خانه / صراط عشق / متون / نوبت به دشمنی با ایران که رسید ترامپ و ماکرون اختلافات را کنار گذاشتند

نوبت به دشمنی با ایران که رسید ترامپ و ماکرون اختلافات را کنار گذاشتند

رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه در کنفرانس خبری مشترک تأکید کردند دو کشور «اهداف یکسانی» در قبال ایران دارند و لازم است مذاکرات جدیدی با ایران آغاز شود.

اظهارات رؤسای جمهور فرانسه و آمریکا در کنفرانس خبری مشترک و همچنین مواضع اخیر وزیر خارجه آمریکا مبنی بر وحدت راهبردی در قبال جمهوری اسلامی نشان از پروژه خزنده‌ای در راستای تضعیف، محدودسازی و در صورت امکان متوقف کردن پیشرفت و توسعه جمهوری اسلامی و ایجاد مانع در عمق راهبردی و نفوذ منطقه‌ای ایران دارد؛ پروژه ضدایرانی یا همان کارزار «فشار حداکثری» با سناریوی «پلیس خوب و پلیس بد» که برخی مدعیان اصلاحات که هنوز رؤیای برجام، ذهن خیال‌اندیش آنان را نوازش می‌دهد با غفلت از آن و سخن گفتن از لزوم مذاکره با اروپایی‌ها در هفته‌ها و ماه‌های گذشته، خواسته یا ناخواسته تکمیل‌کننده پازل این پروژه بوده‌اند.

اهداف مشترک

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه پنجشنبه هفته گذشته در کنفرانس خبری مشترک با ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در پاریس بر همسو بودن اهداف دو کشور در قبال ایران تأکید کرد.

ماکرون در این کنفرانس خبری گفت: «فکر می‌کنم ما قطعاً اهداف یکسانی در قبال ایران داریم. چه‌کارهایی مدنظرمان است که انجام دهیم؟ اول، می‌خواهیم مطمئن شویم آنها به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کنند، منظورم این است تا سال ۲۰۲۵ ابزاری در اختیار داریم، می‌خواهیم از آن فراتر برویم و به اطمینان کامل در درازمدت دست پیدا کنیم.»

ماکرون اضافه کرد: «دوم، ما می‌خواهیم فعالیت آنها در زمینه موشک‌های بالستیک را کاهش دهیم. سوم، می‌خواهیم فعالیت منطقه‌ای آنها را مهار کنیم.»

رئیس‌جمهور فرانسه برقراری صلح در منطقه را چهارمین هدف مشترک واشنگتن و پاریس خواند و گفت: «بنابراین، ما باید با یکدیگر این چهار هدف را محقق کنیم.»

ماکرون در ادامه اذعان کرد اختلافات میان آمریکا و کشورهای اروپایی در قبال ایران به مسائل راهبردی مربوط نمی‌شود و دو طرف از لحاظ روش‌های محقق‌کردن اهداف خود در قبال ایران اختلاف دارند.

رئیس‌جمهور فرانسه گفت: «مسئله کلیدی این است و همه مباحثات دیگر، مسائل تکنیکی هستند. برای رسیدن به این هدف لازم است مذاکراتی آغاز شود و فکر می‌کنم این همان چیزی است که رئیس‌جمهور ترامپ آن را مطرح کرده است. لازم است مذاکرات جدیدی را آغاز کنیم تا به این اهداف دست پیدا کنیم.»

شایان ذکر است، فرانسه در ماه‌های بعد از روی کار آمدن ترامپ و قبل از خروج آمریکا از برجام، رهبری فشارهای اروپا علیه برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را به عهده داشت. پاریس در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 نیز در کنار آمریکا نقش «پلیس بد» را ایفا می‌کرد.

ماکرون، اولین رئیس ‌یک کشور اروپایی بود که بعد از تهدیدهای ترامپ به خروج از توافق هسته‌ای، بحث «توافق مکمل برجام» با ایران برای دائمی‌کردن محدودیت‌های ایران در برجام را به میان آورد.

این کشور، در کنار انگلیس و آلمان سه کشور اروپایی طرف برجام هستند که بعد از خروج آمریکا از برجام نتوانسته‌اند به وعده‌هایشان برای تضمین عواید اقتصادی ایران از این توافق هسته‌ای عمل کنند. علاوه ‌بر این، سه کشور اروپایی با ادعاهای آمریکا علیه ایران در زمینه‌های موشکی و منطقه‌ای همسو هستند.

ترامپ: با فرانسه

اختلافی نداریم

رئیس‌جمهور آمریکا هم در این کنفرانس با بیان اینکه تحریم‌ها علیه ایران قدرتمند بوده‌اند در اظهارنظری گستاخانه مدعی شد که نمی‌خواهد ایران به یک «ملت درمانده» تبدیل شود.

او با بیان اینکه فکر نمی‌کند با فرانسه درخصوص ایران اختلاف داشته باشد گفت: «فکر نمی‌کنم رئیس‌جمهور [فرانسه] بخواهد ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد، من هم این را نمی‌خواهم. همه ماجرا این است. او هم نمی‌خواهد که آنها سلاح هسته‌ای داشته باشند. من نمی‌خواهم آنها سلاح هسته‌ای داشته باشند و سلاح هسته‌ای هم نخواهند داشت.»

او در ادامه مدعی شد: «حالا که این گفته شد، بگذارید ببینیم درباره ایران چه پیش می‌آید. وقتی که من رئیس‌جمهور شدم-باور کردنی نیست همین دو سال و نیم پیش بود، نه بیشتر- ایران یک دولت واقعی تروریست بود، البته هنوز هم هستند، اما آنها قهرمان‌های بلامنازع تروریسم بودند و این چیز بدی است»

ترامپ افزود: «می‌دانم که آنها می‌خواهند گفت‌وگو کنند و اگر بخواهند گفت‌وگو کنند، خوب است، ما هم گفت‌وگو می‌کنیم، ولی یک چیزی که نمی‌توانند داشته باشند، سلاح هسته‌ای است. فکر می‌کنم رئیس‌جمهور فرانسه با این مسئله کاملاً موافق است. فکر می‌کنم او هم موافق است که آنها نباید سلاح هسته‌ای داشته باشند.»

به گزارش خبرگزاری‌ها «کان کاگلین» تحلیلگر سیاسی در انگلیس که با «جان بولتون» مشاور امنیتی کاخ سفید گفت‌وگو کرده بود به نقل از وی گفت دولت ترامپ به‌دنبال تغییر حکومت ایران نیست بلکه می‌خواهد توافقی جدید را مورد مذاکره قرار دهد.

جدی نیست

روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد: پیشنهادهای ترامپ برای مذاکره با ایران جدی نیست و او قصد دارد سیاست دولت خود را جایی بین دیپلماسی و تهدید نظامی قرار دهد، بدون آنکه قصد عملی کردن هیچ‌یک را داشته باشد.

این روزنامه نوشت: مقام‌های آمریکایی به نیویورک‌تایمز می‌گویند ترامپ علاقه چندانی هم به آغاز یک روند واقعی دیپلماتیک و مذاکره با مقام‌های ایران نشان نمی‌دهد و در برابر ایده برگزاری مذاکرات پنهانی با ایران هم مقاومت کرده است.

بر اساس این گزارش، یکی از گمانه‌زنی‌های مقام‌های آمریکایی این است که راهبرد دو وجهی دولت ترامپ (پیشنهاد مذاکره-تهدید نظامی) تلاشی برای عقب راندن ایران از آغاز مجدد فعالیت‌های هسته‌ای این کشور باشد.

پمپئو: هدفمان یکی است

در همین حال، پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا چهارشنبه هفته گذشته در گفت‌وگو با شبکه یورونیوز به اختلاف نظر این کشور با اروپا بر سر ایران ‌اشاره کرد و مدعی شد: «درست است که ما با اروپایی‌ها در روش‌های جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای اختلاف نظر داریم اما هدف‌مان یکی است و به گمانم آمریکا و اروپا فهم مشترک بسیار خوبی نسبت به این مسئله با یکدیگر دارند.»

وزیر خارجه آمریکا افزود: پیشنهاد گفت‌وگوی بدون پیش‌شرط با ایران چیز تازه‌ای نیست.

وی در ادامه گفت: رئیس‌جمهور ترامپ بیش از یک‌سال پیش گفته بود که حاضریم بدون هیچ پیش‌شرطی با ایرانی‌ها درباره رفتارهای آنها و برنامه موشکی و هسته‌ای‌شان گفت‌وگو کنیم. این چیز تازه‌ای نیست.

گفتنی است مذاکره از نگاه دولت‌های آمریکا- هم دموکرات و هم جمهوری‌خواه- وسیله‌ای برای چیدن محصول فشارها است و نشستن پشت میز مذاکره با آمریکایی‌ها یعنی نقد کردن همان مواردی که با فشار زمینه تحقق آن را فراهم کرده‌اند.

واکنش دستگاه دیپلماسی

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در واکنش به نشست روسای جمهور آمریکا و فرانسه در پیام توئیتری نوشت: «آمریکا که با نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت از برجام خارج شده و یا متحدان این کشور که بند مربوط به عادی‌سازی روابط با ایران را نقض کرده‌اند، در جایگاهی نیستند که تفسیر خود از بند موشکی این قطعنامه را به دیگران تحمیل کنند، در حالی که سیلی از سلاح‌ها را به سمت قاتلان مردم یمن سرازیر می‌کنند.»

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه در دیدار با ترامپ گفت: طرف‌های اروپایی تاکنون به‌رغم برخی سخنان و بیانیه‌های سیاسی، در عمل به تعهدات خود ذیل برجام و تعهدات بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام ناتوان بوده و نتوانسته‌اند زمینه انتفاع کامل کشورمان طبق این توافق چندجانبه را فراهم کنند.

موسوی افزود: در این شرایط، آنها با طرح موضوعات فرابرجامی، نه‌تنها کمکی به حفظ برجام نمی‌کنند، بلکه زمینه بی‌اعتمادی بیشتر بین طرف‌های باقی‌مانده برجام را فراهم و آمریکا را به هدف خود در خروج غیرقانونی از برجام که چیزی جز فروپاشی آن نبود، نزدیک‌تر می‌کنند.

وی ادعاهای تکراری، بدون پشتوانه و متناقض رئیس‌جمهور آمریکا در این دیدار را فاقد ارزش خواند و شایسته واکنش تازه ندانست.

محکومیت تحریم‌ها

از سوی روسیه و چین

خبرگزاری روسی «تاس» گزارش داد، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و همتای چینی وی «شی جین‌پینگ» در پایان نشست خود در مسکو با صدور بیانیه‌ای مشترک تحریم‌های یکجانبه واشنگتن علیه ایران را محکوم کردند.

دولت ژاپن روز پنجشنبه به صورت رسمی اعلام کرد «شینزو آبه» نخست‌وزیر این کشور 12 ژوئن (22 خرداد 98) به منظور دیدار و گفت‌و‌گو با مقامات جمهوری اسلامی ایران، به تهران سفر خواهد کرد.

قابل تأمل آنکه روز جمعه بود که «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با «آبه شینزو»، نخست‌وزیر ژاپن که قرار است به زودی به تهران سفر کند تلفنی گفت‌وگو کرد.

به نوشته رسانه‌های صهیونیستی «آبه»، بنیامین نتانیاهو را در جریان سفر خود قرار داد و نتانیاهو گفت که لازم است دنیا فشار علیه ایران را حفظ کند.

ادعایی که رنگ باخت

شایان ذکر است، ترامپ، ماکرون و پمپئو درحالی از موضع متحد اروپا و آمریکا بر سر مسئله هسته‌ای ایران سخن می‌گوید که برخی مدعیان اصلاحات در هفته و ماه‌های گذشته ادعا می‌کردند بین آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها شکاف ایجاد شده و این شکاف رو به تعمیق است. اصلاح‌طلبان که مذاکره را مرهم همه دردهای اقتصادی کشور گمان می‌کردند، در همنوایی با برخی دولتمردان از این مقدمه نادرست این نتیجه نادرست را القا می‌کردند که باید به سمت مذاکره و رایزنی با اروپایی‌ها برویم و این در حالی است که به گواه تاریخ، آمریکا و اروپا همواره در مواجهه با جمهوری اسلامی وحدت استراتژیک داشته و دو لبه قیچی تهدید و تهاجم علیه ایران اسلامی بوده و هستند.

گفتنی است اختلافات تاریخی آمریکا و اروپا بر سر مسائلی غیر از جمهوری اسلامی و غیر از برجام مانند اختلاف اخیرشان بر سر مسائل تجاری، اعمال تعرفه‌های گمرکی بر واردات فولاد و آلومینیوم از اتحادیه اروپا، ماجرای شرکت هواوی و یا کنفرانس آب و هوایی پاریس و …. بوده است و اگر هم درخصوص برجام اختلافی داشته‌اند، به اعتراف رؤسای جمهور دو کشور و وزیر خارجه آمریکا، اختلافشان تاکتیکی بوده است و نه راهبردی!

بدیهی است بررسی رفتار آمریکا و غرب در قبال برجام و جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که آنان همواره در پی تضعیف، محدودسازی و در صورت امکان شکست عزت و ابهت جمهوری اسلامی در حوزه‌های داخلی و خارجی بوده است.

تحریم پتروشیمی ایران

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا جمعه (۱۷ خرداد/ ۷ ژوئن) تحریم‌های جدیدی علیه بخش پتروشیمی ایران اعلام کرد.

این نهاد آمریکایی در بیانیه‌ای اعلام کرده بزرگ‌ترین شرکت هلدینگ پتروشیمی ایران و «شبکه گسترده‌ای از زیرمجموعه‌ها» و عوامل فروش آن را تحت تحریم قرار داده است.

آمریکا با بیان اینکه «شرکت صنایع پتروشیمی خلیج ‌فارس» از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا حمایت مالی کرده گفته ۳۹ زیرمجموعه این شرکت و نمایندگی‌های فروش آن در خارج از ایران در فهرست سیاه قرار داده شده‌اند.

«استیون منوشین»، وزیر خزانه‌داری آمریکا با متهم کردن این شرکت به همکاری با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته این اقدام «هشداری است مبنی بر اینکه ما آن دسته از هلدینگ‌ها و شرکت‌ها در بخش پتروشیمی و بخش‌های دیگری که به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در زمینه مالی کمک‌رسانی کنند را نشانه خواهیم گرفت».

نکته قابل تأمل اینجاست که آمریکا همزمان با ژست مضحک مذاکره، تحریم‌های جدید ضدایرانی را اعلام کرده است.

همان‌طور که پیش از این نیز ذکر شد، مذاکره از نگاه دولت‌های آمریکا- هم دموکرات و هم جمهوری‌خواه- و همپیمانان اروپایی واشنگتن وسیله‌ای برای چیدن محصول فشارها است و نشستن پشت میز مذاکره با آمریکایی‌ها یعنی نقد کردن همان مواردی که با فشار زمینه تحقق آن را فراهم کرده‌اند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

چرا قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت وتو شد؟

شورای امنیت سازمان ملل متحد

حمله تروریستی در مسکو/ دستکم ۴۰کشته و ۱۰۰ زخمی در حادثه تیراندازی

کنسرت کروکوس در آتش

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.