خانه / صراط عشق / متون / نمایش تحسین‌برانگیز قهرمان ایران مقابل کشتی‌گیر بی‌اخلاق آمریکا پاسخی به سرعت موشک، این‌بار بر روی تشک!

نمایش تحسین‌برانگیز قهرمان ایران مقابل کشتی‌گیر بی‌اخلاق آمریکا پاسخی به سرعت موشک، این‌بار بر روی تشک!

تیم کشتی آزاد نوجوانان ایران با کسب ۳ طلا، ۳ نقره و یک برنز و ۱۶۶ امتیاز عنوان نایب قهرمانی جهان را کسب کرد.

رقابت‌های کشتی آزاد نوجوانان قهرمانی جهان روزهای 7 تا 9 مردادماه در شهر صوفیه بلغارستان برگزار شد و در پایان تیم ایران با 3 مدال طلای رحمان عموزاد در وزن 48 کیلوگرم، امیرحسین فیروزپور در وزن 80 کیلوگرم و سهیل یوسفی در وزن 92 کیلوگرم، 3 مدال نقره علی عرب در وزن 45 کیلوگرم، مهدی ویسی در وزن 55 کیلوگرم و عرفان الهی در وزن 60 کیلوگرم و کسب 166 امتیاز به‌عنوان نایب قهرمانی رسید. تیم روسیه نیز با 168 امتیاز قهرمان شد.

یکی از باارزش‌ترین مدال‌های ایران در این رقابت‌ها، در وزن 48 کیلوگرم بدست آمد. در وزن ۴۸ کیلوگرم رحمان عموزاد خلیلی پس از استراحت در دور نخست در دور دوم با نتیجه ۱۰ بر صفر نیکولازی سانتلادزه از گرجستان را شکست داد وی در دور سوم و در مرحله یک چهارم نهایی در مقابل یوتو نیشوچی از ژاپن با نتیجه ۴ بر یک پیروز و راهی مرحله نیمه نهایی شد.

عموزاد خلیلی در این مرحله استیو پولین از آمریکا را با نتیجه ۱۲ بر صفر شکست داد و راهی دیدار فینال شد. در این دیدار کشتی گیر نوجوان آمریکایی در اقدامی توهین آمیز دست کشتی‌گیر ایرانی را پس می‌زند، سپس در عرض ۱۰ ثانیه توسط ملی پوش ایرانی مغلوب می‌شود. در دیدار فینال عموزاد کامران بک کاداموف از ازبکستان را مغلوب کرد و به مدال طلا دست یافت. این عملکرد تحسین برانگیز عموزاد واکنش برخی کاربران در فضای مجازی را به دنبال داشت. آنها با استفاده از هشتگ «آمریکای آچمز» به تعریف و تمجید از قابلیت‌های فنی

رحمان عموزاد پرداختند. در این باره یکی از کاربران نوشت: «پاسخی به سرعت موشک این‌بار بر روی تشک به آمریکا.»

دیگر کاربر فضای مجازی نیز در پست خود این جمله را درباره رحمان عموزاد نوشت: « وقتی در برابر یک شیرمرد ایرانی بی‌ادبی کنی و دست ندی باید اینجور تنبیه بشی، حریف آمریکایی آچمز شد.»

اعتراضی که قهرمانی را از ایران گرفت

اما اتفاق تلخ رقابت‌های کشتی نوجوانان جهان، ماجرای دیدار رده بندی وزن 51 کیلوگرم بود. جایی که علی قلی‌زادگان از سوی داوران دیسکالیفه شد و تیم ایران امتیاز این وزن را از دست داد تا عنوان قهرمانی را دو دستی تقدیم روسیه کند.

در دیدار رده بندی وزن 51 کیلوگرم، علی قلی‌زادگان برای کسب مدال برنز جهان برابر میکیتا آبراموف از اوکراین به روی تشک رفت و در پایان در حالی‌که ۵ بر ۳ شکست خورده بود به علت دست ندادن با مربی حریف دیسکالیفه شد و ۱۰ امتیاز پنجمی او گرفته شد تا با این اعتراض نابجا و از دست رفتن ۱۰ امتیاز ایران عنوان قهرمانی را از دست بدهد و بعد از روسیه دوم شود.

ماجرا از این قرار است که قلی‌زادگان پس از این شکست و با دستور کادر فنی به میان تشک می‌رود و داور با گرفتن دست او و کشتی گیر اوکراینی، دست حریف را به علامت پیروزی بالا می‌برد.

اما پس از آن در حالی‌که طبق قانون کشتی گیران موظفند با مربی حریفشان نیز به نشانه احترام دست بدهند اما قلی‌زادگان در کمال تعجب از این کار خودداری کرد که همین امر از نگاه تیم داوری و مسئولان برگزاری مسابقات پنهان نماند و وی به‌دلیل همان اقدام دیسکالیفه و از مسابقات اخراج شد تا قهرمانی ایران علی رغم نمایش بسیار خوب شاگردان امیر توکلیان از دست برود و روسیه با ۲ اختلاف امتیاز بیشتر بر سکوی نخست قرار گیرد.

این در حالیست که اگر قلی زادگان این اشتباه را مرتکب نمی‌شد به عنوان پنجمی وزن ۵۱ کیلوگزم می‌رسید و ۱۰ امتیاز می‌گرفت و ایران با ۸ امتیاز بیشتر از روسیه بر سکوی قهرمانی جهان می‌ایستاد.

توکلیان: سر تیم ما را بریدند

با وجود اشتباه فاحش قلی زادگان، سرمربی تیم ملی کشتی آزاد نوجوانان معتقد است سر تیم ما را بریدند تا روسیه را قهرمان جهان کنند. توکلیان در این باره گفت:: خدارا شکر توانستیم با کسب 3 مدال طلا، 3 نقره و یک برنز دل مردم را شاد کنیم، هرچند روز دوم مسابقات روز سختی برای تمام اعضای تیم بود. متأسفانه سرِ تیم ما را بریدند، کشتی‌گیر 51 کیلوگرم ما را دیسکالیفه کردند و روس‌ها را با ۲ امتیاز بیشتر قهرمان کردند زیرا دوست داشتند آنها قهرمان شوند. امروز خیلی احساس تنهایی کردم.

سرمربی تیم ملی کشتی آزاد نوجوانان با تمجید از نمایش آزادکاران نوجوان ایران، گفت: به مردم ایران می‌گویم ذخایر کشتی ایران غنی است، نونهالان و شیربچه‌های ایران در این مسابقات گل کاشتند، در مبارزاتشان روسیه و آمریکا را شکست دادند و موفق شدند جام نایب قهرمانی را برای مردم عزیزمان به ارمغان بیاورند. از وزیر ورزش، کمیته ملی المپیک و فدراسیون کشتی خواهش می‌کنم این بچه‌ها را ببینند، قهرمانی و دلاوری اینها را ببینند؛ اینها باید دیده شوند، حق این بچه‌ها است که دیده شوند.

تاوان سنگین خشم بی‌موقع

متاسفانه باید گفت ورزش ایران همچنان از اشتباهاتی که ناشی از واکنش غیرمنطقی به داوری یا ناداوری یا شاید بهتر باشد بگوییم اشتباهات اجتناب ناپذیر داوری است، ضربه می‌خورد. هنوز تصویر تلخی که بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران در صحنه گل اول دیدار نیمه نهایی جام ملت‌های 2019 آسیا با ژاپن رقم زدند را کسی از خاطر نبرده است، هجوم بازیکنان ایرانی به سمت داور و بازیکن فرصت‌طلب ژاپنی که از توپ مرده، برای تیمش راهی به فینال پیدا کرد.

چنین واکنش‌ها و اعتراضات مداومی در طول فصل گذشته لیگ برتر فوتبال نیز بارها و بارها از سوی بازیکنان تیم‌های مختلف مشاهده شده بود، واکنش‌هایی که تنها مختص به فوتبال نیست و در رشته‌های دیگر نیز دیده می‌شود. اواخر تیر ماه در حالی که امیر مهدی‌زاده، قهرمان کاراته جهان قصد داشت مدال طلای دیگری را در مسابقات قهرمانی آسیا صید کند، اما با ممانعت کمیته برگزارکننده مسابقات مواجه شد.

مهدی‌زاده در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا، در اعتراض به ناداوری، مدال نقره‌اش را روی سکو از گردنش درآورده و حاضر به دست دادن با سایر مدال‌آوران نشده بود و به همین دلیل با محرومیت آسیایی مواجه شد و البته تلاش برای رفع محرومیت نیز ثمری نداشت و او نتوانست در ازبکستان تیم ملی کاراته را همراهی کند.

ورزشکاران ما به اعتراض و واکنش بعد از ناکامی‌ها عادت کرده‌اند، در حالی که نهادهای بین‌المللی ورزشی چنین رفتارهایی را تحمل نمی‌کنند و مجازات‌های سنگینی برای رفتارهای غیرورزشی در نظر می‌گیرند. اشتباهات داوری بخشی از ورزش قهرمانی است و در هیچ مسابقه و رویدادی به صفر نخواهد رسید، بنابراین ورزشکاران ما باید کنترل خشم را بیاموزند تا ورزش ایران بیش از این تاوان ندهد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

چرا قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت وتو شد؟

شورای امنیت سازمان ملل متحد

حمله تروریستی در مسکو/ دستکم ۴۰کشته و ۱۰۰ زخمی در حادثه تیراندازی

کنسرت کروکوس در آتش

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.