سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / ترامپ: حمله را ده دقیقه قبل از شلیک به پایگاه‌های ایران متوقف کردم

ترامپ: حمله را ده دقیقه قبل از شلیک به پایگاه‌های ایران متوقف کردم

واشنگتن‌پست نوشت: «رئیس‌جمهور تنها ده دقیقه قبل از حمله در خصوص ارزیابی کشته شدن افراد سوال کرده است!؟ آیا این مساله را زودتر نپرسیده بود یا زودتر به او گفته نشده بود؟»

اینکه پهپاد ساقط شده آمریکا بیش از 200میلیون دلار ارزش داشته و حتی سه برابر این قیمت به آلمان‌ها فروخته شده است خبر مهمی است اما در مقابل تبعات اصلی این سقوط هواپیما ناچیز به نظر میرسد، چرا که آنچه رخ داد شکست هیمنه آمریکا در دنیا بود که باعث سردرگمی و عدم تصمیم گیری توسط سران این رژیم شده است.

 

به گزارش رجانیوز: رئیس جمهور آمریکا که از خبر ساقط شدن غول جاسوسی خود شوکه شده بود در اولین واکنش خود این مساله را به اشتباه شخصی یک ژنرال ایرانی تقلیل داد و گفت: «حادثه ممکن است یک اشتباه فردی بوده باشد. برایم سخت است که باور کنم این کار عمدی بوده است. احساسم این است، شاید هم اشتباه کنم، شاید هم درست باشد، احساسم این است که این اشتباه یک نفر بوده که کاری کرده که نباید می‌کرده است. مرتکب اشتباه شده است. نمی‌گویم که آن کشور اشتباه کرده است، بلکه یکی از افراد تحت فرماندهی اشتباه کرده است.»

 

این واکنش منفعلانه ترامپ نشان از این بود که آمریکا برای پاسخ ندادن به ایران به دنبال بهانه میگردد! رسانه های جهان به سرعت به انتشار خبر ساقط شدن پرنده جاسوسی آمریکا توسط ایران پرداختند و همین باعث شد تا افسانه گویی های آنها در خصوص میزان قدرت نظامی اش با یک علامت سوال بزرگ رو به رو شود.

 

پس از این بود که از ساعت ۳ تا ۴:۳۰ بعدازظهر پنجشنبه۳۰ خرداد ۱۳۹۸ جلسه‌ای در اتاق وضعیت ویژه کاخ سفید جلسه‌ای با شرکت ترامپ و سران کنگره (نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان از حزب دمکرات، میچ مک‌کانل رئیس فراکسیون حزب جمهوری‌خواه در  سنا، چاک شومر رئیس فراکسیون حزب دمکرات در سنا و رؤسای کمیته‌های امنیت ملی کنگره) و مقامات نظامی و اطلاعاتی دولت آمریکا برگزار شد.

 

نتیجه این جلسه هم جالب بود. این جلسه ویژه که برای بررسی نحوه اقدام تلافی جویانه توسط رسانه‌ها معرفی شده بود تنها به چند شایعه و هیاهوی رسانه‌ای خاتمه پیدا کرد. بسیاری از رسانه های آمریکا خبر دادند که کاخ سفید کنگره را قانع کرده که «حملات محدود» واکنش تلافی‌جویانه از سوی ایران نخواهد داشت و بدینسان حمله به مواضع ایران در حوالی تنگه هرمز قریب‌الوقوع است.

 

در حالی شایعه حمله محدود به پایگاه های ایران مطرح شد که باربارا اسلاوین کارشناس ارشد امور ایران در شورای آتلانتیک در میزگرد الحدث بر این نکته تاکید کرده که «چیزی به نام «جنگ محدود» با ایران وجود خارجی ندارد. این محاسبه مهمی است که امریکا باید روزی چند بار آن را مرور کند.» اطلاع این کارشناس امور ایران در خصوص قدرت دفاعی ایران وی را به این واکنش در خصوص جنگ محدود واداشته است.

 

اما با گذشت زمان مشخص شد خبری از حمله به ایران نیست. ترامپ در این خصوص ادعای جدیدی را مطرح کرد. وی گفت: «شب گذشته آماده شلیک به سه سایت مختلف برای تلافی بودیم که پرسیدم چند نفر کشته خواهند شد؟ پاسخ یک ژنرال این بود: ۱۵۰ نفر قربان. ده دقیقه قبل از حمله، آن را متوقف کردم، چون متناسب با ساقط کردن یک پهپاد بدون سرنشین نبود.»

 

 دانلود فیلم

 

در همین خصوص روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در یادداشتی به قلم «آرون بلیک»، در خصوص اینکه ترامپ تنها ده دقیقه پیش از آغاز اقدام نظامی علیه ایران آن را به‌خاطر احتمال کشته شدن 150 نفر لغو کرده، تشکیک کرده است.

 

بلیک در توضیحات خود در خصوص این ادعا نوشته است: «رئیس‌جمهور تنها ده دقیقه قبل از حمله در خصوص ارزیابی کشته شدن افراد سوال کرده است؟ آیا این مساله را زودتر نپرسیده بود یا زودتر به او گفته نشده بود؟ این سوالی بسیار اساسی به نظر می‌رسد که شما باید قبل از آماده شدن برای یک حمله پیچیده بپرسید.»

 

این روزنامه آمریکایی همچنین نوشت: «حتی “آدام کینزینجر”، عضو جمهوری‌خواه کنگره نیز همین سوال را مطرح می‌کند.»

واشنگتن‌پست تصریح کرده که توضیحات ترامپ این ایده را تقویت می‌کند که او تمایلی برای اقدام نظامی علیه تهران ندارد.

به نوشته تحلیل‌گر واشنگتن‌پست، روز پنج‌شنبه به نظر می‌رسید که ترامپ سرنگون شدن هواپیمای بدون سرنشینی آمریکایی توسط ایران عذر می‌آورد و چند روز قبل نیز حمله به دو تانکر را دولت آمریکا آن را به ایران نسبت داده حادثه‌ای بسیار جزئی خواند.

 

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هم که از اعضای جلسه تصمیم گیری بعد از ساقط شدن پهپاد متجاوز آمریکاست گفته است: «من هیچ اطلاعی نداشتم که قرار است به ایران حمله شود. ممکن است دیگر رهبران می دانستند.»

کارشناس «ایران اینترنشنال» رسانه فارسی زبان رژیم سعودی نیز در برنامه ای با طرح این سوال که «چرا نظر ترامپ درباره حمله به ایران تغییر کرد؟» به ترس ترامپ از تبعات بسیار سنگین این حمله برای آمریکا اشاره می کند. 

 

ترامپ درحالی ادعا می کند که کشته شدن 150نفر در حمله به پایگاه های ایران باعث عوض شدن تصمیمش شده که دولت وی قبلا اعضای سپاه پاسداران را در لیست تروریست ها قرار داده بود. همچنین این کشور در حال کمک به متجاوزان سعودی و صهیونیستی در جنگ های مختلف منطقه است و نمی تواند ادعای انسان دوستانه ای برای عدم حمله به ایران داشته باشد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

سرکوب جنبش دانشجویی ضد صهیونیستی در آمریکا

دانشگاه ییل، بوستون، اوهایو، براون، پرینستون، کالیفرنیا

حمله به سایت اس ۳۰۰ اصفهان؛ از ادعا تا واقعیت

پایگاه شکاری شهید بابایی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.