خانه / صراط عشق / متون / در هند جان شیخ زکزاکی در خطر است

در هند جان شیخ زکزاکی در خطر است

شیخ زکزاکی دیروز با ارسال پیامی صوتی به بیرون بیمارستان محل بستری خود در دهلی نو (که نسخه‌ای از آن از طریق دختر شیخ زکزاکی در ایران به دست کیهان رسیده) اعلام کرد وضعیتی که ماموران سفارت نیجریه در بیمارستان برای او به وجود آورده اند، شرایط را برایش سخت‌تر از شرایط نیجریه کرده است. برخی گزارش‌ها نیز از ضرب الاجل دولت هند به شیخ برای ترک دهلی نو یا پذیرش وضعیت کنونی را دارد!

سرانجام روز سه‌شنبه 22 مرداد 1398 بر اثر فشار گسترده افکار عمومی جهانی دولت نیجریه مجبور شد به حکم دادگاه این کشور تن داده و به شیخ ابراهیم زکزاکی و همسرشان اجازه خروج از این کشور را برای درمان بدهد. عصر سه شنبه هم خبر رسید که هواپیمای حامل رهبر جنبش اسلامی نیجریه و همسرش در «فرودگاه ایندیرا گاندی» دهلی‌نو بر زمین نشست. اما اخبار و گزارش‌هایی که از بیمارستان محل درمان شیخ زکزاکی می‌رسد حکایت از ادامه فشارها به شیخ و همسرشان را دارد.

دیروز «بدیعه زکزاکی»، دختر شیخ در خبری که برای روزنامه کیهان فرستاد اعلام کرد پدرش تصمیم گرفته به دلیل شرایط امنیتی حاکم بر بیمارستان، به نیجریه بازگردد. به گفته وی شیخ ابراهیم زکزاکی در پیامی صوتی که برای خانواده فرستاده‌اند چنین تصمیمی را مطرح کرده است. این خبر در چند رسانه دیگر نیز منتشر شد اما چند ساعت بعد اعلام شد، خبر صحت ندارد!

عصر دیروز اما «بدیعه زکزاکی» متن کامل پیام شیخ زکزاکی خطاب به خانواده اش را برای ما در کیهان فرستاد. در این پیام شیخ می‌گوید:

«قبل از اینکه ما از نیجریه خارج شویم اخباری را شنیدیم که سفارت آمریکا در هند بیمارستان را تحت فشار قرار‌داده است که از پذیرش ما خودداری کند. بیمارستان نیز قبول کرده است، به همین دلیل تصمیم گرفتیم بیمارستان را تغییر دهیم اما بعد مطلع شدیم که این مشکل رفع شده است. در فرودگاه نیز مطلع شدیم که بسیاری از مردم برای ملاقات با ما به فرودگاه آمده‌اند اما با ترفندی که نیروهای امنیتی اجرا کردند اجازه ندادند ما با مردم ملاقات کنیم و ما را از مسیر دیگری به بیمارستان بردند. در ورودی بیمارستان نیز تعداد زیادی برای ملاقات با ما تجمع کرده بودند اما مقامات امنیتی به این بهانه که مردم ممکن است صدمه‌ای به ما وارد کنند ما را از در پشتی بیمارستان وارد کردند. در بیمارستان نیز متوجه شدیم که به بازداشتگاهی دیگر منتقل شده‌ایم که حتی از زندانی که در نیجریه بود نیز کنترل‌ها شدیدتر است و تعداد زیادی پلیس مسلح و کارکنان سفارت نیجریه در بیمارستان حضور دارند.»

در ادامه پیام شیخ زکزاکی می‌خوانیم: «در نیجریه توافق کرده بودیم که تنها دکترهایی که ما انتخاب می‌کنیم اجازه داشته باشند ما را درمان کنند اما در اینجا دکترهایی هستند که نمی‌شناسیم و ما به هیچ کدام از این دکترها اطمینان نداریم. بنابراین بر اساس آنچه که تاکنون در این بیمارستان دیده‌ایم در اینجا ما در امنیت نیستیم و جان ما در خطر است و فقط از زندانی به زندان دیگر منتقل شده‌‌ایم. من 13 سال از عمرم را در زندان سپری کرده ام اما هیچ‌گاه مانند بازداشتی که الان در این بیمارستان هستم ندیده‌ام. حتی از یک اتاق به اتاق دیگر اجازه نداریم که حرکت کنیم.»

برای محکم کاری هم که شده، دوباره با «بدیعه زکزاکی» تماس گرفتیم. حرف‌های دیگری هم داشت که تلفنی گفت. آخرین خبرها حکایت از آن دارد که مسئولان به شیخ زکزاکی و همسرش ضرب الاجل چند ساعته‌ای را داده‌اند که یا درمان تحت این شرایط سخت امنیتی را قبول کند یا به نیجریه بازگردند.

«مسعود شجره» رئیس‌کمیسیون حقوق بشر اسلامی نیز عصر دیروز گفت:«دولت هند به شیخ زکزاکی ضرب‌الاجل داده که یا درمان در شرایط حاضر و توسط افراد تعیین شده دولت هند را بپذیرد و یا تا دو ساعت دیگر باید کشور هند را ترک کند. رفتار با شیخ زکزاکی مثل یک مجرم است. این حرکت کاملا برخلاف هرگونه استاندارد بین‌المللی و انسانی است، آن هم در رفتار با شخصی که کوچک‌ترین جرمی انجام نداده است».

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

چند روایتِ کوتاه از نماینده‌ تراز جمهوری اسلامی ایران؛ شهید سیدحسن شاهچراغی

شهید سیدحسن شاهچراغی در بین شهدای نام‌آور جمهوری اسلامی ایران

بی‌خبری شاعران و فارسی زبانان هند از پیشرفت‌‌ها و گرایش‌های ادبی سال‌های اخیر ایران

قربان ولیئی که همراه به هیات ایرانی برای حضور در نمایشگاه دهلی نو به هند سفر کرده بود،‌ با اشاره به وضعیت زبان فارسی در این کشور گفت: شاعران و فارسی زبانان هند از پیشرفت‌‌ها و گرایش‌های ادبی سال‌های اخیر ایران بی خبر هستند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.