خانه / صراط عشق / متون / وزارت بهداشت و دوگانگی برنامه‌های‌جمعیتی

وزارت بهداشت و دوگانگی برنامه‌های‌جمعیتی

در حال حاضر نرخ رشد جمعیت شرایط خوبی ندارد و کشور به سمت پیر شدن در حال حرکت است. با این وجود در برخی نهادهای زیر نظر وزارت بهداشت برخلاف سیاست های جمعیتی کشور حرکت میشود.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مهم‌ترین بازیگران حوزه جمعیت کشور است که می‌تواند تاثیر بسزایی در تسهیل روند باروری و کمک به افزایش جمعیت داشته باشد. با این وجود اقدامات سال‌های‌اخیر آن، ضعف اجرایی و عدم توجه به این مسئله حساس کشوری را نشان می‌دهد.

توبکتومی(بستن لوله‌های‌رحمی زنان) عنوان بروشوری آموزشی است که معاونت بهداشت یکی از دانشگاه های علوم پزشکی واقع در تهران آن را تهیه کرده است. در حاشیه این بروشور که چند روز پیش تصویر آن در فضای مجازی پخش شد، آمده است: «با بچه‌دارشدن بدون برنامه‌ریزی سرنوشت خود و خانواده‌تان را به دست قضا و قدر نسپارید.» معرفی توبکتومی که روش عقیم‌سازی دائمی زنان است در میان تبلیغات گوناگونی که در راستای سیاست‌های افزایش جمعیتی در کشور شکل گرفته است نوعی عمل غیرکارشناسی شده و متضاد با واقعیت‌های جامعه است. در واقع، این نوع اقدامات وزارت بهداشت باعث شده که مخاطبان از خود بپرسند، آیا وزارت بهداشت به دنبال کنترل جمعیت است؟! مگر می‌شود یک وزارتخانه برخلاف سیاست‌های‌کشور عمل کند؟!

 به اقرار خانم دکتر ساره محمدی، مدیر ‌ملی پروژه جمعیت وزارت بهداشت که در ۲۸ فروردین امسال به این سمت منصوب شده است: «در حال حاضر نرخ رشد جمعیت شرایط خوبی ندارد و کشور به سمت پیر شدن در حال حرکت است. » همچنین با وجود این که جمعیت‌شناسان پیش‌بینی می‌کردند که سیر کاهش تولدها از سال ۱۳۹۶ آغاز شود اما آمارها نشان می‌دهد که این سیر کاهش دو سال زودتر یعنی از سال ۱۳۹۴ به بعد آغاز شده است در این وضع نامطلوب و بحرانی جمعیت کشور که حتی درست قابل پیشی بینی نیست و به برنامه ریزی و اقدامات سریع برای مقابله با آن نیاز دارد، ضروری است وزارت بهداشت از اقدامات مخالف سیاست‌های‌جمعیتی همچون انتشار بروشورهای‌تنظیم خانواده و جمعیت، ارائه محتوای‌کنترل جمعیت در قالب برنامه‌ی‌بهداشت باروری و آموزش این مضامین در دروس علوم پزشکی پرهیز کند. 

باید گفت وزارت بهداشت از اصلی ترین بازوهای‌اجرای سیاست‌های‌کنترل جمعیتی در ایران بوده است، چرا که دکتر مرندی و دکتر ملک افضلی از مسئولین وزارت بهداشت وقت با اجرای این سیاست‌ها موفق به کسب جایزه جهانی کنترل جمعیت شدند. وزیر بهداشت در متن انتصاب دکتر محمدی به سمت مدیر‌‌ ملی پروژه جمعیت اشاره می‌کند که سیاست‌های‌تشویق فرزندآوری برای زوج های‌تک فرزند در اولویت قرار گیرد، به توسعه و تجهیز مراکز درمانی ناباروری برای زوج‌های‌خواهان فرزند توجه شود و یافته‌ها و شاخص‌های اعلام شده جمعیتی بازنگری و راستی‌آزمایی مجدد شود.

توصیه به خانم محمدی و سایر همکارانش در حوزه جمعیت وزارت بهداشت این است که نخست برای جبران سال ها برنامه‌های‌ضد‌جمعیتی، این وزارت خانه سرعت بیشتری در اجرای‌سیاست‌های‌افزایش جمعیتی نسبت به سایر ارگان‌ها داشته باشد و از اقداماتی که در تعارض با این سیاست‌ها هستند، جلوگیری کند. همچنین راحت کردن سیر باروری، کاهش زمان مراجعات مادران باردار به مراکز بهداشتی، خوش‌رفتاری هر چه بیشتر کادر درمانی با آنان، ایجاد شاخص‌های جدید در حوزه سلامت مادر و نوزاد همچون کیفیت بهتر زندگی برای مادران با چند زایمان موفق، در دسترس نمودن بیشتر مراکز درمان ناباروری، برگزاری ارزان قیمت کلاس‌های‌آموزشی تسهیل روند زایمان و باروری، کمک به ایجاد فرهنگ عمومی احترام به مادر باردار، تشویق به فرزندآوری در سنین مناسب از دیگر پیشنهاداتی است که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

امید است که پیگیری مستمر برنامه‌های‌افزایش جمعیتی توسط وزارت بهداشت، نقطه‌ی‌عطفی برای تغییر سیر نزولی جمعیت کشور باشد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

وزیر بهداشت چشم آسیب دیده دختر ۹ ساله بندرعباسی را درمان کرد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

سرکوبی فساد یهودیانِ اسرائیل نزدیک است / یهودیان با قدرت‌های جنّی بر عالم سیطره دارند

بحرانی می گوید حدود صد و خورده ای سال فساد اسرائیل علنی کلید خورده شده است. خداوند در سوره اسراء از آن سخن می گوید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.