سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / ابداع فناوری جدید عکس برداری از مولکول ها

ابداع فناوری جدید عکس برداری از مولکول ها

محققان موسسه برود از ابداع یک فناوری کاملا جدید برای عکس برداری میکروسکوپی از مولکول ها خبر داده اند که مبتنی بر برچسب زنی دی ان ای ها است.

 محققان موسسه برود از ابداع یک فناوری کاملا جدید برای عکس برداری میکروسکوپی از مولکول ها خبر داده اند که مبتنی بر برچسب زنی دی ان ای ها است.

در این فناوری که در ایالات متحده ابداع شده، از بارکدهایی خاص و مبتنی بر دی ان ای برای شناسایی و عکس برداری از مولکول ها استفاده می شود. با این کار شناسایی هویت و موقعیت مولکول ها حتی اگر آنها بر روی یکدیگر قرار گرفته باشند، ممکن می شود.

تا پیش از این با استفاده از میکروسکوپ های الکترونی مشاهده اشیایی در ابعاد کوچک تر از 0.2 میکرومتر ممکن بود، اما فناوری جدید شناسایی تشعشعات الکترومغناطیسی مانند فوتون ها و الکترون ها و شناسایی موقعیت فیزیکی آنها را نیز با دقتی بی سابقه ممکن می کند.

فناوری های مورد استفاده در این زمینه همگی فناوری هایی اپتیکی بوده اند، اما کدگذاری مبتنی بر دی ان ای تهیه یک نقشه دقیق از مولکول ها و اجزای آنها را نیز امکان پذیر می سازد.

نقشه یادشده از نظر بصری نیز دارای جزئیات بی نظیری است و در آینده می توان از این روش برای درک و شناسایی پیچیدگی های مولکولی و نیز ژنتیکی استفاده کرد. گفتنی است که در این روش نیازی به استفاده از تجهیزات پیچیده و گران قیمت نیز وجود ندارد.

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

برترین ابداع نوآورانه جهانی جراحی قلب توسط جراح شیرازی

دکتر احمد علی امیرغفران فوق تخصص جراحی قلب و عروق و عضوهیئت علمی دانشگاه

تولید شبیه ساز احیای قلبی و ریوی به دست فناورانی ایرانی

هوش مصنوعی و فناوری

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.