سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / ۸۰ روز مانده تا قدم در جاده عشق؛ نشست «موکب‌های مردمی لرستان» برای اربعین ۹۸

۸۰ روز مانده تا قدم در جاده عشق؛ نشست «موکب‌های مردمی لرستان» برای اربعین ۹۸

گروه استان‌ها- نشست هم‌اندیشی مجمع مردمی مواکب اربعین لرستان برای خدمت‌دهی بهتر و بیش‌تر به زائران پیاده‌روی اربعین ۹۸ برگزار شد.

امام حسین(ع) جاودانه‌ترین حقیقت تاریخ است که گذشت قرن‌ها نتوانسته آن را کمرنگ کند و هر حرکتی که مورد تأیید و منتسب به آن امام معصوم باشد هم ماندگار خواهد بود.

در این چند سالی که «پیاده‌روی اربعین» شکل گرفته، هر‌کس که در این مسیر قدم گذاشت دیگر نتوانست از آن دل بکند و این‌گونه است که هر سال بر تعداد زائران اضافه می‌شود و این حرکت متوقف نمی‌شود تا با ظهور منجی عالم داغی که بر سینه شیعیان است آرام بگیرد.

 

در این راه که قدم بگذاری غیر از دلی صاف و صادق و ایمانی راسخ، توشه‌ای نمی‌خواهی چون به لطف نذورات و موکب‌های مردمی هر آنچه برای سفر احتیاج داری آماده است و با اشتیاق و بی‌منت به تو تقدیم می‌شود و همین است که زیارت امام دیگر فقیر و غنی نمی‌شناسد و هر‌کس می‌تواند زائر کربلا باشد.

مردم لرستان که همواره ارادت خاصی به اهل‌بیت به‌ویژه امام حسین(ع) داشته‌اند، خدمت‌گذاری به زائران کربلا در راهپیمایی اربعین را بزرگ‌ترین افتخار می‌دانند و در این راستا موکب‌هایی تشکیل داده‌اند تا زیارت را برای مردمی که عاشق و دلداده حضرت اباعبدالله(ع) هستند میسر کنند.

به‌همین دلیل«مجمع مردمی مواکب اربعین لرستان» این روزها که سه ماه تا اربعین و 80 روز تا آغاز پیاده روی زمان مانده تشکیل جلسه داده تا با هم‌اندیشی و استفاده از تجربیات سال‌های قبل به راهکارهایی برای خدمت‌گذاری بیش‌تر و بهتر به زائران بپردازد.

در این هم‌اندیشی مسئولان موکب‌های مردمی از شهرهای مختلف استان، نظرات و پیشنهادات خود در مورد ارائه خدمات بهتر به زائران حسینی را بیان کرده و نیازمندی‌ها و ظرفیت‌های خود را نیز مطرح کردند.

محمد سرلک مسئول دبیرخانه مجمع مردمی مواکب اربعین لرستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد اظهار داشت: یکی از شعائر مختص شیعه که در هیچ مکتب و ملتی نظیر و مشابه‌ای برای آن نمی‌توان‌ یافت؛ مسئله اربعین حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است و زیارت مخصوص حضرت در روز اربعین از شعائر ویژه شیعه به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه خدمتگزاری به زائران پیاده سیدالشهدا (ع) بی شک افتخاری ماندگار و توفیق کم نظیر مجمع مردمی مواکب اربعین استان لرستان است، افزود: باتوجه به جایگاه راهبردی و بین‌المللی و ظرفیت عظیمی که در اربعین سید الشهدا(ع) وجود دارد در راستای منویات مقام معظم رهبری از اربعین سال 92 این مجمع حضور میدانی در کشور عراق پیدا کرد.

نوکری جوانان لرستانی در اربعین سیدالشهدا(ع)

مسئول دبیرخانه مجمع مردمی مواکب اربعین استان لرستان عنوان کرد: این مجمع متشکل از جمعی از فعالین مردمی، جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی لرستان است که به نوعی در انجام امورات مربوطه نسبت به برپایی حرکت عظیم اربعین سیدالشهدا(ع) چندین سال است که دارای تجربه عملی و مدیریتی در کشور عراق است.

وی با بیان اینکه افراد در مجمع مواکب اربعین به صورت خودجوش و مردمی گرد هم جمع شده‌اند، افزود: این مجمع به واسطه توان مالی و معنوی مردم در واقع کار انجام می‌دهند و حمایت‌های زیر ساختی نهادهای حاکمیتی را نیز داشتند که سبب شده اسکان زائران سیدالشهدا(ع) را در کشور عراق تسهیل شود.

سرلک گفت: مجمع یک ماموریت دارد که به نظر من یکی از توفیقاتی که خدا به این مجمع داده حضور میدانی و عملیاتی ایران و عراق است، سال گذشته در نجف و کربلا اسکان 30 هزار نفر برای چندین شب فراهم شد.

تنظیم مرامنامه‌ای برای فعالیت مواکب

وی با اشاره به اینکه حدود 12 تا 13 موکب، موسسه و مجموعه هیئت مذهبی با مجمع مردمی مواکب اربعین لرستان از سراسر این استان همکاری می‌کنند، تصریح کرد: سال گذشته در نجف اشرف 3 موکب اسکان، یک موکب خدماتی (پزشک‌ها)، یک موکب فضای مجازی، یک موکب هیئت برگزاری مراسمات استقرار پیدا کرد.

مسئول دبیرخانه مجمع مردمی مواکب اربعین استان لرستان بیان کرد: سال گذشته بعد از اربعین چند جلسه نقد و بررسی بین مواکب برگزار شده که آن‌ها کنار هم نشستند و به کلیتی رسیدند؛ امسال جلسه‌ای قبل از اربعین برگزار شد که آمدند کنار هم نشستند و در واقع یک مرامنامه‌ای بین مواکب در 21 بند نوشته شد و همه مواکب قبول کردند و پذیرفتند و دوستانی با هر ظرفیتی که دارند تازه وارد این قصه شدند.

وی گفت: در جلسه ظرفیت‌ها و کارها گفته شد در هفته‌های آینده به صورت هفتگی جلسات ادامه دارد در جلسات آینده کمیته‌ها مشخص می‌شود که البته کمیته‌ها در سطح ستاد مشخص  هستند؛ کمیته‌ها و رابطین کمیته‌ها در بین موکب‌ها مشخص و بحث آموزش کارهای که برای خادمین باید انجام بگیرد که تا قبل از اربعین صورت می‌گیرد.

7 سال تجربه حضور میدانی و عملی در عراق

سرلک گفت : یکی از توفیقاتی که خدا نسبت به استان لرستان داشته و شامل حال این استان کرده برپایی موکب نجف اشرف است که در آن هیئت مستقر است؛ در این موکب از سال 91 به بعد به صورت استانی کار شده و از سال 92 و 93به طور رسمی و به صورت هیئت شباب الامام خامنه‌ای هیئت کشوری کارکرده و جلسات کشوری برگزار شده است، ازسال 96 به بعد نیز هیئت جبهه مقاومت وجهان اسلام شد که بُعد رسانه‌ای خاص خودش را آن حرکت صورة العشرین داشته است.

مسئول دبیرخانه مجمع مردمی مواکب اربعین استان لرستان با اشاره به یک موکب در حرم مطهر حضرت امیر (ع) در شهر نجف خاطرنشان کرد: 2 سال است که سرآشپزها و آشپزهای استان لرستان توفیق داشتند که در حرم مطهر حضرت امیر در آشپزخانه مرکزی طبخ غذا کنند که از نیروهای لرستان هستند و روزانه بیش از صد هزار پخت غذا در حرم مطهر دارند.

وی با بیان اینکه بیش از16 موکب سال گذشته در شهر عراق برپا شد افزود:در کربلا 7موکب اسکان، 1موکب ایستگاه صلواتی ، 1موکب پزشکی و 1موکب هیئت داشتیم.

سرلک به بحث میزبانی 30 هزار زائر در 8 شب ارائه خدمات در نجف و 10 شب در کربلا توسط مجمع اشاره و عنوان کرد: 30 هزار خدمات در کشور عراق به زائر ارائه شده که به کارگیری بیش از 400 نفر از فعالان جبهه فرهنگی در قالب خادم، ستاد و صف در موکب‌ها و 12 هیئت و موسسه در روند اجرایی و عملیاتی در اربعین از شهرهای مختلف استان لرستان دخیل کار بودند؛ همه مواکبی که در سطح استان لرستان در کشور عراق فعالیت داشتند در جلسه دعوت شدند و کسانی که امسال به موکب  اضافه شدند، ثبت و توفیق خدمت گزاری پیدا کردند.

وی با بیان اینکه یکی از هدف‌های این مجمع تامین آسایش زائران سید الشهدا (ع) در کشور عراق در شهر آسمانی نجف و کربلا است، افزود: دومین هدف این مجمع گسترش و تقویت شبکه فعالان فرهنگی جبهه انقلاب اسلامی در استان لرستان به واسطه سپردن مسئولیت مستقیم به خود افراد و سومین هدف ساماندهی به اعزام متمرکز در تسهیل سفر زوار از اهداف این مجمع است.

افزایش تعداد موکب‌های لرستان در اربعین

سرلک اظهار داشت: تعداد مواکب امسال الحمدالله نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده و در حال حاضر چیزی که از دوستان عتبات پرسیدیم چون مسئولیت مستقیم این کارها برعهده عتبات و ستاد بازسازی عتبات عالیات استان و کشور است؛ سایت باز است و هر هیئت، مجموعه و موسسه‌ای می‌تواند به سایت http://www.mokeb.org مراجعه و ثبت نام کند و ظرفیت خودش را اعلام کند؛ محل شهر نجف ،کربلا را مشخص کند و حتی سامرا، کاظمین، مرز و درون استانی‌ها نیز امسال سازماندهی شدند، یعنی دارای مجوز هستند و اطلاعات و آمار کلی از مواکب وجود دارد.

وی بیان کرد: تاکنون چندین موکب در سایت ثبت نام کردند؛ مواکبی از شهرهای الشتر، کوهدشت، خرم‌آباد، بروجرد اضافه شدند.

مسئول دبیر خانه مجمع مردمی مواکب اربعین استان لرستان گفت: در واقع قصه اربعین و زیارت اربعین زیارت مستضعفین است و امسال برآورد زائر نسبت به سال‌های قبل خیلی بیشتر است بنابراین وظیفه دوستان در مواکب را بیشتر در نجف و کربلا نسبت به برنامه‌ریزی، اجرا و نسبت به خدمتگزاری که در کشور عراق دارند را می‌طلبد.

وی گفت: همه مواکب اگر بیایند زیر یک چتر و پرچم تا بشود یک کار مشترک انجام داد؛ در نجف اشرف همه شیعیان می‌آیند و در کنار هم قرار می‌گیرند و در یک مسیر یک جاده عاشقی خلاصه طریق می‌کنند تا به کربلا و به جاده اصلی می‌رسند به قول حضرت رهبری آن نقطه جاذبه مغناطیسی، بنابراین دوستانی که بیایند در خدمتشان هستیم و بالاخره ستاد وظایفی دارد که حاضر است ارائه دهد و مجمع  یک نوع وظایفی دارد که در خدمت همه مواکب است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

بدون تعارف، با پلیسی که نگذاشت اشرار صندوق آرای مردم پلدختر را بدزدند

اعطای درجه تشویقی به صحبت الله نصیری و یک دستگاه خودرو، پلیس وظیفه شناس

دل‌نوشته‌ای شعرگونه از علی‌احمدی: «کاش رفتار و صفاتم باشه مثل علمدار»

عهد می بندم، باشم همیشه تو این راه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.