سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / اروپایی‌ها گفتند درخت برجام میوه ندارد از سایه آن استفاده کنید!

اروپایی‌ها گفتند درخت برجام میوه ندارد از سایه آن استفاده کنید!

نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به تجربه مدل رفتاری غربی‌ها، اظهار کرد: اگر آنها احساس کنند که مقاومتی در این سو نیست، جری‌تر می‌شود. نمونه این اتفاق چندی پیش رخ داد؛ وقتی دیپلمات اروپایی به تهران آمد و گفت اگر درخت برجام میوه ندارد از سایه آن استفاده کنید؛ این یک جسارت آشکار به ملت ایران بود.

سعید جلیلی، نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: امروز یک واقعیت مهم در عرصه جهانی آن‌ست که چند قدرت -به تعبیر ما نظام سلطه- وجود دارند که برخلاف شعار‌هایی که ارائه می‌کنند، رفتار‌های دیگری از خود نشان می‌دهند که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. برای مثال، آقای اوباما در آمریکا و در سند راهبردی امنیت ملی کشورشان که آن را امضا کرده، عنوان می‌کند که آمریکا علاوه ‌بر آنکه امروز رهبری جهان را برعهده ‌دارد، می‌بایست در صد سال آینده نیز این رهبری را حفظ کند.
جلیلی افزود: در همان دوره اوباما که شعار بازار آزاد را مطرح می‌کردند، تحریم‌های ثانویه را علیه ایران اجرا کردند. یعنی اگر دو کشور دیگر در دنیا قصد همکاری اقتصادی ولو یک تراکنش بانکی داشته باشند، آمریکا می‌بایست بر آن نظارت کند؛ یا برای مثال، دولت‌هایی که شعار دموکراسی سر می‌دهند رسما اعلام می‌کنند که متحدشان در این منطقه، مستبد‌ترین کشورها هستند خب اینها واقعیت سیاست خارجی در دنیاست.
بهانه‌گیری برای امتیازگیری
وی در ادامه گفت:رفتار آمریکایی‌ها همواره اینگونه بوده ‌که ابتدا بهانه‌گیری می‌کنند، سپس بنا بر آن فشار می‌آورند و در نهایت رو به امتیازگیری می‌آورند تا رفتار طرف مقابلشان را تغییر دهند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام روند مذاکرات اولیه هسته‌ای ایران با طرف‌های غربی را یادآوری کرد و گفت: یکی از این بهانه‌گیری‌ها در قبال ایران بحث هسته‌ای بود. آنها اعلام کردند که ایران حق داشتن حتی یک سانتریفیوژ را هم ندارد و در ازای این بهانه گیری‌ها وقتی در سال 82 که آقای روحانی و تیم مذاکره‌کننده ایشان برای اعتماد‌سازی تعلیق موقت داوطلبانه را دو سال و نیم پذیرفتند، طرف مقابل هیچ اقدام سازنده‌ای نکرد. وقتی ایران آن تعهدات داوطلبانه را به سبب رفتار طرف مقابل لغو کرد، آنها به فشار از طریق شورای امنیت روی آوردند تا امتیازگیری کنند.
جلیلی اظهار داشت: چه چیز آمریکایی‌ها را عقب برد؟ اینکه دانشمندان هسته‌ای ما علیرغم همه تهدیدات پای پیشرفت ایستادند و مقاومت کردند و به 19هزار سانتریفیوژ رسیدند. آنها یک زمانی مطرح کردند که سرعت عقربه‌ پیشرفت ایران از سرعت عقربه‌ فشار ما بیشتر است. در نهایت به جای آنکه درباره غنی‌سازی سه درصد بخواهند با ما مذاکره کنند، درخصوص 20 درصد پشت میز مذاکره نشستند و به جای آنکه درخصوص نطنز و بوشهر بخواهند بهانه‌گیری کنند، بر سر فردو بحث داشتند؛ این نمونه موفق عقب راندن آمریکایی‌ها طبق منطق مقاومت در برابر زیاده‌خواهی‌ها بود.
وی در ادامه گفت: اما اگر آنها احساس کنند که می‌توانند با زور حرفشان را پیش ببرند، این فشار‌ها را بیشتر کرده و ادامه می‌دهند. برای مثال در برجام علی‌رغم آنکه ایران از صد حق هسته‌ای خود انصراف داد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پانزده بار پایبندی ما را به مفاد این معاهده تایید کرد، آنها نه تنها تعهدات حداقلی خود را انجام ندادند بلکه از این توافق خارج شده و خواستار مذاکره مجدد و امتیازگیری بیشتر شدند.
شروع نقض برجام از زمان اوباما
عضو شورای راهبردی سیاست خارجی کشور گفت: رفتار امروز آمریکایی‌ها فقط محدود به ترامپ نیست. از 26 مهر تا 26 دی که برجام از تصویب به اجرا رسید و ما در قلب رآکتورمان بتن ریختیم، دولت اوباما قانون ویزا را علیه ایران تصویب کرد. وی قانون آیسا را نیز ده سال دیگر تصویب کرد؛ در واقع نقض برجام از زمان اوباما شروع شد. قانون کاتسا که قانون تحریمی علیه ملت ایران است با 98 رای از 99 رای سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه در زمان برجام تصویب شد. این منطق که ما به تعهدات خود عمل کنیم اما طرف دیگر انجام ندهد را چه کسی می‌پذیرد؟ مناسبات یک‌طرفه که با اهرم فشار نیز همراه است را نمی‌توان پذیرفت و این همان مقاومت فعال است.
جلیلی افزود: اگر آنها احساس کنند که مقاومتی در این سو نیست، جری‌تر می‌شود. نمونه این اتفاق چندی پیش رخ داد؛ وقتی دیپلمات اروپایی به تهران آمد و گفت اگر درخت برجام میوه ندارد از سایه آن استفاده کنید؛ این یک جسارت آشکار به ملت ایران بود. اروپایی‌ها حتی یک‌بار هم خروج آمریکا از برجام را محکوم نکردند و در عوض عنوان داشتند که ایران باید به تعهدات خود عمل کند!
وی با اشاره به سفر اخیر ماس، وزیرخارجه آلمان و دیدار با مقامات دولتی کشورمان، تصریح داشت: وزیر خارجه آلمان در سفر اخیرش به تهران و در برابر رسانه‌های ما بیان کرد که برجام یک توافق دوطرفه است اما اگر طرفی تعهدات خود را انجام نداد، شما باید به تعهدات خود پایبند باشید. این دیگر توافق و گفت‌وگو نیست، دیکته است! مقاومت ما، مقاومت ما در برابر دیکته دشمن و تسلیم در برابر اوست نه در برابر مذاکره.
نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: شبهه‌ای مطرح است که ژاپن در برابر آمریکا سازش کرده و پیشرفته نیز هست؛ چرا می‌گویید هزینه مقاومت کمتر از سازش است؟! این سؤال خوبی است؛ ژاپن پیشرفته است اما باید منشأ آن را نیز درست تشخیص داد. منشأ پیشرفت ژاپنی‌ها نه سازش با آمریکا که همت و تلاش ملی خود آنها بود؛ بالعکس آنها هزینه‌های بسیاری برای این سازش دادند.
جلیلی با اشاره به موضع جدید آمریکایی‌ها در قبال کشورمان، گفت: در این دو سال اخیر، آمریکایی‌ها استراتژی خود را رسما فشار حداکثری علیه ملت ایران هم بیان کردند و هم اعمال. آنها از برجام خارج شدند، تحریم نفتی اعمال کردند و وقتی به نقطه حداکثری فشار خود می‌رسند، در پی نقد کردن آن برمی‌آیند. آمریکا دنبال نقد کردن فشارهاست و اسم آن را مذاکره می‌نامد.
وی ادعای دشمن مبنی بر آمادگی برای مذاکره را در پازل فشار حداکثری دانست و افزود: در نگاه اول اگر همه واقعیت دیده نشود، اینگونه تصور خواهد شد که گفت‌وگو مسئله بدی نیست! و این عدم واقع‌بینی صحیح است؛ گفت‌وگو برای آنها به منظور امتیازگیری بیشتر خواهد بود. در کنار ادعای مذاکره، آنها می‌گویند ما به‌دنبال جنگ نیستیم؛ این ادعا از اراده آنها ناشی نمی‌شود، بلکه از عدم توانشان است و اگر نه آنها گزینه نظامی را در ابتدای عمر انقلاب ما اعمال کردند. او آنچیزی که نمی‌تواند انجام دهد را می‌خواهد به ما بفروشد. واقعیت، چه چیزی را جز مقاومت برای دفاع از حقوق، امنیت و مسیر پیشرفت ایران حکم می‌کند؟‌
میوه‌های برجام!
اینکه یک دیپلمات اروپایی گستاخانه می‌گوید «اگر درخت برجام میوه ندارد از سایه آن استفاده کنید»؛ این لحن توهین‌آمیز، نتیجه رویکرد انفعالی دولت آقای روحانی در سال‌های گذشته در حوزه سیاست خارجی است.
یکی از مقامات ارشد دولت- آبان 95- (15 ماه پس از امضای برجام) با توهین به منتقدان برجام گفته بود: «امروز عده‌ای کودک به درب باغ آمده و می‌گویند، سیب و گلابی کجاست که می‌خواهیم میل کنیم؟ امروز این باغ که نهال‌های آن تازه غرس شده آماده باروری است، اما برای به ثمر نشستن صبر لازم است».
متاسفانه دولت آقای روحانی در سال 94، به صورت پیش‌دستانه تمامی تعهدات خود را انجام داد و سپس در انتظار اجرای تعهدات طرف مقابل نشست! آن هم طرفی که به عهدشکنی مشهور بوده است.

دولت به مردم وعده داد که صبور باشید و در آینده نزدیک، سیب و گلابی‌های برجام خواهد رسید و در وضعیت اقتصادی کشور فتح‌الفتوح رخ خواهد داد. میوه‌های برجام رسید، اما این میوه‌ها چیزی نبود جز کوچک شدن سفره مردم و تشدید گرانی، رکود و بیکاری. دلار که پیش از برجام حدود 3 هزار تومان بود، در پسابرجام تا آستانه 20 هزار تومان افزایش یافت و اکنون نیز در کانال 13 هزار تومان است. در پسابرجام قیمت مسکن حدود 130 درصد افزایش یافت، افزایش سرسام‌آور اجاره‌بهای مسکن، خودرو، سکه، لوازم خانگی و اقلام ضروری خانوار را نیز باید به این فهرست اضافه کرد.
متاسفانه دولت به انتقادات کارشناسی، دقیق و دلسوزانه صاحبنظران توجه نکرد و تمام تخم مرغ‌های خود را در سبد برجام گذاشت.
آمریکا و شرکای اروپایی واشنگتن به این نتیجه رسیده بودند که هرکاری با برجام انجام دهند، ولو خروج و بی‌عملی در اجرای تعهدات، دولت ایران از توافق خارج نخواهد شد. بر همین اساس بود که علی‌رغم سپری شدن یک‌سال از خروج آمریکا از برجام، اروپا هیچ قدمی در راستای اجرای تعهدات برجامی خود برنداشت.
حال و پس از ضرب‌الاجل 60 روزه شورای عالی امنیت ملی به اعضای باقیمانده در برجام، آمریکا و اروپا به تکاپو افتاده‌اند. هرچند که این ضرب‌الاجل از سوی دولت، دیرهنگام و حداقلی بود، اما اقدامی مهم است و باید با جدیت و قطعیت و البته سرعت بیشتر ادامه یابد.
موضع ناشیانه دولت ترامپ
خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: دولت ترامپ روز دوشنبه در این موقعیت ناشیانه قرار گرفت که از ایران بخواهد به یک توافق هسته‌ای که خود ترامپ آن را به عنوان بدترین توافق تاریخ پس زده است، پایبند بماند.
به گزارش فارس، در این مطلب آمده است: ایران روز دوشنبه اعلام کرد کنترل‌های وضع شده در سال ۲۰۱۵ بر ذخیره اورانیوم خود را که با هدف محدودسازی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی در ازای کاهش تحریم‌های بین‌المللی اعمال شده بود می‌شکند و به زودی شروع به غنی‌سازی اورانیوم می‌کند. این مسئله موجب شد وزارت خارجه آمریکا از موضع دفاع از محدودیت‌های وضع شده در توافق ۲۰۱۵ درآید که شدیدا مورد نفرت ترامپ و تیم امنیت ملی وی بود.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

تلاش جریان غربگرا برای تکرار «خسارت محض برجام»

چرا غرب‌گرایان با «امیدآفرینی» مشکل دارند؟

طنز/ درخت بلوط

روزنامه رسوای هم‌میهن تیتر زده «‌یک سال دیگر در انتظار برجام‌»!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.