سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / وعده جنجالیِ «بهبود یک هفته ای بازار» زیر تیغ انتقادات کاربران توییتر

وعده جنجالیِ «بهبود یک هفته ای بازار» زیر تیغ انتقادات کاربران توییتر

پس از مواجه‌شدن روحانی با مخالفت قاطع مجلس با تشکیل مجدد وزارت بازرگانی، رئیس‌جمهور با انداختن توپ در زمین مجلس کاستن التهابات بازار در عرض یک هفته را منوط به موافقت مجلس با تشکیل وزارت بازرگانی عنوان نمود!

وعده بهبود وضع بازار در عرض یک هفته از سوی روحانی، سبب ترند شدن کلیدواژه #سلطان_وعده‌ها در شبکه مجازی شده است. وعده‌ای که بر روی سایر وعده‌های محقق نشده روحانی  تلنبار شده است.

اصرار به مدیریت بازار با واردات بی‌منطق اقلام مختلف، دولت را بر آن داشت تا از خردادماه 96 تاکنون، 4 بار با تمام قوا به میدان بیاید و تشکیل وزارت بازرگانی را از مجلس مطالبه کند. وزارتخانه‌ای که البته عملکرد ضد تولیدش در دهه هشتاد، ریشه بسیاری از واحدهای تولیدی کشور را خشکاند و کشور را به واردات اقلامی همچون شکر و گوشت وابسته نمود. 

البته واکنش نمایندگان مجلس به ارائه و پیگیری چنین لوایح و طرح‌های بی‌منطق، مخالفتی کارشناسی بوده است. به‌نحوی‌که طی دو سال گذشته، مجلس 3 مرتبه در برابر فشارهای سیاسی دولت برای تأسیس وزارت بازرگانی مقاومت نموده است. باوجود این، دولت برای چهارمین بار در تلاش برای تشکیل وزارت بازرگانی گام برمی‌دارد. هرچند این بار نیز حدود 200 نفر از نمایندگان مجلس با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور، مبنی بر خسارت‌بار بودن تشکیل وزارت بازرگانی، خواستار توقف پیگیری این موضوع از سوی دولت شدند. این موضوع باعث ارائه وعده جالبی از سوی رئیس‌جمهور گردید؛ بهبود یک‌هفته‌ای وضعیت بازار به‌شرط تأسیس وزارت بازرگانی!!

وعده یک‌هفته‌ای روحانی برای بهبود وضع بازار؛ آخرین تیر دولت برای تشکیل وزارت بازرگانی

پس از مواجه‌شدن روحانی با مخالفت قاطع مجلس با تشکیل مجدد وزارت بازرگانی، رئیس‌جمهور با انداختن توپ در زمین مجلس، ضمن ارائه وعده یک‌هفته‌ای برای بهبود وضع بازار، کاستن التهابات بازار را منوط به موافقت مجلس با تشکیل وزارت بازرگانی عنوان نمود. وعده‌ای که البته در فضای سیاسی، کارشناسی و همچنین در فضای مجازی، بازخوردهای فراوانی را در پی داشت که در ادامه به برخی از آن‌ها پرداخته خواهد شد.

کرباسیان معاون سابق وزیر صمت با بیان اینکه نمی‌توان تمام مشکلات کنونی اقتصاد کشور و تأمین معیشت مردم را به نبود وزارت بازرگانی گره زد، گفت: «مسائل خیلی پیچیده است و مشکلات بازار یک‌شبه حل نمی‌¬شود.» همچنین مقدسی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه وعده رئیس‌جمهور در بهبود سریع معیشت مردم با تشکیل وزارت بازرگانی فرافکنی است، گفت: «تشکیل یک وزارتخانه کاری زمان‌بر است و آن‌قدر راحت نیست که ظرف یک هفته یا حتی چند ماه مشکلات بازرگانی کشور حل شود.» حسینی‌کیا،  عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز وعده یک‌هفته‌ای اصلاح وضعیت آشفته بازار را همانند وعده برجام و تأثیر آن بر اقتصاد کشور خواند.

حضور پررنگ مردم با تِرِند«سلطان وعده‌ها» در فضای مجازی

واکنش‌ها در پی وعده غیرمنطقی و غیر کارشناسی رئیس‌جمهور به همین‌جا ختم نشد و با توجه به اینکه در یک سال اخیر، مدیریت اشتباه بازار باعث التهابات جدی در بازار و بروز غده‌های چرکین در بدنه بازار شده است؛ بسیاری از مردم در برابر این وعده توخالی، هشتک سلطان وعده‌ها را برای روحانی، ترند نمودند. سلطان وعده‌هایی که در 6 سال گذشته و با وجود ارائه بیش از 150 وعده به مردم، نتوانسته به بسیاری از این وعده‌ها جامه عمل بپوشاند. 

کاربران توئیتر از خالی شدن زیر پای تولید با تشکیل وزارت بازرگانی گفتند

از منظر بسیاری از نمایندگان مجلس و کارشناسان، با تشکیل وزارت بازرگانی، واردات اقلام مختلف افزایش پیدا می‌کند و این افزایش واردات، سبب خشک شدن ریشه تولید و همچنین افزایش خروج ذخایر ارزی از کشور خواهد شد.  کاربران توییتر در دفاع از ادغام وزارت بازرگانی با صنعت طی چند سال اخیر عنوان کردند: «ادغام وزارت بازرگانی و صنعت سبب شده واردات اقلام اساسی ۵ میلیارد دلار کاهش پیدا کنه. حالا اینکه روحانی تلاش داره دوباره وزارت بازرگانی را احیا کنه قراره هزینه انتخابات رو در بیاره یا پول تو جیبی آقازاده ها رو تأمین کنه؟!» یکی دیگر از کاربران توییتر از کلیدواژه «دولتِ واردکنندگان» استفاده کرده و از بی‌توجهی دولت بابت تعطیلی واحدهای تولیدی گلایه نموده است. کاربری دیگر نیز، تشکیل وزارت واردات را مقدمه مرگ تولید دانسته است. به گفته این کاربر: «تشکیل وزارت بازرگانی، لگد دیگری بر پیکر نیمه‌جان اقتصاد کشور خواهد بود و تیر خلاص بر تولیدکنندگانی که به‌واسطه شغل خود هرروز با آنان در ارتباطم و روز به روز شکسته شدنشان را می‌بینم و کاری به‌جز ابراز همدردی از دستم برنمی‌آید.#سلطان_وعده_ها جز چوب لای چرخ گذاشتن برای آن‌ها چه کرده است؟»

هم‌نوایی لاریجانی با روحانی برای تسهیل واردات 

طوفان توئیتری‌ مردم البته رئیس مجلس را نیز بی‌نصیب نگذاشت و همراهی بدون چون‌وچرای لاریجانی با خواسته‌های بی‌منطق رئیس‌جمهور در راستای تأسیس وزارت بازرگانی، در فضای مجازی به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. در یکی از توئیتهای کاربران فضای مجازی آمده است «تلاش آقای #لاریجانی برای به زانو درآوردن تولید داخلی و در کنارش به نحو احسن انجام شدن واردات، شرم آوره! کاری که با تفکیک دو وزارتخانه صنعت و بازرگانی داره شکل میگیره!»

نباید از نظر دور داشت که طی چند سال اخیر، لاریجانی با حمایت سؤال‌برانگیز از بسیاری از طرح‌ها و وعده‌های رئیس‌جمهور، زمینه‌ساز بروز بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی شده است. در یکی از آخرین حمایت‌های لاریجانی از روحانی و به گفته جعفر زاده ایمن آبادی، نایب‌رئیس فراکسیون مستقلان مجلس، «رئیس مجلس درباره انتزاع وزارت بازرگانی اعلام کرد با توجه به شرایط فعلی این موضوع اجتناب‌ناپذیر است و تقاضا کردند این اتفاق رخ دهد.» این موضع‌گیری لاریجانی پس از آن صورت گرفت که 200 نفر از نمایندگان مجلس در حمایت از حفظ و اجرای کامل قانون تمرکز و همچنین مخالفت با تشکیل وزارت بازرگانی، به رئیس‌جمهور نامه نوشتند.

التهاب چرکین بازار به سبب سیاست‌های اشتباه دولت در تنظیم بازار

بسیاری از کاربران توییتر صحبت‌های روحانی پیرامون وعده یک‌هفته‌ای بهبود بازار کردند با این وجود ذکر معایب تشکیل وزارت بازرگانی خالی از لطف نیست. برخی از این معایب عبارت‌اند از:  

1-   مشغول کردن دولت در دو سال پایانی خود به بروکراسی

2- تسهیل فرایند واردات محصولات اساسی به شکل گسترده و نابودی تولید 

3- از بین بردن مدیریت واحد زنجیره تولید و بازرگانی و تشتت در مدیریت

از منظر بسیاری از کارشناسان، غده سرطانی التهاب بازار در یک سال اخیر، به سبب اجرای سیاست‌های اشتباه ارزی ایجاد شده است و گره زدن درمان این بیماری به تشکیل وزارت بازرگانی همچون تزریق سم به بدن رنجور بازار است. لذا برای حل ریشه‌ای این مشکل باید تخصیص ارز دولتی به واردات کالاهای اساسی حذف و مابه‌التفاوت ارز دولتی و نیمایی مستقیماً به حساب سرپرستان خانوارها واریز گردد. در چنین صورتی واسطه‌ها و دلالان که نقش زالوی بازار را بازی می‌کنند؛ فرصت ایجاد فساد در بازار را از دست خواهند داد و یارانه مستقیماً به دست مردم می‌رسد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

وزیر کشور انگلیس برکنار شد

سوئلا بریورمن، وزیر کشور جنجالی انگلیس

پوستر/ گور خود را کندید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.