محکم است! نه یک دین پیش افتاده و بَدوی! در حالیکه در آنزمان هیچ انسان و مَلَک و جِنّی نبود!

اکنون نیزهمۀ ادیان، هرسال را 12 ماهه میپندارند و اختلافی درآن ندارند!

ازآیۀ 9 سورۀ صف نیزمی فهمیم: بزرگترین کارِ رسول الله  صل الله علیه واله وسلم  آوردنِ الهُدی و دینِ الحق بود!

هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ

البته کاربردِ این دو ابزارِالهی، برای سرزمینِ ظهور است! چون، درآیه تصریح شده، دینِ الحق برتمام ادیان چیره میشود! و این چیره شدن دینِ الحق بر تمامی ادیان، فقط در هنگامۀ  ظهور رخ میدهد!

همچنین خدای مهربان در آیۀ اول سورۀ صف نیز یاد آورمیشود:

سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِي الْأَرْضِ ۖ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ

هرآنچه درآسمانها و هرآنچه درزمين است همه تسبيحِ  خدا می گويند!

تسبیح یعنی آنطورکه خدا برایشان قرارداده، رفتار، عبادت و دینداری می کنند!

جالب است گفته شده: مافی السماوات! و نه مَن فی السماوات! پس نه فقط ما مردم، بلکه هرآنچه درآسمانها و زمین هستند، تسبیحِ اَلله میکنند! و باید تسبیح کنند و گرنه ازخسارت دیدگانند!

پس همه مشغول تسبیح هستند، بنا بر آیۀ1 سورۀ صف!

و همه مشغول دینداری هستند، بنا بر آیۀ36 سورۀ توبه!

ناگفته نماند، همۀ اشیاء که تسبیح میکنند دینداری شان، یعنی رفتارِ درقبالشان باید تغییرکند و ارتقاء یابد! چرا؟ چون: خداوندِ حکیم پس از ذکرِ ماجرای عظیم تسبیحِ تمامی اشیاء، بلافاصله تذکرداده وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ!

لذا ازابتدایِ آخرالزمان، اشیاء وگیاهان وحیوانات وانسانها، رفتارشان بِتَدریج عوض میشود!

خوب طبق آیۀ 36 توبه اولین گروه دینداران، السماوات و الارض، و ما فی السموات و ما فی الارض بودند! یعنی نباید فکرکنیم درعالَم هستی، فقط ما دیندارهستیم و فهم داریم!

و باتوجه به آیاتِ قرآن، جامع ترین تعریف ازدین، رفتارِ در قبالِ حریم است! خواه درحریم الهی یا غیر!

البته برخی میگویند دین یعنی مجموعۀ اعتقادات و صفات و رفتارها!

اما آیا آسمان ها، مجموعۀ اعتقادات و صفات داشتند؟!

اکنون همه چیز درمحدودۀ آسمان ها و زمین دین دارند! دینی بنامِ دینِ القیم!

با ورود به ورطۀ آخرالزمان و ظهورِمنجیِ عالَم و آدم (عجلالله تعالی فرجه)، دین نیز مانند بسیاری از مقولات، ارتقاء مییابد و فقط یک دین الهی برجهان سیطره می یابد!

بدلیلِ آیۀ9 سورۀ صف لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ!

پس دینِ الحق بَر مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِي الْأَرْضِ حاکم میشود، هرچند مشرکانِ نامحترم نخواهند!

بالطبع اشیا هم رفتارشان، رفتار درقبالشان نیز باید تغییرکند! یعنی درعمقِ عالم کم کم قوانینِ رایجِ مادی برچیده میشود و قوانینِ حاکم درآسمان ها جایگزینش میشود! یعنی غلبۀ قوانین برزخی در زمینِ مادی!

لذا در دورانِ مهدویت، یعنی از آغازِ آخرالزمان، بتدریج اشیا رفتارشان عوض میشود! چه برسد به گیاهان، حیوانات و انسانها!

مثلا سنگ بانگ بر می آورد ای سربازِ مؤمن! یک یهودیِ حربیِ دشمن پشتم پنهان شده! بیا او را به دَرَک واصل کن

آیا الان درحاکمیتِ قوانینِ مادی، شیءایی مانندِ سنگِ جامد، چنین هوشمندانه رفتار میکند؟ خیر! پس رفتارِ سنگ که یک شیء است درآن دوران عوض میشود! یعنی دینش تغییر میکند، دینش از دینِ القیم به دینِ الحق ارتقاء مییابد!

آری خداوندِ قادر، با اِعمال دینِ جدید در پهنۀ آسمانها و زمین، رفتارِ اشیاء، مانند سنگ را تغییرمیدهد!

یا دراحادیثِ نقل شده دربارۀ زمانِ ظهورِ منجیِ موعود عجل الله تعالی فرجه، مردم دنیا نمازهایشان را اولِ وقت، پشتِ سَرِ امام مهدی عج در کوفه و به جماعت اقامه میکنند!

اما افق کشورها که باهم فرق دارد! چگونه و باچه وسایلی مردم جهان به کوفه میآیند؟ اصلا کدام مکان گنجایش کلِّ مردم جهان را خواهد داشت تا آنان به جماعت اقامه صلاة کنند!؟ یا…

اینگونه پرسش هایِ صحیح بِکمکِ سیاق و آیاتی که ذکرشد و نتیجه عقلانی گرفتیم، قابل پاسخگویی است: بتدریج، برچیده شدنِ قوانین مادی و بتدریج، حاکمیتِ قوانین برزخ درمادی!

همانگونه که دردورانِ کوتاهِ سلیمان علیه السلام، که نمونه ای کوچک از دورانِ مُلکِ مهدی عجل الله تعالی فرجه بود، وخداوند ماجرایِ آنرا در قرآن برای آشنایی و هوشیاری ما ذکر کرده، درمی یابیم، چگونه حشره ای مانند مورچه یا پرنده ای مثلِ هُدهُد، رشد و ارتقاء مییابند! یعنی خلیفۀ خدا، سلیمان علیه السلام به امرِاَلله، دینِ برخی اشیاء و گیاهان و حیوانات را تغییر داد! و رفتار آنان درمحضرِ خداوند، در حریم الهی گونه ای دیگر شد!

وقتی درآیۀ 8 سورۀ صف خداوند از نورالله سخن میراند، نه اینکه خداوند با نورالله فقط برای انسان میخواهد تغییر و رشد و ارتقاء قراردهد که کفار مخالفند! بلکه با نورالله در پهنۀ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِي الْأَرْضِ میخواهد رشد و رفعت اتفاق بیفتد!

در حدیث هم داریم: امام عجل الله تعالی فرجه دَست بَرسَرِ مردم میگذارد و عقولِ آنان چند برابرمیشود! این مگرممکن است؟ بله ممکن است چون دورانِ دینِ القیم با فرمول های دنیا پایان یافته! و دورانِ دینِ الحق با فرمول هایِ برزخ آغازگشته!

وقتی گفته میشود الهدی یعنی ابزاری که هدایت میشود بسویِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِي الْأَرْضِ!

که چه بشود؟ که رفتارِ آنچه درآسمانها و زمین است تغییریابد!

این رفتارِ جدید که برانسانها واجنه وحیوانات وگیاهان وجمادات و… مستولی میشود، نامش دینِ الحق است، که باید جایگزینِ تمامِ مقولاتِ گذشته در پهنۀ آسمانهایِ هفتگانه و زمین شود!

مقولات قبلی، الدِّينِ كُلِّهِ است، که باید تحتِ دینِ القیم قرارگیرد!

شایان توجه: رفتارِ جدید باقوانینِ برزخی برتمام مقولاتِ قبلی، نامش مهدویت است!

پس، خداوند دوبار درپهنۀ آسمانها و زمین، دین قرارداده:

یک بار طبقِ آیۀ 36 سورۀ توبه پس از خلقت آسمانها و زمین!

و باردیگر طبقِ آیۀ9 سورۀ صف درهنگامۀ ظهور ِبقیه الله عجل الله تعالی فرجه

نکته: دراَزل، کسانی بودند که به اِذن پروردگار، بوسیلۀ الهدی، نورالله را در پهنۀ آسمانها و زمین تاباندند و دینِ القیم را اعمال کردند! وچند میلیارد سال تا ابتدایِ ظهورِ مولاعجل الله تعالی فرجه جهان اینگونه جلوآورده میشود!

ازحوالیِ آخرالزمان به بعد، دوباره خداوند همان کسان را اِذن میدهد بوسیلۀ الهدی، نورالله را برهمه چیز بتابانند! و اینبار دینِ الحق را اِعمال کنند تا جایگزین دینِ القیم شود!

ابتدایِ خلقت که اصلاً انسان و جِنّی نبود، حیوان و گیاه ونباتی نبود! خدا آسمان و زمین را خلق کرده بود، و کسانی بودند که از الهدی استفاده میگرفتند! که به آنها میگوییمعالین” عالی ترین ها! آنان به امرِ پروردگار، نورالله را اِعمال و هدایت، و این تحول را ایجاد کردند!

عالین همان هایی هستند که درعرش، یعنی مرکزِ فرماندهی عالَمِ شهود، درطواف بودند!

هنگامیکه آدم علیه السلام از 5 نوع خاکِ متفاوت آفریده، روح دراو دمیده شد، خداوند به همه امرکرد برآدم علیه السلام سجده کنند و البته عالین ازاین دستورِ الهی مُستَثنی بودند! چون: عالی تر از همه مخلوقات بودند!

لذا وقتی همه سجده کردند اِلا ابلیس لع، خداوند او را عِتاب و خَطاب میکند:

چرا سجده نکردی؟ مگراز “عالین“هستی؟!

قَالَ يَا إِبْلِيسُ مَا مَنَعَكَ أَن تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِيَدَيَّ أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنتَ مِنَ الْعالينَ﴿ص: ٧٥

بعضی هم میپرسند که اول فرشتگان خلق شدند یا آسمانها و زمین؟ که بجای بحث هایِ کلامی و گفتنِ به نظرِمن ، بِنظرِمن، یا اینکه فلانی چنین و چنان گفت و…

باید طبقِ خواستِ خدایِ خالقِ آسمانها و زمین که یکی از مخلوقاتش ما انسانها هستیم، فوری به قرآن رجوع کنیم که تِبْيانًا لِّكُلِّ شَيْءٍ (نحل89 )است!

و در آیۀ نخستِ سورۀ فاطر، پاسخِ پرسش روشن است:

الْحَمْدُ لِلَّهِ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ جَاعِلِ الْمَلَائِكَةِ رُسُلًا ..(فاطر1)

انوشه گیلانی نژاد

1398/05/25

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

زیارت امام زمان عجل الله تعالی فرجه در روز جمعه

السلام علی مهدی الامم و جامع الکلم

آهنگ ای نامت از دل و جان در همه جا به هر زبان جاری است _ علیرضا افتخاری

عطر پاک نفست سبز و رها از آسمان جاری است

یک دیدگاه

  1. سلام علیکم، مفهومی تازه و قرآنی بود ممنونم و تشکر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.