خانه / صراط عشق / متون / ۱۰ دلیل خروج تدریجی نظامیان اماراتی از یمن

۱۰ دلیل خروج تدریجی نظامیان اماراتی از یمن

تحلیلگر معروف جهان عرب با اشاره به خروج نیروهای اماراتی از یمن به ۱۰ دلیلی که مقامات این کشور را وادار به فرار از جنگ یمن کرده، پرداخته است.

عبدالباری عطوان تحلیلگر معروف جهان عرب با اشاره به اخبار مربوط به خروج نیروهای اماراتی از یمن آنرا به علل زیر دانسته است؛

اول، حملات نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن به عمق خاک کشورهای عضو ائتلاف و افزایش نارضایتی‌های مردمی در این کشورها.

دوم، تقویت توان ارتش و کمیته‌های مردمی یمن و برخورداری از سلاح‌های پیشرفته به ویژه در زمینه موشکی و پهپادی و موفقیت در ایجاد بازدارندگی فعال که نیروی هوایی ائتلاف سعودی را از صحنه خارج کرده و اثرش را باطل کرده است.

سوم، بانک اهدافی که یمنی‌ها در عمق عربستان و امارات دارند. ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بیش از ۴۰۰ هدف در عمق خاک امارات و عربستان را در تیررس موشک‌های بالستیک دقیق و پهپادهای خود دارند.

چهارم، فروپاشی سامانه دفاعی زمینی و هوایی کشورهای ائتلاف (تحت سرکردگی سعودی ها ضد یمن) که دهها میلیارد برای ایجاد آن هزینه کرده اند. سامانه پاتریوت که ۶ میلیون دلار قیمت دارد دربرابر موشک ۱۵۰۰ دلاری یمنی‌ها ناتوان است و بیشتر فرودگاه‌های عربستان در معرض تهدید قرار دارند.

پنجم، کانال ارتباطی میان اماراتی‌ها و یمنی‌ها که سبب تفاهمات غیرعلنی که بارزترین آنها خروج نیروهای اماراتی از شمال یمن و ماندن در جنوب یمن در مقابل عدم حمله موشکی یمنی‌ها به فرودگاه‌های ابوظبی و دبی شده است. موشک‌هایی که به فرودگاه‌های ابها، ریاض و جده می‌رسد می‌تواند به دبی و ابوظبی هم برسد.

ششم، نارضایتی شدید و فزاینده در امیرنشین‌های دیگر که مایل به جنگ نبودند مانند شارجه، دبی و رأس الخیمه. هر چند این نارضایتی علنی نشده است اما ورود جنگ به سال پنجم بدون دستاورد یا راهکار سیاسی آنرا علنی می کند.

هفتم، تلفات سنگین نیروهای اماراتی و کشته و زخمی شدن افرادی از خاندان حاکم و بزرگان برای اولین بار در تاریخ این کشور.

هشتم، افول سطح هماهنگی نظامی میان متحدان اماراتی و سعودی در میادین جنگ.

نهم، نارضایتی مقامات نظامی اماراتی از عدم مشارکت ارتش عربستان در میادین جنگ با وجود تجهیزات پیشرفته نظامی.

دهم، توسعه دامنه مداخله جویی های امارات در مناطق دیگر جهان مانند دخالت در لیبی و شاخ آفریقا و حتی افغانستان و کوزوو. این دخالت‌ها بار و هزینه سنگینی بر دوش مقامات امارات است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

زیان حکام عرب در پیروی از آمریکا/از ایران ومقاومت قدردانی می‌کنیم

رهبر جنبش انصارالله در نهمین سالگرد روز ملی مقاومت یمن:

جدیدترین آمار از جنگ 9 ساله علیه یمن؛ 18 هزار شهید و 31 هزار زخمی

مرکز حقوق بشری عین الانسانیه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.