خانه / صراط عشق / متون / اینستکس برای به رسمیت شناختن تحریم‌های آمریکاست و نه مقابله با آن

اینستکس برای به رسمیت شناختن تحریم‌های آمریکاست و نه مقابله با آن

کانال موسوم به اینستکس مشکلات بانکی را حل نمی‌کند و پیشنهادی بی‌فایده است.

اولا اینستکس، تراکنش بانکی ندارد که انجام بشود، در ثانی اگر مقصود از آن، تراکنش اینستکسی است که انجام شده یا بناست انجام شود یا در حال پردازش است باید اشاره کرد به این که هفته قبل مطرح شده بود که در گام اول قرار است از طریق یک خط اعتباری چند میلیون یورویی این کار انجام شود، در واقع ما با یک واقعه نمادین یا پاره کردن یک روبان مواجهیم بدون اینکه هنوز اتفاق ویژه‌ای در عمل رخ داده باشد.

اینستکس در ساختار و تعاریف فعلی خودش محدود به غذا و دارو خواهد بود، در واقع اینستکس قرار است در چارچوب مقررات تحریمی آمریکا عمل کند و حتی به دنبال این است که از محل فروش نفت ایران به سایر کشورها و انتقال بستانکاری آنها در ترازنامه اینستکس کار کند. بنابراین به‌طور طبیعی و به دلیل قواعد تحریمی آمریکا آنچه با اینستکس قابل خریداری است از کالاهای غیرتحریمی به غذا و دارو تنازل پیدا می‌کند.

تحقیقا اینستکس پای خود را از دایره تحریم بیرون نخواهد گذاشت. تا آمریکا مجوز خرید نفت ندهد اروپا از ایران نفت نمی‌خرد. همچنین اینستکس مراقبت خواهد کرد ایران اقلام تحریمی نخرد و اقلام خریداری شده دست نهادهای تحریمی نرسد.

اکنون در حالی تنها ده روز تا پایان ضرب‌الاجل ایران به طرف اروپایی باقی‌مانده، به نظر می‌رسد آنها همچنان نه تنها اراده‌ای برای اجرای تعهدات خود ندارند، بلکه سعی می‌کنند با اقدامات ناچیز و غیرموثری مانند راه‌اندازی اینستکس (INSTEX)، ایران را به عملکرد خود خوش‌بین کنند.

اما نکته قابل تامل این است که در این سازوکار قرار نیست ایران پولی دریافت کند، بلکه در مقابل تعهدات طرف‌های اروپایی، برخی اقلام به ایران داده خواهد شد. مسأله مهم‌تر این است که عملا اینستکس هیچ کاری علیه تحریم‌های آمریکا انجام نمی‌دهد بلکه اینستکس تحریم‌های آمریکا را به رسمیت می‌شناسد!

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

چرا قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت وتو شد؟

شورای امنیت سازمان ملل متحد

حمله تروریستی در مسکو/ دستکم ۴۰کشته و ۱۰۰ زخمی در حادثه تیراندازی

کنسرت کروکوس در آتش

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.