سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / آقای روحانی! کدام برجام؟!

آقای روحانی! کدام برجام؟!

روزی استاد فلسفه ای از دانشجویان خود تنها با یک سوال امتحان گرفت. او صندلي خود را جلوي کلاس گذاشته و به دانشجویان گفت: «لطفا با توجه به مطالبي که تا به امروز درس دادم، ثابت کنيد که اين صندلي وجود ندارد.» همه شروع کردند به نوشتن روي برگه ها، اما تنها بعد از چند لحظه يکي از دانشجویان برگه خود را تحویل داد و از کلاس خارج شد.
روزي که نمره ها اعلام شده بود، بالاترين نمره را همان دانشجو گرفته بود! او فقط در برگه اش يه جمله نوشته بود: «کدام صندلی؟»

آبان سال 92 در توافق اولیه ایران با کشورهای 1+5 که به توافق ژنو مشهور شد، جمله ای راهبردی وجود دارد که خود را بر تمام مراحل بعدی توافق تا پایان گام نهایی ـ یعنی برجام ـ حاکم کرده است. آن جمله این بود: «در خصوص گام نهایی و هر یک از گامهای میانی، این اصل اساسی که “تا در مورد همه چیز توافق نشود، در خصوص هیچ چیزی توافق حاصل نشده است” اعمال می‌شود.

اگر آمریکا را ـ آنچنان که آقای حسن روحانی در ابتدای راه کدخدایش نامید و هرگونه توافق بدون حضور آمریکا را بی‌فایده می دانست ـ همه چیز برجام هم ندانیم، لااقل تعهدات آمریکا در قبال ایران در متن برجام، بخشی از همه چیز برجام که هست؛ لذا با اقدام روز گذشته رئیس جمهور آمریکا در اعلام صریح خروج یکجانبه از برجام و امضای فرمان اجرایی بازگرداندن تحریمهای هسته ای، طبق “فرمول یا همه یا هیچ” در توافق ژنو عملا توافقی به اسم برجام دیگر وجود خارجی ندارد که سایر طرفها بخواهند به آن پایبند باشند یا نباشند و ادامه حرکت طبق آن را دنبال کنند.

اکنون آقای روحانی باید به این سوال پاسخ دهند: اینکه گفته اید ما برجام بدون آمریکا را ادامه می دهیم، دقیقا «کدام برجام»؟؟؟؟!!!

 

نویسنده: مالک شریعتی

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

تفسیر ساختاری سوره صف و جایگاه شناسی انقلاب اسلامی ایران برپایه آن

تبیین‌ قرآنی‌ از انقلاب اسلامی‌ ایران

اعترافات شارون روف اوفير نماینده سابق کنست

ويدئو/ استودیوی شبکه ۱۴ رژیم صهیونیست

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.