خانه / صراط عشق / متون / خشم مردم و رنگین‌پوستان آمریکا از رفتار قرون وسطایی پلیس تگزاس با یک سیاه‌پوست

خشم مردم و رنگین‌پوستان آمریکا از رفتار قرون وسطایی پلیس تگزاس با یک سیاه‌پوست

اقدام دو افسر پلیس آمریکا که سوار بر اسب از یک طناب برای بردن مردی سیاه‌پوست در خیابان‌های شهر تگزاس استفاده می‌کردند، خشم مردم آمریکا به ویژه رنگین پوستان این کشور را برانگیخته است.

برده‌داری در آمریکا تا همین قرون 17 و 18 میلادی عملی کاملا قانونی محسوب می‌شد. پس از جنگ‌های داخلی، تمایلات ضد برده‌داری به‌تدریج در ایالات شمالی گسترش پیدا کرد. تجارت بین‌المللی برده در سال ۱۸۰۸ ممنوع شد اما تجارت داخلی برده در آمریکا همچنان ادامه یافت تا اینکه در سال ۱۸۶۵ متمم سیزدهم قانون اساسی رسماً نهاد برده‌داری را در آمریکا غیرقانونی اعلام کرد. در دورانی که برده داری در آمریکا آزاد بود بستن متهمان سیاه‌پوست به یکدیگر و پیاده راه بردن آنها در حالی که مردان سفیدپوست شلاق به دست و تفنگ به دوش در جلو و پشت صف آنها حرکت می‌کردند روشی مرسوم بود.

بیش از 154 سال است که برده داری رسما در آمریکا ممنوع شده اما هیچ گاه محو نشده است و همواره سیاهان و رنگین پوستان در این کشور تحت شدیدترین فشارها از سوی دولت، پلیس و دستگاه قضایی آمریکا قرار داشته‌اند. با آمدن ترام نژاد پرست، این اوضاع بدتر هم شده است.

دیروز نیز تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد برده داری هم ظاهرا فقط روی کاغذ در این کشور لغو شده و دولت آمریکا هر زمان که شرایط مساعد باشد بدش نمی‌آید که آن دوران در کشور احیا شود.

دیروز «ورنون هیل»، رئیس‌اداره پلیس گالوستون در تگزاس تأیید کرد که افسران پلیس بعد از دستگیری «دونالد نیلی» سیاه پوست به اتهام «تخطی از قانون» طنابی را به دستبند او وصل کرده و او را به دنبال اسب کشانده‌اند. انتشار این تصاویر خشم کاربران در فضای مجازی را به دنبال داشت و عده زیادی آن را با عصر برده‌داری در آمریکا مقایسه کردند. مثلا یک کاربر در توئیتر نوشت: «مثل اینکه دارند او را به مزایده فروش برده‌ها می‌برند». «جیمز داگلاس»، رئیس‌انجمن ملی حمایت از رنگین‌پوستان آمریکا هم در مصاحبه با روزنامه «هیوستون‌کرونیکل» گفت: «در سال ۲۰۱۹ قرار داریم نه سال ۱۸۱۹.»

واکنش پلیس: نیتمان خیر بود!

افزایش اعتراض‌ها سرانجام پلیس «گالوستون» را به عذرخواهی وادار کرد. وی مدعی شد این دو پلیس نیت سوئی نداشتند و قصدشان خیر بوده است! رئیس‌اداره پلیس گالوستون گفت: «اول از همه لازم است من از آقای نیلی بابت این شرمساری غیرضرور عذرخواهی کنم. با آنکه این روش، تکنیکی است که آموزش داده می‌شود و ممکن است در برخی شرایط بهترین روش باشد معتقدم که افسران ما در این مورد قضاوت مناسب به خرج ندادند و می‌توانستند در محل دستگیری منتظر خودوری انتقال متهمان بمانند». پلیس همچنین از دو افسر سفیدپوست دفاع کرده و گفته که آنها قصد بدی نداشته‌اند. اداره پلیس آمریکا همچنین ادعا کرده به منظور جلوگیری از تکرار رویدادهای مشابه در سیاست‌های خود تغییر ایجاد خواهد کرد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

چرا قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت وتو شد؟

شورای امنیت سازمان ملل متحد

حمله تروریستی در مسکو/ دستکم ۴۰کشته و ۱۰۰ زخمی در حادثه تیراندازی

کنسرت کروکوس در آتش

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.