سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / تظاهرات ده‌ها هزار زن سوئیسی در اعتراض به ظلم و تبعیض علیه زنان در این کشور

تظاهرات ده‌ها هزار زن سوئیسی در اعتراض به ظلم و تبعیض علیه زنان در این کشور

هزاران تن از زنان سوئیسی با شرکت درتظاهرات و اعتصاب سراسری، خواستار پایان یافتن ظلم و تبعیض علیه زنان در این کشور شدند.

در حالی که تصور عمومی بر این هست که در اروپا و آمریکا زنان از حق و حقوق برابری با مردان در تمامی عرصه‌های اجتماعی برخوردار هستند اما ظاهرا واقعیت چیز دیگری است. خبرگزاری آلمان دیروز گزارش داد هزاران زن سوئیسی با برپایی تظاهرات و شرکت در یک اعتصاب سراسری،  خواستار داشتن حقوق و مزایای اجتماعی برابر و رفع تبعیض‌های جنسیتی در بازار کار این کشور شدند. بر این اساس، هزاران زن با راهپیمایی در خیابان‌های سوئیس و شرکت در اعتصاب سراسری، به دستمزدها و مزایای اندک خود نسبت به مردان شاغل اعتراض کردند.

بر اساس این گزارش زنان شاغل سوئیسی اغلب علاوه ‌بر دریافت دستمزدی کمتر از مردان، از مزایا و حمایت‌های اجتماعی کمتری برای پوشش دادن اعضای خانواده تحت تکفل خود نیز بهره‌مند می‌شوند. سازمان دهندگان این اعتصاب سراسری که از روز جمعه آغاز شده است پیش‌بینی می‌کنند صدها هزار نفر در سراسر این کشور اروپایی، به این حرکت اعتراضی بپیوندند. گزارش‌ها حاکی است در بیشتر مناطق و شهرهای بزرگ سوئیس جمعیت‌های صدها تا دهها هزار نفری از زنان به این فراخوان پاسخ داده و به خیابان‌ها آمده‌اند.

خبرگزاری «اس دی آ» سوئیس نیز از شهر بازل گزارش داده است که تجمع گسترده زنان معترض موجب مسدود شدن مسیر عبور و مرور خودروها در مرکز شهر شده است. در شهر برن پایتخت این کشور نیز حدود ۱۰ هزار نفر از زنان با شرکت در تجمعی اعتراضی، خواهان اجرای خواسته‌های خود از سوی مقامات مسئول شدند. همچنین

۱۱ هزار نفر از معترضان با امضای توماری، از پارلمان سوئیس خواسته‌اند رفع تبعیض جنسیتی در پرداخت حقوق و ارائه خدمات تامین اجتماعی را در دستور کار قرار دهد.گفتنی است تعطیلی موقت کار از سوی زنان فعالیت بسیاری از بخش‌ها در سوئیس را مختل کرده و حتی نشست مجلس شورای ملی این کشور را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار نیز گزارش داد: یکی از اصلی‌ترین دلایل اعتراضات این زنان نابرابری در پرداخت دستمزد‌ها در مقایسه با مردان بود. بر خلاف آنچه که تصور می‌شود، سوئیس در موارد بسیار زیادی در زمینه برابری زنان و مردان با مشکل مواجه است. باید خاطر نشان کرد که زنان سوئیسی تا پیش از سال ۱۹۷۲ حق رای دادن نداشتند. این در حالی است که زنان فرانسوی تا پیش از سال ۱۹۴۵ از حق رای برخوردار نبوده‌اند. برابری حقوق زنان و مردان در سال ۱۹۸۱ در قانون اساسی تصویب شد. اما دستمزد زنان و مردان همچنان نابرابر است. در کل حقوق زنان حدود ۲۰ درصد از مردان کمتر است. در زمینه حق مرخصی زایمان، زنان سوئیسی در بین کشور‌های اروپایی کمترین مرخصی را دارند و فقط ۴ هفته از کار معاف هستند.

این گزارش می‌افزاید : تمامی تشکل‌های سندیکایی و جنبش‌های فمینیست در سوئیس با طرح بیست خواسته با محوریت وقت بیشتر، دستمزد و احترام بیشتر، خواستار برگزاری یک اعتصاب دیگر در سال جاری شدند. این جنبش از سوی افکار عمومی و حتی در برخی شهر‌ها از سوی مقامات دولتی حمایت می‌شود.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

ماجرای دستور حاج قاسم برای زنان داعشی

ساخت بیمارستان برای زایمان زنان داعشی سوریه به دستور حاج قاسم سلیمانی

جنایاتی که قرار نیست مورد اعتراض فمینیست‌ها قرار بگیرد

زنان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.