سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / سقوط ماهواره نظامی اطلاعاتی امارات در اقیانوس اطلس

سقوط ماهواره نظامی اطلاعاتی امارات در اقیانوس اطلس

امارات با شکست اخیر در پرتاب ماهواره (جاسوسی – نظامی) به فضا، توان خود را در زمینه شناسایی درمنطقه از دست داد

پرتاب ماهواره جاسوسی امارات متحده عربی به فضا که برای هدف قرار دادن ایران بود، با شکستی فاجعه بار رو به رو شد.
نشریه فوربز نوشت: این پرتاب ناموفق باعث شد ماهواره گرانقیت ( چشم شاهین 1) در اقیانوس اطلس سقوط کند. این ماهواره که متعلق به امارات متحده عربی بود، برای کاربرد دوگانه شناسایی نظامی و غیرنظامی طراحی شده بود، و متهم شده است که (قرار بود بخش شناسایی) نظامی آن، ایران را زیر نظر بگیرد.
از نظر امارات، زیر نظر گرفتن تحرکات ایران در خلیج فارس برای امنیت ملی این کشور بسیار مهم است. ایران نیز امارات را بخشی از محوری علیه خود می‌داند که آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی نیز جزء آن هستند. امارات با شکست اخیر در پرتاب ماهواره (جاسوسی -نظامی) به فضا، برتری بزرگ خود در زمینه شناسایی (جاسوسی) را در منطقه از دست داده است.
راکت (ماهواره بر) اروپایی وگا چهارشنبه شب (۱۰ ژوئیه) در پایگاهی از گویان فرانسه پرتاب شده بود تا ماهواره جاسوسی فالکون آی ۱ را در مدار زمین قرار دهد. این در حالی است که قرار بود به زودی ماهواره مشابهی نیز به فضا پرتاب شود. اما عملیات مزبور، دو دقیقه پس از پرتاب ماهواره، با شکست فاجعه بار رو به رو شد.
ماهواره‌های فالکون آی، در حوزه عمل ”مرکز اکتشاف فضایی ابوظبی“ هستند، و ”قرار بود پس از قرار گرفتن در مدار در ارتفاع ۶۱۱ کیلومتری و ارسال روزانه صد‌ها عکس با کیفیت بالا به این مرکز، ظرفیت عظیمی به این مرکز اضافه کند. “ ماهواره‌های مزبور که تولید (شرکت) ایرباس هستند، مجهز به تجهیزات اپتیک تالس هستند، که قابلیت تصویربرداری از زمین با کیفیت بسیار بالا دارند. رسانه‌های امارات از ظرفیت این ماهواره‌ها برای افزایش توانمندی بخش نظامی و نمایاندن پیشرفته‌ترین تجهیزات اپتیک که به داشتن توانمندی‌های پیشرفته در زمینه‌های شناسایی، اطلاعاتی، دستیابی به هدف، و اکتشافی کمک می‌کند، استقبال کردند.
بنا بر اعلام پایگاه اینترنتی”اسپیس فلایت ناو“، شرکت فرانسوی آریان اسپیس، که این پرتاب را انجام داد، نقصی که ”منجر به شکست این عملیات شد، حدوداً موقع احتراق مرحله ۲۳ ثانیه‌ای راکت وگا موسوم به زفیرو که با سوخت جامد کار می‌کند، رخ داد. “
لوس فابریگاتس، سخنگوی این شرکت به نمایندگی از شرکت، از مشتریان خود به خاطر از بین رفتن این ماهواره عذرخواهی کرد.
این سومین تلاش برای پرتاب این ماهواره به فضا بود. دو تلاش قبلی در این ماه به علت آب و هوای نامساعد لغو شد. راکت وگا از سال ۲۰۱۲ فعالیت می‌کند و ۱۴ عملیات موفقیت آمیز انجام داده است.
بنا بر اعلام اسپیس فلایت ناو، ماموریت بعدی شرکت آریان اسپیس – که قرار است ماه سپتامبر انجام شود- نامشخص است. این پایگاه خبری افزود: (ماهواره بر) آریان ۵ قرار است با ماهواره مخابراتی اینتلست ۳۹ و فضاپیمای‌ای دی آر اس- سی به فضا پرتاب شود.
پرتاب ماهواره فالکون ۱ به خاطر لزوم اجرای محدودیت‌های مقررات آمریکا موسوم به ”مقررات خرید و فروش بین المللی سلاح“ -که توافق دوجانبه فرانسه و امارات بر سر این برنامه یک میلیارد دلاری را تحت تاثیر قرار داد-، به تاخیر افتاده بود. استقرار امکانات پیشرفته شناسایی امارات، موجب افزایش توجه به سطح تجهیزات پیشرفته نظامی می‌شود که همزمان با تشدید تنش‌ها در این منطقه مستقر می‌شود.
امارات متحده عربی خود را رهبر منطقه در برنامه‌های فضایی می‌داند. همچنین، این کشور، بانی تشکیل ”گروه همکاری فضایی عربی“ بود؛ گروهی که متشکل از کشور‌های امارات، عربستان، بحرین، عمان، مصر، الجزایز، مغرب، اردن، لبنان، سودان و کویت است. در میان اعضای این گروه، عربستان نیز اهداف و آرمان‌های فزاینده‌ای در این زمینه دارد، اما درباره کار‌هایی که مشغول انجام است، کمتر سخن می‌گوید.
”مرکز اکتشاف فضایی ابوظبی“ درباره شکست این ماموریت اظهارنظر نکرده است.با وجود گمانه زنی‌ها درباره آسیب پذیری‌های تجهیزات فضایی از نظر امنیت سایبری، و افزایش توانمندی‌های ایران در زمینه انجام حملات سایبری، هنوز هیچ گونه گمانی زنی نشده است که شکست این پرتاب را به اقدام سایبری تهاجمی یا خرابکاری کلی‌تر نسبت دهد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

درخشش دختران تیم منتخب استان گلستان در فجیره

چهار تکواندوکار تیم منتخب گلستان در روز نخست رقابتهای بین المللی آزاد فُجیره موفق به کسب چهار نشان طلا و نقره شدند.

نگاهی به ۱۱ پرتاب ماهواره در دولت سیزدهم

با گذشت حدود ۲ سال از آغاز فعالیت دولت سیزدهم در حوزه فضایی، تعداد پرتاب ماهواره به عدد ۱۱ رسیده است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.