خانه / صراط عشق / متون / وب‌سایت آمریکایی: عربستان صدها کودک‌سرباز سودانی را در جنگ یمن به کار گرفته است

وب‌سایت آمریکایی: عربستان صدها کودک‌سرباز سودانی را در جنگ یمن به کار گرفته است

یک وب سایت آمریکایی نوشت، عربستان و امارات همچنان به خشونت مرگبار اعضای سابق جنجوید (شبه نظامیان سودانی) برای ارتکاب جنایات جنگی و نقض حقوق بشر علیه غیرنظامیان در خارطوم و یمن متوسل شده‌اند.

یک سایت خبری آمریکایی پشت پرده حضور نیروهای سودانی در قالب ائتلاف سعودی برای مشارکت در جنگ در یمن  از زمان آغاز این جنگ در مارس 2015 را روایت کرد.

جورجیو کاویرو،  پژوهشگر امور مسائل خلیج فارس در یادداشتی برای سایت تحلیلی «لوب‌لاگ» با اشاره به نقش مهم سودان در جنگ یمن نوشت: سعودی‌ها و اماراتی‌ها از همان ابتدای جنگ یمن، به نظامیان سودانی که از تجربه رزمی بالایی در دارفور و دیگر مناطق کشورشان برخوردار بودند، متوسل شدند.

به گفته این پژوهشگر آمریکایی مشارکت سودان در جنگ عمدتا برای پول است. به گونه‌ای که بین هشت تا چهار ده هزار مزدور سودانی در صفوف ائتلاف عربی با نیروهای الحوثی در یمن مبارزه می‌کنند که از جمله آنها کودک سربازانی هستند که بین 13 تا 17 سال سن دارند.

کاویرو می‌گوید: کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که در ائتلاف عربی حضور دارند به هر یک از مزدوران سودانی و کودک سربازانی که در صفوف آنها هستند، دستمزدی به مبلغ ده هزار دلار می‌دهد و آنها را به خط مقدم جنگ می‌کشاند.

وبگاه یمنی متابعات به نقل از این نویسنده آمریکایی تصریح کرد: از همین روست که شمار قربانیان سعودی واماراتی در جنگ یمن نسبتا اندک است، بر خلاف صدها سودانی که جان خود را در این جنگ از دست داده‌اند. سودان همچنین مرزهای خود را به روی مزدوران دیگر کشورهای آفریقایی باز گذاشته و آنها را عازم جنگ در یمن می‌کند.

به گفته کاویرو بیشتر جنگجویان سودانی متعلق به نیروهای پشتیبانی سریع سودان از یک قبیله غیرنظامی موسوم به «جنجوید» هستند. جنجویدها مرکب از عرب‌هایی از غرب سودان، شرق چاد و جمهوری آفریقای مرکزی هستند که عمر البشیر رئیس جمهور سودان آنها را برای مبارزه با گروه‌های مسلح در دارفور طی دهه نخست قرن بیستم به خدمت گرفته بود.

  جنجویدها به کشتار، جنایت جنگی و تجاوز علیه زنان و دختران سودانی در جنگ دارفور متهم هستند. جنایات این شبه نظامیان در دارفور موجب شد که دیوان کیفری بین المللی عمر البشیر را به ارتکاب جرایم غیرانسانی و جرایم جنگی تحت تعقیب قرار دهد. اکنون، کهنه سربازان این گروه وظیفه فرماندهی استقرار نیروهای سودانی در یمن را برعهده دارند.

کاویرو به نقل از ناظران نوشت: جنجویدها بدترین و فقیرترین مردم در سودان هستند و فقط برای پول‌های عربستان و امارات به جنگ در یمن رفته‌اند.

این پژوهشگر آمریکایی تاکید کرد: تصمیم عمر البشیر برای ابقای سودان در ائتلاف عربی در کنار خشم مردمی ناشی از فساد، فقر و بیکاری در این کشور  یکی از عوامل تاثیرگذار در پایان حکومت سی ساله وی بر این کشور بود و مخالفت گسترده با نقش سودان در درگیری‌های یمن محور اعتراضات علیه البشیر در سال‌های 2018 تا 2019 بود.

نویسنده به خشونت مرگبار اعضای سابق جنجوید (که هم اینک وابسته به نیروهای پشتیبانی سریع سودان هستند ) علیه تظاهرات مردمی خارطوم در سوم ژوئن گذشته اشاره کرد و گفت: در پی نشست‌های بین مقامات بلندپایه شورای نظامی انتقالی و همتایان آنها در ریاض که به حاکمان نظامی سودان برای حمله خشونت بار به معترضان چراغ سبز دادند، نیروهای پشتیبانی سریع سودان تحصن مردمی معترضان را به خاک و خون کشیدند. به نوشته این کارشناس آمریکایی آنها نیروهای نیابتی عربستان و امارات در سودان و یمن هستند.

به اعتقاد کاویرو کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که مسئول جنگ علیه یمن هستند می‌دانند اگر غیرنظامیان در سودان قدرت بگیرند به احتمال زیاد کشورشان از ائتلاف عربی خارج می‌شود. از همین رو عربستان و امارات سهم بزرگی در حکومت موقت سودان به رهبری شورای نظامی انتقالی برای ماندن قدرت در قبضه آنها دارند.

وی افزود: هر دولتی در خارطوم که دوست عربستان و امارات باشد از حمایت این دو کشور در شورای همکاری خلیج فارس برخوردار خواهد بود، صرف نظر از اینکه علیه شهروندان خود مرتکب نقض حقوق بشر شود. علاوه بر اینکه رهبران کنونی سودان وعده داده اند به مبارزه با حوثی‌ها ادامه می‌دهند و عربستان و امارات به نقش خود در تقویت مشروعیت شورای نظامی ادامه خواهند داد.

کاویرو در پایان آورده است: اگر جنگ در یمن ادامه پیدا کند انتظار می‌رود سعودی‌ها و اماراتی‌ها از نفوذ مالی خود علیه حاکمان نظامی سودان استفاده کنند تا مشارکت نظامیان سودانی و کودک سربازان آنها در مبارزه با حوثی‌ها ادامه یابد.

ص

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

اسد در گفت‌وگو با پوتین: داعش، همزاد نازیسم است

بشار اسد رئیس جمهور سوریه

توحش آمریکایی ها

ويدئو/

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.