سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / پس از بازگشت فرمانده نظامی سودان از ریاض قتل‌عام مردم آغاز شد

پس از بازگشت فرمانده نظامی سودان از ریاض قتل‌عام مردم آغاز شد

تنها 3 روز پس از ملاقات رئیس‌شورای نظامی سودان با سران آل‌سعود در حاشیه اجلاس مکه، ارتش تحت امر وی، مرکز تحصن معترضان را به مسلخ شمار زیادی از مردم مظلوم سودانی تبدیل کرد و جان دستکم 113 نفر را در روز روشن گرفت!

روند تغییر استراتژی شورای نظامی سودان در روزهای اخیر بسیار سریع‌تر از حد تصور بوده. ماه‌ها تعامل و مذاکره بین سران نظامی و نماینده‌هایی از توده مردم از ساعات آغازین روز دوشنبه جای خود را به اسلحه و گلوله داده و جان دهها شهروند بیگناه این کشور فقیر آفریقایی را گرفته است. کمیته مرکزی پزشکان سودان در تازه‌ترین بیانیه خود(که دیروز منتشر کرد) از ادامه تیراندازی به سمت متحصنین سودانی تا اواخر روز گذشته خبر داده و اعلام کرده تعداد قربانیان حمله به معترضان سودانی به 113 نفر رسیده است.

اعتراضات در سودان طی روزهای اخیر پس از آن تشدید شد که مذاکره شورای نظامی انتقالی با ائتلاف «گروه‌های خواهان آزادی و تغییر»، درباره تشکیل شورای حاکمیتی و سازوکار آن به بن‌بست رسید. معترضان خواستار آن بودند که شورای نظامی قدرت را به دولتی مدنی تحویل دهد. همین خواسته معترضان به مذاق شورای نظامی خوش نیامد و بهانه‌ای برای آغاز کشتار معترضان شد. معترضان سودانی اما از پای ننشستند ،هزاران نفر از مردم سودان روز سه‌شنبه پس از شرکت در نماز عید فطر، در خارطوم و دیگر شهرها علیه شورای نظامی انتقالی سودان تظاهرات کردند. مسئله مهم دیگر این است که این کشت و کشتار درست

3 روز پس از دیدار رئیس‌شورای نظامی سودان با رهبران سعودی اتفاق افتاد!

«مرتضی وراق» فرماندار خارطوم یک روز پس از شروع تیراندازی به سمت مردم در پایتخت سودان و هنگامی که بیش از ۳۰ نفر از مخالفان جان خود را از دست داده بودند، استعفا کرد. شبکه الجزیره دلیل این استعفا را اعتراض به برخورد نیروهای امنیتی سودان با مخالفان عنوان کرده است.

قتل عام مردم

«نسخه خونین آل‌سعود»

«البرهان»، رئیس‌شورای نظامی در سفر به مکه و در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، در حاشیه حضور در اجلاس سران اسلامی و سران عرب، با پادشاه عربستان و «محمد بن سلمان»،‌ ولیعهد سعودی دیدار کرد. او در این سفر لباس نظامی بر تن نداشت و برای اولین بار با پوشش غیرنظامی در یک محفل عمومی حاضر شد. سعودی با دعوت او، عملا «البرهان» را حاکم فعلی و قانونی سودان دانست! به اعتقاد کارشناسان، سرکوب شدید دوره تازه تحصن معترضان سودانی بی‌تردید نسخه جدید خاندان آل‌سعود، آل نهیان و السیسی است.

شبکه «المیادین» هم همزمان با به راه افتادن کشتار مردم سودان به نقل از منابع سودانی اعلام کرده: «محور سعودی اماراتی می‌خواهد شورای نظامی همچنان تحت نفوذش باشد. شورای نظامی گمان کرد که با کنار رفتن عمر البشیر یا با مذاکره، تحصن معترضان می‌شکند اما تا الان موفق نبود و سرانجام امروز به تحصن حمله کرد».

نقش مثلث شر در کشتار سودانی ها

از سوی دیگر، «المرزوقی» رئیس‌جمهور پیشین تونس هم دوشنبه شب در گفت وگو با شبکه تلویزیونی «الجزیره» این مصیبت را برای مردم سودان از روزهای گذشته قابل پیش‌بینی خواند و گفت: «شورای نظامی سودان (به مصر، سودان و عربستان) رفت تا اطلاعات بدهند و از مثلث شر اطلاعات بگیرند».

المرزوقی حکومت‌های مصر، عربستان و امارات را «مثلث شر» توصیف کرده و آنها را به حمایت مالی از ضد انقلاب‌ها و توطئه برای سرکوب ملت‌های عربی متهم کرد: «مسئله سودانی‌ها و مردم عرب هم‌اینک دفاع از استقلال تصمیم‌گیری کشورشان در برابر مثلث شری است که وابسته به اسرائیل است».

سازمان ملل: از سودان خارج می‌شویم

با وخیم شدن اوضاع در سودان، سازمان ملل هم اعلام کرد، نیروهای غیرنظامی خود را موقتاً از این کشور خارج می‌کند. «فرحان حق» سخنگوی سازمان ملل گفت: «کاری که در حال انجام آن هستیم، خروج موقت برخی نیروها از سودان است. همچنان شماری از نیروهای آماده‌ به‌خدمت برای اجرای وظایف حیاتی خود باقی خواهند ماند اما به دلیل مسائل امنیتی شماری موقتاً خارج می‌شوند». این سخنگو جزئیاتی از تعداد کسانی که در سودان باقی می‌‌مانند یا کسانی که این کشو را ترک می‌کنند ارائه نکرد. وی همچنین از زمان بازگشت این نیروها نیز سخنی به میان نیاورد. «فرحان» فقط اضافه کرد که، نیروهای سازمان ملل به محلی منتقل شده‌اند که شهروندان و کارکنان فاقد لباس رسمی در آن مستقر هستند.

واکنش اتحادیه آفریقا

«شورای امنیت و صلح» اتحادیه آفریقا هم اعلام کرده عضویت سودان را تعلیق کرده است. صفحه توئیتری اتحادیه آفریقا با انتشار این خبر نوشته: «تنها راه‌حل این بحران، انتقال حکومت به اراده مدنی است و تا آن زمان عضویت سودان در اتحادیه آفریقا تعلیق می‌شود.»

گفتنی است سودان پس از سپری کردن یک دوران مشکوک قحطی و گرسنگی شاهد کودتایی علیه «عمرالبشیر» و پس از آن قدرت گرفتن نظامیان بود. یکی از ابهاماتی که در این مورد همچنان باقی مانده این است که، عمرالبشیر رئیس‌جمهور مادام العمر این کشور با وجود نوکری برای آن مثلث شر، چرا از سوی آنها به زیر کشیده شد؟! برخی معتقدند تاریخ مصرف او تمام شده بود.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

جهش بزرگ موشکی ایران با «هایپرسونیک۲»

۸ دستاورد موشکی در سال ۱۴۰۲

دل نوشته فرمانده کل ارتش برای سربازان ایران اسلامی

امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.