سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / ماجرای اصرار تیم مذاکره کننده، برای آزادی جاسوس آمریکایی

ماجرای اصرار تیم مذاکره کننده، برای آزادی جاسوس آمریکایی

تیم دیپلماسی دولت، با این توجیه که عدم آزادی جیسون رضائیان به مذاکرات ایران و آمریکا لطمه می‌زند و در نتیجه توافقی حاصل نخواهد شد، مقامات امنیتی کشور را تحت فشار قرار می‌دادند.

همزمانی دستگیری «جیسون رضائیان» با مذاکرات هسته‌ای، موجب شد که در فضای رسانه‌ای و عمومی جامعه از اهمیت دستگیری وی کاسته شده و به عبارتی موضوع دستگیری یک جاسوس در اخبار مذاکرات محو بشود. اما اکنون «گاندو» توانسته است با روایت داستانی پرونده جاسوسی «جیسون رضائیان»، ابعاد مختلفی را از ماجرای جاسوس آمریکایی برای مردم روشن کند.

 

شناسایی راه‌های دور زدن تحریم توسط ایران، نفوذ غیر قابل انکار به نهادهای دولتی، شناسایی و جذب خبرنگاران برای جاسوسی علیه ایران، از مواردی بود که این سریال از پرونده پیچیده «جیسون رضائیان» به تصویر کشید.

 

به گزارش رجانیوز، علیرغم فشارهای اخیر دولتی‌ها برای سانسور بخش‌هایی از سریال، قسمت 29 این مجموعه تلویزیونی حاوی نکاتی بود که توجه به آنها خالی از لطف نیست.

 

موضوع اصلی قسمت 29، در کنار به تصویر کشیدن نحوه بازجویی جاسوس معروف امریکایی جیسون رضائیان که در فیلم با اسم مایکل هاشمیان معرفی شده است، نشان دادن فشار دولتی‌ها به سازمان امنیتی کشور، برای آزادی جاسوس مذکور است.

 

همانطور که در این قسمت از سریال نیز نشان داده شده است، مقامات وزارت خارجه، در موارد متعددی، بدون توجه به اقداماتی که رضائیان بر علیه امنیت ملی ایران داشته است، خواستار آزادی فوری وی بودند.

 

تیم دیپلماسی دولت، با این توجیه که عدم آزادی جیسون رضائیان به مذاکرات ایران و آمریکا لطمه می‌زند و در نتیجه توافقی حاصل نخواهد شد، مقامات امنیتی کشور را تحت فشار قرار می‌دادند.

 

گره زدن سرنوشت مردم و معیشت مردم به آزادی جاسوس آمریکایی از سوی دولتی‌ها از دیگر موضوعاتی بود که در قسمت بیست و نهم این سریال به خوبی به تصویر کشیده شد.

 

اصرار آن زمان دولتی‌ها بر آزادی جیسون رضائیان، با هدف جلوگیری از به بن بست رسیدن مذاکرات بین ایران و آمریکا در حالی بود که رهبر انقلاب اسلامی در دیداری که در سال 94 با مداحان داشتند، در ارتباط با مذاکرات ایران و امریکا به تیم مذاکره کننده هشدار داده بودند که «ما در هیچ موضوع دیگری فعلاً با آمریکا مذاکره نداریم؛ این را همه بدانند؛ نه در مسائل منطقه، نه در مسائل گوناگون داخلی، نه در مسائل بین‌المللی؛ امروز فقط موضوع مورد بحث و مورد مذاکره، مسائل هسته‌ای است.»

 

جیسون رضائیان آنقدر برای آمریکایی‌ها اهمیت داشت که تیم مذاکره کننده آمریکا تقریباً در تمام مراحل مذاکرات هسته‌ای، با به میان کشیدن نام او، خواهان آزادی وی، آنهم بی قید و شرط بودند.

 

چنانچه در همان ایام مذاکرات، وندی شرمن معاون وقت وزیر خارجه آمریکا گفته بود: «اگر جیسون در روند مبادلات بین ایران و آمریکا قرار نگیرد جمهوری اسلامی باید کل مذاکرات هسته‌ای را ملغی بداند.»

 

اما تیم مذاکره کننده ایرانی در مقابل این تلاش آمریکایی ها برای آزادی بی قید و شرط جیسون رضائیان، که برای این کار پای رضائیان را به مذاکرات هسته‌ای نیز باز کرده بودند، بجای برخورد با زیاده‌خواهی های امریکا، برای آزادی جاسوس آمریکایی، نهادهای امنیتی کشور را تحت فشار قرار می‌دادند.

 

هرچند امروز 17 تیرماه سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه، روایت سریال گاندو از ماجرای فشار دولتی‌ها برای آزادی جیسون رضائیان را صرفاً با گفتن جمله «داستان خیلی با واقعیت انطباق ندارد»، تکذیب کرد. اما بهتر است وزارت خارجه همانطور که سید عباس موسوی نیز به آن اشاره کرد، مدارک موجود در این رابطه را منتشر کند تا ماجرا برای مردم روشن‌تر شود.

 

در هر حال باید توجه داشت که همانطور که عوامل سریال تلویزیونی گاندو نیز گفته اند، این مجموعه تلویزیونی که تنها یک قسمت دیگر از آن باقی مانده است، روایت کننده یک پرونده واقعی(جاسوسی جیسون رضائیان) است و تبعاً ماجرای فشار دولتی ها برای آزادی جیسون رضائیان که در قسمت بیست و نهم این سریال به تصویر کشیده شد نیز واقعیت دارد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

سکوت مرعوبین آمریکا در قبال عملیات مقتدرانه سپاه پاسداران

مفلس برجام ،ظریف غربگدا ،سکوت کرده

میرکیانی مجموعه کتاب‌های “ماجرای دشت مرموز” را کامل کرد

محمد میرکیانی و دو کتاب «عروسی غازها» و «کاخ کلاغ‌ها» آثار پنج‌گانه «ماجرای دشت مرموز»

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.