سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / 53 شخصیت جهانی خواستار آزادی شیخ‌ زکزاکی شدند

53 شخصیت جهانی خواستار آزادی شیخ‌ زکزاکی شدند

53 شخصیت سراسر جهان با ارسال نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل، به حبس غیرقانونی شیخ«ابراهیم زکزاکی» اعتراض کرده و خواستار آزادی فوری او شدند.

53 چهره علمی، مذهبی، اقتصادی، نظامی و رسانه‌ای کشورهای مختلف جهان با ارسال نامه برای «آنتونیو گوترش»، خواستار رسیدگی فوری به وضعیت حساس شیخ زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه و همسر وی و همچنین ، خواستار آزادی آنها از زندان شدند. امضاءکنندگان این نامه از ادیان و ملیت‌های مختلف، از جمله آمریکا، ایرلند، ترکیه، سوئیس، فرانسه، کانادا و نروژ هستند.

در ابتدای این نامه آمده است:« استمرار و طولانی شدن زمان بازداشت و ممانعت از درمان فوری ایشان(زکزاکی)، لکه ننگ بزرگی برای دولت نیجریه است. سلامتی شیخ زکزاکی و همسر ایشان «مالیما زینت»، هر روز به سبب جراحات حاصل شده از شکنجه‌ ، بدتر و وخیم‌تر می‌شود. با جلو گیری از درمان ایشان، رئیس‌جمهور نیجریه مدارک و شواهد بیشتری را بر غیر انسانی و ظالمانه بودن دولت خویش می‌افزاید.

این چهره‌های جهانی در ادامه تاکید کردند: از آنجا که دلیل اصلی تاسیس سازمان ملل، تأمین صلح و امنیت سراسر جهان است‌، خواسته شهروندان نیجریه‌ای برای داشتن دولتی که به صورت دموکراتیک انتخاب شود و در آن اکثریت بر کشور حکومت کنند، درخواستی ابتدایی است. چرا این درخواست اولیه برای دسترسی به حداقل حقوق اجتماعی، باید با برخوردهای قساوت آمیز دولت، مثل زندانی کردن، شکنجه و قتل مواجه شود؟بر اساس اعلامیه‌های متعدد جهانی حقوق بشر، رفتار‌هایی از قبیل تخریب حسینیه‌ها و مساجد، ممانعت از برپایی نمازهای جمعه ، تعلیق ملیت و تبعید مخالف‌ها و منتقد‌ها جرم تلقی می‌شود و سازمان ملل مسئول است تا چنین اعمال ناقض قوانین بین‌المللی را محکوم کند.

این چهره‌های دغدغه مند جهانی در ادامه خاطر نشان کردند: طبق آموزه‌های دینی و سنت‌های الهی، چه شما و دیگر مسئولان بین‌المللی و به اصطلاح مدافعین حقوق بشر به وظیفه قانونی‌، انسانی ، اخلاقی خود عمل کنید یا نکنید، ملت‌های مظلوم به ویژه مردم یمن، سوریه، فلسطین، عراق، افغانستان و نیجریه پیروز خواهند شد. این ملت‌ها تصمیم گرفته‌اند تا آزاده باشند و تن به قبول هیچ‌گونه ظلمی ندهند و در این راه استقامت می‌ورزند.

امضاء‌کنندگان این نامه نهایتا درخواست‌های خود را به شرح زیر بیان کرده‌اند: انجام اقدامات فوری نسبت به توقف اعمال خلاف موازین بین‌المللی و نقض صریح ماده 25 اعلامیه جهانی حقوق بشر در خصوص وضعیت سلامتی حساس شیخ زکزاکی، فراهم کردن تمهیدات لازم و اطمینان آور در راستای حاکمیت مردم سالاری و اجرای ماده 21 اعلامیه جهانی حقوق بشر با امکان پذیر کردن همه پرسی که در آن، هر شهروند نیجریه‌ای حق یک رای داشته باشد، انجام اقدامات عاجل جهت توقف استبداد رژیم دیکتاتوری نیجریه‌ که امنیت و آزادی مردم را تهدید کرده و آنها را زندانی و شکنجه نموده و به قتل می‌رساند، آزادی فوری زندانیان سیاسی و رسیدگی فوری نسبت به جرائم و جنایات هیئت حاکمه نیجریه‌ در دادگاه‌های صالحه.

گفتنی است‌، قلع و قمع شیعیان نیجریه

‌از آذر سال ۱۳۹۴آغاز شده است؛ در آن زمان نیروهای ارتش و پلیس نیجریه به یک حسینیه و اقامتگاه زکزاکی در ایالت «کادونا» ( شمال نیجریه) حمله کرده و  صدها شیعه ، از جمله چهار فرزند زکزاکی را به شهادت رسانده‌اند. از آن زمان تا کنون شیخ زکزاکی و همسرش در زندان دولت نیجریه به سر می‌برند. ارتش نیجریه روز دوشنبه گذشته ، در شهر«ابوجا» تظاهرات آرام طرفداران شیخ زکزاکی را به شدت سر کوب کرده‌اند. در این حمله، ۱۱ نفر به ضرب گلوله شهید و 30 نفر دیگر مجروح شدند. خواسته این معترضان مثل همیشه، آزادی فوری شیخ زکزاکی بوده است. در بین شهدا، نام «سید علی حیدر» که به تازگی از ایران به نیجریه برای تبلیغ رفته و از دانشجویان «جامعه المصطفی» بوده، به چشم می‌خورد. دوستان این شهید نقل می‌کنند: سید علی حیدر هنگام خروج از ایران، گفته بود که «دیگر بر نمی‌گردم و شهید می‌شوم.»

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

بوکوحرام ۲۸۵ دانش‌آموز را در نیجریه به همراه معلمانشان ربود!

شمال نیجریه گروهک تکفیری جماعهًْ اهل السنهًْ للدعوة و الجهاد

بازگشت باشکوه شیخ زکزاکی به نیجریه

ويدئو/ بازگشت باشکوه شیخ زکزاکی به نیجریه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.