خانه / صراط عشق / متون / زکزاکی، رهبر مسلمانی که مسیحیان نیجریه هم به او علاقه‌مندند

زکزاکی، رهبر مسلمانی که مسیحیان نیجریه هم به او علاقه‌مندند

یکی از اساتید دانشگاه نیجریه تاکید کرد، طی هفته‌های گذشته همه رهبران مسیحی این کشور مقابل زندان نیجریه اجتماع کرده و خواستار آزادی شیخ «ابراهیم زکزاکی» شده‌اند.

شیخ زکزاکی حدود چهار سال است که با وضعیت جسمانی بسیار نامناسب در بازداشت ارتش نیجریه به سر می‌برد. او  با وجود رای قطعی دادگاه این کشور مبنی بر بی‌گناهی و لزوم آزای بی‌قید و شرط، همچنان در اسارت به سر می‌برد. طی روزهای اخیر اخبار و گزارش‌ها از وخامت حال وی به دلیل مسمومیت شدید حکایت دارد و به گفته پزشکان و اعضای خانواده زکزاکی، زنده ماندن شیخ، چیزی شبیه به معجزه است.

«یحیی ناهیروها» استاد تاریخ دانشگاه نیجریه، طی گفت‌و‌گو با خبرنگار برنامه تلویزیونی «بدون مرز» ، اطلاعات جالبی در ارتباط با جایگاه رئیس‌جنبش اسلامی نیجریه در این کشور ارائه کرد؛ این استاد سنی مذهب  در ارتباط با تعامل شیخ زکزاکی با پیروان سایر ادیان نیز خبرهای جالبی را ارائه داد. ناهیروها درباره آخرین وضعیت شیخ زکزاکی گفت: شیخ در زندان است، فرزندان و همسرش نیز در محاصره پلیس هستند و بدترین شرایط را تجربه می‌کنند. من هم به دلیل حمایتم از شیخ زکزاکی قبل از اینکه به ایران بیایم، به زندان رفته‌ام. هیچ‌کس نمی‌تواند با او ملاقات کند، مگر اینکه دولت اجازه دهد. یک‌ خانه خاص به او اختصاص داده شده و افرادی در اطراف او هستند و او آزادی ندارد. ما می‌خواهیم پزشکان  او را معاینه و درمان کنند، اما اجازه نمی‌دهند. پزشکانی که از جانب دولت فرستاده می‌شوند، به قدر کافی صلاحیت ندارند.

استاد دانشگاه نیجریه ادامه داد: مردم نیجریه از هر حزب و تشکل مذهبی همگی از شیخ زاکزاکی حمایت می‌کنند. حتی مسیحی‌ها هم از او حمایت می‌کنند. در هفته‌های گذشته همه رهبران مسیحی نیجریه مقابل زندان اجتماع کرده و خواستار آزادی زکزاکی شدند. دانشگاهیان نیجریه نیز همه اذعان دارند که زندانی کردن زکزاکی بی‌عدالتی است. حتی دادگاه عالی نیجریه هم رأی به آزادی زکزاکی داده، اما دولت او را آزاد نکرده است. همه مردم نیجریه بر این عقیده هستند که شیعیان بی‌گناه هستند، اما دولت نیجریه مخالف (شیعیان) است.

به گزارش تسنیم، وی درباره نقش عربستان در سرکوب شیعیان نیز گفت: این یک واقعیت است که عربستان سعودی از پول و ثروت خود استفاده می‌کند تا بتواند بر کشورهای فقیر مسلمان مسلط باشد. در نیجریه کسانی که در دولت هستند از طرف عربستان سعودی پول دریافت می‌کنند. آنها به دلیل فقر موجود و به خاطر پول، هرکاری را انجام می‌دهند. برخی از فرماندهان ارتش و پلیس و یا حتی برخی وزرای نیجریه از عربستان سعودی پول دریافت می‌کنند و مزدور این کشور هستند. عربستان هم این کار را آشکارا انجام می‌دهد و آن را مخفی نمی‌کند. عربستان از دولت نیجریه خواسته تا مانع  گسترش مذهب شیعه در این کشور شود. دولت از این می‌ترسد که شیعیان در جامعه رشد کرده و زمام امور را به دست بگیرند، چون شیعیان ظرفیت بسیاری برای اتحاد و همبستگی دارند. آنها نگرانند که شخصی همانند «امام خمینی» قیام کند و قدرت را در دست بگیرد، و اتفاقی که در ایران رخ داد، در آنجا تکرار شود.

وی افزود: رهبران سنی از شیعیان حمایت می‌کنند. رهبران سوفی و دیگر مذاهب میانه رو اهل تسنن نیز از شیعیان حمایت می‌کنند. تنها گروهی که از شیعیان حمایت نمی‌کند وهابی‌ها هستند و همین وهابی‌ها با حمایت عربستان و آمریکا قدرت را در دست دارند. آنها همچنین قدرت نظامی و قدرت نیروی پلیس را هم در دست دارند و تنها علتش این است که آنها پول دارند و همیشه در طول تاریخ این‌گونه بوده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا نشانه‌ای از دخالت رژیم صهیونیستی و حمایت این رژیم از دولت نیجریه وجود دارد؟ گفت: بله آنها با یکدیگر همکاری دارند. عربستان سعودی ، رژیم صهیونیستی و دولت نیجریه با هم همکاری می‌کنند. تأمین پول و ایدئولوژی بر عهده عربستان سعودی است و اسرائیل هم استراتژی قتل و غارت شیعیان در نیجریه را می‌نویسد. این موضوعی آشکار است که صهیونیست‌ها و وهابیون با هم در نیجریه علیه شیعیان توطئه می‌کنند، و شکی در آن نیست. به گفته وی، مردم نیجریه می‌خواهند که نیجریه یک کشور مستقل باشد و فکر می‌کنند شیعیان می‌توانند این هدف را محقق کنند. نقطه قوت  پیروان شیعه در نیجریه این است که آنها بسیار ثابت قدم و وفادار هستند؛ آ‌نها مقاومت می‌کنند، کشته می‌شوند، ولی کسی را نمی‌کشند. این مردم در زمان‌هایی همچون اربعین یا عاشورا  دور هم جمع می‌شوند. آنها مظلومانه  گرد هم جمع شده، و کشته می‌شوند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

بیشترین درخواست حجاج خارجی در عربستان آشنایی با ایران است/ افزایش گرایش جوانان مصری به انقلاب اسلامی بعد از سقوط “مُرسی”/ گفتگو با محمدحسن شجاعی‌فرد

دکتر محمدحسن شجاعی‌فرد

بیشترین درخواست حجاج خارجی در عربستان آشنایی با ایران است/ افزایش گرایش جوانان مصری به انقلاب اسلامی بعد از سقوط “مُرسی”

گرایش جوانان کشورهایی همچون مصر به انقلاب اسلامی و درخواست نخبگان کشورهای مسلمان برای آشنایی با ایران در ایام حج

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.