سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / «متولد اورشلیم»، روایتی از شکل‌گیری بنیان اسرائیل

«متولد اورشلیم»، روایتی از شکل‌گیری بنیان اسرائیل

«متولد اورشلیم» مستندی ۴۷ دقیقه‌ای با روایت محمد دلاوری است که با ۵ شخصیت یهودی اثرگذار گفت‌وگو می‌کند و چگونگی شکل‌گیری بنیان اسرائیل را به چالش می‌کشد.

فروش اینترنتی مستند «متولد اورشلیم» به کارگردانی حسین شمقدری از روز چهارشنبه ۱۹ تیر از طریق تارنمای 1film.ir آغاز شده است.

در این مستند ۴۷ دقیقه‌ای که از تولیدات موسسه آرمان مدیا به شمار می‌رود، محمد دلاوری در مقام راوی با ۵ شخصیت یهودی (یک استاد دانشگاه، یک خاخام یهودی، یک خواننده زن، یک عضو ارتش اسرائیل و یک فعال اجتماعی) گفت‌وگو می‌کند و نظر آن‌ها را پیرامون هلوکاست، جشن پوریم، شکل‌گیری اسرائیل و … جویا می‌شود تا اطلاعات دقیق‌تری از این کشور ساختگی کسب کند و به این پرسش مخاطب ایرانی پاسخ بگوید که چرا شعار «مرگ بر اسرائیل» سر می‌دهد و در پاسپورتش درج شده سفر به سرزمین‌های اشغالی ممنوع است.

 

 

«سید سربازِ روح‌الله رضوی» جوان کشمیری و از فعالان حوزه جهان اسلام درباره «متولد اورشلیم» معتقد است: در این مستند برای نخستین بار نمونه‌ای از جامعه لایه لایه‌ اسرائیل برای مخاطب ایرانی جلوی دوربین رفته و این همان درست دیدن دشمن است. مخاطب با یک صهیونیست دیندار، یک صهیونیست آتئیست، یک صهیونیست بی‌تفاوت و یک یهودی بریده از صهیونیسم، کنار هم روبرو می‌شود. 

او ادامه می‌دهد: میزان و نوع وابستگی آنها هم به رژیم صهیونیستی کاملا متمایز است. دیالوگ‌های راوی مستند با وجود سادگی تمام، با هر کدام از این نمایندگان جامعه متشتت صهیونیستی، بسیار دقیق و همه فهم است و می‌توان ادعا کرد آقای دلاوری به خوبی تیر خلاص را به هرکدام شلیک می‌کند.

رضوی اضافه می‌کند: دینامیسم اجتماعی حاکم بر اسرائیل زمانی بارزتر می‌شود که روایت هرکدام از این شهروندان صهیونیست در مواردی متناقض است. ادعاهای خاخام صهیونیست توسط صهیونیست آتئیست کنعان به سخره گرفته می‌شود. حق تسلط بر سرزمین فلسطین (بخوانید اشغال) از نگاهی تمامیت‌طلب تا بخشی‌نگری و تا بی‌تفاوتی به چنین به زعمشان حقی میان مصاحبه‌شوندگان متغیر است. نگاه به خشونت نیز همچنین؛ از خواننده یهودی که برای آنچه کشورش در قبال فلسطینی‌ها انجام می‌دهد، متأسف و شرمنده است تا جوانی‌که با افتخار صحبت کشتن فلسطینی‌ها می‌کند.

به نوشته این فعال جهان اسلام؛ هوشمندی روایت فیلم زمانی بارزتر می‌‌شود که قرار نیست به همه ادعاهای مصاحبه‌شوندگان، پاسخی ارائه شود و این همان چیزی است که باعث می‌شود تا صهیونیست مصاحبه‌شونده در کافه ایرانی، کنترلش را در بی‌منطقی تمام از دست بدهد و شروع به فحاشی علیه ایران کند. به احتمال زیاد همین رویه فیلم باعث خواهد شد عده‌ای فیلم را متهم به عدول از آرمان‌های انقلابی در قبال دشمن صهیونیستی کنند.

وی تصریح می‌کند: اما نباید از یاد برد که میان تریبون سخنرانی و بیانیه‌های سیاسی و یک فیلم مستند، تمایز بسیار است و قرار نیست تمامی سوالات مطروحه از سوی طرف مقابل نسبت به ما در یک مستند پاسخ داده شود؛ خصوصاً سوالاتی که از اصل موضوع منحرف شده‌اند. تشتت جامعه صهیونیست البته در یک جا به نقطه‌ای مشترک هم می‌رسد که اوج فیلم است و آن اعتراف صریح مصاحبه‌شوندگان صهیونیست به یک واقعیت ضداخلاقی در شکل‌گیری بنیان جرثومه اسرائیل است.

رضوی، بارزترین ضعف عمومی مستند را فرار بی‌مورد به فلسطین می‌داند و می‌افزاید: هیچ نیازی به فلاش‌بک اردوگاه صبرا و شتیلا و یا اینسرت تصاویر کودکان گریان و زخمی فلسطین نبود. سوالات راوی در مورد فلسطینی‌ها و آوارگان به قدر کافی تداعی‌کننده تصاویر مذکور برای مخاطب هست و این صحنه‌ها در روایت مستند چون وصله‌ای ناجور است و فضای کلیپی بر مستند حاکم می‌کند.

او در پایان ضمن تقدیر از عوامل مستند «متولد اورشلیم»، ابراز امیدواری می‌کند این روایت درست‌تر از پیش تداوم یابد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

چند نکته در مورد سیلی آبدار ایران به اسرائیل

ایران در حال حمله به رژیم صهیونیستی اسرائیل ،و نوعی تحقیر آنها محسوب می شود.

روزنامه فرانسوی فیگارو: پاسخ ایران به اسرائیل یک موفقیت راهبردی بزرگ بود

روزنامه فرانسوی «فیگارو» پاسخ تنبیهی جمهوری اسلامی ایران به حمله موشکی رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق را یک موفقیت راهبردی بزرگ برای تهران دانست.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.