سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / نامزد قلم زرین: مشوقم قیصر امین‌‌پور و رحماندوست بودند/ کتابم داستان طنز اقتصادی است

نامزد قلم زرین: مشوقم قیصر امین‌‌پور و رحماندوست بودند/ کتابم داستان طنز اقتصادی است

نامزد قلم زرین در بخش داستان کودک و نوجوان گفت: فکر می‌کنم علت نامزدی «ضامن‌های معتبر» به خاطر طنز گزنده‌ آن است یا شاید هم به این دلیل که اولین کتاب داستان طنزی است که در زمینه اقتصاد مقاومتی نوشته شده است.

‌ در آستانه برگزاری آئین پایانی جایزه قلم زرین با سیدسعید هاشمی نویسنده «ضامن‌های معتبر» نامزد بخش داستان کودک و نوجوان این دوره گفت‌وگویی صورت گرفت که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید؛

* آقای هاشمی از چه سالی شروع به تألیف کردید؟ 

شاعر کودک و نوجوان و طنزنویس هستم. حدود ۲۸ سالی است که مشغول نوشتن هستم. در واقع از ۱۷-۱۸ سالگی که عضو تحریریه «مجله سلام بچه‌ها» شدم، مشغول سرودن و نوشتن هستم. از نظر حجم نمی‌توانم مشخص کنم که بیشتر شعر می‌گویم یا داستان یا طنز یا … هر وقت حس‌و‌حال شعر داشته باشم سراغش می‌روم و هر وقت حس‌وحال طنز داشته باشم سراغ طنز می‌روم.

* چه شد سراغ کار کودک و نوجوان رفتید؟

این اتفاق خود‌به‌خود پیش آمد. از کودکی کتاب می‌خواندم و آن دوره هم کتاب‌های مناسب آن سن را می‌خواندم و به‌صورت ذهنی خودبه‌خود به این مسئله علاقه‌مند شدم. آگاهانه سمت کار کودک و نوجوان نرفتم. بعد از مدتی که داستان و شعر نوشتم دیدم که بیشتر کارهایم داستان و شعرِ مناسب کودک است و به سمت مجلات کودک نزدیک‌تر است.

* مشوق و راهنمایی داشتید؟

در دوره کودکی و نوجوانی راهنمای مستقیم نداشتم؛ ولی از آنجا که پدرم روحانی بود و کتا‌ب‌های زیادی در کتابخانه‌ی شخصی‌اش داشت، من آنجا کتاب‌های داستان و شعر و حکایت را می‌خواندم. برادرانم هم کتابخوان بودند و هر وقت کتابی می‌خریدند، من هم می‌خواندم. بزرگ‌تر که شدم با شاعران و نویسندگانی همچون قیصر امین‌پور و مصطفی رحماندوست را از نزدیک می‌دیدم و با آن‌ها حشر و نشر داشتم، آن‌ها بنده را تشویق کردند و بیشتر می‌توان گفت به صورت غیرمستقیم راهنما و مشوق داشتم.

* کتاب «ضامن‌های معتبر» شما در جشنواره قلم زرین در بخش کودک و نوجوان نامزد شده است.

البته داوارن جشنواره قلم زرین به بنده لطف دارند و من قبلاً یک بار در سال ۹۵ برای کتاب شعر «از نوک خودکار من گل می‌چکد» برگزیده این جشنواره شدم. جشنواره قلم زرین جشنواره مردمی و خوبی است و داواران آن در حوزه داستان به بنده لطف داشتند. سایر نامزدها، نویسنده‌های بهتری هستند و آن‌ها مطمئناً جایزه را می‌برند. فکر می‌کنم علت نامزدی «ضامن‌های معتبر» شاید به خاطر طنز گزنده‌ آن است (طنز آن خیلی انتقادی است) یا شاید هم به این دلیل بود که اولین کتاب داستان طنزی است که در زمینه اقتصاد مقاومتی نوشته شده و مشکلات اقتصادی را زیر ذره‌بین قرار داده است.

* چه شد سراغ موضوعی با چنین رویکرد و قالبی رفتید؟

بعد از اینکه مقام معظم رهبری مسئله اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند، روزی با برخی دوستان درباره مشکلات اقتصادی مملکت صحبت می‌کردیم که ما می‌توانیم چند مشکل را فهرست کنیم. دیدیم که یکی-دوتا  نیست و این مشکلات خیلی زمینه داستانی دارند و می‌توان با آن داستان‌پردازی کرد، از سوی دیگر پیام مقام معظم رهبری را هم مد نظر قرار دادم. به مسئله اقتصاد ایران نقدهای اساسی و زیادی وارد است و رهبر روی نقطه حساسی دست گذاشته‌اند. دیدم که ماجرای اقتصاد کشور خیلی حالت و زمینه طنز دارد! مسائلی مانند اقتصاد چینی، اقتصاد نزولی، وام‌های بانکی و… برای همین شروع به نوشتن کردم .

* برگزاری جشنواره‌هایی همچون قلم زرین چه تأثیری بر کتابخوانی دارد؟

قطعاً تأثیراتی دارد. ممکن است کتابی در جشنواره قلم زرین برگزار شود که تقریباً شناخته شده نباشد اما با برگزیده‌شدن یا حتی نامزد شدن در این جایزه ادبی نامش در سراسر کشور بپیچد و باعث شود مردم به سمت آن کتاب بروند و در واقع کتاب به نوعی معرفی شود؛ از سوی دیگر ناشران تشویق می‌‌شوند که به سمت کتاب‌های هنری و اصیل بروند و کتاب‌های بازاری را کنار بگذارند. چرا که ناشر به دنبال منافع خویش است و سراغ کتاب‌های بازرای می‌رود. اما وقتی ببیند که کتابی برگزیده می‌شود و نامش می‌پیچد و مردم به طرف آن می‌روند، سراغ کتاب‌های هنری می‌رود.

هم می‌تواند در خواست ناشران اثرگذار باشد و هم در تصمیم کتاب‌خوان‌ها. البته انتشارات جمکران که چند کتاب با آن منتشر کرده‌ام کتاب‌ها را شکیل و شیک منتشر می‌کند و امیدوارم این روند را ادامه دهد و جزء معدود ناشرانی است که اصالت را به تجارت و بازار نداده است و هنری و بااصالت فکر می‌کند. چند کار طنز دیگر در دست چاپ دارم که ان‌شاءالله به‌زودی با انتشارات جمکران بر سر انتشار آن تفاهم خواهیم کرد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

طنز پاورقی

بایدن احمق و صهیونیست وحشی و باغ اروپای متوحش

طنز/ بابا نداشت!

جو بایدن، رئیس‌جمهور خُل و چِل آمریکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.