سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / نیویورک تایمز، رویترز و دو مقام ایرانی به کمک ترامپ آمدند

نیویورک تایمز، رویترز و دو مقام ایرانی به کمک ترامپ آمدند

صورت مساله واضح است: امریکا در میدان شکست سنگینی متحمل شده، هم پهپاد را از دست داده و هم توان تلافی ندارد و حالا ماشین جنگ با افکارعمومی را به راه انداخته برای ترساندن مردم ایران و فشار برای رسیدن به مذاکره زیر فشار.

از لحظات اولیه اعلام خبر انهدام پهپاد فوق پیشرفته و جاسوسی امریکا در منطقه تنگه هرمز توسط پدافند ایران، این خبر مورد توجه ویژه رسانه‎های جهان قرار گرفت، مهمترین تحلیل‎ها هم حول سه محور می چرخید؛ اینکه ایران از نظر تکنولوژیک، نظامی و سیاسی اقدام بزرگی انجام داده است، اینکه آیا پهپاد غول پیکر جاسوسی در آب‎های سرزمینی ایران سرنگون شده یا آب‎های بین المللی و در نهایت این سوال که آیا امریکا پاسخی به اقدام ایران خواهد داد؟

 

محورهای اول و دوم یعنی توان ایران و محل سقوط هواپیما توسط رسانه‎ها و محمد جواد ظریف پاسخ داده شد، اما نحوه واکنش امریکا به این اتفاق با اولین توییت ترامپ به محل بحث جدی مبدل شد. ترامپ گفته بود «ایران اشتباه بزرگی مرتکب شد.»

 

اما ساعاتی بعد، ترامپ در نشست خبری مشترک با نخست وزیر کانادا، از توئیت خود رمزگشایی کرد، او اعلام کرد که این اقدام را از جانب حاکمیت ایران به رسمیت نمی شناسد، و ترجیح می‎دهد که ماجرای سقوط پهپاد امریکا را اشتباه فردی یک فرمانده ارشد نظامی در ایران بداند. «برایم خیلی سخت است که باور کنم این اقدام ایران از عمد بوده است. راستش را بخواهید فکر می‎کنم یک آدم بی قاعده این کار را کرده است.»

 

ترامپ تلاش کرد خود را طرف حساب حاکمیت ایران قرار ندهد تا از مخمصه پاسخ متقابل خود را برهاند. این در حالی بود که اخبار منتشر شده از نشست سران کنگره با ترامپ هم حاکی از تصمیم برای نادیده گرفتن این ماجرا بود، چنانکه خبرنگار بی بی سی از چهره و روی خندان نانسی پلوسی پس از جلسه با ترامپ گفت و پلوسی هم در اظهار نظری رسمی آب پاکی را روی دست همه ریخت که اقدام نظامی در کار نخواهد بود: «امریکا هیچ اشتهایی برای جنگ با ایران ندارد. یک اشتباه محاسباتی در هر طرف نباید موجب برانگیختن چیزی بسیار بد بشود.»

 

علت فکر نکردن به جنگ با ایران را هم ترامپ به خوبی در گفتگو با تایم تشریح کرده بود. اینکه شعارش خروج نیروهای نظامی امریکا از جنگ های منطقه خاورمیانه و کاهش هزینه های کشور در جنگ های خارجی بوده و ورود در یک جنگ دیگر آورده ویران کننده سیاسی برای او خواهد داشت.

 

اما از ساعاتی بعد، این اتاق مشترک عملیات روانی امریکایی ایرانی بود که دست به کار شد تا نگرانی از حمله موضعی به ایران را به افکار عمومی داخل کشور منتقل کند. امیرعباس فخرآور به گونه‎ای از تصمیم گیری دولت امریکا برای هدف قرار دادن چند مقر پدافندی ایران به تلافی سرنگونی پهپاد ایرانی گفت که انگار یکی از اعضای جلسه بوده و نگار مرتضوی چنان از مخالفت برخی نهادهای نظامی امریکا از جمله مقامات پنتاگون با این تصمیم توئیت و خبر تولید کرد که انگار لحظاتی قبل با این مقامات نشست مشترک داشته است، اما در نهایت این نیویورک تایمز بود که همه این مدعیات را در قالب یک گزارش به نقل از منابع غیر رسمی منتشر کرد، گزارشی که با همه مواضع آشکار مقامات جمهوری خواه و دموکرات امریکا مغایرت داشت. گزارش تلاش داشت اینگونه القا کند که پنجشنبه شب حمله ای تلافی جویانه از جانب امریکا علیه ایران در حال تدارک بوده که ترامپ به دلایلی نامعلوم آنرا لغو کرده است.

 

حال آنکه مجلس نمایندگان و رئیس جمهور امریکا پیش از این رسما حمله به ایران را نفی کرده بودند و پوتین از آنسوی دنیا نسبت به هرگونه اقدام و تنش نظامی علیه ایران هشدار جدی داده بود.

 

در ساعاتی بعد این خبرگزاری انگلیسی رویترز بود که وارد عمل شده و به نقل از مقاماتی دولتی و ایرانی! خبر از ارسال پیام ترامپ به ایران برای مذاکره داد، و مدعی شد ایران با این پیشنهاد مخالفت کرده است. این خبر نیز ساعتی بعد توسط شورایعالی امنیت ملی تکذیب شد.

 

صورت مساله واضح است: امریکا در میدان شکست سنگینی متحمل شده، هم پهپاد را از دست داده و هم توان تلافی ندارد و حالا ماشین جنگ با افکارعمومی را به راه انداخته برای ترساندن مردم ایران و فشار برای رسیدن به مذاکره زیر فشار.

 

عملیات این جنگ هم با ایرانیانی است که حالا برای امریکا سربازی می کنند. همین چند وقت پیش بود که رسوایی بزرگی بواسطه افشاء هویت یکی از همین چهره ها در رسانه های امریکایی بوجود آمد. «حشمت علوی» که در سال های اخیر مقالات متعدد و مفصلی علیه مردم ایران و در زمینه سازی برای جنگ علیه ایران در نشریات مطرح از جمله فوربس به چاپ رسانده بود، جعلی و یک اکانت جمعی منافقین از آب در آمد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

رکورد ۶ ساله فروش نفت شکسته شد

درآمد ایران به سالانه ۳۵ میلیارد دلار رسیده است

سکوت مرعوبین آمریکا در قبال عملیات مقتدرانه سپاه پاسداران

مفلس برجام ،ظریف غربگدا ،سکوت کرده

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.