خانه / صراط عشق / متون / توفند «بَری» به لوئیزیانا رسید/ قطع برق ۱۲۰ هزار مشترک و احتمال وقوع سیل مانند طوفان کاترینا

توفند «بَری» به لوئیزیانا رسید/ قطع برق ۱۲۰ هزار مشترک و احتمال وقوع سیل مانند طوفان کاترینا

طوفان گرمسیری بری از درجه‌بندی «توفند سطح ۱» با بادهایی به سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت به ایالت لوئیزیانا در آمریکا رسیده و علاوه بر احتمال وقوع سیل شدید، باعث قطعی برق گسترده در جنوب غربی ایالات متحده شده است.

مناطق جنوب شرقی ایالات متحده از جمله ایالت لوئیزیانا و خلیج مکزیک از بامداد یکشنبه (امروز) شاهد وقوع یکی از قوی‌ترین توفندهای گرمسیری در چند سال اخیر بوده با نام بری بوده که بادهای قوی و بارش‌های سنگینی را به همراه آورده است.

این توفند که بعد از تشکیل شدن بر فراز اقیانوس اطلس، از روز شنبه حرکت به سمت جنوب آمریکا را آغاز کرد، شهر «نیو اورلئان» را درنوردیده و اکنون به سواحل لوئیزیانا در خلیج مکزیک رسیده است.

 

 

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، علی‌رغم اینکه بیشتر حجم ابرهای طوفانی بری هنوز بر فراز آب‌های خلیج مکزیک هستند اما بارش‌های سهمگینی که در خاک آمریکا شروع شده، تهدید اصلی به‌حساب می‌آیند و نگرانی‌ها از وقوع سیل، آب‌گرفتگی گسترده و به‌زیر آب رفتن خانه‌های بسیاری افزایش یافته است.

تصاویر منتشر شده از لوئیزیانا نشان می‌دهد آب در سطح معابر شهری به میزان خطرناکی بالا آمده و حتی نیمی از ارتفاع خانه‌ها را فرا گرفته است. تعدادی از بندهای منحرف‌کننده سیلاب تخریب شده و احتمال شکستن سیل‌بندهای اصلی در سواحل «لیک شارلز»، «هیوستون» و «باتون روژ» وجود دارد.

 

با اینکه طوفان بری فعلا از نظر قدرت، در سطح توفندهای دسته ۱ قرار می‌گیرد اما برخی کارشناسان هواشناسی می‌گویند به دلیل آماده نبودن ایالت لوئیزیانا این طوفان می‌تواند تهدیدی مشابه توفند کاترینا در سال ۲۰۰۵ داشته باشد که حدود دو هزار نفر را به کام مرگ کشاند.

سرعت باد توفند بری حدود ۷۵ مایل بر ساعت (۱۲۰ کیلومتر بر ساعت) محاسبه شده و مرکز آن در فاصله ۳۰ کیلومتری شهر ساحلی «لافایت» قرار دارد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که بعد از برخورد این طوفان به مناطق جنوب غربی لوئیزیانا، برق بسیاری از مناطق قطع شده و حتی خطوط مترو شهر نیویورک و بیشتر مناطق منهتن نیز بدون برق هستند. تمام ایستگاه‌های مترو در مناطق زیر باران به دلیل احتمال آب‌گرفتگی شدید، تخلیه شدند.

 

 

خبرگزاری «رویترز» به نقل از اداره اجرائیات ایمنی و محیط زیستی آمریکا گزارش داد که توفند بری باعث کاهش ۷۰ درصدی تولید نفت خام (حدود ۱.۳ میلیون بشکه) ایالات متحده از ۲۸۳ سکوی مستقر در خلیج مکزیک و همچنین کاهش ۵۶ درصدی تولید گاز طبیعی (حدود ۱.۵ میلیون بشکه) شده است.

مقامات آمریکایی همچنین به تمام ساکنان مناطق ساحلی لوئیزیانا دستور تخلیه فوری را داده‌اند اما برخی از آنها بدون توجه به هشدارها، هنوز در منازل خود باقی‌مانده‌اند.

شبکه «سی‌. ان. ان» نیز گزارش داد که نزدیک به ۱۲۰ هزار مشترک در ایالت لوئیزیانا بدون برق هستند. بر اساس همین گزارش، برق اکثر مناطق شهر نیویورک نیز قطع شده است.

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

چرا قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت وتو شد؟

شورای امنیت سازمان ملل متحد

حمله تروریستی در مسکو/ دستکم ۴۰کشته و ۱۰۰ زخمی در حادثه تیراندازی

کنسرت کروکوس در آتش

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.