سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / طومار اعتراضی مردم نازی‌آباد، طرح غیرقانونی شورای شهر را متوقف کرد

طومار اعتراضی مردم نازی‌آباد، طرح غیرقانونی شورای شهر را متوقف کرد

پیگیری‌های میدانی رجانیوز نشان داده که جمع‌آوری این طومار توسط معتمدین محلی، موجب شده است که از شب گذشته تمامی بنرهای این طرح از سطح منطقه جمع آوری شده و با حضور نیروی انتظامی در منطقه، ساعت کاری واحد های تجاری و خدماتی به روال سابق بازگردد.

طرح زیست شبانه که زمستان سال گذشته تصویب شده بود و چند وقتی است در پنج نقطه از شهر تهران به طور آزمایشی اجرا می شد، بعد از کش و قوس های فراوان میان شهرداری و فرمانداری، بالاخره شب گذشته در نازی آباد متوقف و با ورود پلیس، تمامی بنرهای این طرح از سطح منطقه جمع آوری شد.

زمستان سال گذشته و در صد و بیست و دومین جلسه شورای شهر زیست شبانه در تهران مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت و کلیات لایحه «الزام شهرداری به برنامه‌ریزی و بسترسازی و احیای زیست شبانه» با ۱۴ رأی موافق در شورای شهر تصویب شد. هر چند فرماندار تهران اواخر سال گذشته با ارسال نامه‌ای به شورای شهر با مصوبه شورای شهر برای اجرای این طرح به‌صورت آزمایشی مخالفت خود را اعلام کرده بود اما با اصرار شورای شهر و شهرداری تهران، این طرح به اجرا گذاشته شد.

در همین راستا زهرا نژاد بهرام، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران، اظهار داشت: «در حال حاضر این طرح در ۵ محور پایتخت از جمله میدان ولیعصر فاطمی، میدان قدس تجریش، صادقیه، نازی‌آباد و تهرانپارس اجرا می‌شود. اکنون اجرای این طرح به صورت آزمایشی انجام گرفته که نقاط ضعف و قوت آن معلوم شود.»

وی در ادامه افزود: همچنین پلیس با این موضوع موافق است و سردار رحیمی ۳ پیشنهاد پیوست انتظامی، ترافیکی و امنیتی کامل در این زمینه داده است.

نژادبهرام در پاسخ به اینکه این طرح موجب اذیت و آزار ساکنین محلی را فراهم می‌آورد نیز گفت: «به هیچ عنوان چنین نیست و این طرح در منطقه مسکونی اجرایی نشده و تنها در مناطق تجاری مدنظر است و محورهای در نظر گرفته شده همه تجاری است.»

این درحالی است که محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اسفند سال گذشته از مخالفت هیئت تطبیق فرمانداری با این طرح خبر داده و گفته بود: «این مصوبه طبق روال قانونی، توسط ریاست شورای شهر به شهرداری تهران و هیأت تطبیق با قوانین فرادست مستقر در فرمانداری تهران ارسال شد که متأسفانه در روزهای اخیر شاهد اعلام مخالفت هیأت تطبیق فرمانداری با این مصوبه بودیم. این هیأت دلیل مخالفت خود با این مصوبه را وجود ملاحظات امنیتی و اجتماعی اعلام کرده و تصمیم‌گیری در این خصوص را به سطوح کلان حاکمیتی ارجاع داده است».

البته اجرای این طرح نه فقط در فرمانداری تهران، بلکه در میان اعضا شورای تهران نیز با آن مخالفت شده است. محسن هاشمی رئیس شورای شهر پنجم تهران درباره این طرح گفته بود: «من مخالف زیست شبانه هستم چرا که بچه‌ها دیر به خانه بر می‌گردند. رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: قاعدتاً بچه‌ها باید ده شب بخوابند و پنج صبح بلند شوند و بنده در کل مخالف بیرون رفتن فرزندان در شب هنگام هستم و اصلاً این کار خوب نیست.» هاشمی تاکید کرد: «آنهایی که فرزند دارند با این کارها مخالف هستند». البته او بعد از مدتی حرف خود را تغییر داد و اعلام کرد با تبصره های زیاد این طرح مخالفم!

به هرحال سلب آرامش و ایجاد مزاحمت های متعدد برای ساکنین در ساعات انتهایی شب باعث شد تا اهالی نازی آباد با جمع آوری طوماری، اعتراض خود را نسبت به اجرای این طرح در محدوده مسکونی به گوش شهردار منطقه برسانند. ساکنین نازی آباد معتقدند که جامعه هدف این طرح، به نحو متعارف افرادی خارج از ساختارهای هنجارگرای اجتماعی و خانواده های ایرانی موجود در شهر هستند و تجمع و فعالیت رسمی اینگونه افراد خطرات فرهنگی بسیاری را برای خانواده ها و خصوصا جوانان محله به دنبال خواهد داشت.

ساکنین این منطقه معتقدند مسئله فوق الذکر، تجمع افراد غیر بومی زیادی را با مشخصه های فرهنگی مذکور در پی دارد که به دنبال آن مشکلات و خطرات فرهنگی و امنیتی اجتماعی زیادی برای افراد این محله به وجود خواهد آمد.

پیگیری‌های میدانی رجانیوز نشان داده که جمع‌آوری این طومار توسط معتمدین محلی، موجب شده است که از شب گذشته تمامی بنرهای این طرح از سطح منطقه جمع آوری شده و با حضور نیروی انتظامی در منطقه، ساعت کاری واحد های تجاری و خدماتی به روال سابق بازگردد.

حضور میدانی پلیس برای بستن مغازه‌ها در نیمه شب اثبات می‌کند نه آنگونه که نژادبهرام ادعا کرده بود پلیس موافقتی با این طرح کرده است، و نه مساله مخالفت فرمانداری با این طرح و ابعاد مبهم امنیتی و فرهنگی رفع و رجوع شده است.

در مجموع، آن چه که مشخص است، اجرای این طرح غیرقانونی بوده و شهرداری تهران موظف است تا پیش از جلب نظر موافق شورای تامین و هیئت تطبیق فرمانداری، اجرای این طرح را متوقف کند. با این وجود گویا برخی در شهرداری تهران اصرار دارند که نظرات خود را به هر نحوی که هست اجرایی کنند. اگرچه این طرح از شب گذشته در منطقه نازی آباد متوقف شده است، اما ادامه یافتن اجرای این طرح در سایر مناطق غیرقانونی بوده و باید تا زمان تائید آن توسط فرمانداری متوقف شود. 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

ادعای جدید و بامزه روحانی: من همواره به منتقدین دولت احترام می‌گذاشتم!/ بازخوانی طومار اهانت‌های روحانی: بزدل، ترسو، فاسد، عقب مانده، بی دین، کاسب و… + فیلم و جزئیات

اهانت های حسن کلید به منتقدان دولت

کاریکاتور/ All in line

کارتونیست: saul stenberg

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.