خانه / صراط عشق / متون / جزئیات شناسایی و انهدام شبکه جهانی جاسوسان آمریکایی

جزئیات شناسایی و انهدام شبکه جهانی جاسوسان آمریکایی

م

مقام‌های ارشد سازمان جاسوسی آمریکا گیج و مبهوت انهدام شبکه گسترده جهانی جاسوسان خود را نظاره کردند و به آن عده‌ای که هنوز دستگیر نشده بودند گفتند که از کشورهای محل فعالیت خود خارج شوند چرا که وزارت اطلاعات ایران با ‌اشراف اطلاعاتی بی‌نظیرش نام جاسوسان آمریکایی را در اختیار کشورهای دوست قرار داده بود.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «Central Intelligence Agency» ملقب به «CIA» از مدتی پیش متوجه انهدام شبکه جاسوس‌های خود در کشورهای مختلف اروپایی، آفریقایی، آسیایی و عربی شد.
ماجرا از آنجا آغاز شد که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران یک ضربه ویران‌کننده به شبکه جهانی سایبری جاسو‌س‌های آمریکا و خبرچین‌های آنان در کشورهای متعدد زد. سربازان گمنام امام زمان(عج) با همراهی متحدین اطلاعاتی خود در سرتاسر جهان توانستند برای اولین بار در تاریخ اطلاعاتی جهان تعداد زیادی از جواسیس آمریکایی که در بستر شبکه جهانی اینترنت فعالیت می‌کردند و از بهترین و با ارزش‌ترین فعالان کسب خبر بودند را شناسایی و منهدم شدند.
به گزارش فارس، معاونت ضد جاسوسی کشورمان توانست با در میان گذاشتن یافته‌های اطلاعاتی خود با متحدینش این شبکه را شناسایی و اقدامات و عملیات‌های آنان را پیش‌بینی و خنثی کند. این شبکه جاسوسان آمریکایی فعال در بستر سایبری، که قرار بود با استفاده از فضای امن، اطلاعات مهمی را در اختیار «CIA» قرار دهند یکی پس از دیگری از حرکت ایستادند. شناسایی این شبکه امن و پوششی تنها مربوط به کشورمان نبود، و هرچند افرادی نیز در داخل کشور در تور اطلاعاتی شناسایی و دستگیر شدند.
وسعت و عمق اقدامات این جواسیس در حدی بود که پس از دستگیری در کشورهای مختلف جهان اعدام شدند. بنا بر اطلاعات، آمریکایی‌ها از این شکست اطلاعاتی در رنج هستند و هنوز در سردرگمی پس از آن قرار دارند و راه‌حل مناسبی برای فرار از این موضوع پیدا نکردند. یکی از مقامات ارشدCIA در این باره می‌گوید این یک ایراد جزئی در سیستم نیست و به گفته همکار دیگر وی این یک فضاحت اطلاعاتی است. گزارش‌ها در این سازمان اطلاعاتی نشان‌دهنده اختلاف شدید مدیران سیا برای چگونگی فرار از این رسوایی عظیم است.
«جینا هاسپل» مدیر سیا در یکی از سخنرانی‌های خود در سپتامبر سال گذشته در دانشگاه لوییویل کنتاکی به این شکست تاریخی اعتراف کرد و دلیل سکوت رسانه‌ها را این چنین توجیه کرد و گفت که ماموران و جاسوسان کشته شدند اما جهت حفاظت از کار و منزلت عوامل دیگر ما بر سر مشکلات پیش آمده سرپوش گذاشتیم.
یاهو نیوز در گزارشی که به‌طور محرمانه از 11 مقام و جاسوس ارشد آمریکایی گرفته بود آورد که شکست‌های متوالی و همزمان برای این سیستم ارتباطی، سبب ایجاد مشکلات سیستماتیک برای آژانس شد و از اولین رخنه‌ها، «آبشاری از اثرات که به بیرون جاری می‌شد» به وجود آمد. بخشی از مشکلات تلاش برای فهمیدن مرتبه‌ها (لایه‌های) دوم و سوم اثرات مذکور بود.
ترمیم این رخنه باید با ظرافت خارق‌العاده‌ای صورت می‌پذیرفت چرا که اقدامات جبرانی می‌توانستند منابع را بسوزانند. در این صورت ایران یا چین قادر بودند این منابع «CIA» را هدف قرار داده یا باعث چرخش آنها شوند، همچنین ممکن بود آنها از اطلاعات مربوط به این منابع به‌عنوان وسیله چانه‌زنی و معامله با سایر سرویس‌های اطلاعاتی بهره ببرند.
در گزارش یاهو نیوز آمده که در همین زمان مقامات اطلاعاتی ایران شروع به تعرض و تهاجم به افسران «CIA» نمودند تا منابع دوبل آنها بشوند به این معنی که آنها به نوعی کارکنان آژانس را مورد شناسایی قرار داده بودند و بنابر اظهار یکی از مقامات اطلاعاتی دلیل این امر می‌توانسته به صورت بالقوه لو رفتن اطلاعات در مقیاسی وسیع‌تر (کشف ارتباطات فراتر از مرزهای ایران) باشد.
اختلال جدی در فعالیت شبکه مویرگی آمریکایی‌ها در سطح جهان پایان کار نبود. سربازان گمنام امام زمان(عج) در معاونت ضد جاسوسی با رها نکردن باندهای مخوف جاسوسی آمریکایی‌ها و نفوذ در شبکه‌های جاسوسی و ‌اشراف بر افسران آمریکایی روش‌های جدید جاسوسی سازمان «CIA» را شناسایی و تحت تعقیب و ‌اشراف قرار دادند. در این راستا سرنخ‌های تازه‌ای کشف شد که به زودی اطلاعات تکمیلی از جزئیات آن اعلام خواهد شد.
در همین رابطه مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات با یادآوری اینکه متخصصان این وزارتخانه به سیستم امن آمریکایی‌ها در فضای سایبر‌ اشراف و نفوذ پیدا کرده‌اند، گفت: سازمان اطلاعاتی آمریکا در این شبکه بزرگ جاسوسی برای ارتباط امن با جاسوسان خود از برخی سایت‌ها استفاده می‌کرد که در ظاهر مربوط به سیستم‌های دیگری همچون بهداشت، اقتصاد، ورزشی… بودند. به واسطه این ‌اشراف توانستیم در کل جهان سایت‌ها و جاسوسان آمریکایی را شناسایی کنیم. جاسوسان آمریکا در کشورهای خود به صورت عالمانه و خائنانه دست به فعالیت می‌زدند. منابع و جاسوسان که در این پروژه شناسایی و منهدم شدند منابع حرفه‌ای و خاص برای سازمان اطلاعاتی آمریکا بودند که بر علیه منافع کشورها از جمله ایران عمل می‌کردند.
مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات گفت: اطلاعاتی که در این سیستم به دست آوردیم را در اختیار متحدان اطلاعاتی قرار دادیم که در نهایت به شناسایی جاسوسان در دیگر کشورها منجر شد. پس از این اتفاق آمریکایی‌ها احساس خطر کردند و جاسوسان خود را در معرض تهدید دیدند، به همین دلیل فراخوان جهانی دادند و جاسوسان خود با ملیت‌های مختلف از کشورهای هدف خارج شدند که در نتیجه آن یک شبکه بزرگ اطلاعاتی را از دست دادند.
وی افزود: بخشی از جاسوسان فعال در این سیستم به دستگاه‌های قضایی معرفی، محاکمه و حتی اعدام شدند و برخی دیگر نیز به‌عنوان فرصت به منظور نفوذ بیشتر و شناسایی دیگر عوامل احیا و مورد استفاده قرار گرفتند. جاسوسان آمریکایی در حوزه‌هایی همچون، صنعتی، نظامی، هسته‌ای، سایبری، اقتصادی و زیرساختی فعالیت داشتند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود از عملیات جدید وزارت اطلاعات علیه سیستم جاسوسی آمریکا خبر داد و اعلام کرد: اخیراً با نفوذ اطلاعاتی و پیدا کردن سرنخ‌هایی در زنجیره‌های اطلاعاتی آمریکا به نفرات جدیدی که آمریکایی‌ها استخدام کردند، رسیدیم و شبکه جدید را نیز مورد ضربه قرار دادیم. برخی جاسوسان این شبکه جدید نیز به دستگاه قضایی معرفی شدند و برخی دیگر در مرحله تحقیقات تکمیلی هستند.
این مقام اطلاعاتی با بیان اینکه جزئیات این ضربه جدید نیز به زودی اطلاع‌رسانی می‌شود، گفت: برخی مستندات ماموران سازمان اطلاعاتی آمریکا در خارج از کشور موجود است که آنها را در زمان خود منتشر می‌کنیم. وی تصریح کرد: این برای نخستین بار است که یک شبکه گسترده جاسوسی فعال آمریکا در بستر اینترنت در عرصه جهانی و به صورت منسجم شناسایی می‌شود. ضربه گسترده و بزرگ به سیستم جاسوسی آمریکا توسط وزارت اطلاعات ایران و هم‌پیمانان خارجی ما، در حالی اتفاق افتاده است که این کشور می‌خواهد ایران را منزوی کند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

گزارشی از یک پرونده جاسوسی مهم سازمان منافقین در دهه شصت

آنچه این مورد را با سایر موارد جاسوسی این سازمان متفاوت می‌کند، این است که اعضای این شبکه جاسوسی نه‌تنها با سازمان مجاهدین خلق قرابتی نداشته‌اند، بلکه سال‌ها از منتقدان و مخالفان آن بوده‌اند.

چرا قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت وتو شد؟

شورای امنیت سازمان ملل متحد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.