خانه / صراط عشق / متون / وقتی مدعیان آزادی بیان و شفافیت مخالف تحقیق و تفحص از قوه قضائیه بودند

وقتی مدعیان آزادی بیان و شفافیت مخالف تحقیق و تفحص از قوه قضائیه بودند

علیرضا زاکانی در مناظره اخیر خود با مصطفی تاج‌زاده به ماجرای تحقیق و تفحص از قوه قضائیه اشاره کرد که در این رابطه برخی اصلاح طلبان درباره آبستراکسیون اصلاح‌طلبان در مجلس هفتم مطلبی منتشر و گویا فرار رو به جلو کرده‌اند.

علیرضا زاکانی، نماینده ادوار مجلس در مناظره سه‌شنبه هفته پیش با مصطفی تاج‌زاده، فعّال سیاسی اصلاح‌طلب، با انتقاد از رفتار دوگانه اصلاح‌طلبان در موضوع آزادی بیان و شفافیت، به ماجرای تحقیق و تفحص از قوه قضائیه در دور هفتم مجلس اشاره کرد و گفت که اصلاح‌طلبان با آبستراکسیون و فریاد زدن در صحن علنی مجلس، مانع از قرائت این گزارش در صحن علنی شدند.

چند روز پس از این مناظره، روزنامه اصلاح‌طلب همدلی، با درج کاریکاتور علیرضا زاکانی به سخنان ایشان درباره آبستراکسیون اصلاح‌طلبان در مجلس هفتم اشاره کرده و مدعی شده که زاکانی در سراسر مناظره، به نشر اکاذیب پرداخته است.

در همین رابطه، محمّد دهقان، نماینده طرقبه در مجلس هفتم، به خبرنگار فارس گفت:  خاطرم هست زمانی که بنده به عنوان سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی در پایان مجلس هفتم در سال 87 گزارش کمیسیون حقوقی مجلس را درباره تحقیق و تفحص از قوه قضاییه قرائت می‌کردم تعدادی از آقایان معترض بودند.

وی با بیان اینکه صوت و فیلم آن زمان موجود است،‌ افزود: درهنگام قرائت تحقیق تفحص تعدادی فریاد می کشیدند تا جایی که صدای من قطع می شد و من برای اینکه صدایم قطع نشود با سرعت وبدون مکث متن گزارش را قرائت کردم که دراین زمینه گزارش مشروح رسانه ها از جمله روزنامه خراسان این نظر را تایید می کند.

دهقان در ادامه عنوان کرد: در آن زمان آنهایی که اعتراض می‌کردند تا گزارش قرائت نشود، عمدتا مربوط به جریان مقابل اصولگرایان بودند. برخی چهره‌های معترض را کامل در یاد دارم چون آنها را می‌دیدم.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس هفتم شورای اسلامی ادامه داد: معترضان آنچنان اعتراض و همهمه می‌کردند که صدای ما شنیده نشود و بنده به خاطر اینکه صدایم قطع نشود مکث نمی‌کردم و با سرعت می‌خواندم که همهمه و فریادهای معترضان صدای من را نتواند قطع کند.

دهقان بر همین اساس اضافه کرد: اگر آقای حداد و تیم هیأت رئیسه که نیروهای اصولگرا و انقلابی بودند، می‌خواستند تحقیق و تفحص از قوه قضاییه خوانده نشود که آن را در دستور نمی‌گذاشتند.

این نماینده مجلس دهم شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: معلوم بود مخالفان در آن زمان جریان مقابل آقای حداد و نیروهای انقلاب و اصولگرایان بودند. بنده دقیقا خاطرم هست چه کسانی مقابل درب ایستاده بودند و می‌خواستند آبستراکسیون کنند. اینها مخالف شدید تحقیق و تفحص از قوه قضاییه بودند.

نجابت: به هیأت رئیسه فشار آوردند که تحقیق و تفحص قرائت نشود

حسین نجابت از دیگر نمایندگان دور هفتم تهران است که در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: در جریان تحقیق و تفحص از قوه قضائیه، افرادی از قوه قضاییه مانند مرتضوی و علیزاده، در کریدورهای مجلس فشار می‌آوردند تا گزارش تحقیق و تفحص قرائت نشود.

وی که در آن زمان، عضو هیأت رئیسه مجلس بوده، با اشاره به آبستراکسیون مخالفان تحقیق و تفحص، اضافه می‌کند: اسامی آنها را هم دارم و مشخص است چه افرادی هستند.

آنها حتی به خود هیأت رئیسه مراجعه کردند و دنبال آن بودند که گزارش را نخوانند. اما نظر هیأت رئیسه با تصمیم شخص آقای حداد عادل این بود که این گزارش قرائت شود.

*آجرلو: اصلاح‌طلبان تند مانع از قرائت گزارش شدند

فاطمه آجرلو نیز از دیگر نماینده مجلس هفتم و از اعضای هیأت تحقیق و تفحص از قوه قضاییه در گفت‌وگو با فارس،‌ تصریح کرد:‌ آن روزی که قرار بود گزارش تحقیق و تفحص در صحن علنی قرائت و برای آن رای گیری شود،‌ تعدادی از آقایان بلند شده و از مجلس خارج شدند، سرو صدا کرده و مدام فریاد می‌زدند و مخالفت می‌کردند.

وی افزود: واقعا این طیف اصلاح‌طلب تند آن روز اجازه نمی‌دادند که گزارش تحقیق و تفحص قرائت شود.

آجرلو ادامه داد: از بین معترضان آقایانی را خاطرم هست که در صف معترضان بودند که نمی‌گذاشتند گزارش قرائت شود و داد و بیداد می‌کردند.

این نماینده مجلس هفتم شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: معترضان، اصلا فضای مجلس را متشنج کرده بودند؛ آنها مجلس را روی سرشان گذاشته بودند و اجازه نمی‌دادند گزارش تحقیق و تفحص قرائت شود.

انتهای پیام/

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

قوه قضائیه از تخلف بزرگ و جدید یک چهره مشهور اقتصادی جلوگیری کرد

قوه قضائیه با انتشار گزارشی مبنی بر جلوگیری از تخلف بزرگ و جدید یک چهره مشهور اقتصادی اعلام کرد که ۶۴ ویلای غیرمجاز که در زمین‌های چندین هکتاری جنگل‌های جلگه‌ای نوشهر در حال ساخت بودند، تخریب شدند.

هزار عملیات‌ مانند حادثه کرمان در کشور خنثی شده

احمد وحیدی وزیر کشور

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.