سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / انتظارات ایران از اروپا بسیار بالاست!

انتظارات ایران از اروپا بسیار بالاست!

روزنامه‌های اصلاح‌طلب در شماره دیروز خود در کنار نگاه محوری به دیدار روسای جمهور آمریکا و کره شمالی ، همچنان متأثر از واکنش‌ها به ادعای راه‌اندازی کانال مالی ایران و اروپا بود، تا جایی‌که برخی از این روزنامه‌ها کارشان به بزک اینستکس رسیده و مدعی شدن سطح توقعات ایران از کشورهای اروپایی بسیار بالاست!

آرمان در یادداشتی با عنوان «اروپا در تلاش برای احیای برجام » نوشت: «ایران از طرف اروپایی‌ها در قالب اینستکس دو درخواست عمده دارد؛ اول فروش نفت و دیگری برداشتن موانع شبکه بانکی ایران؛ به نظر می‌رسد این انتظارات بسیار بالاست چون اتحادیه اروپا چنین توانایی را به دلیل نگرانی از تنبیه تحریم‌های آمریکا ندارد… چنین انتظاراتی فراتر از توان اتحادیه اروپا است؛ اروپا هیچ وقت تن به چنین کاری نمی‌دهد.. مشکل اصلی بر سر آن است که زمان تعهدات ایران در برجام خیلی کوتاه‌مدت است؛ یعنی از سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۲۵ زمان بسیار کوتاهی است!»

این روزنامه زنجیره‌ای در حالی در نقش سخنگوی اتحادیه اروپا و در مقام دفاع و توجیه بدعهدی و بی‌عملی اروپایی‌ها در اجرای تعهداتشان برآمده که اتحادیه اروپا پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام، به رغم وعده‌های کاغذی کمترین همکاری با ایران در اجرای تعهدات برجامی خود نداشته و سازوکار مالی آنها هم در توهین‌آمیز‌ترین شکل ممکن علیه ملت شریف ایران در یک کلام خلاصه شده و آن نفت در برابر غذاست.

چنین مواضع منفعلانه و تحقیرطلبانه‌ای در حالی است که رئیس‌جمهور برآمده از جریان مدعی اصلاح‌طلبی در سال ۹۴ و در آستانه امضای برجام تأکید کرد که «ایران هیچ توافقی را امضا نمی‌کند، مگر اینکه تمام تحریم‌های اقتصادی در همان روز لغو شوند».

از برجام تا اینستکس؛ مدعیان اصلاحات مشغول بزک‌اند!

روزنامه شرق در یادداشتی در صفحه نخست خود به موضوع اینستکس پرداخته است. نویسنده در این یادداشت با ذوق و شوق از راه‌اندازی این کانال به‌عنوان عزم اروپا برای حفظ برجام نام برده و نوشته است: «در هفته‌های اخیر اتحادیه اروپا بر تلاش‌هایش افزوده تا اینستکس را هرچه سریع‌تر اجرائی کند و قرار است که همین روزها اولین مبادلات ایران از طریق این نهاد انجام شود.»

نویسنده پس از توجیه اقدامات اروپا که مهم‌ترین آن وقت‌کشی سه کشور اروپایی بود یک کانال مالی که به زعم دولتمردان و سیاستمداران و نمایندگان مجلس از هر دو جناح توهینی آشکار به ایران است را نشانه روشنی از عزم اروپا برای حفظ برجام دانسته و نگاشته است: «شکل‌گیری این نهاد مالی نشانه روشنی از عزم کشورهای اروپایی برای حفظ برجام است. برخی محافل سیاسی خاص و صداوسیما تلاش می‌کنند با بی‌ارزش نشان‌دادن اینستکس بر ضرورت خروج ایران از برجام تأکید کنند؛ ولی این گروه تاکنون استدلالی ارائه نداده‌اند که خروج از برجام چه منافعی برای ایران در پی خواهد داشت؟»

با خواندن این چنین یادداشت‌هایی گمان می‌رود که این نوشته از سوی یکی از سفارتخانه‌های سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) برای روزنامه زنجیره‌ای ارسال شده است. نویسنده به‌صورت تلویحی مدعی شده است اینستکس خیلی با ارزش است و برخی محافل خاص مانند صداوسیما سعی دارند آن را بی‌ارزش نشان دهند. به عبارتی نویسنده در خوش خدمتی آشکار برای اروپایی‌ها از آن همه تعهد پس از 3 سال و نیم یک کانال مالی توهین‌آمیز به ملت ایران را بزک می‌کند. قریب همین رفتارها را در دوره‌هایی مانند قاجاریه و پهلوی از ‌اشخاصی مانند میرزا آقاخان نوری شاهد بوده‌ایم. ‌اشخاصی از قبیل نویسنده این یادداشت در اقدامی قابل تامل تلاش می‌کنند تا چشم‌های بیداری که در جامعه وجود دارد و به مردم آگاهی می‌بخشند را با ترورشخصیت و اتهام‌زنی و به کارگیری عبارتی مانند «محافل خاص» به حاشیه برانند.

نویسنده نگفته است که ماندن در برجام تاکنون چه نفعی برای ما داشته که منتقدان را به نگفتن نفع خروج از برجام متهم می‌کند! در این‌باره باید گفت برجام مواردی را به ما تحمیل کرده است که در ازای آن تعهداتی را غرب انجام دهد. تنها یکی از فواید خروج از برجام این است که با خروج از آن می‌توانیم به توسعه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای ادامه دهیم. این موضوع آن‌قدر مهم است که غرب را به تکاپو انداخت که ما را از آن مسیر بازگرداند وگرنه آنها بهتر از همه می‌دانند ایران در جهت ساخت بمب اتم نبوده است.

ترامپ از دیوانه مزاحم تا بهترین فرصت برای امتیازگیری!

روزنامه آفتاب یزد در شماره دیروز خود در صفحه اول با آب‌وتاب به دیدار رئیس‌جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی پرداخت و نوشت: « آنچه که در شرایط فعلی می‌توان درباره‌اش سخن گفت، اینکه ترامپ به شدت نیازمند این دیدار (دیدار با) بود. او به غیراز این دیدار، در موارد دیگر نسبت به مسائل جهانی نیز عقب‌نشینی‌هایی از خودش نشان داده است. مثلاً درباره چین انعطاف‌هایی از سوی او شاهد هستیم و همین طور موضع ترامپ نسبت به مکزیک هم متغیر شده است. ترامپ در شرایط امتیازدهی در آستانه انتخابات قرار دارد و او اکنون به این نتیجه رسیده که سیاست پیشین که اتخاذ کرده بود و آن بلندپروازی‌ها و تندروی‌ها در عرصه سیاست خارجه می‌تواند موقعیت او و آمریکا را بسیار آسیب‌پذیر کند».

مدعیان اصلاحات در حالی برای مذاکره با ترامپ دست‌وپا می‌زنند که تا پیش از این، فعالین این طیف، ترامپ را یک دیوانه مزاحم و عامل اصلی بی‌دستاوردی ایران از برجام معرفی کرده بودند!

از سوی دیگر برخی معتقدند اصرار ترامپ بر مذاکره با کره شمالی با این هدف است که به نتایج مورد نظرش در آینده دست یابد این در حالی است که واقعیت‌های سیاست خارجی سه سال گذشته ترامپ حکایت از آن دارد که عمده محاسبات ترامپ در این عرصه محاسباتی‌ اشتباه بوده است و چرخ روزگار عمدتا بر پاشنه موردنظر ترامپ نچرخیده است. به نظر می‌رسد رهبر کره شمالی با تجربه 70 ساله کشورش در دشمنی با آمریکا ترامپ را سرکار گذاشته باشد.

اعتراف مدعیان اصلاحات به بحران فساد، ناکارآمدی و انفعال

روزنامه سازندگی در شماره اخیر خود، با چند نفر از فعالین سیاسی اصلاح‌طلب گفت‌وگو کرده و نوشته است: «چه در دولت و نیز بعدتر در مجلس دهم و چه در شورای شهر و شهرداری تهران، افتراق سیاسی و عدم‌کارایی، این جریان را با چالش‌های مختلفی رو‌به‌رو کرد. ناکارآمدی در بخش‌هایی از دولت و مجلس خصوصاً فراکسیون امید و فرصت‌طلبی در بخش‌هایی از شهرداری و شورای شهر، از یکسو محبوبیت این جریان سیاسی را در بین مردم به چالش کشید و از دیگر سو برای نیروهای بدنه سؤالات متعددی برایشان به‌وجود آمد. اصلاحات که روزی شعارش مبارزه با فساد، ناکارآمدی و انفعال بود، خود دچار این بحران شد و رفته‌رفته این وضعیت بیشتر شد.»

سازندگی در گفت‌وگوها، به نقل از یکی از اعضای حزب اتحاد ملت آورده است: «ضرورت دارد که همگی به آشتی ملی تن دهیم و با برگزاری انتخابات آزاد و آزادی همه محصورین و زندانیان سیاسی و بدون محدودیت‌های نظارت استصوابی در راستای گشایش فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی گام برداریم»

سازندگی همچنین به نقل از یکی از اعضای حزب اعتماد ملی آورده است: «متأسفانه ما شاهد حاکمیت نوعی الیگارشی بر جبهه اصلاحات هستیم که به‌ واسطه برخی انتسابات فامیلی و محفلی، ساختاری غیردموکراتیک را سازماندهی و بر جبهه اصلاحات حاکم کرده است.»

شایان‌ ذکر است مدعیان اصلاحات که خودشان امروز به بحران فساد، ناکارآمدی و انفعال اعتراف می‌کنند حرفشان این نیست که از ملت عذرخواهی کنند و یا احترام به رقیب را در برنامه‌هایشان مدنظر قرار دهند. آنها همواره می‌خواهند با ادامه و تکرار سیاست‌های غلط گذشته‌شان در قدرت حضور داشته و به هر طریقی حتی اعتراف به فساد در جبهه اصلاحات- بی‌آنکه تغییری در رویکرد و عملکرد خود بدهند- بار دیگر افکار عمومی را به دست گرفته و تنها از لزوم «بازسازی» تشکیلاتی جبهه اصلاحات و نهاد «تأسیس» و «مدرسه اصلاحات» و «پارلمان اصلاحات» و…. سخن بگویند.

حمله به شورای نگهبان، ترفندی برای سرپوش گذاشتن بر کارنامه خالی

روزنامه آرمان در مطلبی نوشت:«ریشه مشکلات کشور یک جای دیگر است که به آن توجه نمی‌گردد… یکی از دلایل آن به قیف تنگ نظارت شورای نگهبان برمی‌گردد».

مدعیان اصلاحات، هر چند وقت یک‌بار با حمله به نظارت استصوابی شورای نگهبان در پی سرپوش گذاشتن بر کارنامه خالی خود در نهادهای مختلف است.

نکته قابل توجه اینجاست که در انتخابات شوراهای شهر، پروسه نظارت استصوابی شورای نگهبان وجود ندارد. بر همین اساس شورای شهر تهران با 21 عضو اصلاح‌طلب در سال 96 بر سر کار آمد. اما عملکرد بسیار ضعیف این شورا تا جایی پیش رفت که حتی صدای فعالین اصلاح‌طلب را نیز درآورد. ریشه اصلی مشکلات کشور، سوءمدیریت در دولت است، اما مدعیان اصلاحات برای سرپوش گذاشتن بر این مسئله مهم، نظارت شورای نگهبان را در بوق و کرنا می‌کنند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

ماجرای آغاز.. تحقیر آمریکا

امام خمینی کاری کرد ..، آمریکا له شود

سکوت مرعوبین آمریکا در قبال عملیات مقتدرانه سپاه پاسداران

مفلس برجام ،ظریف غربگدا ،سکوت کرده

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.