خانه / صراط عشق / متون / روایت یک قطعه‌ساز از پشت پرده‌قراردادهای خودروسازان با خارجی‌ها

روایت یک قطعه‌ساز از پشت پرده‌قراردادهای خودروسازان با خارجی‌ها

یک تولیدکننده و قطعه ساز خودرو با افشای پشت پرده قراردادهای تولید قطعه، تصریح کرد: راهبردی که چهار سال پیش برای تولید قطعات خودرو تدوین شد، وابستگی بسیاری به خارج از کشور داشت و قرار بود خارجی‌ها طرف‌های داخلی خود را انتخاب کنند!

سید حسن خباز در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه ماهیت ضد استکباری انقلاب اسلامی در بخش صنعتی و اقتصادی کشور نهادینه نشده است، گفت: نباید هرگاه فشار بر کشور باشد، از تولید داخلی استفاده کنیم و هرگاه تحریم‌ها کاهش یافت از شرکت‌های خارجی دعوت و تولیدکنندگان داخلی را فراموش کنیم.

وی افزود: در بسیاری از بخش‌های صنعت، سراغ تولید مواد اولیه و ساخت قطعاتی که ارزبری دارند، نرفته‌ایم.

این قطعه‌ساز با بیان اینکه امیدواریم اتکا به قطعه‌سازان داخلی تداوم داشته باشد، تصریح کرد: باید مشخص شود تا کنون برای ساخت هر خودروی داخلی چقدر ارز از کشور خارج شده است.

خباز ادامه داد: قهرمان ملی برای ما کسی است که ارزبری را کاهش دهد و طراحی صنعتی را بداند.

وی گفت: بخش صنعت با بسیاری از بخشنامه‌های دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت صنعت مشکل دارد.

این قطعه ساز افزود: راهبردی که چهار سال پیش برای تولید قطعات خودرو تدوین شد، وابستگی بسیاری به خارج از کشور داشت و قرار بود خارجی‌ها طرف‌های داخلی خود را انتخاب کنند.

خباز خاطرنشان کرد: این نگاه موجب شد شرکت‌های مختلف خودروسازی که وارد ایران شده بودند با یک نگاه ارباب خود، کار را رها کنند و بروند.

وی گفت: سیاست‌های ما در بخش صنعت همگن نیست و به عنوان نمونه برای تولید ای.بی.اس نخستین محموله پلی کربنات را با قیمت 20 تومان برای هر کیلو خریداری کرده‌ایم اما به دلیل عرضه آن در بورس برای خرید دومین محموله کیلویی 36 تومان پرداخت کردیم.

این فعال اقتصادی بیان کرد: در قراردادها با شرکت ساپکو و خودروسازان هیچ بندی برای جبران خسارت دیرکرد پرداخت آنها به قطعه سازان دیده نشده است.

خباز افزود: به کیفیت خودروها ایراد می‌گیریم اما به کیفیت اجرای دستورالعمل‌های فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی ایراد نمی‌گیریم.

وی ادامه داد: فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی دستور داد بازرسی از دفاتر واحدهای تولیدی مختلف نباید بیشتر از یک سال از آخرین لیست بیمه شان باشد، اما سازمان تأمین اجتماعی به بهانه‌های مختلف همه خریدها را بررسی و آنها را مشمول بیمه می‌کند.

این تولیدکننده عنوان کرد: زمانی که قطعه ساز نتوانسته به مدت 9 ماه پول خود را از خودروساز بگیرد، دیگر نمی‌تواند کالاهای خود را ترخیص کند.

خباز گفت: بانکی که زیر نظر بانک مرکزی است چرا برای خرید دین ساپکو شش تا هشت درصد کارمزد می‌گیرد یا 20 درصد پولی که می‌خواهند به قطعه ساز بدهند، سپرده می‌کنند.

فرشاد مقیمی، معاون وزیر صنعت هم در این برنامه تلویزیونی اظهار کرد: بیش از هزار و 200 واحد قطعه سازی خودرو و 15 هزار کارگاه کوچک که به این صنعت کمک می‌کنند، در کشور وجود دارد.

وی افزود: بر اساس آمار پایان سال 97، 20 درصد این واحدها غیرفعال بوده‌اند اما امروز برخی از آنها به چرخه تولید بازگشته و ظرفیت خوبی دارند.

معاون امور صنایع وزارت صنعت با بیان اینکه هدف اصلی تحریم‌ها در صنعت، حوزه خودرو است، تأکید کرد: در نمایشگاه اخیر 32 قرارداد برای ساخت 35 قطعه خودرو با قطعه سازان داخلی بسته شد که باید بر اساس زمان بندی، این قطعه‌ها را تحویل دهند.

مقیمی گفت: ارزش قراردادهای بسته شده میان قطعه سازان و دو خودروساز بزرگ کشور 740 میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: این قراردادها تا پایان سال 98 موجب کاهش ارزبری 20 میلیون یورویی و در سال 99 موجب کاهش ارزبری 85 میلیون یورویی در صنعت خودرو خواهد شد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد

غلامرضا صنعتگر خواننده پاپ جدیدترین قطعه موسیقی خود را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد.

مردم را معطل گروکشی های خودروسازان داخلی نمی کنیم

شهردار تهران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.